چگونه پنجره UPVC را تمیز کنیم؟

1

با نزدیک شدن به فصل بهار تمیز کردن پنجره‌ یو پی وی سی و جلوگیری از زرد شدنش یکی از دغدغه‌هایی است که ذهن همه‌ی خانم‌های خانه‌دار را درگیر خود می‌کند. زرد شدن پنجره پی وی سی یکی از دلایلی است که در صورت رعایت نکردن نظافت در آن رخ داده و از سفیدی به زردی گرایش پیدا می‌کند.

در این مقاله استادکار قصد دارد تا روش‌های ایمن و بدون خطر برای شستشوی پنجره‌ UPVC را به شما پیشنهاد دهد. پس با ما در مقاله‌ی ” چگونه پنجره یو پی وی سی را تمیز کنیم” همراه باشید و از ایده‌های کارآمد و نکات مهمی که به آن اشاره خواهیم کرد، کمک بگیرید.

نحوه‌ی تمیز کردن پنجره یو پی وی سی چگونه است؟

گرد و غبار و آلودگی هوا در کلان شهرها باعث کثیف شدن نما و پنجره‌ها و… می‌شود. پنجره‌های دوجداره یا یو پی وی سی هم از این قاعده مستثنی نیستند و آن ظاهر و قاب دلفریب و زیبا پس از مدتی کثیف می‌گردد. تمیز کردن پنجره‌های یو پی وی سی  کار سخت و پیچیده‌ای نیست. در ساخت پنجره‌های UPVC  از مواد لغزنده استفاده شده، این امر باعث می‌شود تا این پنجره‌ها به راحتی تمیز و پاکیزه شده و به مانند روز اولی که نصب می‌شوند، دوباره درخشان و براق خواهند شد. بهتر است هر سه الی چهار ماه پنجره‌ها تمیز شوند. برای تمیز کردن پنجره‌ها باید ابتدا از قاب آن‌ها شروع کرد.

چگونه قاب پنجره یو پی وی سی را دوباره سفید و براق کرد؟

قاب پنجره با گذشت زمان دچار کثیفی شده و آن تمیزی که در زمان نصب داشته را قطعاً ندارد. برای تمیز کردن پنجره یو پی وی سی باید ابتدا از قاب آن شروع کرد. برای تمیز کردن قاب‌ باید مراحل را طبق برنامه زیر انجام داد:

  • گردگیری اولین قدم برای داشتن یک پنجره تمیز

برای تمیز کردن قاب ابتدا پنجره را تا جایی که ممکن است باز کرده و با یک دستمال میکروفایبر، همه کثیفی، گرد و غبار و خاک و.. را از اطراف و گوشه کنار قاب پاک کنید

  • شستن چهارچوب پنجره‌ یو پی وی سی

در مرحله‌ی دوم قاب پنجره را با آب گرم بشویید. یک سطل را با آب گرم پر کنید. سپس یک پارچه نخی نرم را داخل آب فرو کرده و به آرامی سطح داخل و خارج قاب پنجره را به طور کامل تمیز کنید. بعد از تمیزکردن قاب پنجره، آن را خشک کنید.

برخی از افراد از بخارشو برای شستن پنجره استفاده می‌کنند تا با بخار داغ آلودگی‌ها را کاملاً پاک کنند. استفاده از بخارشو بسیار خوب و مناسب بوده اما امکان دارد، تیغه و یا برس مخصوص بخارشو که برای شستشوی قسمت‌های کوچک و یا ریز طراحی شده، زبر باشد و باعث ایجاد خراش بر روی چهارچوب پنجره یو پی وی سی گردد.

بنابراین توصیه می‌شود که از یک پارچه‌ی نخی سفید رنگ و نرم استفاده کنید. علتی که به رنگ سفید پارچه اشاره می‌شود این است که امکان دارد پارچه خود نیز به قاب پنجره یو پی وی سی رنگ بدهد و پاک کردن لکه‌های رنگی از روی قاب کار ساده‌ای نیست.

بنابراین از پارچه‌های نخی نرم و سفید استفاده کنید که هیچ رنگی به قاب نداده و در عین حال باعث ایجاد خراش بر روی قاب هم نمی‌شوند.

بیشتر بدانید نحوه رگلاژ پنجره دوجداره چگونه است؟

برای از بین بردن آلودگی‌ها از قاب پنجره یو پی وی سی، از پارچه‌های نرم و سفید کتانی استفاده کنید
برای از بین بردن آلودگی‌ها از قاب پنجره یو پی وی سی، از پارچه‌های نرم و سفید کتانی استفاده کنید. علتی که رنگ سفید پارچه اشاره می‌ شود این است که امکان دارد پارچه خود نیز به قاب پنجره یو پی وی سی رنگ بدهد و پاک کردن لکه‌های رنگی از روی قاب کار راحت و ساده‌ای نیست.
  • استفاده از محلول آب و صابون برای قاب‌ پنجره یو پی وی سی

آب گرم و صابون یکی از موثرترین روش‌ها برای تمیز کردن است و گاهی اوقات، بهترین نتیجه را هم می‌دهد. شما می‌توانید یک محلول شستشو با آب گرم و صابون بسازید و سپس با کمک یک اسفنج نرم و تمیز و یا یک دستمال میکروفایبر، پنجره‌های خود را بشویید. یادتان باشد از اسکاچ‌های زبر و سخت برای شستشو استفاده نکنید. چون سطوح زبر اسکاچ‌ها باعث ایجاد خراش بر روی روکش‌های قاب پنجره‌ها می‌شود و حتی آن را از بین نیز می‌برد.

پس از شستشو با محلول آب و صابون، قاب پنجره را با یک پارچه‌ی نمدار بدون پرز و باکیفیت همچون دستمال‌های میکروفایبر خشک کنید. نکته‌ای که باید در ادامه به آن اشاره شود این است که هرگز از مواد شوینده قوی همچون وایتکس برای تمیز کردن پنجره upvc استفاه نکنید.

با استفاده از محلول بی‌خطر آب و صابون پنجره و قاب‌های یو پی وی سی را به صورت منظم تمیز کرده و رنگ پنجره‌های UPVC را نیز حفظ کنید.
با استفاده از محلول بی‌خطر آب و صابون پنجره و قاب‌های یو پی وی سی را به صورت منظم تمیز کرده و رنگ پنجره‌های UPVC را نیز حفظ کنید.

چگونه می‌توان شیشه‌پنجره یو پی وی سی را تمیز و براق کرد؟

پس از تمیز و خشک کردن قاب پنجره، نوبت به شیشه‌های دوجداره است. برای تمیز و براق کردن شیشه‌های دوجداره بهتر است که از ترکیب آب و سرکه استفاده کنید. ترکیب آب و سرکه یک محلول تمیز کننده طبیعی بوده و آسیبی به بدنتان و در عین حال به وسائل شما همچون پنجره‌های یو پی وی سی نمی‌زند. پس دو فنجان آب را با یک چهارم فنجان سرکه مخلوط کرده و برای تمیز کردن شیشه‌ها از آن استفاده کنید.

چه زمانی پنجره‌ یو پی وی سی را باید تمیز کرد؟

به نظر شما برای تمیز کردن پنجره یو پی وی سی روز آفتابی را باید انتخاب کرد یا روز ابری؟ به احتمال قوی خواهید گفت آفتابی!

اما این پاسخ غلط است و باید در روز ابری شیشه‌ها را تمیز کرد!  ممکن است فکر کنید این مسئله خلاف منطق است، چون در یک روز آفتابی می‌توان با کمک نور خورشید، خاک روی شیشه‌ را بهتر دید. اما باید بدانید که نور مستقیم آفتاب خیلی سریع پنجره را خشک می‌کند و لکه‌ها آب و یا مایع تمیز کننده شیشه بر روی آن باقی می‌ماند. اما تمیز کردن شیشه‌ در یک روز ابری به شما پنجره‌ای براق و عاری از هر گونه لکه می‌دهد.

نور مستقیم آفتاب خیلی سریع پنجره را خشک می‌کند و لکه‌ها آب و یا مایع تمیز کننده شیشه بر روی آن باقی می‌ماند
نور مستقیم آفتاب خیلی سریع پنجره را خشک می‌کند و لکه‌ها آب و یا مایع تمیز کننده شیشه بر روی آن باقی می‌ماند. اما تمیز کردن شیشه‌ در یک روز ابری به شما در نهایت پنجره‌ای براق و عاری از هرگونه لکه می‌دهد.

نکاتی که در تمیز کردن پنجره‌ یو پی وی سی باید رعایت کرد، چیست؟

تمیز کردن پنجره یو پی وی سی در حفظ و نگهداری شیشه و قاب پنجره بسیار موثر است، برای تمیز کردن پنجره بهتر است به نکاتی که در ادامه به آن اشاره می‌شود، توجه کرد:

  • مراقب فشار دست خود باشد و فشار بیش از حد به شیشه و قاب وارد نکنید. چون فشار بیش از حد باعث آسیب به قاب و شیشه خواهد شد
  • از دستمال‌های زبر و یا سیم برای شستشوی قاب و شیشه به هیچ وجه استفاده نکنید
  • هرگز از اسکاچ برای پاک کردن لکه‌های قاب و… استفاده نکنید

با رعایت نکات گفته شده می‌توانید پنجره‌ای تمیز داشته باشید که رنگ، یکپارچگی و زیبایی‌شناسی پنجره‌ کاملاً حفظ شده‌است.

آیا برای تمیز کردن پنجره یو پی وی سی باید از مواد شوینده شیمیایی استفاده کنیم؟

برای تمیز کردن پنجره یو پی وی سی به هیچ وجه نباید از مواد شوینده استفاده کرد. ما در ادامه برخی از مواد شوینده را به شما معرفی خواهیم کرد که هرگز نباید از آن‌ها برای تمیز کردن پنجره استفاده کنید.

  • از مواد متانول‌دار هرگز استفاده نکنید. متانول یا الکل چوب ساده‌ترین الکل‌ها بوده و دارای بوی مشخصی است که تا حدودی ملایم‌تر و شیرین‌تر از اتانول است. استنشاق الکل چوب سمی است و ممکن است باعث نابینایی شود.
  • شوینده‌های کرمی: باعث از بین بردن روکش قاب پنجره می‌شود
  • سفیدکننده‌ها: سفیدکننده‌ها باعث تغییر رنگ قاب پنجره می‌شوند.
  • اسپری روان کننده WD-40

اسپری WD40 قابلیت چربی‌زدایی کلیه سطوح از چربی و جرم را دارد. با کمک این اسپری می‌توان حالت چسبندگی و جذب گردو غبار را از بین برد.

  • White spirits یا حلّال‌های ۴۰۲ و ۴۰۳

مواد شوینده‌هایی که به آن‌ها اشاره شد به پنجره‌های یو پی وی سی آسیب می‌زنند. پس مراقب باشید که در حین تمیز کردن به پنجره خود آسیب نزنید.

هرگز از اسکاچ، سیم ظرفشویی و هر جسم زیر و سخت برای پاک کردن چهارچوب پنجره دوجداره استفاده نکنید.
هرگز از اسکاچ، سیم ظرفشویی و هر جسم زیر و سخت برای پاک کردن چهارچوب پنجره دوجداره استفاده نکنید.

بهترین روش برای تمیز کردن پنجره یو پی وی سی چیست؟

تمیز کردن پنجره های UPVC کار سخت و پیچیده‌ای نیست. بهترین روش برای تمیز کردن آن‌ها همان روش طبیعی و کاملا ایمن و بی‌خطر است. همان طور که قبلا هم اشاره شد، شما می‌توانید با ترکیب آب و صابون برای قاب پنجره‌ها و آب و سرکه برای شیشه‌ها و اندکی زور بازو، پنجره‌های دوجداره‌ را تمیز کنید.

علت زرد شدن پنجره پی وی سی چیست؟

یکی از دلایلی که باعث شده قاب‌های سفید رنگ و زیبای پنجره‌های دوجداره پس از مدتی زرد گردند، نظافت و نحوه‌ی نگهداری شماست.

به طور مثال از چه مواد شوینده‌ای استفاده کرده‌اید و یا از چه ابزاری برای نظافت قاب‌ها کمک گرفته‌اید؟

اما این‌ها، دلیل اصلی زرد شدن پنجره یو پی وی سی نیست! دلیل اصلی زرد شدن پنجره پی وی سی ، تطابق نداشتن محصولات UPVC با شرایط آب و هوایی کشور واردکننده و میزان اشعه‌ی فرابنفش است.

چهارچوب‌های پنجره دوجداره از محصولات پتروشیمی و پلاستیکی ساخته شده‌اند. این محصولات مناسب با آب و هوای کشور سازنده و میزان اشعه‌ی فرابنفش آن تهیه شده و مناسب آب و هوای کشور ما نیستند، این امر باعث زرد شدن پنجره‌های پی وی سی شده‌است.

اما خوشبختانه با ورود برندهای معتبر از سراسر جهان به ایران، پروفیل‌هایی کاملاً مطابق با آب و هوای و شرایط جوی کشورمان تولید شده و پنجره‌های دوجداره امروزی با گذر زمان دیگر زرد نمی‌شوند.

دلیل اصلی زرد شدن پنجره پی وی سی تطابق نداشتن محصولات UPVC با شرایط آب و هوایی کشور واردکننده و میزان اشعه‌ی فرابنفش است 
دلیل اصلی زرد شدن پنجره پی وی سی تطابق نداشتن محصولات UPVC با شرایط آب و هوایی کشور واردکننده و میزان اشعه‌ی فرابنفش است

سخن آخر

تمیز کردن پنجره‌های یو پی وی سی دوجداره با توجه به جنس آن‌ها کار سخت و پیچیده‌ای نیست. اما باید مراقب بود تا از وسائل و مواد شوینده مناسب با آن‌ها استفاده نمود تا در طی فرایند تمیز کردن آسیبی به پروفیل‌ها و شیشه‌های آن نزد.

همان‌طور که گفته شد، پنجره‌های دوجداره به طور کلی از دو قسمت قاب و شیشه ساخته شده‌اند. برای تمیز کردن آن‌ها ابتدا باید قاب پنجره را تمیز و گردگیری کنید، مرحله‌ی بعدی شستن آن‌ها با آب ولرم و صابون و یا آب گرم ساده است. سپس قاب‌ها را با دستمال نرم و نخی کاملا خشک کنید.

نکته‌ای که باید بدان اشاره کرد این است که در هنگام تمیز کردن، فقط باید از پارچه‌های سفید و تمیز استفاده کرد. زیرا پارچه‌های رنگارنگ با رنگ‌های روشن می‌توانند رنگ خود را به چارچوب پنجره منتقل کنند. این نوع لکه‌ها، از سخت‌ترین لکه‌هایی هستند که به راحتی از بین نخواهند رفت. بنابراین حتماً از پارچه سفید استفاده کنید.

نکته‌ی بعدی که به آن اشاره شد، تمیز کردن شیشه‌ها با آب و سرکه است. در این مقاله استادکار توصیه می‌کند که از مواد شوینده برای پنجره‌های UPVC به هیچ وجه استفاده نکنید. نکته‌ی بعدی که بدان اشاره شد، زرد شدن پنجره‌های دوجداره است. همان‌طور که گفته شد، دو عامل باعث تغییر رنگ در پروفیل‌های یو پی ‌وی ‌سی‌ می‌شود؛ دلیل اول عدم تطابق فرمولاسیون با آب و هوای منطقه است و عامل دوم آلودگی‌های محیطی است که اکثراً بر اثر عدم نظافت قاب مخصوصا هنگام جدا کردن برچسب‌ها ایجاد می‌شود.

منبع: SOUTHCOAST

خدمات نظافت منزل توسط آقا در استادکار

نظافت منزل

  • شستن دیوار‌ها و پنجره‌ها
  • شستن و تی کشیدن کف
  • نظافت پذیرایی‌و نظافت اتاق‌ها
  • شستن سرویس بهداشتی و حمام
دریافت این خدمت از استادکار
1 نظر
  1. آیناز می گوید

    اگر قاب پنجره زرد شه دیگه قابل تمیز شدن نیست؟؟؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هفت + 15 =