6 روش خنک‌ کردن خانه در تابستان

0

آیا می‌دانستید روش‌های زیادی برای خنک‌ کردن خانه در تابستان وجود دارد که با استفاده از آن می‌توانید هزینه قبض برقتان را کاهش دهید؟ امروز می‌خواهیم 6 روش کم ‌هزینه برای خنک نگه‌ داشتن هوای داخل خانه در فصل تابستان و صرفه‌جویی در قبض برق را به شما معرفی کنیم. مطمئن باشید با استفاده از این روش‌های ساده، دیگر نیازی به استفاده از دورهای تند کولر آبی و گازی نخواهید داشت و به طور حتم کاهش شگفت‌انگیزی در مبالغ قبض برق خود خواهید دید.

روش های خنک‌ کردن خانه در تابستان

1- پرده‌ها را در گرم‌ترین ساعات روز بسته نگه دارید

به یاد داشته باشید که کنترل گرمای بیرون از منزل، خارج از دست شما است، اما به‌راحتی می‌توانید جریان هوای داخلی را مدیریت کنید. درست است که ورود نور و روشنایی خورشید به داخل فضای منزل لذت‌بخش و زیبا است، اما به همراه این روشنایی مقادیر زیادی گرما نیز وارد منزلتان می‌شود و به همین علت باید به دنبال روش­های دیگری برای خنک‌ کردن خانه باشید. بارها گفته شده که 30 درصد از گرمای ناخواسته از طریق پنجره‌ها وارد خانه می‌شود؛ بنابراین بسته نگه‌داشتن پرده‌ها به‌خصوص در ساعات گرم روز همانند یک عایق طبیعی برای حفظ هوای خنک داخل خانه عمل می‌کند و در عین ‌حال این روش راهی برای صرفه‌جویی در برق مصرفی به هنگام روشن‌کردن کولر خواهد بود.

ایده جالب استفاده از پرده کرکره­ای جهت خنگ نگه داشتن هوای داخل خانه، پرده باید از جنسی باشد که جلوی ورود نور را به داخل خانه بگیرد و تا اندازه ای محیط را تاریک کند. با شناخت ۷ مدل پرده جدید پذیرایی برای پذیرایی و اتاق خواب می‌توانید خانه‌تان را نونوار کنید.

چگونه خانه را بدون کولر خنک کنیم؟ کشیدن پرده‌ها برای جلوگیری از ورود گرمای خورشید
برای جلوگیری از ورود گرمای خورشید، پرده‌ها را در طول روز بسته نگه دارید.

2- در و پنجره‌ را برای اطمینان از عدم نفوذ هوا به داخل یا خارج بررسی کنید

دنبال درزهای احتمالی موجود در پنجره‌ها و درب­­­ها که هوا می‌­تواند از طریق آن‌ها نفوذ ‌کند، بگردید. این قسمت‌ها را به‌ خوبی درزگیری کنید. درزگیری درب و پنجره‌­ها به منظور جلوگیری از ورود و خروج هوا از داخل منزل به بیرون و برعکس، می‌تواند به صورت عایق عمل کرده و هوای خنک داخلی را برای مدت زمان بیشتری حفظ کند. پس اطمینان حاصل کنید که هوای خنک در داخل خانه باقی مانده و هوای گرمِ خارج از منزل به داخل نفوذ پیدا نمی‌کند.

همان‌طور که گفته شد، عایق‌بندی درب و پنجره‌ها یکی از راهکارها در جهت خنک‌ کردن خانه در فصل تابستان است. ممکن است برای تحقق بخشیدن به این موضوع مجبور شوید مبالغی را صرف عایق‌کاری منزلتان کنید. به کاربردن پنجره‌های دوجداره بهترین راهکار برای حفظ هوای خنک داخل خانه و جلوگیری از نفوذ گرمای بیرون به داخل است. نگران هزینه‌ها نباشید چراکه انجام این ‌کار بعدها سبب صرفه‌جویی‌ بیشتر در مصرف انرژی گرمایی یا سرمایی خواهد شد؛ چراکه اگر در و پنجره ها به درستی عایق بندی شده باشند حتی استفاده از یک کولر رومیزی کوچک می تواند به سرمایش مطلوب منزل کمک کند.

بیشتر بخوانید: طول عمر پنجره‌های دوجداره چقدر است؟

استفاده از پنجره دوجداره برای خنک کردن خانه و صرفه‌جویی در مصرف انرژی
استفاده از پنجره عایق هم برای خنک کردن خانه و هم برای جلوگیری از هدررفت انرژی ضرورت دارد.

3- برای گردش بهتر هوا و خنک ماندن از پنکه استفاده کنید

یک روش آسان و ارزان دیگر جهت خنک‌ کردن خانه بدون کولر، استفاده از فن یا پنکه در محیط داخل خانه است. این پنکه‌ها می‌توانند به‌صورت سقفی یا به شکل معمولی باشند. وجود پنکه در خانه به گردش هوای خنک در فضای داخل خانه کمک فراوانی می‌کند. طبق نظر کارشناسان این حوزه معمولا توان کولر 600 وات است، در صورتی‌که پنکه‌های اداری و خانگی، تنها 70 الی 100 وات برق مصرف می‌کنند. علاوه بر این یکی از مضرات استفاده از کولر گازی، جریان مداوم هوای کهنه در فضای داخلی است که در صورت وجود میکروب­ها و باکتری­ها سبب سرایت آن به افراد سالم می شود.

بیشتر بخوانید: ترفندهای خنک کردن خانه بدون کولر

همه این موارد نهایتاً باعث می‌شود که پنکه یکی از بهترین انتخاب‌ها برای جریان سرمایش هوا و تهویه خانگی محسوب شود. این روزها از انواع پنکه‌ در محیط‌های اداری هم به کار گرفته می‌شود. در ضمن تمامی انواع پنکه‌ متناسب با فضای محیط ساخته می‌شوند و این موضوع در کارآمد کردن این وسایل خنک‌کننده بسیار سودمند است. بر اساس نیاز خود می‌توانید پنکه‌های سقفی، دیواری، دستی، ایستاده یا رومیزی را تهیه کنید. جالب است بدانید در حال حاضر پنکه مه پاش یا رطوبت ساز در بازار به فروش می رود که قادر است هوایی خنک و لطیف را در فضای خارج از خانه نظیر حیاط، باغچه، باغ­ و حتی داخل آلاچیق­ فراهم کند.

یک ترفند ساده جهت افزایش جریان هوا و خنک‌ کردن خانه استفاده از پنکه ها است، کافی است مقداری یخ را در یک کاسه ریخته و جلوی باد پنکه قرار بدید و از هوای خنک آن لذت ببرید.

استفاده از انواع پنکه و کولر کوچک رومیزی برای خنک کردن خانه در تابستان
روشن کردن پنکه در تابستان می‌تواند در جریان هوا و خنک کردن خانه بدون کولر موثر باشد.

4- لامپ‌ و روشنایی را به انواع لامپ‌ کم‌مصرف یا LED تغییر دهید

همان‌طور که می‌دانید مصرف برق لامپ‌های رشته‌ای زیاد است و مقادیر زیادی از انرژی روشنایی خود را به‌صورت گرما به محیط اطرافشان انتقال می‌دهند. یک راه خنک‌ کردن خانه تعویض لامپ‌های رشته‌ای با لامپ‌های کم‌مصرف LED است. به‌طورکلی تفاوت این دو لامپ در مصرف برق را به این صورت بیان می‌کنند که لامپ‌های رشته‌ای 90 درصد انرژی خود را به‌صورت گرما آزاد می‌کنند، درحالی‌که LEDها بیشتر این انرژی را مستقیماً به نور تبدیل کرده و تنها سبب روشنایی محیط خواهند شد.

بیشتر بخوانید: انواع لامپ و ویژگی‌های آنها را بشناسید

استفاده از لامپ کم‌مصرف برای خنک کردن خانه بدون کولر
لامپ کم‌مصرف به دلیل نداشتن گرما، موجب خنک کردن خانه می‌شود.

5- از ترموستات هوشمند در فضای داخلی خانه استفاده کنید

ترموستات‌های هوشمند می‌توانند با استفاده از اتوماسیون خانگی به کار روند.  وظیفه آن‌ها کنترل گرمایش خانه و تهویه مطبوع هوا است. گفته می‌شود سرمایه‌گذاری برای خرید ترموستات هوشمند انتخاب درستی است چراکه بعدها آثار خرید این وسیله را در پس‌اندازهایتان که حاصل صرفه‌جویی در مصرف برق است، مشاهده خواهید کرد.

شاید بخواهید بدانید که این دستگاه‌ها چگونه کار می‌کنند؟ دستگاه‌های کنترل دمای هوای هوشمند با درجه حرارت از قبل برنامه‌ریزی‌شده سبب صرفه‌جویی در انرژی فضاهای داخلی می‌شوند. این فناوری می‌تواند اجازه کنترل درجه حرارت بخش‌های مختلف خانه را از طریق یک برنامه ممکن سازد. برای ایجاد یک سیستم گرمایش و سرمایش هوشمند مطلوب در محیط خانه، در ابتدا باید به تعویض دریچه‌های هوشمند به‌ جای دریچه‌های سنتی تهویه هوا پرداخت. در ضمن مرکز کنترل این سیستمِ تهویه را می‌توان در هر جایی از خانه قرارداد و سپس یک حسگر را از این مرکز به اتاق دلخواه وصل کرد و در نهایت دمای مطلوب هر اتاق را توسط یک برنامه کاربردی تلفن هوشمند وارد کرد.

تهویه مطبوع و کنترل دمای هوای خانه با ترموستات هوشمند
با کمک ترموستات می‌توانید دمای هوای خانه را به صورت هوشمند کنترل کنید.

در ترموستات‌های هوشمند از یک سری حسگر استفاده می‌شود و از آنجایی‌که این ترموستات‌ها قابل‌برنامه‌ریزی هستند، با صدور فرمان روشن یا خاموش شدن، مدیریت عملکرد سیستم تهویه هوا را برعهده خواهند داشت. توجه کنید نصب ترموستات مخصوص اتاق باید در ارتفاع ۱۵۰ سانتی‌متر از کف و در محلی که بیانگر میانگین دمای کل ساختمان است، انجام شود. به‌عنوان ‌مثال این ترموستات‌ها نباید روی قسمتی از دیوار که لوله‌های گرمایش و سرمایش یا لوله بخاری و غیره قرار دارد، نصب شوند و حتی نباید در معرض کوران هوای خارج یا داخل باشد.

با استفاده از ترموستات هوشمند هم دمای فضاهای داخل تنظیم کنید و هم صرفه جویی در مصرف برق و هزینه ها داشته باشید. ترموستات های امروزی با سنسورهای پایش کیفیت هوا نیز کار می کنند.

6- فیلترهای هوای خود را تمیز و تعویض کنید

بهتر است با شروع فصل گرما و تابستان به تعویض یا تمیزکردن فیلترهای هوا بپردازید. فیلترهای هوای قدیمی پر از گردوغبار نه ‌تنها برای تنفس مضر بوده و سبب ایجاد آلرژی‌ها می‌شوند، بلکه می‌توانند جریان هوای خنک را در سایر قسمت‌های خانه مسدود سازند و این یعنی تنها مصرف برق و هدر رفتن انرژی بدون تولید هوای خنک. به یاد داشته باشید تعویض فیلترهای هوا راه ­حلی آسان و مقرون‌به‌صرفه برای خنک نگه ‌داشتن جریان هوای داخل خانه است.

خنک کردن خانه در تابستان با تعویض و تمیز کردن فیلتر کولر گازی
یادتان باشد تعویض به موقع فیلترهای هوا و فیلتر کولرها، خنکی مناسبی در فضا به وجود می‌آورد.

کلام آخر

خنک کردن خانه در فصل تابستان موضوع چندان پیچیده­ای نیست و می‌توان تنها با استفاده از راهکارهایی ساده هم در مصرف انرژی برق صرفه‌جویی کرد و هم به‌سادگی از داشتن جریان هوای خنک در فصل تابستان لذت برد. امیدواریم پس از خواندن مطلب بالا بتوانید از این راهکارها در جهت خنک کردن خانه خود بهره ببرید.

منبع: RealSimple

دانلود اپلیکیشن استادکار

  • نسخه IOS استادکار
  • نسخه اندروید استادکار
  • دریافت از اپ استور و سیب اپ
  • دریافت از گوگل پلی، کافه بازار و مایکت
دریافت این خدمت از استادکار

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 × چهار =