راهنمای کامل نظافت پذیرایی و اتاق نشیمن و چک لیست اجرای آن

0

سالن پذیرایی، یکی از مهمترین بخش های هر خانه ای است؛ چون بیشترین دورهمی خانواده در طول روز، در سالن پذیرایی و اتاق نشیمن منزل است. به همین خاطر هم این سالن و اتاق نشیمن احتمالا زودتر از سایر بخش های خانه کثیف می شوند. پس نظافت پذیرایی یکی از مهمترین بخش های تمیز کردن هر خانه ای است. به ویژه که اگر مهمان ناخوانده ای به خانه تان بیاید، در این بخش از منزل از او پذیرایی خواهد شد.

در این گزارش قصد داریم تا راهنمای کاملی برای نظافت پذیرایی به شما ارائه کرده و یک چک لیست مختصر و مفید به شما اعلام کنیم تا با اجرای آن، بتوانید سریعا نظافت پذیرایی را انجام داده و همیشه اتاق نشیمن خانه تان را تمیز و مرتب ببینید.

وسایل مورد نیاز برای نظافت پذیرایی

  • گردگیر دسته دار
  • نردبان
  • دستمال کهنه و پارچه های تمیز
  • سطل کوچک دسته دار
  • اسفنج
  • جارو برقی و سری های مختلف آن
  • اسپری شیشه شور
  • شامپو فرش و مایع لکه بر
  • پولیش برای دسته های مبل و صندلی ها (دلخواه)
  • چند کیسه که بر روی آنها لیبل های مختلفی مثل “انتقال به اتاقی دیگر”، “برای اهدا کردن” و “زباله” را بچسبانید.

مراحل نظافت پذیرایی

۱- شروع با کارهای کوچک

با یک جمع و جور سریع، وسایل مربوط به اتاقهای دیگر را در کیسه هایی که روی آنها لیبل “انتقال به اتاق های دیگر” را چسبانده اید بریزید و این کیسه را در گوشه ای بگذارید. اگر حین جمع و جور کردن به کتابها، سی دی ها و وسایل دیگری برمی خورید که دیگر به آنها احتیاجی ندارید، آنها را در کیسه دیگری گذاشته و روی کیسه لیبل “برای اهدا” بچسبانید. مجله ها و روزنامه های قدیمی را هم جمع کرده و در کیسه ای با لیبل “زباله” بریزید. بدین ترتیب همه ریخت و پاش ها را مرتب کنید تا ظاهر اتاق نشیمن و سالن پذیرایی تان تمیز شود.

جمع و جور کردن سالن پذیرایی
جمع و جور کردن سالن پذیرایی

۲- شستشوی پرده ها و پنجره ها

درصورت لزوم، پرده ها را درآورده و آنها را بشوئید؛ اگر پرده های شما کرکره ای است، در صورت لزوم آنها را سرجایشان تمیز کنید. لبه های پنجره ها را با دقت جارو برقی بکشید و پنجره ها را از داخل و بیرون پاک کنید.

شستشوی پرده ها درصورت نیاز
شستشوی پرده ها درصورت نیاز

۳- گردگیری از بالا به پایین

نوبت گردگیری است. اگر در سالن پذیرایی خانه پنکه سقفی دارید، پره های آن را با دقت گردگیری کنید. سر یک جاروی دستی یا جارو برقی یک پارچه کهنه بکشید تا باعث زخمی شدن دیوارها نشوند و با آن، گرد وخاک سقف و کنج های آن را بگیرید. اگر لکه هایی روی دیوارهای سالن پذیرایی می بینید، این لکه ها را پاک کنید. در صورت نیاز، دریچه های کولر را گردگیری کرده و سپس به سراغ تمیز کردن دستگیره های در، خود درها و کلید و پریزها بروید.

گردگیری پنکه سقفی
گردگیری پنکه سقفی

۴- گردگیری لوسترها

حالا به سراغ لوسترها و دیوارکوبهای اتاق نشیمن بروید.. اگر گرد وخاک روی آن نشسته، خیلی سریع آن را گردگیری کنید. اگر سالی یک بار لوسترهای خانه را تمیز کنید، نیازی نیست که برای تمیز کردن لوسترها در هر نوبت نظافت پذیرایی، وقت زیادی بگذارید.

۵- تمیز کردن دیوارکوبها

به سراغ قاب عکسها و نقاشی های روی دیوارهای سالن پذیرایی بروید و آنها را گردگیری و تمیز کنید. مراقب باشید که اسپری شیشه شور یا قطرات آب داخل قاب نشوند. چون این مایعات باعث خراب کردن عکسها خواهند شد. برای آنکه به چنین مشکلی برنخورید، بهتر این است که مایع شیشه شور را روی دستمالی تمیز اسپری کرده و با این دستمال مرطوب، قابها را تمیز کنید.

گردگیری قاب عکسها
گردگیری قاب عکسها

۶-  گردگیری مبل ها و صندلی ها

نوبت به مبل و صندلی ها رسیده؛ آنها را با دقت تمیز کنید. با سری  مخصوص جارو برقی، قسمتهای ظریف مبل و صندلی ها را تمیز کنید و چک کنید که بخشی از دید شما پنهان نمانده باشد. روکش های مبل و صندلی ها و کوسن ها را هم تمیز کنید. اگر روی مبل ها یا صندلی ها لکه هایی می بینید، با استفاده از مایع لکه بر، سعی کنید این لکه ها را تمیز کنید. درصورت لزوم، مبلها را اساسی شستشو و تمیز کنید.

گردگیری مبلها
گردگیری مبلها

۷- کتابخانه و کتابها

کتابها را از قفسه های کتابخانه خارج کنید و قفسه ها و خود کتابها را گردگیری کنید. اگر حجم کتابهایتان بیش از حد است، شاید زمان اهدای کتاب یا فروش تعدادی از آنها فرا رسیده باشد ؛ آنها را در کیسه مخصوص اهدا قرار دهید. قراردادن کتابهای بیش از حد درکتابخانه، باعث خم شدن قفسه ها می شود و در عین حال به اتاق نشیمن شما ظاهری نامرتب می دهد

گردگیری کتابخانه
گردگیری کتابخانه

۸- گردگیری میزها و وسایل برقی

گردگیری را کامل کنید. هر بخشی که باقی مانده را تمیز کنید… میزهای اتاق نشیمن را گردگیری کنید. میز تلویزیون را فراموش نکنید. وسایل برقی را از برق کشیده و روی آنها را گردگیری کنید. خاک سیمهای متصل به این وسایل را هم بگیرید. صفحه نمایشگر تلویزیون را هم گردگیری کنید.

گردگیری میزها
گردگیری میزها

۹- جارو کشیدن فرش ها

فرش و قالیچه ها را تمیز کنید و با دقت جارو برقی بکشید. اطراف شومینه را فراموش نکنید.

جارو کشیدن فرشها
جارو کشیدن فرشها

۱۰- نظافت پادری ها

حالا نوبت پادری های داخل و خارج سالن نشیمن است. آنها را جارو برقی کشیده و بشوئید.

۱۱- تی کشیدن

در مرحله پایانی تی را خیس کنید و کف زمین را تی بکشید. بعد از اتمام این کار، تی را شسته و سرجایش قرار دهید.

تی کشیدن کف منزل
تی کشیدن کف منزل

۱۲- خسته نباشید

کار شما تقریبا تمام است. اگر پرده ها را شسته اید، آنها را نصب کنید. تکلیف کیسه های لیبل دار را روشن کنید؛ کیسه حاوی وسایل اتاق های مختلف را به اتاقهایشان ببرید؛ کیسه زباله را در سطل زباله گذاشته و کیسه مربوط به وسایل اهدایی را هم در محل مشخصی قرار دهید.

نکات مهم

  • قبل از آغاز هرکاری تمام وسایل مربوط به نظافت پذیرایی را در یک جا جمع کنید. از دستمالهای گردگیری تا اسپری شیشه شور گرفته تا جاروبرقی و تی.
  • اگر حوصله نظافت پذیرایی و به طور کلی نظافت منزل را ندارید، سعی کنید تا همزمان با انجام این کار، به موسیقی گوش دهید یا یک کتاب صوتی و یا برنامه آموزش زبان خارجی را گوش کنید. اینگونه زمان برای شما سریعتر سپری می شود و کار را راحت تر انجام می دهید. به علاوه با یک تیر دو نشان خواهید زد و از زمان نهایت بهره را خواهید برد.

سخن آخر

اگر با این چک لیست کار نظافت پذیرایی منزل را انجام دهید، علاوه بر آنکه سرعت کارتان بالا خواهد رفت، می توانید مطمئن باشید که هیچ بخشی از چشمان شما پنهان نشده و سالن پذیرایی و اتاق نشیمن را تمام و کمال و عمقی تمیز کرده اید. اگر تجربیات دیگری دارید و یا روش دیگری را پیشنهاد می کنید، حتما ایده ها و نظرهایتان را با ما در میان بگذارید.

خدمات نظافت منزل توسط آقا در استادکار

نظافت منزل

  • شستن دیوار‌ها و پنجره‌ها
  • شستن و تی کشیدن کف
  • نظافت پذیرایی‌و نظافت اتاق‌ها
  • شستن سرویس بهداشتی و حمام
دریافت این خدمت از استادکار

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

8 + 7 =