نحوه محاسبه رنگ دیوار برای نقاشی چگونه انجام می‌شود؟

0

رنگ‌آمیزی خانه و محل کار یکی از بهترین و موثرترین روش‌ها برای ایجاد تغییر در دکوراسیون داخلی است. اما به محض اینکه تصمیم گرفتید فضای مورد نظر خود را نقاشی کنید، سوالاتی به ذهن‌تان خواهد رسید. یکی از سوالاتی که بسیاری از کاربران دارند، این است که نحوه محاسبه رنگ دیوار ساختمان برای شروع پروسه نقاشی، به چه صورت باید انجام شود؟ یا بهترین روش برای نحوه محاسبه متراژ نقاشی ساختمان کدام است؟

نحوه محاسبه متر مربع دیوار، به اندازه حل یک مسئله فیزیک، پیچیده‌ نیست. اما برای کسی که دفعه اول است می‌خواهد خودش دست‌به‌کار نقاشی ساختمان شود، احتمالا سخت و غریب خواهد بود. به همین دلیل ابتدا باید محاسبه متراژ نقاشی ساختمان را یاد بگیرید و سپس اقدام به خرید رنگ نمایید.

در این مقاله درباره نحوه محاسبه متراژ رنگ آمیزی ساختمان، نحوه محاسبه متراژ راه پله برای نقاشی و محاسبه متراژ دیوار برای نقاشی صحبت خواهیم کرد. همچنین فرمول محاسبه مقدار رنگ و نحوه محاسبه رنگ دیوار ساختمان با ماشین حساب رنگ را به شما یاد می‌دهیم.  بنابراین اگر می‌خواهید بدانید هر کیلو رنگ چند متر مربع را پوشش می دهد، مقدار رنگ پلاستیک لازم برای هر متر مربع چقدر است یا هر کیلو رنگ روغن چند متر مربع را رنگ می‌کند، این مقاله از استادکار را مطالعه نمایید.

نحوه محاسبه قیمت نقاشی ساختمان چگونه است؟

چه بخواهید خانه‌تان را خودتان رنگ‌آمیزی کنید و چه بخواهید این کار را به یک نقاش متخصص بسپارید، باید درک درستی از عوامل موثر در محاسبه نقاشی ساختمان و نحوه محاسبه رنگ دیوار داشته باشید. هزینه تقریبی رنگ‌آمیزی معمولا بر اساس هزینه هر قوطی رنگ، لوازم مورد نیاز (مثل غلتک، قلم‌مو، سینی رنگ و …) و دستمزد افراد متخصص تخمین زده می‌شود. اما اگر قرار باشد خودتان نقاشی را انجام دهید، هزینه کلی، همان هزینه رنگ و وسایل خواهد بود. البته انرژی و زمانی که برای این کار می‌گذارید نیز مهم است.

در این رابطه بیشتر بدانید: هر آنچه باید درباره قیمت نقاشی ساختمان بدانید

یک نقاش در حال ریختن رنگ داخل سینی رنگ برای رنگ‌آمیزی ساختمان
اگر نحوه محاسبه قیمت نقاشی ساختمان درست نباشد، ممکن است شما پس از انجام کار، متحمل هزینه‌هایی بیش از برآورد اولیه بشوید. پس بهتر است نحوه محاسبه رنگ دیوار و برآورد هزینه‌ها را با دقت انجام دهید.

اگر بعد از یاد گرفتن نحوه محاسبه قیمت نقاشی، نحوه محاسبه رنگ دیوار و در نظر همه جوانب، تمایل داشتید رنگ‌آمیزی محیط خود را به نقاشان حرفه‌ای و مجرب بسپارید، می‌توانید با استادکار تماس بگیرید:

خدمات نقاشی ساختمان در استادکار

نقاشی ساختمان

  • رنگ آمیزی و نقاشی دیوار
  • رنگ آمیزی و نقاشی سقف
  • پتینه کاری دیوار
  • اجرای انواع رنگ‌های روغنی، اکرولیک و پلاستیک
دریافت این خدمت از استادکار

نحوه محاسبه مقدار رنگ

  • اولین قدم نحوه محاسبه رنگ دیوار یا سقف، محاسبه مساحت سطح مورد نظر برای رنگ‌آمیزی است. این مساحت می‌تواند دیوار، سقف یا درب اتاق باشد. نحوه محاسبه متر مربع دیوار نسبتا ساده بوده و تنها قسمت سخت آن این است که باید تمام دقت‌ خود را به خرج دهید تا هیچ سطحی را از قلم نیندازید. برای محاسبه متراژ رنگ ساختمان به مداد، متر و دفترچه یادداشت نیاز دارید.
  • نحوه محاسبه رنگ دیوار به این‌صورت است که اول باید یک تصویر کلی از نقشه اتاق، داخل دفترچه بکشید. می‌توانید نقشه هر اتاق را جداگانه بکشید. محل پنجره‌ها و درها را کامل روی تصویر مشخص کنید. سپس عرض و ارتفاع هر دیوار را با متر اندازه بگیرید و در نقشه یادداشت کنید.
  • سپس طول و عرض همه درها و پنجره‌ها (و هر قسمت دیگری که نباید رنگ شود) را هم اندازه بگیرید. در آخر باید مساحت این قسمت‌ها را از مساحت کلی دیوار کم کنید. زیرا یا رنگ نمی‌شوند یا نیاز به رنگی متفاوت دارند. مثلا قسمت‌های شیشه‌ای پنجره‌ها یا قرنیزها رنگ نمی‌شوند و رنگ قاب پنجره‌ها نیز متفاوت از رنگ دیوارها هستند. در این قسمت بهتر است جنس وسایل فلزی و چوبی را هم روی تصویر یادداشت و مشخص کنید تا در هنگام خرید انواع مختلف رنگ، سردرگم نشوید.
  • حالا به مرحله اصلی، یعنی محاسبه متراژ نقاشی ساختمان می‌رسیم. برای این منظور، اول باید مساحت کل قسمت‌های قابل ‌رنگ‌ شدن را حساب کنید. سپس مساحت سطح‌های غیرقابل ‌نقاشی مثل پنجره‌ها را هم حساب نموده و از عدد قبلی کم کنید.
  • عدد نهایی را به عدد ۸.۵ تقسیم کنید. عدد ۸.۵ مقدار سطحی است که هر قوطی رنگ ۱ لیتری پوشش می‌دهد. با تقسیم مساحت کلی بر این عدد، میزان لیتر رنگ مورد نیاز برای دیوارها به دست می‌آید. اگر نحوه محاسبه رنگ دیوار، به گونه‌ای بود که نتیجه عدد اعشاری شد، می‌توانید نتیجه را رند کنید تا خریدتان راحت‌تر انجام شود.

این مقاله هم اطلاعات مفیدی برای شما دارد: ترفندهایی برای نقاشی ساختمان ارزان

یک زوج در حال اندازه‌گیری دیوارها برای تعیین مقدار رنگ مورد نیاز و نحوه محاسبه متراژ دیوار برای نقاشی
برای نحوه محاسبه رنگ دیوار، در نظر داشته باشید اگر برای رسیدن به رنگ مطلوب خود نیاز دارید دو یا سه لایه رنگ بزنید، مقدار رنگ مورد نیاز هم دو یا سه برابر می‌شود.

اگر علاوه بر نقاشی داخلی ساختمان، تمایل دارید رنگ نمای ساختمان خود را هم به‌روز کنید، از اساتید فن در استادکار کمک بخواهید:

نقاشی نمای ساختمان

نقاشی نمای ساختمان

  • نقاشی و رنگ آمیزی نمای ساختمان
  • نقاشی نمای سیمانی، بتنی، آجری، سنگی و...
  • نقاشی نما ساختمان با داربست و بدون داربست
  • رنگ آمیزی نما با رنگ های پایه آب و پایه حلال
دریافت این خدمت از استادکار

مثال نحوه محاسبه متر مربع دیوار و نحوه محاسبه رنگ دیوار و سقف

تصور کنید یک اتاق با ابعاد ۴ در ۶ متر، به ارتفاع ۳ متر که یک درب و یک پنجره دارد، باید نقاشی شود. فرمول محاسبه مقدار رنگ برای این اتاق، جمع مقدار رنگ لازم برای دیوارها به اضافه مقدار رنگ لازم برای سقف است. البته مساحت درب و پنجره، باید از مساحت دیوارها کسرشود.

نحوه محاسبه متر مربع سقف

  • برای محاسبه متر مربع سقف، طول و عرض اتاق را در هم ضرب می‌کنیم تا مساحت سقف به مترمربع به دست بیاید: ۴×۶=۲۴
  • مساحت سقف را به ۸.۵ تقسیم کنید تا ببینید حدودا چقدر رنگ نیاز دارید. (در واقع جواب سوال هر کیلو رنگ چند متر مربع را پوشش می دهد، ۸.۵ است.): ۲.۸=۸.۵÷۲۴

شما می‌توانید عدد نهایی را رند کنید تا محاسبات‌، ساده‌تر انجام شوند: پس می‌توانید عدد نهایی را به ۳ رند کنید. اگر هم سقف به دو لایه رنگ نیاز دارد، نتیجه را دو برابر کنید.

نحوه محاسبه متر مربع دیوار

در فرمول محاسبه مقدار رنگ دیوار، ابتدا نیاز است محاسبه متر مربع دیوار انجام شود. (اگر دیوارهایتان به دو یا سه لایه رنگ نیاز دارد، نتیجه را به ترتیب دو یا سه برابر کنید.)

  • طول هر چهار دیوار را باهم جمع کنید : ۲۰=۴+۶+۴+۶
  • نتیجه را در ارتفاع دیوارها ضرب کنید تا مساحت کل دیوارها به مترمربع به دست بیاید: ۶۰=۲۰×۳
  • اگر مساحت هر در (طول در x عرض هر در) حدودا ۲ متر مربع و مساحت هر پنجره ۳ متر مربع باشد، باید مساحت هر دو را از مساحت کل دیوارها کم کنید. ۵۵=۳-۲-۶۰
  • عدد نهایی را تقسیم بر ۸.۵ یعنی همان سطح پوشش هر کیلوگرم رنگ تقسیم نمایید: ۶.۴۷=۸.۵÷۵۵
  • برای سادگی در انجام محاسبات، می‌توانید عدد نهایی را رند کنید. مثلا محاسبه مقدار رنگ دیوار را با ۷ کیلوگرم انجام دهید.

در مجموع در این مثال برای رنگ کردن سقف و دیوارها حدودا به ۱۰ کیلوگرم رنگ احتیاج دارید. برای اینکه بدانید هر لیتر رنگ چند کیلو است، باید بدانید هر لیتر رنگ بسته به دما و چگالی آن، بین یک تا یک‌ونیم کیلوگرم وزن دارد. قوطی‌های رنگ در ابعاد و حجم‌های مختلفی به بازار عرضه می‌شوند که عبارتند از:

  • قوطی رنگ ربعی: حاوی ۲۳۰ تا ۲۵۰ گرم
  • قوطی رنگ نیمی: نیم کیلوگرم
  • قوطی رنگ کوارت: حاوی ۱ کیلوگرم رنگ
  • حلب رنگ: ۲۰ تا ۲۱ کیلوگرم

پس از یادگیری نحوه محاسبه رنگ دیوار، با استفاده از این اطلاعات، می‌توانید تعداد مورد نیاز قوطی یا حلب رنگ را حساب کنید.

اگر تمایل دارید علاوه بر نحوه محاسبه رنگ دیوار، رنگ‌آمیزی با قلم‌مو را هم یاد بگیرید، حتما این مقاله را بخوانید: رنگ آمیزی با قلم مو چه ویژگی‌هایی دارد؟ فواید و معایب نقاشی با قلم

دست یک نقاش در حال آغشته کردن غلتک به رنگ سفید داخل سینی رنگ
پس از نحوه محاسبه رنگ دیوار و سقف بر حسب قوطی یا حلب، به راحتی می‌توانید رنگ مورد نیاز خود را تهیه نموده و فرایند نقاشی را شروع کنید.

جهت بهره‌گیری از خدمات متنوع استادکار از جمله نقاشی ساختمان و نقاشی نمای ساختمان، اپلیکیشن ما را دانلود نمایید:

دانلود اپلیکیشن استادکار

  • نسخه IOS استادکار
  • نسخه اندروید استادکار
  • دریافت از اپ استور و سیب اپ
  • دریافت از گوگل پلی، کافه بازار و مایکت
دریافت این خدمت از استادکار

نحوه محاسبه متراژ راه پله برای نقاشی

نحوه محاسبه متراژ راه پله برای نقاشی هم درست مانند نحوه محاسبه رنگ دیوار است. برای این مرحله باید متر مربع دیوار راه‌پله را محاسبه نمایید و متر مربع پنجره‌ها را از آن کم کنید. البته با توجه به جنس دیوار و میزان کثیفی راه‌پله، لازم است تعداد لایه‌های رنگ مورد نیاز را هم در محاسبات خود اعمال نمایید.

علاوه بر نحوه محاسبه متراژ راه پله برای نقاشی، بهتر است نحوه رنگ‌آمیزی این فضا را نیز یاد بگیرید: آموزش نحوه رنگ آمیزی راه پله

دکوراسیون راه‌پله و راهروی رنگ‌آمیزی شده با رنگ‌های سفید و خاکستری روشن
برای محاسبه متراژ رنگ ساختمان مخصوصا بخش راه‌پله، لازم است اندازه‌گیری‌ها دقیق انجام شود و مساحت درها و پنجره‌های موجود، از متر مربع کل کم شود.

عوامل تاثیرگذار بر نحوه محاسبه قیمت نقاشی ساختمان

  1. نوع رنگ انتخابی: رنگ‌ها در بازار به تناسب ویژگی‌هایی که دارند، قیمت‌های متفاوتی هم دارند. به این ترتیب انتخاب رنگ برای منزل، بر نحوه محاسبه قیمت نقاشی ساختمان تاثیرگذار است.
  2. ابزارهای نقاشی: نوع ابزار مورد استفاده برای رنگ‌آمیزی هم در مقدار رنگ مورد نیاز تاثیر دارد. مثلا غلتک‌ها میزان کمتری رنگ هدر می‌دهند. اما مقدار رنگی که از قلم‌مو شره می‌کند، بیشتر است. در هر صورت، برای رنگ‌آمیزی درب، پنجره‌ها و نقاط تلاقی دیوارها، نمی‌توان از غلتک استفاده نمود. پس ناچارید برای نقاشی این سطوح، از قلم‌مو استفاده کنید.
  3. انتخاب نقاش: همان‌طور که رنگ‌ها، قیمت‌های متفاوتی دارند، نقاشان ساختمان هم دستمزدهای مختلفی دارند. به طور معمول هر چه تجربه و تبحر یک نقاش بالاتر باشد، دستمزد او هم بالاتر خواهد بود.
  4. تنوع در انتخاب رنگ: استفاده از چند رنگ در منزل برای آنکه فضا را از یکنواختی در ‌آورید، خوب است. ولی باید بدانید این کار باعث افزایش میزان رنگ مورد نیاز و بالا رفتن بهای تمام‌شده شما می‌شود.
  5. صاف یا ناصاف بودن سطح: اگر سطح رنگ شونده صاف نباشد یا نقاط ترمیم‌شده زیادی داشته باشد، باید روی لایه رنگ قبلی، رنگ روشن‌تری اجرا کنید. در این‌صورت به بیش از دو لایه رنگ نیاز دارید و میزان رنگ مصرفی، بیشتر خواهد بود.

مقایسه پوشش‌دهی رنگ روغنی و رنگ پلاستیک (اکریلیک)

رنگ‌های روغنی انواع مختلفی دارند و در سه نوع مات، نیمه‌براق و براق تولید می‌شوند. این رنگ‌ها پوشش‌دهی بسیار خوبی دارند. یعنی شما با خرید حداقل رنگ، می‌توانید بیشترین مساحت را نقاشی کنید. اگر از خود می‌پرسید هر کیلو رنگ روغن چند متر مربع را پوشش می‌دهد، باید بگوییم این میزان حدود ۰.۷۵ مترمربع خواهد بود.

پوشش‌دهی رنگ پلاستیک نیز به غلظت آن بستگی دارد. اگر این رنگ رقیق باشد، برای رسیدن به نتیجه مطلوب، باید چند لایه رنگ را روی هم بزنید. فراموش نکنید قبل از زدن هر لایه رنگ، باید لایه زیرین خشک شده باشد. مقدار رنگ پلاستیک لازم برای هر متر مربع تقریبا ۰.۸۵ کیلوگرم است. البته این عدد به غلظت رنگ هم بستگی دارد.

به طور کلی رنگ اکریلیک به مقدار رنگ بیشتری نسبت به رنگ روغنی برای نقاشی ساختمان نیاز دارد. به همین علت، در زمان نقاشی دیوار یا سقف با رنگ پلاستیک، معمولا روی سطح دو یا سه لایه رنگ می‌زنند. اما اغلب با یک بار اجرای رنگ روغنی، به نتیجه دلخواه خود می‌رسیم.

این مقاله هم حاوی اطلاعات کاربردی و مفید است: طرز تهیه بتونه دیوار با پودر مل و پوشاندن ترک را یاد بگیرید

چند نکته مهم برای نحوه محاسبه رنگ دیوار و سقف

  • در محاسبه متر مربع دیوارها، شوفاژها، لوله‌ها، چهارچوب‌های در و پنجره و نرده‌های پنجره را هم برحسب نیازتان فراموش نکنید.
  • در نحوه محاسبه رنگ دیوار ساختمان و سقف، دو لایه رنگ محاسبه کنید. چون این مناطق معمولا به بیشتر از یک دست رنگ نیاز دارند. برای محاسبه متراژ رنگ ساختمان، معمولا نیازی به آستری یا پرایمر ندارید. مگر این‌که روی چوب یا فلز رنگ‌آمیزی کنید.
  • علاوه بر اعداد خودتان، به توضیحات روی بسته‌بندی رنگ‌ها هم دقت کنید. معمولا شرکت‌های تولیدکننده رنگ، روی قوطی‌ها توضیح می‌دهند که چه مقدار از آن رنگ، چه سطحی را می‌پوشاند.
  • افراد حرفه‌ای معمولا در نحوه محاسبه متراژ رنگ‌آمیزی ساختمان، ۱۰ درصد به عدد نهایی اضافه می‌کنند تا بتوانند غلظت رنگ را بدون نگرانی به مقدار دلخواهشان تنظیم کنند.
  • به طور کلی می‌توان انتظار داشت هر لیتر رنگ حدود ۸.۵ مترمربع را بپوشاند. اگر دیوارها از کناف رنگ نشده باشند، برای هر متر مربع کمی‌ بیشتر از یک لیتر رنگ احتیاج دارید. زیرا این جنس، رنگ بیشتری جذب می‌کند.

برای دانستن نکات مهم نحوه محاسبه رنگ دیوار، این مقاله نیز مفید خواهد بود: نحوه محاسبه دقیق متراژ رنگ آمیزی ساختمان

قوطی‌های رنگ و نردبان در کنار لوازم و ابزار نقاشی ساختمان
در مورد نحوه محاسبه متراژ نقاشی ساختمان، باید به ابزار مورد استفاده هم توجه داشت. چون هرچه ابزار مرغوب‌تر باشند و کیفیت بالانری داشته باشند، در مصرف رنگ صرفه‌جویی بیشتری خواهد شد.

اگر محاسبه رنگ برایتان دشوار است، آن را به متخصص بسپارید

در این مقاله در مورد نحوه محاسبه رنگ دیوار، محاسبه متراژ نقاشی ساختمان و این‌که هر کیلو رنگ چند متر مربع را پوشش می دهد صحبت کردیم. روش محاسبه متراژ رنگ ساختمان با ماشین حساب رنگ یا همان فرمول محاسبه مقدار رنگ را هم در اختیار شما قرار دادیم. به این ترتیب شما دیگر مشکلی با نحوه محاسبه قیمت نقاشی ساختمان نخواهید داشت.

در ضمن نحوه محاسبه متر مربع دیوار، نحوه محاسبه متراژ راه پله و به طور کلی نحوه محاسبه نقاشی ساختمان را آموختید و با فرمول محاسبه مقدار رنگ آشنا شدید. پس به راحتی می‌توانید با محاسبه متراژ دیوار برای نقاشی و محاسبه متراژ سقف، رنگ بخرید و نقاشی را آغاز نمایید. البته باید سعی کنید حتی‌الامکان محاسبه متراژ رنگ ساختمان را به گونه‌ای انجام دهید که رنگ زیادی اضافه نیاید. چون رنگ هم مانند سایر مواد شیمیایی، تاریخ مصرف دارد و شما نمی‌توانید آن را برای مدت طولانی، نگه دارید.

البته اگر نحوه محاسبه رنگ دیوار یا محاسبه متراژ دیوار برای نقاشی برای شما پیچیده است، نرم افزار محاسبه رنگ ساختمان هم وجود دارد. نرم افزار محاسبه رنگ ساختمان با گرفتن ابعاد دیوارها و پنجره‌ها، میزان رنگ لازم را حساب می‌نماید.

چنانچه به هر دلیل، فرصت کافی برای رنگ کردن منزل یا محل کارتان را ندارید، می‌توانید روی استادکاران ما هم حساب کنید. آنها نحوه محاسبه رنگ دیوار را آموخته‌اند و محیط شما را در کوتاه‌ترین زمان و با بهترین کیفیت، نقاشی می‌کنند:

خدمات نقاشی ساختمان در استادکار

نقاشی ساختمان

  • رنگ آمیزی و نقاشی دیوار
  • رنگ آمیزی و نقاشی سقف
  • پتینه کاری دیوار
  • اجرای انواع رنگ‌های روغنی، اکرولیک و پلاستیک
دریافت این خدمت از استادکار
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دو + یازده =