طریقه نصب فتوسل و نقشه مدار آن

0

آشنایی با طریقه نصب فتوسل به شما این امکان را می‌دهد که به جای روشن و خاموش کردن چراغ‌ها به وسیله کلیدهای ساده، با استفاده از سنسور و سیم کشی فتوسل جریاناتی را به وجود آورید که چراغ شما با حساسیت به نور روشن و یا خاموش شود. در واقع مدار فتوسل به این صورت آغاز به کار می‌کند که با تاریک‌ شدن هوا، از طریق سیم بندی فتوسل فرمان روشن شدن چراغ به آن داده می‌شود و در صورت روشن بودن هوا نیز چراغ به طور خودکار خاموش می‌شود. سیستمی که در کنار جذابیت زیادی که در ظاهر دارد، بسیار کاربردی نیز است و می‌تواند به کاهش میزان مصرف انرژی و هزینه‌های آن کمک زیادی کند. در این مقاله با استادکار همراه باشید تا با هم نحوه نصب فتوسل را یاد بگیریم.

مهم‌ترین کاربردهای فتوسل

بیشتر افرادی که با طریقه نصب فتوسل و همچنین سیم بندی فتوسل آشنا هستند، از آن برای روشن و خاموش شدن اتوماتیک چراغ‌ها در جهت کاهش مصرف انرژی خود استفاده می‌کنند. در بسیاری از معابر عمومی و نیز چراغ‌های به کار رفته در پارک‌ها و خیابان‌ها از این سیستم برای نورپردازی استفاده می‌شود و از طرفی خیلی از افراد نیز برای باغ شخصی و حیاط منازل خود نیز از فتوسل استفاده می‌کنند. به‌ علاوه شاید شما هم بارها مشاهده کرده‌ باشید که چراغ نمای برخی از ساختمان‌ها در شب به طور خودکار روشن می‌شود و روزها خاموش است. باید بدانید که در ساخت این چراغ‌ها نیز از مدار فتوسل استفاده شده است.

برای روشن شدن اتوماتیک چراغ‌های پارک‌ها از فتوسل استفاده می‌شود.
برای روشن شدن اتوماتیک چراغ‌های پارک‌ها از فتوسل استفاده می‌شود.

با نقشه مدار فتوسل آشنا شوید

قبل از اینکه با طریقه نصب فتوسل آشنا شوید، بهتر است بدانید مدار فتوسل به چه صورت بسته می‌شود و نقشه آن چگونه است.

از مدار فتوسل به منظور تشخیص نور و تعیین زمان برای روشن و خاموش شدن چراغ استفاده می‌شود. در نقشه فتوسل یک مقاومت قرار دارد و در زمان کاهش نور مقاومت افزایش پیدا می‌کند و رله مربوط به روشن شدن چراغ فعال می‌شود و در نتیجه چراغ روشن می‌گردد. تا زمانی که نور دریافت نشود، چراغ روشن باقی می‌ماند. به‌ محض بالا رفتن میزان نور از مقدار تعیین شده، مدار فتوسل باز شده و لامپ خاموش می‌شد.

بیشتر بدانید فتوسل چند لامپ را می تواند روشن و خاموش کند؟

از مدار فتوسل به منظور تشخیص نور و تعیین زمان برای روشن و خاموش شدن چراغ استفاده می‌شود
از مدار فتوسل به منظور تشخیص نور و تعیین زمان برای روشن و خاموش شدن چراغ استفاده می‌شود

طریقه سیم کشی فتوسل

فتوسل وسیله‌ای الکترونیکی است و به همین دلیل خود این وسیله برای کار کردن نیز به دو سیم فاز و نول جداگانه نیاز دارد. طریقه سیم بندی فتوسل نیز درست شبیه به کلید تک پل است، تنها برای راه‌اندازی خود فتوسل به یک سیم نول جداگانه هم نیاز داریم.

به‌ طور کلی در سیم کشی فتوسل از سه سیم و یا چهار سیم استفاده می‌شود. در اکثر مواقع در فتوسل‌های چهار سیم، دو سیم هم رنگ و معمولاً سفید هستند که این سیم‌ها نول هستند و سیم دیگر به رنگ سیاه و دیگری قرمز است. برای سیم کشی فتوسل، ابتدا باید فتوسل را در مسیر سیم فاز لامپ قرار دهید تا همانند یک کلید موجب قطع و وصل شدن جریان شود.

 سیم سیاه باید به فاز و سیم قرمز به سر لامپ وصل شود. سیم نول را هم از یک طرف به فتوسل و از طرف دیگر به یک سر لامپ متصل کنید. روال کار به همین سادگی است، تنها باید با دقت و درست نصب شود.

بعد از تمام شدن کار باید چراغ‌ را امتحان کنید، برای این کار می‌توانید یک پارچه بر روی آن بیندازید و مشاهده کنید اگر لامپ بعد از ۳۰ ثانیه روشن شد یعنی طریقه نصب فتوسل به درستی انجام شده است. در غیر این صورت نیاز است تا بار دیگر نقشه مدار فتوسل و همچنین نحوه بستن فتوسل را نیز بررسی نمایید.

بیشتر بدانید انواع فتوسل آسانسور

سیم کشی فتوسل کاری فوق‌العاده ساده است که خودتان نیز می‌توانید به راحتی آن را انجام دهید.
سیم کشی فتوسل کاری فوق‌العاده ساده است که خودتان نیز می‌توانید به راحتی آن را انجام دهید.

اگر قصد نصب کردن چند لامپ به فتوسل را دارید، باید قبل از هر کاری مقدار مقاومت فتوسل و همچنین میزان توان مصرفی هر کدام از لامپ‌ها را بررسی کنید و سپس از فتوسل مناسبی برای روشن کردن چراغ‌ها استفاده نمایید. برای مثال اگر لامپ‌های شما ۳۳ عدد لامپ ۱۰۰ وات باشد، برق شهر هم ۲۲۰ ولت است. برای محاسبه باید ۳۳ را در ۱۰۰ ضرب کنید که می‌شود ۳۳۰۰، سپس این عدد را بر برق ۲۲۰ ولت تقسیم می‎کنید و عدد ۱۵ به دست می‌آید. عدد به دست آمده را در ۳/۱ ضرب می‌کنید و این عدد میزان مقاومت فتوسل شما را نشان می‌دهد.

اگر قصد نصب کردن چند لامپ به فتوسل را دارید، باید قبل از هر کاری مقدار مقاومت فتوسل و همچنین میزان توان مصرفی هر کدام از لامپ‌ها را بررسی کنید
اگر قصد نصب کردن چند لامپ به فتوسل را دارید، باید قبل از هر کاری مقدار مقاومت فتوسل و همچنین میزان توان مصرفی هر کدام از لامپ‌ها را بررسی کنید

مهم‌ترین نکات نحوه نصب فتوسل

شما باید علاوه بر دقت در طریقه نصب فتوسل توجه کنید که فتوسل را در جایی قرار ندهید که در شب نور چراغی دیگر از جایی به آن بخورد، زیرا این موضوع مانع روشن شدن چراغ‌ها می‌شود. حتماً و حتماً به جریان نوشته شده روی فتوسل و همچنین میزان توان هر لامپ توجه کنید زیرا در صورت عدم توانایی، فتوسل قادر به تأمین جریان مورد نیاز نیست و لامپ‌های شما روشن نمی‌شوند.

به یاد داشته باشید که به جریان فتوسل در مناطق گرمسیر و سردسیر که روی بسته‌بندی آن مشخص شده، حتما توجه کنید. در هنگام اتصال فتوسل به برد الکترونیکی نیز به هیچ عنوان به آن دست نزنید چون به برق شهری وصل شده و ممکن است دچار برق گرفتگی شوید.

کلام آخر

هر چند که طریقه نصب فتوسل بسیار ساده‌ است اما لازم است برای انجام این کار تا حدودی با مسائل فنی و سیم‌کشی آشنایی داشته باشید و ضمن رعایت نکات ایمنی، تجربه‌ای جدید و جذاب به دست آورید. از طرفی اگر به نصب فتوسل و راه‌اندازی سیستم نورپردازی خودکار نیاز دارید می‌‌توانید از کارشناسان ماهر استادکار نیز کمک بگیرید.

اجرای نورمخفی و نورپردازی ساختمان

نورمخفی و نورپردازی ساختمان

  • طراحی و اجرای خدمات نورپردازی ساختمان
  • اجرای نورپردازی نمای ساختمان
  • نورپردازی باغچه، استخر، حوض و آبنما
  • طراحی و اجرای نورمخفی سقف و دیوار، کناف، پذیرایی، آشپزخانه، اتاق خواب و...
دریافت این خدمت از استادکار
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پنج + سیزده =