نصب کفشور حمام را چگونه انجام دهیم؟

2

برای انتخاب و نصب کفشور حمام، انواع کفشور در شکل‌ها و سایزهای مختلف وجود دارد. انتخاب شما به نوع دوش، طراحی حمام و نوع لوله‌های به کاررفته در ساختمان بستگی دارد. ممکن است توصیه‌های طراح در انتخاب و نصب کفشور حمام کمک کند تا انتخاب درستی داشته باشید.

یادتان باشد کفشورهای حمام برای قرار گرفتن روی لوله فاضلاب 5 سانتی‌متری ساخته می‌شوند، نه لوله 3 سانتی‌متری که معمولاً برای لوله تخلیه وان حمام کاربرد دارند. برای نصب کفشور حمام باید از لوله 5 سانتی‌متری استفاده شود، زیرا حجم آبی که از دوش حمام خارج می‌گردد، زیاد است و آب از لوله 5 سریع‌تر از لوله 3 سانتی‌متری تخلیه می‌شود. بنابراین اگر در حال تغییر حمام از وان به دوش هستید، باید سایز لوله‌های تخلیه آب را برای نصب کفشور حمام تغییر بدهید.

نصب کفشور حمام به روش‌های مختلفی صورت می‌گیرد:

  • نصب به روش فشرده‌سازی
  • نصب با چسب عایق‌بندی
  • نصب به روش کاشی‌کاری

وسایل موردنیاز برای نصب کفشور حمام

  1. اره برای برش لوله
  2. آچار کلاغی
  3. تفنگ چسب آکواریوم
  4. پیچ‌گوشتی
  5. کلیه قطعات کفشور
  6. چسب عایق‌بندی
  7. چسب لوله پلاستیکی (در صورت لزوم)
  8. چسب حلال لوله پلاستیکی (در صورت لزوم)

مراحل اجرای کف شور حمام

روش نصب به روش فشرده‌سازی

کفشور فشاری با واشر فشاری و مهره‌ به لوله‌ فاضلاب خانه متصل می‌شود. این روش نصب معمولاً آسان‌تر از نصب کفشور به‌ وسیله چسب و حلال است، مخصوصاً اگر به زیر کفشور یا لوله فاضلاب دسترسی ندارید. این مدل کفشورها در انواع ABS، PVC یا برنج در بازار موجود هستند، ولی شکل PVC آن به‌ تدریج به محبوب‌ترین و پرکاربردترین کفشور حمام تبدیل شده است. هر یک از این مدل کفشورها را می‌توان روی پایه‌های کفشور استیل، فایبرگلاس یا آکریلیک نصب کرد.

هنگام نصب کفشور فشاری معمولاً اتصالات قبل از نصب پایه روی لوله فاضلاب، روی پایه کفشور نصب می‌شوند.

بیشتر بخوانید: نصب دوش حمام چگونه انجام می‌شود؟

نحوه نصب کفشور آشپزخانه استیل روی سرامیک کف
از روش فشرده‌سازی معمولاً برای نصب کفشور آشپزخانه نیز استفاده می‌شود.

انجام خدمات لوله کشی آب و فاضلاب در استادکار

خدمات قابل ارائه در سرویس لوله کشی آب و فاضلاب:

  • اجرای لوله‌کشی آب ساختمان
  • اجرای لوله‌کشی فاضلاب ساختمان
  • اجرای لوله‌کشی آب سرد و گرم
  • لوله‌کشی فاضلاب و سرویس بهداشتی
  • نشت‌یابی و رفع ترکیدگی انواع لوله
  • نشت‌یابی لوله فاضلاب و رفع ترکیدگی فاضلاب
  • لوله‌کشی پکیج، رادیاتور شوفاژ‌، آبگرمکن، ماشین لباسشویی و موتورخانه و…
  • لوله‌کشی فاضلاب آشپزخانه‌، سرویس بهداشتی و توالت
  • تعمیر و تعویض لوله‌کشی روکار و توکار
  • تمامی خدمات لوله‌کشی ساختمانی با لوله گالوانیزه، پلاستیکی و فولادی
  • استفاده از برندهای معتبر لوله: نیو پایپ، ایزی پایپ و…

1- لوله فاضلاب را آماده کنید

برای نصب کفشور حمام به روش فشاری، لوله تخلیه باید در حدود 2.5 سانتی‌متر پایین‌تر از لبه کفشور وجود داشته باشد. امکان دارد برای نصب مجبور شوید پایه کفشور را متناسب با ارتفاع لوله اندازه بزنید و سپس کفشور را بردارید تا لوله را ببرید و آن را کوتاه کنید.

برای برش لوله فاضلاب می‌توانید از اره یا دستگاه برش لوله پلاستیکی استفاده کنید. اگر برای برش از اره استفاده می‌کنید، حتماً باید به شکلی برش بزنید که لبه لوله کاملاً صاف و یکدست باشد.

2- کفشور را مونتاژ کنید

مقداری چسب عایق‌بندی به اطراف دهانه مهره کفشور بزنید و آن را در دهانه لوله قرار دهید. واشر مهره، موم لاستیکی و واشر مقوایی را از زیر پایه روی قسمت خروجی آب کفشور قرار دهید. مهره نصب را روی خروجی قرار داده و آن را با آچار محکم کنید. اگر از اطراف کفشور چسب عایق‌بندی بیرون زده، آن را پاک کنید.

3- کفشور را در جای خود ثابت کنید

برای نصب کفشور حمام، پایه آن را با دقت در محل نصب قرار دهید تا لوله فاضلاب به شکل صحیح با کفشور منطبق شود.

4- واشر فشرده‌سازی را وارد کنید

واشر لاستیکی نرم را در دهانه لوله تخلیه قرار دهید تا اطراف دهانه آن را به شکل کامل بگیرد. مهره فشرده‌سازی را درون دهانه لوله تخلیه قرار دهید و آن را محکم کنید. اتصالات کفشور به سبک فشرده‌سازی معمولاً دارای قطعه‌ای است که به شما کمک می‌کند مهره را از داخل لوله تخلیه محکم کنید. همان‌طور که مهره محکم می‌شود، واشر لاستیکی اطراف لوله تخلیه فشرده شده و آن را آب‌بندی می‌کند.

درپوش را روی دهانه کفشور قرار دهید و قبل از استفاده از حمام، اجازه دهید چسب عایق‌بندی به مدت 24 ساعت کامل خشک شود.

خدمات لوله کشی آب و فاضلاب

لوله‌کشی آب و فاضلاب

  • لوله کشی آب سرد و گرم
  • لوله کشی فاضلاب و سرویس بهداشتی
  • نشت یابی لوله فاضلاب و رفع ترکیدگی فاضلاب
  • لوله کشی فاضلاب آشپزخانه، سرویس بهداشتی و توالت
دریافت این خدمت از استادکار

روش نصب به‌وسیله چسب عایق‌بندی

نصب کفشور حمام به‌ وسیله چسب، در زمانی امکان‌پذیر است که شما به فضای زیر کفشور دسترسی داشته باشید. اگر این دسترسی برای نصب وجود ندارد، استفاده از کفشورهای فشرده‌سازی انتخاب بهتری خواهد بود.

کفشورهای حمام چسبی معمولاً از پلاستیک PVC ساخته می‌شوند، اگرچه امکان دارد در ساخت کفشورهای قدیمی از پلاستیک ABS استفاده‌ شده باشد. اگر لوله فاضلاب به‌کاررفته از جنس پلاستیک است، باید کفشور حمام با نوع پلاستیک لوله فاضلاب مطابقت داشته باشد. به همین منظور می‌توانید یکی از انواع پایه‌های کفشور استیل، فایبرگلاس و آکریلیک را انتخاب کنید.

بعد از استفاده از چسب و نصب کفشور حمام تغییر در اندازه لوله بسیار دشوار است. بنابراین قبل از چسب زدن، از اندازه و ارتفاع لوله مطمئن شوید و دقیق اندازه‌گیری کنید.

بیشتر بخوانید: فنگ شویی حمام و سرویس بهداشتی

طریقه نصب انواع کفشور حمام استیل پس از سرامیک‌کاری کف
به نحوه تعویض کف شور چسبی دقت کنید تا سطح تمام‌شده بعد از نصب، هم‌سطح با کف نهایی بعد از اتمام سرامیک کاری باشد.

1- لوله فاضلاب را تنظیم کنید

در زمان نصب کفشور حمام به اندازه‌های موجود دقت کنید تا لوله فاضلاب را در ارتفاع مناسب قرار دهید. در زمان نصب امکان دارد نیاز به کوتاه کردن لوله برای هم‌سطح شدن با کف باشد.

2- کفشور و متعلقات را آماده کنید

اکثر کفشورهای حمام چسبی از چندین قسمت تشکیل‌ شده‌اند از جمله درپوش یا صافی، پایه کفشور که به دهانه لوله فاضلاب متصل می‌شود و قطعه‌ای که به داخل کفشور پیچ می‌شود. قبل از نصب کفشور حمام ابتدا تمام قطعات را از هم جدا کنید و واشر مقوایی و واشر آب‌بند لاستیکی را کنار بگذارید.

3- پایه کفشور را متصل کنید

مقداری چسب به اطراف ورودی دهانه لوله فاضلاب بزنید و بلافاصله قسمت خروجی کفشور را وارد دهانه لوله فاضلاب کرده و فشار دهید.

4- پایه کفشور را وصل کنید

برای نصب پایه کفشور، واشر آب‌بند لاستیکی را در داخل مهره بگذارید و سپس واشر مقوایی را در قسمت فوقانی بدنه قرار دهید. سپس قسمت پایینی کفشور را روی قسمت بالایی قرار دهید. پایه کفشور را به‌ وسیله مهره در جای خود ثابت و محکم کنید تا چسب اضافی از اطراف ورودی لوله خارج شود. چسب اضافی را پاک‌ کنید و درپوش را به بالای کفشور وصل کنید.

5- حلال لوله تخلیه را به مونتاژ تخلیه بچسبانید

در قسمت زیر پایه کفشور، چسب لوله پلاستیکی را در اطراف لبه خارجی لوله فاضلاب و اطراف سطح داخلی روی بدنه قسمت تخلیه کفشور بزنید و یک‌ لایه نازک از چسب را روی همان سطوح پخش کنید. بلافاصله قسمت تخلیه را داخل کنید و در جای خود نگه‌دارید تا چسب و اتصالات سفت شوند. قبل از استفاده بگذارید چسب به مدت 24 ساعت کامل خشک شود.

بازسازی خانه و ساختمان

بازسازی خانه و ساختمان

  • بازسازی و تعمیرات ساختمان
  • مرمت بنا و تمام خدمات بنایی ساختمان
  • تخریب و بازسازی انواع دیوار و کف
  • خدمات بازسازی خانه، آپارتمان و واحدهای تجاری
دریافت این خدمت از استادکار

نحوه نصب کفشور کاشی

در هر یک از کفشورهای کاشی سه قطعه وجود دارد که هرکدام در مراحل مختلف نصب کفشور حمام، کار گذاشته می‌شوند. پوشش ضد آب بین دو لبه پایینی قرار گرفته است که به هم چفت شده‌اند. قسمت میانی مقاوم در برابر آب است و باید در زمان نصب کفشور حمام مطمئن شوید که هر چیزی که به داخل آن وارد می‌شود، به داخل فاضلاب ریخته خواهد شد و از داخل کفشور نشت نمی‌کند. قطعه نهایی شامل درپوش یا صافی می‌شود و تنها قطعه‌ای است که بعد از نصب قابل‌ مشاهده است.

نصب و اجرای این کفشور به عهده یک متخصص کاشی‌کاری است و به‌عنوان بخشی از فرآیند کاشی‌کاری باید نصب کفشور حمام را انجام بدهد.

بیشتر بخوانید: راهنمای کامل انتخاب و خرید وان حمام

مراحل نصب کفشور سرامیک خور حمام و آشپزخانه
پس از نصب کفشور سرامیک خور هیچ چیزی از آن دیده نمی‌شود و جلوه خاصی به حمام یا آشپزخانه می‌دهد.

خدمات کاشی و سرامیک در استادکار

خدمات قابل ارائه در سرویس کاشی و سرامیک:

  • اجرای انواع خدمات کاشی‌کاری، سرامیک‌کاری و موزائیک‌کاری
  • کاشی‌کاری کف و دیوار آشپزخانه‌، سرویس بهداشتی‌، حمام و…
  • سرامیک‌کاری دیوار و کف ساختمان، استخر و…
  • کف‌سازی و موزائیک کاری کف ساختمان، حیاط، پارکینگ و…
  • لق‌گیری و تعمیرات کاشی، سرامیک و موزائیک
  • کاشی و سرامیک کاری با ملات، بدون ملات و با چسب

1- فلنج پایینی را نصب کنید

پس از آماده شدن و تمیز شدن محل نصب کفشور حمام، فلنج را که معمولاً به‌وسیله چسب متصل می‌شود، به لوله تخلیه وصل کنید.

پس از نصب فلنج، به‌وسیله تخته ماله و ملات سیمان در اطراف دهانه لوله تخلیه، سطحی با شیب 5/3 سانتی‌متر در هر 30 سانتی‌متر از دیوارها به سمت لوله تخلیه ایجاد کنید. وقتی ملات خشک شد، به‌ وسیله آستر ضد آب روی زمین و فلنج، کفشور حمام را عایق کرده و از چسب سیلیکونی برای آب‌بند شدن آستر روی فلنج تخلیه استفاده کنید. سپس اضافه آستر اطراف دهانه لوله تخلیه را برش دهید.

2- فلنج میانی را نصب کنید

فلنج وسط اتصالات کفشور را روی آستر و دهانه لوله تخلیه قرار دهید و با استفاده از پیچ و مهره آن را به فلنج پایینی زیر آستر محکم کنید تا آستر ضد آب محکم بین هر دو فلنج قرار بگیرد. در این مرحله با ریختن آب روی صفحه کفشور، نشتی آستر را بررسی کنید تا از سالم بودن آن مطمئن شوید.

3- صافی کفشور را نصب کنید

صافی کفشور را به آن وصل کنید، به این شکل ارتفاع آن به بالاتر از آستر می‌رسد. این قطعه را به کمک بست‌های تعبیه‌شده در زیر آن به فلنج میانی وصل کنید. زاویه نصب صافی به نحوه نصب کاشی بستگی دارد. بعد از اتمام کاشی‌کاری ممکن است شیب کف به 3 سانتی‌متر رسیده باشد.

اکنون شما می‌توانید بقیه مراحل نصب کاشی و سرامیک را انجام بدهید که معمولاً شامل ریختن لایه دوم ملات و اجرای کاشی و سرامیک روی آن است. قبل از استفاده از حمام باید با دوغاب بندهای بین کاشی و سرامیک را پر کنید.

دانلود اپلیکیشن استادکار

  • نسخه IOS استادکار
  • نسخه اندروید استادکار
  • دریافت از اپ استور و سیب اپ
  • دریافت از گوگل پلی، کافه بازار و مایکت
دریافت این خدمت از استادکار

سخن پایانی

برای نصب کفشور حمام باید به مراحل نصب دقت داشته باشید و آن‌ها را به‌درستی انجام بدهید. قبل از انجام کاشی‌کاری باید در زمانی که دسترسی به لوله فاضلاب و کفشور امکان‌پذیر است، اتصالات را از نظر نشت آب امتحان کنید و در زمان کاشی‌کاری باید از هر چهار طرف شیب به سمت کفشور باشد تا هنگام استفاده از حمام آب در جایی که کفشور نصب شده، جمع و از لوله فاضلاب خارج شود.

منابع: thespruce

2 نظرات
  1. نوید می گوید

    مطلبای خوبی که تو سایتتون میذارین قابل تقدیره. خیلی ممنونم که دارین سعی میکنین کار مردم رو راه بندازین. اینقدر اینترنت تو زندگی مردم نقش پر رنگی پیدا کرده که حتی دیگه واس لوله بازکنی برچسب ها بی معنا شدن و کسی دیگه نمیره روی در و دیوار دنبال لوله بازکن بگرده. خیلی از کتاب ها الان آنلاین پیدا میشن و واسه آموزش دیدن خیلی از کارها نیازی نیست بریم دنبال کلاسهای حضوری. واقعا ازتون ممنونم که کار رو برامون راحت تر کردین. من الان دیگه همه کارام از پیدا کردن آموزش های ساده تا چاه بازکنی خونم رو اینترنتی اوکی میکنم

    1. مهدی صاحبی می گوید

      سلام نوید عزیز
      از شما بابت توجه به مطالب سایت سپاسگزاریم و خوشحال هستیم که مطالب سایت استادکار مفید واقع شده.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دو + هفت =