نصب دوش حمام چگونه انجام می‌شود؟

4

استفاده از دوش آب گرم می‌تواند خستگی و استرس یک روز پرمشغله را از تن به درکند و احساس آرامش را به همراه داشته باشد یا به تسکین درد اشخاصی که از درد مفصل یا گرفتگی عضله رنج می‌برند، کمک کند. نصب دوش حمام متحرک این امکان را می‌دهد تا افرادی که مشکلات حرکتی دارند بتوانند به صورت نشسته استحمام کنند.

دوش‌ها به دو دسته ثابت و متحرک تقسیم می‌شوند. دوش‌های ثابت که به شکل توکار و روکار نصب می‌شوند و قابلیت جابه‌جایی ندارند. ولی سردوشی‌های متحرک به شلنگ مخصوص دوش نصب می‌شوند و می‌توان آن‌ها را جابه‌جا کرد. برای نصب دوش حمام باید آن‌ها را به قسمت تعبیه شده روی شیردوش نصب کنید.

اتصالات مربوط به نصب دوش حمام

انواع مختلفی از اتصالات برای نصب دوش در شرایط مختلف موجود است:

  • اتصال استاندارد که به‌طور معمول در همه سرویس‌های بهداشتی و حمام‌ها وجود دارد و این اتصالات شامل خروجی آب لوله‌ها که از دیوار بیرون زده و ورودی آب شیرآلات می‌شود.
  • سه‌راه تقسیم آب شیردوش حمام در مکان‌هایی که می‌خواهید از یک شیر آب دو خروجی یکی برای دوش ثابت و دیگری برای دوش متحرک بگیرید، استفاده می‌شود. برای این کار ابتدا لوله دوش که به شیر آب متصل شده را باز و قطعه تبدیل را به ‌جای آن نصب می‌کنید. بعد از نصب بر روی شیر آب دو خروجی دارید، از یکی برای اتصال شلنگ آب دوش متحرک و از دیگری برای اتصال دوش ثابت استفاده ‌کنید.
  • اتصال دوش متحرک به شیر آب وان، برای نصب این قطعه ابتدا باید فشارشکنی که در قسمت خروجی شیر آب وان نصب شده را باز و تبدیل را جایگزین آن کنید. بعد از نصب اکنون شیر آب دارای دو خروجی می‌شود، یکی از آنها وظیفه خروج آب از شیر را دارد و دیگری محل نصب دوش آب است. در صورت نیاز به‌ وسیله اهرمی که بر روی تبدیل وجود دارد، می‌توانید مسیر خروجی آب را عوض کنید.

این نکته را به خاطر داشته باشد که قبل از باز کردن شیر آب باید آن را از کنتور قطع کنید و تا زمانی که شیرآلات را نصب نکردید، آن را باز نکنید.

طریقه نصب دوش توکار و روکار
دوش‌ها انواع مختلفی دارند و روش نصب دوش حمام برای هر کدام متفاوت است.

مراحل نصب دوش حمام

اگر قصد نصب علم دوش یا تبدیل دوش ثابت به متحرک را دارید مراحل انجام آن به شکل زیر است:

  • ابتدا به‌وسیله آچار فرانسه یا انبر قفلی مهره‌ای که دوش را به شیر آب متصل کرده، برخلاف جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید تا کامل باز شود و بتوانید دوش را از شیر آب جدا کنید.
  • در مرحله بعد واشر محافظ را داخل مهره قرار دهید، سپس رسوبات آب که در قسمت رزوه شده شیر وجود دارد را تمیز کنید.
  • بعد از انجام دادن این مراحل نوبت به نصب دوش حمام می‌رسد. برای این کار باید نوار آب‌بندی را در جهت عقربه‌های ساعت 4 تا 5 مرتبه به دور قسمت رزوه شده بچرخانید، این نوار کمک می‌کند آب از قسمت نصب دوش به شیر نشتی نداشته باشد.
  • در مرحله آخر نوبت به بستن مهره می‌رسد که باید آن را در قسمت رزوه شده شیر قرار دهید و به سمت عقربه‌های ساعت بچرخانید، این کار را تا جایی ادامه دهید که مهره در جای خود سفت شود و آب نشت نکند.

به خاطر داشته باشد که مهره را بیش ‌از حد محکم نکنید، چون موجب خراب شدن رزوه‌ها می‌شود. در همین حد که آب نشت نکند، کافی است.

 ابزارها و لوازم موردنیاز برای نصب دوش حمام

  • آچار فرانسه یا انبر قفلی
  • آچار آلن (در صورت لزوم)
  • دریل (در صورت نیاز)
  • نوار آب‌بندی (نوار تفلون)
  • پکیج کامل دوش
  • تبدیل خروجی آب (در صورت لزوم)
  • واشر

در هر ساختمانی باید یک جعبه‌ ابزار وجود داشته باشد تا در صورت نیاز بتوانیم آر آن استفاده کنیم، برای اینکه بدانیم در جعبه ‌ابزار خانگی چه وسایلی نگهداری کنیم مطالعه این مطلب می‌تواند مفید باشد.

ابزار لوله‌کشی ساختمان
برای نصب دوش حمام باید روش استفاده از ابزارها را بدانید تا بتوانید نصب دوش حمام را انجام دهید.
نصب شیرآلات و تعمیر سیفون

نصب شیرآلات و تعمیر سیفون

  • نصب شیرآلات ساختمانی و بهداشتی
  • نصب شیرآلات اهرمی، مخلوط و پیچی
  • نصب شیر ظرفشویی، روشویی و شیرآلات دیواری
  • نصب دوش حمام و شیرهای سرویس بهداشتی
دریافت این خدمت از استادکار

روش‌های نصب دوش حمام

دوش‌ها بر اساس موقعیت مکانی که باید قرار بگیرند، روش‌های نصب متفاوتی دارند. در ادامه شما را با روش‌های نصب دوش حمام آشنا می‌کنیم ولی قبل از آن برای آشنایی بیشتر می‌توانید مطلب انواع دوش حمام ، کدام مناسب حمام شماست را مطالعه کنید.

روش معمول نصب دوش حمام

این روش در نصب تمام دوش‌ها که در اغلب ساختمان‌ها وجود دارند و از شیر آب، لوله یا شلنگ دوش و سردوش تشکیل شده‌اند، یکسان است. نصب دوش حمام دشوار نیست و اگر می‌خواهید دوش ثابت قدیمی را با دوش متحرک جایگزین و یا برای اولین بار در حمام دوش نصب کنید، خودتان هم می‌توانید آن را انجام بدهید.

1- محل نصب دوش حمام و پایه آن را مشخص کنید

ابتدا دوش قدیمی را جدا کرده و محل نصب دوش جدید را تمیز کنید. اگر تازه می‌خواهید دوش نصب کنید، جای پایه دوش را بر روی دیوار مشخص کنید و نقاطی که باید پیچ و رول‌پلاک شوند را علامت‌گذاری کنید.

2- شلنگ دوش را وصل کنید

به‌وسیله نوار آب‌بندی (نوار تفلون) محل نصب مهره شلنگ دوش را روی شیر آب عایق‌بندی کنید، مهره شلنگ دوش را روی محل نصب قرار دهید، آن را به‌وسیله آچار در جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید و محکم کنید.

شیر آب را باز کنید تا آب از سردوش خارج شود، نقاط اتصال را بررسی کنید تا نشتی نداشته باشند. در صورت نشت از محل اتصال دوش به شیر آب، مجدد مهره را باز کنید و مقداری بیشتری نوار تفلون دور محل رزوه شده روی شیر آب بپیچید و واشر داخل مهره را بررسی کنید تا دچار مشکل یا خرابی نشده باشد. سپس مجدد مهره را در محل خود ببندید، آب را باز کنید و مهره را تا جایی که نشتی آب قطع شود، به‌وسیله آچار محکم کنید.

بیشتر بخوانید: تعمیر کارتریج شیر آب چگونه انجام می‌شود؟

3- پایه دوش را نصب کنید

در صورت لزوم، به‌وسیله دریل نقاط مشخص‌شده روی دیوار را سوراخ و رول‌پلاک را داخل آن‌ها جاگذاری کنید. پایه را در جای خود بگذارید، به‌وسیله پیچ آن را روی دیوار ثابت کنید و سردوش را در محل خود قرار دهید.

نحوه افزودن دوش متحرک به‌وسیله سه‌راه تقسیم آب

برای نصب دوش حمام و اضافه کردن دوش متحرک به کمک سه‌راه تقسیم آب می‌توانید از یک شیر آب دو خروجی بگیرید و دو عدد دوش را به آن وصل کنید. در این حالت بدون این‌که هیچ‌کدام را حذف کنید، می‌توانید یک دوش ثابت و یک دوش متحرک داشته باشید و در زمان استفاده از هرکدام، جهت آب را به‌وسیله اهرم تغییر داده و از آن استفاده کنید.

1- سه‌راه تقسیم آب را نصب کنید

ابتدا دوشی که به شیر آب متصل است را باز کنید، محل رزوه شده روی شیر آب را به‌وسیله نوار تفلون آب‌بندی کنید و قسمت مهره‌دار سه‌راه تقسیم آب را به‌وسیله انبر قفلی به شیر آب متصل و آن را محکم کنید.

2- دوش ثابت را مجدد وصل کنید

خروجی آب اصلی که در بالای سه‌راهی آب قرار دارد را با نوار تفلون عایق کنید، دوش ثابت را مجدد به آن نصب کنید و به‌وسیله آچار از محکم بودن آن مطمئن شوید.

3- دوش متحرک را نصب کنید

مانند مرحله قبل مجدد خروجی دوم را عایق‌بندی کنید، شلنگ دوش متحرک را به آن وصلکرده و به‌وسیله آچار محکمش کنید. در آخر شیر آب را باز کنید تا مطمئن شوید هیچ‌کدام از قسمت‌ها نشتی آب ندارند. اگر هر کدام از اتصالات نشتی داشت، آن را به‌وسیله آچار محکم‌تر کنید تا نشتی قطع شود.

نصب شیرآلات و تعمیر سیفون

نصب شیرآلات و تعمیر سیفون

  • نصب شیرآلات ساختمانی و بهداشتی
  • نصب شیرآلات اهرمی، مخلوط و پیچی
  • نصب شیر ظرفشویی، روشویی و شیرآلات دیواری
  • نصب دوش حمام و شیرهای سرویس بهداشتی
دریافت این خدمت از استادکار

نحوه باز کردن شیر آب وان و نصب دوش حمام برای وان

ابتدا باید شیر قدیمی وان را جدا کنید، برای جدا کردن آن باید پیچ‌هایی را که شیر آب وان را در محل خود محکم کرده باز و شیر آب را جدا کنید.

1- نحوه جدا کردن شیر آب وان حمام

ابتدا شیر آب وان را باز کنید:

  • اگر شیر وان حمام با پیچ آلن بسته شده باشد، باید ابتدا پیچ‌ها را به‌وسیله آچار آلن در جهت خلاف عقربه‌های ساعت بچرخانید تا بتوانید شیر آب را جدا کنید.
  • اگر شیر آب وان به‌وسیله پیچ آلن متصل نشده باشد، باید محل اتصال به لوله را با انبر قفلی برخلاف عقربه ساعت بچرخانید تا مهره‌ها باز شوند و شیر آب جدا شود.

2- نحوه اتصال شیر وان حمام

در هنگام خرید شیردوش وان به این نکته دقت کنید که پیچ‌های شیردوش وان باید با پیچ‌های قبلی هماهنگ باشد تا بتوانید آن را نصب کنید.

  • ابتدا سر لوله‌ها را که رزوه شده و شیردوش وان باید به آن متصل شود را به‌وسیله نوار عایق‌بندی (نوار تفلون) عایق‌بندی کنید.
  • شیر جدید وان را از قسمت اتصال به لوله آب وصل کنید و مهره‌ها یا پیچ آلن را به‌وسیله انبر قفلی یا آچار آلن در جهت عقربه ساعت بچرخانید تا پیچ‌ها محکم و شیردوش وان نصب شود.

3- پایه نگه‌دارنده دوش وان را نصب کنید

  • طبق دستورالعمل نصب پایه دوش که در هنگام خرید ارائه شده، اگر پایه دوش تلفنی باشد آن را روی شیر آب و اگر دیواری باشد آن را به دیوار نصب کنید. برای نصب کردن آن ممکن است به سوراخ‌کاری با دریل نیاز داشته باشید. بعد از سوراخ کردن محل نصب پایه دوش را به‌وسیله پیچ و رول‌پلاک به دیوار نصب کنید.

4- شلنگ دوش متحرک را وصل کنید

  • برای نصب دوش باید محل نصب روی شیردوش وان را با نوار تفلون عایق کنید، سر شلنگ دوش متحرک را روی قسمت خروجی آب بگذارید و آن را به کمک آچار در جای خود محکم کنید.
  • در مرحله آخر شیر آب را باز کنید و محل نصب دوش را بررسی کنید تا آب نشتی نداشته باشد. اگر نشتی داشت، آن را با آچار محکم کنید و اگر همچنان نشت کرد، شلنگ دوش را جدا، مجدد با نوار تفلون عایق‌بندی و آن را در جای خود محکم کنید.
طریقه نصب علم دوش متحرک
برای نصب دوش متحرک می‌توانید یا شیر آب وان را با شیر دوش وان تعویض کنید و یا در صورت امکان از رابط دوش استفاده کنید.

نصب علم دوش

برای نصب علم دوش و شیر آب در مرحله اول باید شیر و دوش حمام را متناسب با یکدیگر انتخاب کنید. اگر دوش خراب شده و قصد عوض کردن آن را دارید، باید علم دوش را به شکلی انتخاب کنید که با شیرآلات فعلی سازگار باشد تا بتوانید آن‌ها را به هم متصل کنید.

در داخل بسته‌بندی اکثر دوش‌ها و شیرآلات تمامی قطعات مورد نیاز وجود دارند. در زمان نصب چک کنید که تمامی قطعات موجود باشند، در صورت نبود یکی از قطعات آن را تهیه و سپس کار را شروع کنید.

قبل از شروع به کار آب را از کنتور قطع کنید، در بعضی از ساختمان‌ها داخل آشپزخانه یا حمام یک یا دو شیر فلکه تعبیه شده که در صورت نیاز به‌وسیله آن می‌توانید آب گرم و سرد را قطع کنید.

پس از قطع کردن آب، شیر آب را کامل باز کنید تا آب باقی‌مانده در لوله خارج شود و مطمئن شوید آب به‌طور کامل قطع ‌شده باشد. اگر نیاز به سوراخ کردن دیوار یا باز و بسته کردن شیرآلات دارید، برای اینکه به وان، کاشی و سرامیک آسیب نرسد کف حمام یا وان را با یک پارچه ضخیم بپوشانید. با مطالعه مطلب۱۰ پروژه لوله‌کشی که خودتان می‌توانید انجام دهید، ببینید کدام کارها از پس خودتان برمی‌آید.

نحوه نصب علم دوش حمام

  • واشر را داخل مهره قرار دهید. سپس سردوش را به آن متصل کنید و آن را محکم نمایید. با فشار دست سردوش را بر روی علم دوش جا بزنید و پیچ‌های آن را به‌وسیله آچار محکم کنید.
  • اهرم ثابت‌کننده پایه دوش تلفنی را آزاد کنید تا جابه‌جا شده و در محل مناسب قرار گیرد. سپس جاصابونی را در جای مناسب روی علم دوش بگذارید.
  • شیر جهت‌دهنده را به علم دوش متصل کنید به‌طوری‌ که دسته شیر به سمت روبرو باشد.
  • پیچ‌های قطعه‌های برنجی انتهای اتصال سردوش بزرگ و شیر جهت‌دهنده را باز کنید و قطعه‌های برنجی را از محل خود خارج نمایید. جای پیچ‌ها را در محل نصب علامت‌ بزنید و با دریل سوراخ کنید. رول‌پلاک‌ها را درون آن‌ها قرار دهید و قطعه‌های برنجی را با پیچ‌ها روی دیوار ثابت کنید، سپس مجموعه را روی آن‌ها متصل کنید و پیچ‌ها را محکم نمایید تا ثابت گردد.
  • شلنگ کوتاه را به همراه واشر به ورودی جلویی شیر جهت‌دهنده و زیر سوپاپ شیردوش وصل کنید و شلنگ بلند را به همراه واشر به گوشی کوچک و ورودی عقبی شیر جهت‌دهنده وصل کنید.
  • در آخر شیر آب را باز و اتصالات را چک کنید تا نشتی نداشته باشند. در صورت نشتی اتصالات را به ‌آرامی و به‌وسیله آچار محکم نمایید.

سخن آخر

نصب دوش حمام کار سختی نیست و به کمک روش‌های گفته‌شده در این مطلب خودتان می‌توانید آن‌ها را باز و بسته کنید. اگر ابزار مناسب و مهارت کار با ابزار را نداشته باشید، اصلاً جای نگرانی نیست. استادکار با بهره‌گیری از متخصص‌های باتجربه می‌تواند شما را در حل مشکل کمک کند. کافی است وارد سایت یا اپلیکیشن استادکار شوید و درخواست خود را ثبت کنید تا در سریع‌ترین زمان با بهترین خدمات متخصص‌های ما برای حل مشکل با شما تماس بگیرند.

دانلود اپلیکیشن استادکار

  • نسخه IOS استادکار
  • نسخه اندروید استادکار
  • دریافت از اپ استور و سیب اپ
  • دریافت از گوگل پلی، کافه بازار و مایکت
دریافت این خدمت از استادکار

منابع: thespruce ,hamiset

4 نظرات
  1. مرادی می گوید

    سلام دوش حمام خونه رو عوض کردم و نوهست ولی زمانی که آب باز میکنم از قسمتی که شیلنگ دوش یه سر دوش وصل شده با فشار آب بیرون میزنه

    1. مهدی صاحبی می گوید

      سلام
      دلیل این اتفاق می‌نواند به دلیل خراب شدن واشر بین مهره و قسمت رزوه شده دوش باشد یا در زمان نصب از واشر استفاده نکرده باشید

  2. م ی می گوید

    دوش خونمون قدیمی هست و میخوام از این دوش جدیدا نصب کنم میشه توی حموم قدیمی این کار کرد

    1. مهدی صاحبی می گوید

      سلام
      بله به راحتی می‌توانید دوش جدید را با دوش قدیمی جایگزین کنید. روش نصب در توضیحات آورده شده.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بیست − 7 =