چگونه فلز زنگ‌ زده را رنگ کنیم؟

0

حتما شما هم بارها با فلزات زنگ‌زده مواجه شده‌اید. دیدن این منظره، باعث می‌شود به این فکر بیفتیم که عمر آن وسیله، به پایان رسیده و فکر کنید دیگر نمی‌توان کاری برای آن، انجام داد. زنگ‌زدگی و پوسته‌پوسته شدن، ظاهری زشت به اجسام می‌دهند و اجسام را کهنه و به‌دردنخور جلوه خواهند داد. اما گاهی با رنگ کردن فلز زنگ زده، می‌توانید آن را برای سال‌ها قابل استفاده کنید.

یک شی فلزی زنگ‌زده می‌تواند با تمیز کردن، آسترکاری دقیق و رنگ‌آمیزی مناسب، حفظ و احیا شود. ما در این مقاله، چند تکنیک ساده برای رنگ کردن فلزات زنگ زده در اختیارتان خواهیم گذاشت تا بتوانید از اشیاء فلزی زنگ‌زده‌ای که هنوز زیرساخت محکمی دارند، محافظت کنید. پس در ادامه، با این مقاله از استادکار همراه باشید.

مبانی رنگ کردن فلز زنگ زده

آیا می‌توان یک شیء زنگ‌زده را نقاشی کرد؟

پیش از رنگ کردن فلز زنگ زده، بهترین کار این است که روی زنگ‌زدگی سنباده بکشید تا بخش زنگ‌زده، از روی سطح فلز پاک شود. سپس فلز زنگ‌نزده را برای رنگ‌آمیزی آماده کنید. اما اگر فلز هنوز در وضعیتی باشد که خوردگی پیدا نکرده باشد، می‌توان بدون سمباده‌کشی روی فلز هم زنگ زد.

در این زمینه، بیشتر بخوانید: بهترین رنگ نرده آهنی حیاط و راه پله کدام است؟

دو صندلی فلزی رنگ شده که بخش‌هایی از آنها زنگ زده
به یاد داشته باشید برای رنگ زدن فلزات زنگ زده، رنگ باید روی یک آستر زده شود و نمی‌توان آن را مستقیما روی سطح فلز زد.

آیا ممکن است پس از رنگ زدن سطوح زنگ زده، باز هم زنگ‌زدگی دیده شود؟

زنگ قرمز مایل به قهوه‌ای، می‌تواند از طریق نقاشی کردن (به‌ویژه با رنگ‌های روشن‌تر) از بین برود. ولی زنگ‌های نارنجی و قهوه‌ای، پس از رنگ شدن، به صورت لکه‌هایی دیده خواهند شد. برای جلوگیری از به وجود آمدن چنین شرایطی، توصیه می‌کنیم تا زمانی‌که سطح فلز به خوبی پرایمر نخورده است، رنگ کردن فلز زنگ زده را انجام ندهید.

بیشتر بدانید: پرایمر و سیلر رنگ چیست و چطور از آن استفاده کنیم؟

چنانچه تمایل دارید نقاشی ساختمان یا رنگ کردن فلزات زنگ زده خود را به استادکاران حرفه‌ای بسپارید، با ما تماس بگیرید:

خدمات نقاشی ساختمان در استادکار

نقاشی ساختمان

  • رنگ آمیزی و نقاشی دیوار
  • رنگ آمیزی و نقاشی سقف
  • پتینه کاری دیوار
  • اجرای انواع رنگ‌های روغنی، اکرولیک و پلاستیک
دریافت این خدمت از استادکار

آیا می‌توان قبل از رنگ کردن فلزات زنگ زده، وضعیت زنگ‌زدگی را تثبیت کرد؟

وجود اکسیژن و رطوبت در محیط، باعث اکسیداسیون آهن می‌شوند. استفاده از پرایمر قبل از رنگ زدن سطوح زنگ زده، فرایند اکسیداسیون را متوقف می‌کند. پلیمرهای موجود در پرایمر، فلز را در برابر اکسیژن و رطوبت، آب‌بندی می‌کند. در زمان به کار بردن پرایمر، اطمینان حاصل کنید که تمام قسمت‌های فلز (حتی قسمت زیرین و پشت آن) به خوبی پوشش داده شده‌اند.

به یاد داشته باشید وجود حتی یک بخش کوچک بدون‌ پوشش پرایمر، کافیست فرایند اکسیداسیون ادامه یابد. پس اعمال پرایمر پیش از رنگ زدن سطوح زنگ زده، الزامیست.

برای رنگ کردن فلز زنگ زده، خواندن این مقاله هم مفید است: تمیز کردن و از بین بردن لکه زنگ زدگی از سطوح مختلف

از کجا بفهمیم یک فلز زنگ‌ زده با رنگ‌آمیزی درست نمی‌شود؟

به‌طور کلی در مواردی که فلزات عمیقاً خورده یا سوراخ شده باشند، دیگر رنگ‌آمیزی کمکی به حل مشکل نخواهد نمود. گاهی اوقات، ظاهر یک فلز زنگ‌زده، ممکن است در ابتدا قابل نقاشی به نظر برسد. اما پس از سنباده‌کشی و برداشتن لایه‌های زنگ‌زده، متوجه خواهید شد که فلز عمیقا خورده شده و رنگ کردن فلز زنگ زده، کمکی به نجات آن نخواهد کرد.

سطح نرده فلزی که به دلیل زنگ‌زدگی عمیق و خوردگی رنگ روی آن ریخته
رنگ زدن سطوح زنگ زده که زنگ‌زدگی‌شان عمیق است، تنها اتلاف انرژی و هزینه است. چون رنگ به خوبی روی این سطوح نخواهد نشست.

اقلام مورد نیاز برای رنگ کردن فلز زنگ زده

تجهیزات و ابزار

  • برس سیمی
  • سمباده
  • جارو برقی
  • کاردک بتونه
  • دستکش لاتکس
  • عینک محافظت از چشم
  • ماسک مناسب
  • چکش

مواد

  • شوینده چربی‌زدا یا الکل
  • پرایمر
  • رنگ پایه‌ آب یا روغنی

دستورالعمل رنگ زدن سطوح زنگ زده

۱. قبل از رنگ کردن فلز زنگ زده، زنگ را پاک کنید

از برس سیمی برای از بین بردن زنگ‌زدگی و بقایای رنگ قبلی استفاده کنید. به آرامی شروع کنید و فقط لایه‌های زنگ‌زدگی را که به راحتی از سطح فلز جدا می‌شوند، پاک نمایید. از یک کاردک بتونه برای تراشیدن سطوح بزرگ زنگ‌زده بهره بگیرید.

هنگامی‌که بخش‌های بزرگ زنگ‌زده از بین رفتند، به آرامی با چکش روی فلز ضربه بزنید تا بررسی کنید که آیا فلز به اندازه کافی استحکام دارد یا خیر. در صورت استحکام داشتن فلز، می‌توانید آن را نقاشی نمایید. اما در صورتی‌که فلز استحکام کافی نداشته باشد، ساختار آن به راحتی فرو می‌ریزد.

۲. سطح فلز را سنباده بزنید

قبل از رنگ کردن فلز زنگ زده، سطح آن را سنباده بزنید تا زنگ‌زدگی به‌طور کامل از بین برود و سطح صاف و یک‌دست شود. در حین کار، مرتباً سطح و کاغذ سنباده را تمیز کنید. بهتر است چند سانتی‌متر اطراف ناحیه زنگ‌زده را هم سنباده بزنید تا اگر فرایند زنگ‌زدگی در آن قسمت‌ها هم شروع شده است، متوقف شود.

یک سنباده برقی در حال پرداخت سطح فلزی قبل از رنگ کردن فلز زنگ زده
پیش از شروع رنگ زدن سطوح زنگ زده، حتما سطح را سنباده بکشید. با این کار ناهمواری سطوح برطرف می‌گردد و پس از نقاشی، سطح صاف و تمیز دیده می‌شود.

جهت آشنایی و بهره گرفتن از خدمات متنوع استادکار، همین حالا اپلیکیشن ما را دانلود نمایید:

دانلود اپلیکیشن استادکار

  • نسخه IOS استادکار
  • نسخه اندروید استادکار
  • دریافت از اپ استور و سیب اپ
  • دریافت از گوگل پلی، کافه بازار و مایکت
دریافت این خدمت از استادکار

۳. سطح را تمیز کنید

از برس جاروبرقی برای تمیز کردن سطح فلز بهره بگیرید. برای تمیز کردن هرگونه چربی یا روغن، یک ماده چربی‌زدا یا الکل به کار ببرید. از بین بردن کامل زنگ از یک ناحیه زنگ‌زده، دشوار است. بنابراین هدف، برداشتن بخش زیادی از پوسته‌ها و خرابی‌هاست.

نکته: برای رنگ کردن فلز زنگ زده، فقط در مواردی از تینر یا مواد رقیق‌کننده رنگ بهره بگیرید که بخواهید رنگ سطح را کاملا پاک نمایید.  زیرا این مواد می‌توانند رنگ قدیمی را نرم کنند. به این ترتیب بافتی موج‌دار یا ناهموار ایجاد خواهد شد.

بیشتر بخوانید: کدام رنگ درب حیاط برای خانه شما مناسب‌تر است؟

اگر قبل از رنگ کردن فلز زنگ زده، وسایل فلزی شما نیاز به تعمیرات اساسی دارند، می‌توانید روی همکاران کاربلد ما در استادکار حساب کنید:

خدمات آهنگری و جوشکاری

آهنگری و جوشکاری

  • تمامی خدمات آهنگری و جوشکاری سازه های فلزی
  • ساخت انواع در و پنجره ی آهنی و چهارچوب های فلزی
  • ساخت و نصب انواع نرده، پل، سایبان، سقف و حفاظ آهنی
  • ساخت نرده کرکره ای و حفاظ آکاردئونی در آپارتمان
دریافت این خدمت از استادکار

۴. پرایمر را اعمال کنید

برای رنگ کردن فلز زنگ زده، ناحیه زنگ‌زده را تمیز و خشک نمایید. پس از آن هم روی ناحیه زنگ‌زده و چند سانتی‌متر اطراف آن پرایمر بزنید. از پرایمر به صورت یک لایه نازک استفاده کنید و نگذارید چکه کند. برخی از پرایمرها هنگام استفاده شفاف هستند اما پس از مدتی سیاه می‌شوند. قبل از رنگ کردن فلزات زنگ زده، اجازه دهید پرایمر حداقل ۲۴ ساعت بماند و به‌طور کامل خشک شود.

فردی در حال اجرای پرایمر با غلتک پیش از رنگ کردن فلز زنگ زده
پرایمر در مقابل رطوبت و اکسیژن، دوام و مقاومت بالایی دارد و اگر قبل از رنگ کردن فلز زنگ زده اعمال شود، نتیجه کار طول عمر بالاتر و کیفیت بهتری پیدا می‌کند.

۵. فلز را رنگ کنید

در این مرحله شروع به رنگ کردن فلز زنگ زده کنید. گاهی تنها به یک لایه رنگ روغنی نیاز خواهد بود. اما برای رنگ زدن سطوح زنگ زده با رنگ‌های پایه آب، معمولا لازم است دو یا سه لایه رنگ زده شود. برای رسیدن به نتیجه بهتر، به دستورالعمل پرایمر و رنگ توجه نمایید.

اگر تمایل دارید غیر از رنگ کردن فلزات زنگ زده، روش نقاشی سایر سطوح را هم بدانید، این مقاله را بخوانید: رنگ آمیزی سطوح مختلف چطور انجام می‌شود

نکاتی برای رنگ کردن فلزات زنگ زده

حالا که روش رنگ کردن فلز زنگ زده را یاد گرفتید، برای این‌که نتیجه کار بهتر شود، باید به چند نکته اشاره کنیم:

  • پس از برس زدن یا سنباده زدن فلز زنگ‌زده، به سرعت روی سطح فلز پرایمر بزنید تا فلز دوباره زنگ نزند.
  • قبل از رنگ کردن فلزات زنگ زده، می‌توان نواحی کوچک حفره‌دار یا خورده‌شده را با پرکننده فایبرگلاس پر و صاف کرد. به این ترتیب، پس از نقاشی، سطح فلز صاف و یک‌دست دیده شود.
  • اگر ناحیه زنگ‌زده وسیع است، به جای برس زدن با برس دستی، یک فرچه سیمی برقی را به کار ببرید تا کار سریع‌تر و آسان‌تر پیش برود.

اگر برای رنگ کردن فلز زنگ زده مثل نرده، حفاظ درب و پنجره یا چارچوب پنجره، دنبال نقاش حرفه‌ای هستید، می‌توایند سفارش خود را در استادکار ثبت کنید:

خدمات نقاشی ساختمان در استادکار

نقاشی ساختمان

  • رنگ آمیزی و نقاشی دیوار
  • رنگ آمیزی و نقاشی سقف
  • پتینه کاری دیوار
  • اجرای انواع رنگ‌های روغنی، اکرولیک و پلاستیک
دریافت این خدمت از استادکار

منبع: Thespruce

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شانزده + 2 =