راهنمای نقاشی دیوارهای بافت دار

0

رنگ زدن دیوارهای بافت دار می‌تواند کار دشواری باشد، چرا که بافت مانع یکدست شدن رنگ می‌شود و این مساله ممکن است سرعت رنگ زدن دیوار را بگیرد. به همین دلیل است که باید نقاشی دیوارای بافت دار را با دقت و حوصله بیشتری انجام دهید. هرچند اگر از ابزار صحیحی برای این کار استفاده کنید نقاشی دیوارهای بافت دار برایتان ساده‌تر خواهد شد.

مراحل نقاشی دیوار بافت دار

  1. آماده سازی فضای اتاق

پیش از هر چیزی باید اتاقی که می‌خواهید دیوارهایش را رنگ بزنید آماده کنید. این آماده سازی شامل جمع کردن وسایل اتاق، پهن کردن پلاستیک کف زمین برای جلوگیری از آلوده شدن کفپوش، جدا کردن لامپ‌ها و موارد اینچنینی می‌شود. اگر می‌خواهید درب و پنجره و قاب آن‌ها رنگی متفاوت داشته باشند یا کلا رنگ نشوند بهتر است آن‌ها را با یک نوار پهن بپوشانید تا راحت‌تر و بدون نگرانی به رنگ آمیزی بپردازید. علاوه بر این‌ها، اگر با رنگ آمیزی با اسپری را انتخاب کنید بهتر است روی کلیدهای برق اتاق را نیز بپوشانید. در چنین مواقعی می‌توانید از فویل آلومینیومی استفاده کنید .

  1. آماده سازی دیوار بافت دار

نکته بسیار مهمی که وجود دارد این است که دیوار بافت دار نسبت به دیوارهای ساده بیشتر گرد و غبار می‌گیرند. بنابراین لازم است پیش از رنگ زدن دیوار حتما دیوار را تمیز کنید. برای اینکار ابتدا از جاروبرقی استفاده کنید و کل دیوار را از بالا به پایین جاروبزنید. البته دقت داشته باشید که جاروبرقی را به دیوار نچسبانید بلکه فقط از قدرت مکش آن برای زدودن دوده‌ها و آلودگی‌ها کمک بگیرید. پس از آن دیوار را با یک دستمال تمیز مرطوب آغشته به آب و مایع ظرفشویی، یکبار دیگر تمیز کنید و صبر کنید تا کاملا خشک شود. این کار شاید یک روز از زمانتان را بگیرد بنابراین شاید لازم باشد یک روز را به تمیزکردن دیوار بافت دار و روز دیگر را به رنگ آمیزی آن اختصاص دهید.

بیشتر بدانید نحوه ساخت بتونه چوب

راهنمای نقاشی دیوارهای بافت دار
دیوارهای بافت دار اغلب به دلیل پستی و بلندی‌هایی که دارند زود آلوده و کثیف می‌شوند. برای همین پیشنهاد می‌شود این نوع دیوار را رنگ سفید نزنید.
  1. شروع نقاشی دیوارهای بافت دار با استفاده از پرایمر

مرحله اول نقاشی دیوارهای بافت دار با پرایمر زدن آغاز می‌شود. حتی اگر دیوار از قبل رنگ شده باشد و شما فقط بخواهید آن را تغییر رنگ دهید باز هم مرحله پرایمر زدن لازم است. می‌توانید پرایمر مخصوص دیوارهای بافت دار را تهیه کنید. این پرایمرها را احتمالا با لیبل‌های «High Build» یا «Problem Surface» بیابید. بهتر است پرایمر سفید یا پرایمر رنگی که به رنگ مورد نظر شما برای دیوار نزدیک است را انتخاب کنید. پرایمر هم می‌تواند لاتکس باشد هم روغنی. اما این را در نظر داشته باشید پرایمر روغنی اغلب بهتر است چرا که شما می‌توانید روی آن هم رنگ روغن بزنید هم لاتکس. این در حالیست که به روی پرایمر لاتکس اغلب رنگ روغن به خوبی نمی‌نشیند.

نکته: هنگام استفاده از پرایمر حتما نکات ایمنی ارائه شده توسط تولید کننده آن را رعایت کنید. این نکات می‌تواند شامل پوشیدن لباس آستین بلند، استفاده از دستکش و ماسک باشد. همچنین حتما پنجره‌ها و درها را باز بگذارید تا هوای داخل اتاق در جریان باشد.

از غلطک برای پرایمر زدن استفاده کنید. غلطک‌های عریضی که پوشش دور غلطک آن عمیق‌تر است برای این کار مناسب است چرا که بهتر می‌تواند روی دیوار بافت دار بچرخد و تمام نواحی را در بر بگیرد. دیوار بافت دار را طوری پرایمر بزنید که انگار به روی آن حروف «M»  یا «W» را می‌نویسید.

راهنمای نقاشی دیوارهای بافت دار
رنگ آمیزی با غلطک شما را به کارتان مسلط‌تر می‌کند، بخصوص که غلطک به خوبی رنگ را در خود جذب کرده و وقتی روی دیوار می‌کشید به یکدست‌ترین حالت ممکن آن را روی دیوار می‌چسباند.
  1. رنگ آمیزی دیوار بافت دار

  • نقاشی دیوار بافت دار با غلطک

پس از اینکه پرایمر کاملا خشک شد می‌توانید شروع به رنگ زدن دیوار کنید. از همان غلطک عریض و ضخیمی که پرایمر را با آن به روی دیوار زدید استفاده کنید. البته دقت داشته باشید که ابتدا آن را به خوبی تمیز کرده باشید تا رنگ بهتر روی آن بنشیند. چه از رنگ روغنی استفاده کنید چه رنگ لاتکس فرقی نمی‌کند، همانطور که پرایمر زدید رنگ بزنید. یعنی به شکل M و W.

راهنمای نقاشی دیوارهای بافت دار
رنگ آمیزی را از بالا به پایین و به شکل حرف W انجام دهید. این کار موجب می‌شود خط رنگ آمیزی روی دیوار نیفتد.

پس از اولین بار رنگ زدن، احتمالا هنوز قسمت‌هایی از دیوار به خوبی رنگ نشده باشد. در هر حال مشکل دیوار بافت دار یکدست نبودن آن است که کار رنگ زدن را دشوار می‌کند. بنابراین پس از اینکه رنگ زدید باید دیوار را از زوایای مختلف و زیر نورهای مختلف بررسی کنید تا ببینید کاملا یکدست شده یا خیر. اگر رنگ جدید دیوار با رنگ قدیمی متفاوت باشد، پیدا کردن این مشکل ساده‌تر است. در نهایت اگر قسمتی از دیوار یکدست رنگ آمیزی نشده بود از یک قلم موی کوچک استفاده کنید و آن نقطه را رنگ بزنید.

  • نقاشی دیوارهای بافت دار با اسپری رنگ

انتخاب ابزار بعدی برای رنگ آمیزی دیوار بافت دار، اسپری رنگ است. اسپری می‌تواند دیوار بافت دار را یکدست رنگ آمیزی کند. هرچند باز هم مشکل کم و زیاد شدن رنگ دیوار در این نوع رنگ آمیزی وجود دارد. بنابراین بهتر است پیش از اینکه شروع به رنگ زدن دیوار با اسپری رنگ کنید، آن را روی یک تکه چوپ یا وسیله بی استفاده امتحان کنید تا کم و زیاد شدن اسپری آن را تحت کنترل بگیرید. همچنین دقت داشته باشید با فاصله از دیوار بایستید تا اسپری بهتر عمل کند. در نهایت شاید رنگ آمیزی دیوار با اسپری کارتان را سرعت ببخشد اما باز هم باید انتظار یکدست نبودن رنگ در برخی نقاط را داشته باشید و دوباره با قلم موی کوچک ایرادات کار را برطرف کنید.

 

راهنمای نقاشی دیوارهای بافت دار
اگرچه نقاشی دیوارهای بافت دار، بخصوص در رنگ‌های خاص، کار دشواری است اما نتیجه آن بسیار زیبا و چشم گیر خواهد بود.

سخن پایانی

رنگ آمیزی و نقاشی ساختمان و دیوارها هم می‌تواند کار لذتبخشی باشد هم کاری طاقت فرسا و دشوار. این به شما بستگی دارد که آیا حوصله انجام این کار را داشته باشید یا خیر. بخصوص نقاشی دیوارهای بافت دار که شامل مراحل مختلفی می‌شود و ممکن است زمان زیادی از شما بگیرد. باید پیش از شروع کار به این زمان و انرژی که باید صرف کنید فکر کنید تا در اواسط کار خسته نشوید و کار را نیمه کاره رها نکنید. در نهایت شاید تصمیم بگیرید برای رنگ آمیزی دیوارهای بافت دار خانه خود از نقاشان حرفه‌ای کمک بگیرید. افرادی که با تجربه‌ای که در این کار دارند بهتر می‌توانند دیوارها را به طور یکدست و با سرعت بالاتر رنگ بزنند و شما را سریع‌تر به نتیجه دلخواهتان برسانند.

منبع: doityourself

خدمات نقاشی ساختمان در استادکار

نقاشی ساختمان

  • رنگ آمیزی و نقاشی دیوار
  • رنگ آمیزی و نقاشی سقف
  • پتینه کاری دیوار
  • اجرای انواع رنگ‌های روغنی، اکرولیک و پلاستیک
دریافت این خدمت از استادکار
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهار × چهار =