۹ راهکار بازسازی آشپزخانه؛ چطور آشپزخانه خود را بازسازی کنیم؟

0

وقتی از قلب خانه صحبت می‌کنیم، فضای آشپزخانه برای هر فردی تداعی می‌شود. آشپزخانه یکی از محیط‌های پویای هر خانه است که علاوه بر کاربردی که دارد، منبع انرژی خانواده نیز محسوب می‌شود. داشتن یک آشپزخانه نونوار و شیک خواسته هر خانم خانه‌ای است؛ از این رو بازسازی آشپزخانه می‌تواند یک گزینه عالی برای افرادی باشد که می‌خواهند آستینی بالا بزنند و تغییر و تحولی در دکوراسیون آشپزخانه خود به وجود آورند. اما چگونه بازسازی آشپزخانه را انجام دهیم؟ با ما همراه شوید تا مطالبی مفید درباره بازسازی آشپزخانه و راهکارهای مربوط به آن را به شما ارائه دهیم.

هدف از بازسازی آشپزخانه چیست؟

اولین نکته‌ای که قبل از شروع هر کاری برای بازسازی آشپزخانه باید به آن توجه کنید، هدف‌گذاری شما است؛ اینکه اولویت‌هایتان چیست و چرا قصد بازسازی آشپزخانه را دارید، بسیار مهم است. اگر هدف‌گذاری شما برای بازسازی دقیق باشد، می‌توانید با جستجو و یا مشورت گرفتن از دکوراتورهای حرفه‌ای بهترین برنامه‌ریزی را برای بازسازی در نظر بگیرید و از متریال‌های مناسب استفاده کنید.

اگر مایل هستید اطلاعات بیشتری درباره اصول بازسازی کسب کنید، در مطلب بازسازی دکوراسیون خانه می‌توانید با تمام اصول و روش‌های این کار آشنا شوید.

بایدها و نبایدهای بازسازی آشپزخانه ایرانی
قبل از شروع بازسازی آشپزخانه ابتدا سبک، رنگ و نوع چیدمان را انتخاب کنید تا راحت‌تر بتوانید در مورد بودجه و سایر موارد تصمیم بگیرید.

پیش از بازسازی آشپزخانه چه نکاتی را در نظر بگیریم؟

قبل از اینکه برای بازسازی آشپزخانه منزل خود آستین بالا بزنید، حتما به نکات زیر توجه کنید.

جزئیات را برای بازسازی آشپزخانه لیست کنید

پس از آنکه هدف خود را مشخص کردید، حتما لیستی از جزئیات کارهایی که دوست دارید برای بازسازی انجام دهید، تهیه کنید. در این لیست می‌توانید نام متریال‌ها یا حتی خرابی‌هایی را که ممکن است در قسمت تاسیساتی و لوله‌کشی آشپزخانه وجود داشته باشد، قید کنید تا قبل از شروع هر کاری ابتدا به آن موارد رسیدگی نمایید.

بیشتر بدانید: اهمیت بازسازی لوله‌کشی ساختمان

بودجه بازسازی آشپزخانه را مشخص کنید

همان‌طور که می‌دانید، یکی از مهم‌ترین مسائل بازسازی، هزینه اجرای آن است. از این رو اگر طبق هدف و لیستی که تهیه کرده‌اید پیش بروید، به راحتی می‌توانید میزان بودجه لازم برای بازسازی آشپزخانه را پیش‌بینی کنید. حال اگر به هر دلیلی بودجه محدودی را برای این کار در نظر گرفته‌اید، می‌توانید نگاهی به لیست تهیه شده از جزئیات بازسازی انداخته و بر اساس اولویت‌بندی مهم‌ترین‌ها را انتخاب کنید.

بازسازی و تغییر دکوراسیون آشپزخانه را از کجا شروع کنیم؟
برای لیست کردن جزئیات حتی وسایل تزئینی و دکوری را نیز در نظر بگیرید و بخشی از بودجه خود را به آن اختصاص دهید.

هزینه‌های پنهان بازسازی را در نظر بگیرید

به یاد داشته باشید که برخی هزینه‌ها (مانند هزینه حمل و نقل، دستمزد کارگر و …) جزو هزینه‌های پنهان بازسازی آشپزخانه قدیمی محسوب می‌شوند. این مبالغ شاید به تنهایی کوچک و کم‌اهمیت باشند، اما روی هم جمع شده و می‌توانند محاسبات شما را دچار تغییری اساسی کنند. بنابراین این هزینه‌های کوچک را حتما در نظر بگیرید. حتی زمانی که قرار است خودتان بخشی از کار را انجام دهید، نباید از هزینه‌ای که برای خرید مواد اولیه کوچک و ارزان می‌کنید نیز غافل شوید.

بیشتر بدانید: هزینه بازسازی خانه و ساختمان چقدر است و چطور محاسبه می‌شود؟

دانلود اپلیکیشن استادکار

  • نسخه IOS استادکار
  • نسخه اندروید استادکار
  • دریافت از اپ استور و سیب اپ
  • دریافت از گوگل پلی، کافه بازار و مایکت
دریافت این خدمت از استادکار

ابعاد آشپزخانه را مشخص کنید

یکی دیگر از مهم‌ترین نکات برای بازسازی آشپزخانه توجه به ابعاد آن است. برای این کار ابتدا بایستی تعداد افراد خانواده را در نظر بگیرید. به عبارت دیگر، با توجه به تعداد کسانی که در طول روز با آشپزخانه در ارتباط هستند، می‌توانید ابعاد لازم برای آشپزخانه را برآورد کنید. حال اگر تعداد افراد خانواده کم است، می‌توانید فضای بیشتری را به طراحی کابینت اختصاص دهید و اگر تعداد افراد زیادتر باشد و نیاز به محیطی بزرگ در آشپزخانه دارید، می‌توانید از کابینت‌های مخفی استفاده کرده یا کانتر را در فاصله بیشتری قرار دهید تا محیط آشپزخانه دلباز‌تر شود.

بیشتر بدانید: ۷ راز در طراحی مدل کابینت جزیره متحرک

طرح آشپزخانه را مشخص کنید

آشپزخانه می‌تواند چیدمان‌های مختلفی داشته باشد که شما باید با توجه به متراژ، نقشه خانه، سلیقه شخصی و… طرح آن را انتخاب کنید. چیدمان و طرح آشپزخانه به چند دسته تقسیم می‌شود که در ادامه آنها را بیان می‌کنیم. برای بازسازی آشپزخانه کوچک، انتخاب‌های کمتری دارید؛ ولی در عوض می‌توانید از همان آشپزخانه کوچک به خوبی استفاده کنید. در این خصوص، خواندن مقاله چیدمان کابینت آشپزخانه به چند مدل انجام می‌شود؟ نیز پیشنهاد می‌شود.

چیدمان خطی آشپزخانه

در این چیدمان، آشپزخانه یک دیوار دارد و همه وسایل در مقابل آن دیوار چیده می‌شوند؛ به عبارت دیگر، چیدمان خطی، ساده‌ترین چیدمان آشپزخانه است. در این مدل چیدمان می‌توانید از یک پیشخوان برای جدا کردن محیط آشپزخانه از بقیه فضای خانه استفاده کنید.

چیدمان خطی آشپزخانه
چیدمان خطی وسایل در راستای یک دیوار

چیدمان آشپزخانه L شکل

در این نوع چیدمان شما دو دیوار دارید که می‌توانید وسایل را در راستای آنها بچینید. همچنین می‌توانید اپن یا پیشخوان مناسبی در نظر بگیرید تا کابینت بیشتری داشته باشید. این سبک برای آشپزخانه‌های بزرگ‌تر مناسب است. اگر از اپن یا پیشخوان استفاده نکنید، می‌توانید فضای خانه و آشپزخانه را ترکیب کرده و از میز ناهارخوری برای جدا کردن این دو فضا استفاده کنید.

چیدمان آشپزخانه ال شکل مدرن
نمونه‌ای از آشپزخانه ال شکل نقلی که با فضای خانه ترکیب شده است.

چیدمان آشپزخانه U شکل

در این نوع چیدمان شما سه دیوار در اختیار دارید تا وسایل را در راستاهای آنها بچینید. این سبک چیدمان اگر اپن داشته باشد، فضای کاملا بسته‌ای در اختیارتان قرار می‌دهد و به طور کلی از فضای خانه جدا خواهد بود. در این روش مثلث طلایی بین گاز و یخچال و سینک به خوبی اجرا می‌شود.

چیدمان آشپزخانه یو شکل
آشپزخانه با چیدمان U شکل دنج‌ترین نوع چیدمان بوده و مناسب فضاهای بزرگ است.

چیدمان آشپزخانه جزیره‌ای

در هریک از مدل‌های چیدمان اگر سینک یا گاز روی پیشخوان قرار بگیرد، مدل چیدمان جزیره‌ای محسوب می‌شود.

چیدمان آشپزخانه جزیره‌ای
نمونه‌ای از ترکیب چیدمان آشپزخانه خطی و جزیره‌ای

9 راهکار برای بازسازی آشپزخانه

تغییراتی که می‌توانید در زمان بازسازی آشپزخانه قدیمی ایجاد کنید، آنقدر زیاد است که شاید در وهله اول کمی گیجتان کند و ندانید کدام را انتخاب کنید یا در اولویت بگذارید. در ادامه به 9 راهکار بازسازی که در اولویت هستند، اشاره می‌کنیم.

1- تغییر رنگ آشپزخانه

یکی از مقرون‌به‌صرفه‌ترین راهکارها برای بازسازی آشپزخانه، تغییر رنگ دیوارها و کابینت‌ها است. رنگ جزو دسته متریال‌هایی است که هزینه چندانی ندارد و از طرفی می‌تواند تغییرات شگفت‌انگیزی در فضا به وجود آورد. انتخاب یک رنگ کاملا متفاوت برای کابینت‌ها یا دیوارهای آشپزخانه می‌تواند به نوعی یک بازسازی ساده و ارزان‌قیمت به شمار آید (بیشتر بدانید: چند پیشنهاد رنگ برای آشپزخانه کوچک شما).

بهترین رنگ‌ها برای دکوراسیون آشپزخانه‌های ایرانی کدامند؟
گاهی اوقات بد نیست در انتخاب رنگ کلیشه‌ها را کنار بگذارید و از رنگ‌های خاص و جدید استفاده کنید.

2- عوض کردن کابینت‌های آشپزخانه

یکی دیگر از راهکارهای بازسازی آشپزخانه تغییر کابینت‌ها است. به طور مثال، اگر مدت زمان طولانی است که از کابینت‌های چوبی قدیمی و قهوه‌ای رنگ در آشپزخانه استفاده می‌کنید، می‌توانید با تغییر جنس کابینت‌ها به فایبرگلاس و یا ام‌دی‌اف براق یک تغییر بسیار زیبا در محیط آشپزخانه به وجود آورید. علاوه بر این می‌توانید فرم کابینت‌ها را نیز بسته به میزان فضایی که در اختیار دارید، تغییر دهید تا فضا کمی خاص‌تر جلوه کند. همچنین می‌توانید از کابینت‌های پیش‌ساخته برای پر کردن فضا استفاده کنید.

در مطلب انتخاب متریال ایده‌آل برای کابینت آشپزخانه، نیز ما بهترین پیشنهادات را برای انتخاب صحیح متریال کابینت در اختیار شما قرار داده‌ایم که می‌توانید برای بازسازی دکوراسیون آشپزخانه خود از آن کمک بگیرید.

ایده‌های خلاقانه و کاربردی برای نوسازی و تعویض کابینت‌های قدیمی
انتخاب کابینت‌های ساده با رنگ خنثی، دست شما را برای انتخاب سایر قسمت‌های آشپزخانه باز می‌گذارد؛ چون به راحتی با همه چیز هماهنگ می‌شوند.

3- بازسازی کف آشپزخانه

از آنجا که در فضای آشپزخانه در طول روز رفت و آمد زیادی انجام می‌شود، امکان خرابی و کهنه شدن سریع کفپوش آشپزخانه بسیار زیاد است. از این رو هنگام بازسازی آشپزخانه می‌توانید تعمیر یا تعویض کفپوش آشپزخانه را نیز در نظر داشته باشید که معمولا از سنگ، سرامیک و کاشی استفاده می‌شود؛ البته در برخی موارد کفپوش‌های ضد آب نیز مناسب هستند. اگر کفپوش آشپزخانه شما سنگ، سرامیک یا کاشی است، برای تعویض آن می‌توانید از مدل‌های طرح‌دار نیز استفاده کنید تا جذابیت خاصی در آشپزخانه شما ایجاد شود؛ یا اگر به دنبال کفپوش جدیدی هستید، می‌توانید بسته به رنگ کابینت‌های خود از کفپوش‌های تیره یا روشن استفاده کنید. به یاد داشته باشید که جای لکه و کثیفی روی رنگ‌های تیره کمتر به چشم می‌آید.

بازسازی کف آشپزخانه
اگر کابینت‌های ساده دارید، می‌تواند با انتخاب کفپوش طرح‌دار، از سادگی آشپزخانه کم کرده و در آن تنوع ایجاد کنید (بیشتر بدانید: راهنمای کامل انتخاب کفپوش کاشی آشپزخانه).

4- طراحی کانتر برای آشپزخانه

هنگام بازسازی آشپزخانه حتما به طراحی یک کانتر زیبا برای آشپزخانه فکر کنید. قطعا فضای آشپزخانه یک فضای نیمه‌خصوصی است که باید از دیگر فضاها جدا شود. برای جدا کردن فضای آشپزخانه می‌توانید یک کانتر زیبا طراحی کنید که علاوه بر جداسازی، کاربردی نیز باشد. امروزه کانتر مدل جزیره به یکی از مدل‌های محبوب بازار تبدیل شده که در بیشتر خانه‌ها دیده می‌شود. شما می‌توانید از کانتر آشپزخانه به عنوان میز صبحانه نیز استفاده کنید یا بر روی آن سینک یا کابینت طراحی کنید تا کاربرد لازم را برای شما داشته باشد.

اگر به دنبال متریالی شیک و مناسب برای کانتر آشپزخانه خود هستید، مطلب انتخاب بهترین متریال برای کانتر آشپزخانه را از دست ندهید. در این مطلب ما تمام اصول انتخاب متریال برای کانتر آشپزخانه را در اختیار شما قرار داده‌ایم که می‌تواند در بازسازی دکوراسیون آشپزخانه به شما کمک بسیاری کند.

مدل کانتر آشپزخانه شیک و مدرن
کانتر علاوه بر اینکه فضای آشپزخانه را از فضای اصلی خانه جدا می‌کند، هم به شما فضای بیشتری برای کار کردن می‌دهد و هم به عنوان میز ناهارخوری قابل استفاده است.

5- استفاده از متریال تزئینی در بازسازی آشپزخانه

اگر می‌خواهید فضای آشپزخانه شما محیط شاد و پویایی باشد که به شما انرژی بدهد، پیشنهاد می‌کنیم در بازسازی آشپزخانه خود از متریال‌های تزئینی استفاده کنید. استفاده از کاشی‌های طرح‌دار، تغییر متریال یک دیوار، استفاده از آینه‌کاری یا قرار دادن یک وسیله تزئینی پرجلوه می‌تواند آشپزخانه شما را بسیار زیبا کند.

ارزان‌ترین ایده‌ها برای بازسازی آشپزخانه کوچک و قدیمی
می‌توانید با انتخاب مصالح مختلف، رنگ‌ها و جنس‌های متنوع روح و طراوت را به آشپزخانه خود اضافه کنید.

بیشتر بخوانید: آشنایی با طراحی دکوراسیون داخلی با چوب طبیعی

6- اهمیت نورپردازی در بازسازی آشپزخانه

و اما یکی از اصلی‌ترین موارد لازم در بازسازی، نورپردازی است که در هر فضایی اهمیت ویژه‌ای دارد. استفاده از نورهای مخفی در زیر کابینت یا نورپردازی در کابینت‌های ویترینی می‌تواند جلوه خاصی به فضای آشپزخانه شما دهد. اگر نورپردازی فضای آشپزخانه با دقت صورت گیرد، قطعا فضای آشپزخانه شما نیز وسیع‌تر به چشم می‌آید.

اهمیت نورپردازی در بازسازی آشپزخانه
نوع چراغ‌هایی که برای آشپزخانه انتخاب می‌کنید، علاوه بر کارکرد نورپردازی نوعی وسیله تزئینی محسوب می‌شود که بهتر است با سایر وسایل هماهنگی داشته باشد (بیشتر بدانید: معرفی انواع نورپردازی آشپزخانه جزیره‌ای و ارتفاع مناسب آن).

7- ایمن‌سازی آشپزخانه

آشپزخانه یکی از شلوغ‌ترین و خطرناک‌ترین قسمت‌های هر خانه است. اما دستورالعمل‌هایی وجود دارد که پیروی از آنها باعث می‌شود شما و خانواده‌تان در آشپزخانه آسیبی نبینید:

  • نورپردازی مناسب بدون ایجاد سایه یا نور خیره‌کننده روی سطوح
  • انتخاب کفپوش مناسب که جلوی لغزیدن افراد را بگیرد
  • داشتن کپسول آتش‌نشانی در آشپزخانه
  • دور بودن کلیدهای برق و دوشاخه‎‌ها از آب
  • از بین بردن گوشه‌های تیز پیشخوان و کابینت‌ها
نکات ایمنی بازسازی آشپزخانه‌های منازل قدیمی
هنگام بازسازی آشپزخانه، به ارتفاع استاندارد و محل مناسب نصب کلید و پریزها توجه کافی داشته باشید.

8- بازسازی سقف آشپزخانه

برای ایجاد تنوع در سقف آشپزخانه، ساده‌ترین راه رنگ‌آمیزی سقف است. اما می‌توانید از روش‌های دیگر مانند تغییر جنس یا بافت سقف هم برای ایجاد تحول در آشپزخانه استفاده کنید. برای مثال، می‌توانید برای سقف آشپزخانه از تخته‌های سقفی استفاده کنید. این تخته‌ها علاوه بر اینکه شاید رنگ‌های مختلفی داشته باشند، می‌توانند به صورت‎‌های گوناگون کنار هم چیده شوند. همچنین می‌توانید برای سقف آشپزخانه از کاشی‌های مخصوص سقف استفاده کنید که بافت متفاوتی به سقف داده و تمیز کردنشان نیز راحت است.

ترفندهای طلایی بازسازی سقف آشپزخانه
جنس و بافت سقف آشپزخانه می‌تواند به مثابه مکمل رنگ کفپوش و کابینت‌ها عمل نموده و هارمونی میان اجزای دکوراسیون آشپزخانه شما را تقویت کند (بیشتر بدانید: سقف کاذب برای آشپزخانه | اجرای سقف کاذب در آشپزخانه چگونه است؟).

9- کاشی بین کابینتی

آشپزخانه‌های امروزی فقط فضایی برای پخت و پز نیستند و می‌توانند روی طراحی تمام خانه تاثیر بگذارند. کاشی و سرامیک آشپزخانه یکی از عواملی است که می‌تواند سبک آشپزخانه شما را با طراحی خانه هماهنگ کند.

کاشی‌های بین کابینتی که به صورت عمودی یا افقی و به صورت منظم کنار هم قرار می‌گیرند و یک تقارن ساده ایجاد می‌کنند، برای آشپزخانه‎‌های کوچک عالی هستند. کاشی‌های مورب هم حس مدرن بودن را به فضا می‌دهند و به شما کمک می‌کنند ارتفاع را بیشتر نشان دهید. این سبک کاشی‌ها برای آشپزخانه‌های بزرگ مناسبند. طرح‌های سنتی کاشی‌ها به صورت آجر کنار هم قرار می‌گیرند که برای بیشتر نشان دادن عمق آشپزخانه می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

مدل کاشی بین کابینتی و دیوارپوش آشپزخانه جدید
تنوع مدل‌های دیوارپوش و کاشی بین کابینتی آشپزخانه راهکاری کم‌هزینه و ساده برای نونوار کردن دکوراسیون آشپزخانه پیش پای شما می‌گذارد.

هزینه بازسازی آشپزخانه

در این قسمت میانگین هزینه‌هایی را که ممکن است در بازسازی و تغییر آشپزخانه خود داشته باشید، آورده‌ایم. البته به این نکته توجه کنید که این قیمت‌ها میانگین قیمت بازار هستند و ممکن است انتخاب شما از این مقدار بیشتر یا کمتر شود.

خدمت واحد قیمت میانگین قیمت میانگین نصب
تغییر کفپوش یک متر 110 هزار تومان 11 هزار تومان
تغییر دیوارپوش یک متر 90 هزار تومان 10 هزار تومان
کاغذ دیواری یک رول 500 هزار تومان 8 هزار تومان
رنگ‌آمیزی یک متر 10 هزار تومان
سقف کاذب یک متر 70 هزار تومان
نورپردازی با توجه به نوع کار بسیار متنوع است
تعویض درب و پنجره یک متر 500 هزار تومان
طراحی کمد و قفسه یک متر 400 هزار تومان
تعویض کابینت یک متر 5 میلیون تومان
تعویض سینک و روشویی یک عدد 800 هزار تومان
تعویض شیرآلات با توجه به جنس و برند متنوع است
تاسیسات داخلی با توجه به سیستم لوله‌کشی متنوع است
پکیج ایرانی جنس مرغوب یک دستگاه 7 میلیون تومان

چند تصویر از قبل و بعد بازسازی آشپزخانه

معمولا هیچ چیز مثل تصویر نمی‌تواند تاثیر تغییراتی را که در یک دکوراسیون صورت گرفته است، نشان بدهد. به همین دلیل در ادامه تصاویری از قبل و بعد از بازسازی آشپزخانه‌های مختلف را برایتان آورده‌ایم.

آشپزخانه شماره 1

در این پروژه، تیره بودن رنگ کابینت اولویت اول کارفرما بود. اما بخشی از کابینت‌ها در نقطه تاریک آشپزخانه قرار داشتند که چون نور مناسبی به آنها نمی‌رسید، باعث دلگیر شدن فضا می‌شد. به همین دلیل طراح برای کابینت‌هایی که در نقاطی با نور کمتر هستند، از رنگ روشن استفاده کرده است تا این تاریکی را بشکند. بنابراین ترکیب کلی رنگ آشپزخانه به رنگ سیاه و سفید کلاسیک درآمده است.

چطور دکوراسیون خانه قدیمی را به‌روز کنیم؟
پیش از بازسازی: در این آشپزخانه رنگ کابینت‌ها قدیمی شده است. دیوار سمت راست تقریبا بدون استفاده مانده و همچنین نورپردازی نیز مناسب نیست. رنگ دیوار اطراف درب نیز تناسبی با چیدمان آشپزخانه و کف ندارد. جای دریچه کولر چندان مناسب نیست و برای استفاده از دیوار سمت راست باید جای آن را تغییر داد. کفپوش این آشپزخانه طرح شلوغی داشته و با هیچ یک از وسایل تناسب ندارد. از طرفی مایکروفر و یخچال نیز رنگ هماهنگی با هم ندارند.
چند قدم برای تبدیل دکوراسیون قدیمی به دکوراسیون مدرن
پس از بازسازی: از دیوار سمت راست به خوبی برای قرارگیری کابینت‌ها استفاده شده تا فضای بیشتری برای نگهداری وسایل داشته باشیم. رنگ کابینت‌ها تغییر اساسی در فضا ایجاد کرده و رنگ کفپوش و دیوارپوش نیز متناسب با رنگ سایر وسایل انتخاب شده است. نورپردازی نیز با قرارگیری دو لوستر اصلاح شده و رنگ دیوار کنار درب نیز رنگی ملایم و متناسب با کابینت‌های سفید است. تناسب رنگ میان کابینت‌های دیوار سمت راست، صندلی‌ها و لوستر در بین سفیدی و روشنی آشپزخانه نمای خوبی به محیط داده است.

آشپزخانه شماره 2

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که بخواهید بدون تحول در چیدمان اصلی آشپزخانه، در آن تغییر ایجاد کنید. در این پروژه صاحبخانه تمایل داشت بدون تغییر چیدمان آشپزخانه، طوری آن را تغییر دهد که بزرگ‌تر به نظر برسد. به همین دلیل طراح از رنگ روشن برای درهای کابینت و روی پیشخوان استفاده کرده است. به علاوه، طراح از رنگ آبی نیز بهره گرفته تا کمی روح و زیبایی به طراحی خود ببخشد.

اشتباهات دکوراسیون: کارهایی که نباید در چیدمان خانه انجام دهید
پیش از بازسازی: تک‌رنگ بودن کابینت‌ها و کفپوش بسیار کسل‌کننده است. تابلوی کنار پنجره هیچ تناسبی با فضای کلی ندارد. قفسه‌ای که روی دیوار سمت چپ قرار گرفته موجب نامنظم دیده شدن آشپزخانه شده، همچنین کابینت‌های شیشه‌ای بالای سینک ظرفشویی در بین کابینت‌های دیگر بسیار ناهماهنگ است. نبودن کابینت کافی و بیرون بودن اغلب ظروف موجب به هم‌ریختگی آشپزخانه شده است. توجه داشته باشید هر چقدر آشپزخانه شما شلوغ‌تر باشد، کوچک‌تر به نظر می‌رسد.
راهکارهای بزرگتر نشان دادن فضاهای خانه
پس از بازسازی: اولین نکته‌ای که بعد از روشن شدن رنک کابینت‌ها به چشم می‌خورد، مرتب شدن فضای آشپزخانه است. کابینت‌ها یکدست شده و با چیدمانی منظم در کنار هم قرار گرفته‌اند. به جای قفسه دیوار سمت چپ، کابینت قرار گرفته تا وسایل درون آن دیده نشود و نظم بهتری بگیرد. هماهنگی شیر ظرفشویی با دستگیره‌های کابینت‌ها نمای لوکسی به آشپزخانه داده است. در ضمن یادتان باشد یخچال شما تابلو اعلانات نیست، پس سعی کنید وسایل زیادی روی آن نچسبانید.

آشپزخانه شماره 3

گاهی اوقات با برداشتن یک دیوار می‌توان آشپزخانه‌ را متحول کرد. در پروژه‌ای که در تصویر می‌بینید، طراح دیوار روبرو را برداشته و آن را به اپن تبدیل کرده است. با این کار هم فضای آشپزخانه را بزرگ‌تر کرده و هم از اپن به عنوان میز ناهارخوری استفاده کرده است. در ترکیب رنگ این طراحی سفید غالب است و رنگ سیاه و سرمه‌ای و بافت چوبی آن را تکمیل کرده‌اند.

چگونه فضای خانه را بزرگتر جلوه دهیم؟
پیش از بازسازی: این آشپزخانه بسیار قدیمی است. کابینت‌ها، کفپوش و رنگ دیوارها کاملا از رده خارج هستند. تیره بودن سقف و کفپوش باعث کوتاه‌تر دیده شدن ارتفاع آشپزخانه شده است. آشپزخانه نورپردازی مناسبی ندارد.
چطور فضاهای منزلتان را بزرگتر از واقعیت آن نشان دهید
پس از بازسازی: رنگ روشن دیوار، سقف و کابینت‌ها فضای آشپزخانه را بسیار دلباز کرده است. شیرآلات جدید و مدرن، سینک ظرفشویی را کاملا مد روز کرده و چراغ سیاه بالای آن که با شیر و قاب عکس سمت راست هماهنگی خوبی دارد، نمای خوبی در بین سفیدی ایجاد کرده است. نورپردازی مناسبی هم روی اپن و هم در سایر بخش‌های آشپزخانه صورت گرفته و دیوارپوش آجری سفید رنگ در عین سادگی، دیوار متفاوتی را برای این طرح رقم زده است. رنگ آبی اپن و کابینت سمت چپ، به خوبی فضای آشپزخانه را از دام کسل‌کنندگی نجات داده است.

آشپزخانه شماره 4

در این طرح با حذف دو دیوار چیدمان آشپزخانه کاملا دگرگون شده است. چیدمان آشپزخانه قبلی به صورت U شکل و پراکنده بود؛ اما طراح با حذف دو دیوار و قرار دادن یک جزیزه برای جدا کردن فضای آشپزخانه از خانه، توانسته است به خوبی شکلی مدرن به آشپزخانه بدهد.

رایج‌ترین اشتباهات دکوراسیونی که نباید انجام داد
پیش از بازسازی: این آشپزخانه رنگ‌بندی چشم‌نوازی ندارد؛ در واقع، رنگ سبز دیوار با رنگ کابینت‎‌ها به هیچ عنوان متناسب نیست. کاغذ دیواری نیز اصلا با هیچ چیزی در آشپزخانه هماهنگی ندارد. لوستری که در آشپزخانه نصب شده مناسب این فضا نیست. کفپوش آن نیز فضای آشپزخانه را تیره کرده است.
تغییر دکوراسیون آشپزخانه را از کجا و چگونه شروع کنیم؟
پس از بازسازی: کفپوش طرح چوب و هماهنگی آن با صندلی‎‌ها و همین طور شلف‌های چوبی توانسته‌اند به خوبی به فضای آشپزخانه روح و طراوت ببخشند. رنگ آبی جزیره و نورپردازی بالای آن نیز در این روح‌بخشی اثر شایانی دارند. در سمت راست قفسه‌ای کشویی برای نگهداری ظروف تعبیه شده است.

آشپزخانه شماره 5

در بعضی از آشپزخانه‌ها یک یا دو دیوار فرعی وجود دارد که باعث محدودیت فضا می‌شود. می‌توان با حذف این دیوارها فضای بیشتری به آشپزخانه اختصاص داد. در این پروژه شما به خوبی مشاهده می‌کنید که حذف یک دیوار چقدر توانسته آشپزخانه را بزرگ و دلباز کند.

راهکارهایی برای استفاده بهینه از فضا در دکوراسیون داخلی
پیش از بازسازی: وجود دیوار و اپن در این فضا، باعث شده مالک خانه نتواند از تمام ظرفیت آن استفاده کند. کابینت‌ها، میز ناهارخوری، اپن و کفپوش هیچ تناسبی باهم ندارند. ضمنا نورپردازی این محیط نیز در شب مناسب نیست.
راهکارهای بهینه‌سازی فضای خانه کوچک
پس از بازسازی: انتخاب جزیره در وسط آشپزخانه، فضای آن را مدرن کرده است. تناسب بین رنگ جزیره و صفحه روی کابینت‌ها، همچنین تناسب بین صفحه روی جزیره و کفپوش، نظم بصری خوبی به آشپزخانه داده است. انتخاب رنگ‌های خنثی این فرصت را به صاحب‌ خانه می‌دهد که با تغییر وسایل بتواند تحول چشمگیری در دکوراسیون ایجاد کند؛ به گونه‌ای که نیازی به تغییر رنگ نباشد. نورپردازی دیواری و لوسترهای بالای جزیره به روشنایی آشپزخانه در شب کمک می‌کند.

آشپزخانه شماره 6

اگر آشپزخانه شما هم تاریک و کم‌نور به نظر می‌رسد، می‌توانید با تغییر رنگ کابینت‌ها به آن روشنی ببخشید. در پروژه‌ای که مشاهده می‌کنید، طراح با تغییر رنگ کابینت‌ها و تغییرات جزئی در چیدمان توانسته به خوبی فضای آشپزخانه را متحول کند.

اصول انتخاب بهترین ترکیب رنگ در دکوراسیون اخلی منزل
پیش از بازسازی: رنگ تیره مناسب کابینت‌هایی است که روبروی پنجره قرار دارند و نور مناسبی به آنها می‌تابد. در این تصویر، کابینت‌های کنار پنجره تیره هستند و نور ورودی پنجره را نیز تا حد زیادی خنثی می‌کنند. شلوغی آشپزخانه معمولا باعث تاریک‌تر دیده شدن آن می‌شود. کفپوش نیز تناسبی با رنگ کابینت‌ها ندارد.
نحوه نورپردازی اصولی در دکوراسیون داخلی فضاهای منزل
پس از بازسازی: رنگ روشن و خنثی در کابینت‌ها و دیوارپوش موجب شده هم آشپزخانه روشن‌تر شود و هم وسایل به خوبی خودشان را نشان دهند. اضافه کردن سه لوستر به سقف موجب تنظیم نور بهتر و جلوگیری از ایجاد سایه شده است. جزیره کمی بزرگ‌تر شده و اجاق گاز روی آن منتقل شده تا فضای بیشتری در اختیار کاربر قرار بگیرد.

آشپزخانه شماره 7

آیا آشپزخانه شما هم در مرتب‌ترین حالت، باز هم شلوغ و درهم و برهم به نظر می‌رسد؟ در این پروژه بازسازی می‌بینیم که چطور می‌توانیم یک آشپزخانه قدیمی پر از خرت و پرت را با بهره‌گیری از سبک صنعتی (industrial style) به یک آشپزخانه مرتب و پرنور با نمایی به سوی یک ناهارخوری دلباز و مینیمال تبدیل کنیم.

قبل و بعد بازسازی آشپزخانه قدیمی
پیش از بازسازی: این آشپزخانه با کابینت‌های طرح چوب قدیمی دکور شده بود. چیدمان نامرتب وسایل و لوازم در کابینت‌های زهواردررفته، ظاهری شلوغ و به‌هم‌ریخته به این آشپزخانه داده بود.
ویژگی‌های مهم سبک طراحی داخلی صنعتی (industrial style)
پس از بازسازی: کابینت‌های سفید و مشکی یک پس‌زمینه خنثی ایجاد می‌کنند که برای اجرای سبک‌های گوناگون طراحی داخلی، از سنتی گرفته تا صنعتی، کاربرد دارد. در فضای بازسازی شده شاهد المان‌های الهام گرفته شده از سبک صنعتی هستیم؛ از جمله صندلی‌هایی با پایه به شکل پدال دوچرخه، یراق‌آلات فلزی، قفسه‌های دیواری باز و پراکنده و سقف بلند.

آشپزخانه شماره 8

نور و رنگ مهم‌ترین عواملی هستند که در بزرگ دیده شدن آشپزخانه شما تاثیر می‌‌گذارند. اگر می‌خواهید آشپزخانه خود را بزرگ‌تر و دلبازتر کنید، باید سعی داشته باشید نور بیشتری ایجاد کرده و از رنگ‌های روشن‌تر استفاده کنید. در این پروژه مالک قصد داشت آشپزخانه خود را دلبازتر کند، به همین دلیل طراح با بیشتر کردن نور و رنگ روشن و همین طور چیدمان متقارن توانست فضا را تا حد زیادی روشن و دلباز کند.

اصول انتخاب رنگ کابینت
پیش از بازسازی: کابینت‌های تیره رنگ و چیدمان نامتقارن موجب نامنظم دیده شدن فضای آشپزخانه شده است. رنگ خاکستری ناهماهنگ با دیوار سمت چپ نیز به این بی‌نظمی دامن زده است. جای یخچال به دلیل شکستن مسیر دید، اصلا مناسب نیست و ورودی آشپزخانه را تنگ‌تر نشان می‌دهد.
چگونه باید رنگ کابینت آشپزخانه را انتخاب کنیم؟
پس از بازسازی: اضافه شدن دو پنجره به دیوار سمت چپ، نور آشپزخانه را دو برابر کرده است. در ضمن رنگ روشن دیوار، کابینت‌ها و کفپوش، در بزرگ و دلباز دیده شدن فضا نقش بسزایی دارند. چیدمان متقارن کابینت‌ها علاوه بر اینکه فضای بیشتری برای نگهداری وسایل در اختیار کاربر قرار می‌دهد، نظم بیشتری نیز در آشپزخانه ایجاد می‌کند. تناسب بین دستگیره‌های کابینت و شلف‌های روی دیوار، فضای آشپزخانه را از سردی و کسالت خارج کرده است.

آشپزخانه شماره 9

استفاده از رنگ تیره و روشن در کابینت‌ها باید نظم و تعادل داشته باشد. اگر بدون توجه به این قضیه رنگ کابینت‌ها را انتخاب کنید، فضا تا حد زیادی به هم ریخته به نظر خواهد رسید. اگر آشپزخانه شما با نظم و متعادل طراحی نشود، هر چقدر آن را تمیز و مرتب نگه دارید باز هم به‌هم‌ریخته و نامرتب به نظر خواهد رسید؛ بنابراین به تناسب رنگی و تعادل بین رنگ‌ها توجه کنید.

نوسازی آشپزخانه قدیمی بدون هزینه زیاد
پیش از بازسازی: اولین و بزرگ‌ترین نقص قبل از بازسازی آشپزخانه، عدم تناسب رنگ و مدل است. صفحه روی کابینت، رنگ کابینت‌ها و همین طور کفپوش هیچ تناسبی با هم ندارند. علاوه بر آن، چینش کابینت‌ها بسیار نامنظم است.
ایده‌های نوسازی و دیزاین آشپزخانه مدرن و شیک
پس از بازسازی: در طرح جدید آشپزخانه از ترکیب رنگ و دکوراسیون سفید و سیاه استفاده شده، اما این ترکیب رنگ با نظم خوبی بین کابینت‌ها، صفحه روی کابینت و دیوار تقسیم شده است. نبودن کابینت‌های ردیف بالا، اگرچه فضای کمتری برای نگهداری ظروف و وسایل در اختیار کاربر قرار می‌دهد، اما موجب بزرگ و دلباز دیده شدن آشپزخانه شده است.

آشپزخانه شماره 10

وجود دیوار یا کابینت بالای اپن یا جزیره اصلا انتخاب خوبی نیست؛ به هیچ عنوان به آن فکر نکنید. این کار هم فضا را تنگ نشان می‌دهد و هم جلوی ورود نور را به آشپزخانه می‌گیرد. از همه مهم‌تر، این کار به شدت آشپزخانه شما را نامرتب نشان می‌دهد.

ایده‌هایی برای نونوار کردن کابینت آشپزخانه
پیش از بازسازی: چیدمان و سبک دکوراسیون این آشپزخانه بسیار قدیمی شده بود. کابینت‌های قدیمی، موکت به جای کفپوش و کابینت بالای اپن، همگی از رده خارج هستند.
روش‌های نو کردن آشپزخانه‌های قدیمی
پس از بازسازی: حتما شما هم متوجه تغییر آشپزخانه بعد از حذف کابینت بالای اپن شده‌اید. رنگ روشن کابینت‌ها فضا را دلباز کرده است. انتخاب کاغذ دیواری آشپزخانه از نوع طرح‌دار و رنگ خنثی در عین سادگی، به فضا روح و طراوت بخشیده و شیر و دستگیره‌های طلایی نیز جلوه بهتری به آشپزخانه داده اند. همین طور، کفپوش و شلف‌های چوبی توانسته‌اند فضا را گرم‌تر کنند.

سخن آخر

داشتن یک آشپزخانه شیک و زیبا علاوه بر این که می‌تواند تاثیر بسزایی در دکوراسیون داخلی منزل شما داشته باشد، حس و حال بسیار خوبی را نیز برای شما به ارمغان می‌آورد. پس اگر از دکوراسیون تکراری آشپزخانه خود خسته شده‌اید و یا میزان خرابی و تعمیرات آشپزخانه شما بسیار زیاد شده است، حتما در کوتاه‌ترین زمان ممکن برای بازسازی آشپزخانه خود اقدام کنید تا آشپزخانه ایده‌آل خود را بسازید و ساعات خوشی را در این فضا تجربه کنید.

بازسازی خانه و ساختمان

بازسازی خانه و ساختمان

  • بازسازی و تعمیرات ساختمان
  • مرمت بنا و تمام خدمات بنایی ساختمان
  • تخریب و بازسازی انواع دیوار و کف
  • خدمات بازسازی خانه، آپارتمان و واحدهای تجاری
دریافت این خدمت از استادکار
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 × یک =