ایده‌هایی برای بازسازی شومینه

0

در روزهای سرد پاییز و زمستان هیچ چیز لذت‌بخش‌‌تر از این نیست که از سرمای بیرون به گرمای خانه و نشستن کنار شومینه پناه ببریم. پاییز و زمستان فصل استفاده از بخاری و شومینه است، اما بسیاری از خانواده‌ها شومینه را به یک وسیله تزئینی در خانه خود تبدیل کرده و هدف اصلی آن که تولید گرماست را رها کرده‌اند. برخی نیز شومینه قدیمی خود را با گچ و آجر پر می‌کنند تا فضای منزل خود را بازتر کرده و نمایی مدرن به دیوار خانه دهند. اما بازسازی حرفه‌ای شومینه می‌تواند آن را به یک نقطه کانونی جذاب در خانه شما تبدیل کند. اگر شومینه شما نیز قدیمی است و تنها تبدیل به فضایی برای دکوراسیون و چیدمان شده است، خوب است با این مقاله همراه باشید و اصول بازسازی شومینه را یاد بگیرید.

مراحل بازسازی شومینه

دمیدن روحی تازه به شومینه‌های قدیمی شامل مراحل مختلفی از بازآفرینی است، از بزرگ کردن دهانه شومینه گرفته تا نصب یک منقل و دودکش جدید. برخی از مراحل بازسازی شومینه را می‌توانید خودتان در خانه انجام دهید اما برخی دیگر را باید به استادکاران متخصص بسپارید.

برای بازسازی شومینه بهتر است اول تصمیم بگیرید چه سوختی برای شومینه جدید خود می‌خواهید انتخاب کنید و اگر نیاز به لوله‌کشی دارد، این کار را انجام دهید. شما می‌توانید در این مرحله مدل شومینه خود را عوض کنید و اگر سوخت چوبی استفاده می‌کردید و از دوده‌های درون خانه خسته شدید، با لوله‌کشی گاز و تبدیل شومینه هیزمی به شومینه گازی، کار خود را راحت کنید. یا اینکه شومینه سنتی قدیمی خود را کاملا تغییر داده و آن را با شومینه‌های برقی که این روزها بسیار کاربردی شده عوض کنید.

فراموش نکنید که حتما وضعیت دودکش شومینه را هم چک کنید. این کار معمولا شامل آزمایش دود است تا مشخص شود که آیا در اتصالات شکاف وجود دارد یا لوله مجرای دودکش به علت سال‌ها استفاده نکردن آسیب دیده یا خیر. اگر نشتی وجود دارد، به یک دودکش جدید نیاز دارید. اگر می‌خواهید امر بازسازی شومینه را به استادکار بسپارید نیز می‌توانید از طریق لینک زیر اقدام کنید.

بازسازی خانه و ساختمان

بازسازی خانه و ساختمان

  • بازسازی و تعمیرات ساختمان
  • مرمت بنا و تمام خدمات بنایی ساختمان
  • تخریب و بازسازی انواع دیوار و کف
  • خدمات بازسازی خانه، آپارتمان و واحدهای تجاری
دریافت این خدمت از استادکار

تعمیر شومینه موجود

اگر به تازگی به خانه جدیدی نقل مکان کرده‌اید و یک شومینه در این خانه وجود دارد که دوست دارید دوباره روشنش کنید، باید به وضعیت دودکش آن رسیدگی و داخل آن را تمیز کنید. اگر مدت زیادی است که از این شومینه استفاده نشده، بهتر است به پشت بام رفته و وجود هرگونه انسداد در مجرای لوله بخاری را بررسی کنید.

کارهای معمول در هنگام تعمیر شومینه، کندن چند لایه رنگ، کاشی یا مصالح آسیب دیده، تعمیر منقل‌های ترک خورده، لوله‌کشی معیوب و اجزای فلزی آسیب دیده است. برخی موارد مانند پاک کردن یک لایه رنگ با مواد شیمیایی پاک‌کننده را می‌توانید خودتان انجام دهید، اما موارد فنی را حتما به کارشناس بسپارید.

مراحل بازسازی و تعمیر شومینه منزل
برای تعمیر شومینه، ابتدا وضعیت مجرا و دودکش‌ها را بررسی کنید تا هرگونه انسداد شناسایی شود.

سنگ‌تراشی شومینه

سنگ‌تراشی و ترمیم مجدد سنگ‌های به کار رفته داخل شومینه می‌تواند جزو مراحل بازسازی شومینه باشد.

رنگ کردن شومینه

اگر شومینه شما نقش و نگارهایی دارد که از آن خوشتان نمی‌آید یا سیاه شده است، یکی از مراحل تعمیر، رنگ کردن شومینه است که می‌تواند ظاهر جذابی به آن دهد.

اصلاح مدل شومینه

اگر شومینه شما بسیار فرسوده و قدیمی است، بهتر است که دل به دریا بزنید، بنایی را با وجود تمام کثیف‌کاری‌هایش بپذیرید و یک مدل جدید به فضای شومینه خود بدهید. می‌توانید از آجرکاری مخفی یا در معرض دید استفاده کنید. از خدمات بنایی استادکار نیز می‌توانید برای این منظور استفاده کنید.

بنایی ساختمان

بنایی ساختمان

  • خرده کاری بنایی
  • تعمیرات جزئی ساختمان
  • تخریب و بازسازی با کمترین گرد و خاک
  • گچ کاری، سیمان کاری، سفت کاری و نازک کاری
دریافت این خدمت از استادکار

چند ایده‌ کاربردی برای بازسازی شومینه

بیشتر مالکین خانه هرگز فکر بازسازی شومینه را هنگام بازسازی خانه نمی‌کنند، زیرا احتمالا نمی‌دانند که این یک گزینه است. در صورتی که هنگام بازسازی منزل، شومینه به عنوان قلب گرم خانه، یکی از مکان‌هایی است که می‌توانید دستی به سر و روی آن بکشید.

ترمیم کامل شومینه شما موجب ایمن‌تر شدن منزل و زیبایی منزل می‌شود و در صورت تصمیم به فروش، بازسازی حرفه‌ای می‌تواند ارزش فروش مجدد خانه را افزایش دهد. یک شومینه به روز شده سرمایه‌ای است که مزایای زیادی دارد، پس با ایده‌هایی که در ادامه می‌آید، شما نیز شومینه خود را به‌روز کنید.

ساخت نمای آجری برا شومینه

یکی از ایده‌های ساده و ارزان این است که دور تا دور شومینه خود را با آجر بپوشانید و به این وسیله به آن جلوه دهید. اگر به دنبال یک نمای زیبای ساده هستید، این ایده می‌تواند برای شما ایده‌آل باشد. پس اگر نگران هستید که سبک‌های جسورانه دیگر می‌توانند به سرعت از مد بیفتند، نمای آجری می‌تواند بهترین ایده برای بازسازی شومینه شما باشد.

بیشتر بخوانید: راهنمای نگهداری از شومینه فضای باز

روش‌های بازسازی شومینه آجری قدیمی
اگر نگران هستید که سبک‌های جسورانه دیگر می‌توانند به سرعت از مد بیفتند، نمای آجری می‌تواند بهترین ایده برای بازسازی شومینه شما باشد.

استفاده از سبک آلمانی در بازسازی شومینه

شاید نمای آجری را دوست دارید، اما چیزی فراتر از آن می‌خواهید. هنگامی که شومینه خود را با آجر بازسازی می‌کنید، می‌توانید قسمت‌هایی از آن را رنگ‌آمیزی کنید تا ترکیب دورنگ سفید-آجری به شما بدهد. این کار به شومینه شما ظاهری شبیه کیک (تقریبا مات) می‌دهد! سبک اسمیر آلمانی یک روش کلاسیک است که ظاهری نامنظم به شومینه شما می‌بخشد. پس اگر طرفدار ظاهر یکنواخت آجری نیستید، این گزینه بهتری برای شماست.

شستشوی شومینه با آهک

شستشوی آجرهای شومینه با آهک ظاهری مشابه با سبک آلمانی می‌دهد، اما با این کار رنگ‌های طبیعی آجر بیشتر نمود پیدا می‌کند.

برای این نوع پرداخت، به ترکیب ملات آب و آهک نیاز دارید. پس از تمیز کردن شومینه، می‌توانید یک لایه از این دوغاب را مستقیما روی آجرهای آن بمالید. نتیجه ظاهری گچی است که در بالای شومینه شما خودنمایی می‌کند. آهک در ترکیب با آب گرما ایجاد می‌کند و به شکل گرد سفید درمی‌آید. این سبک شبیه به رنگ سفید زدن روی آجرهاست و از همان روند پیروی می‌کند و خودتان نیز می‌توانید این کار را انجام دهید.

رنگ کردن شومینه آجری با دوغاب آهک
پس از تمیز کردن شومینه، می‌توانید یک لایه از این دوغاب را مستقیما روی آجرهای آن بمالید و نمای سفید به آن بدهید.

استفاده از کاشی‌های تزئینی در بازسازی شومینه

چه کسی گفته که داخل شومینه حتما باید آجری باشد؟ می‌توانید با افزودن کاشی‌های نسوز قسمت داخلی شومینه یا حتی قسمت خارجی آن را جذاب کنید. انتخاب‌های شما در این زمینه در خصوص تنوع رنگ و الگوهای مختلف بی‌انتها هستند.

آجرهای آنتیک و ظاهر عتیقه‌ای

این گزینه مخصوص کسانی است که رنگ‌ قرمز آجری را دوست ندارند اما همچنان می‌خواهند از ظاهری آجری لذت ببرند. پس عناصر سفید را به آن می‌افزایند تا از رنگ آجری فاصله بگیرد.

برای این کار روی آجرهای شومینه خود را رنگ خاکستری بزنید و بلافاصله آن را آب‌بندی کنید. با این کار یک شومینه با ظاهری آنتیک خواهید داشت که رنگی متفاوت از قرمز سنتی دارد و برای طرفداران سبک کلاسیک نیز بسیار مناسب است.

تغییر نما و بازسازی شومینه آنتیک به سبک کلاسیک
ظاهر آنتیک شومینه می‌تواند برای طرفداران سبک کلاسیک موردپسند واقع شود.

سنگ مرمر سیاه

اگر دوست دارید شومینه شما مرکز نگاه و توجه همه باشد، چرا آن را سیاه خالص نمی‌کنید؟ می‌توانید این کار را با سنگ مرمر سیاه انجام دهید یا سنگفرش داخلی آن و کاشی‌ها را به رنگ زغالی و طوسی درآورید. یک شومینه تاریک در هنگام روشن شدن آتش، تضاد جالبی ایجاد می‌کند که چشم‌نواز است. می‌توانید روی شومینه را با لوازم جانبی طلایی، سفید و نقره‌ای تزئین کنید؛ یا یک لوستر طلایی یا یک آینه بالای شومینه قرار دهید.

طراحی فضای بالای شومینه

بازسازی شومینه، تنها به این معنی نیست که فقط روی خود شومینه متمرکز شوید. چرا از فضای بالای آن غافل می‌شوید؟ فضای بالای شومینه یکی از قسمت‌های مهم بصری شومینه است که پتانسیل زیادی برای تغییر دکوراسیون دارد. دکوراسیون این قسمت می‌تواند با تغییر فصل تغییر کند و روی آن موارد مختلفی از شمع تا آینه و لوازم دکوری دیگر قرار گیرد. این کار می‌تواند ظاهری چشمگیر در دکوراسیون خانه شما ایجاد کند.

بیشتر بخوانید: ایده‌هایی کاربردی برای تزیین و دکور شومینه

ایده‌های ابتکاری برای تغییر دکوراسیون و تزیین دیوار بالای شومینه
قرار دادن لوازم دکوری یا آینه، ساعت و شمع می‌تواند به جذابیت بیشتر این فضا در دکوراسیون شما کمک کند.

تعبیه اتاقکی برای ذخیره هیزم

هنگام که شومینه خود را بازسازی می‌کنید، فضایی برای قرار دادن چند تکه هیزم واقعی درنظر بگیرید تا نمای ویژه‌ای در اتاق نشیمن خود ایجاد کنید. راهنمای نگهداری هیزم شومینه را از این لینک بخوانید. اگر شومینه شما هیزمی است و دود می‌دهد نیز علت دود دادن شومینه هیزمی را مطالعه کنید.

جمع‌بندی

در این مقاله در خصوص شیوه‌های مختلف و ایده‌های بازسازی شومینه صحبت کردیم. حتی اگر نمی‌خواهید از شومینه خود استفاده کنید نیز می‌توانید با ایده‌هایی مانند قرار دادن شمع‌های بزرگ و گلدان‌های گل صفایی به منزل خود بدهید. شما چه ایده‌های دیگری به ذهن‌تان می‌رسد؟

منابع: .self-build.co.uk | fullservicechimney

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 + 10 =