راهکارهای موثر تثبیت رنگ لباس؛ چطور مانع از رنگ دادن لباس ها شویم

0

یک روز پرمشغله و خسته‌کننده است، کارهای زیادی برای انجام دادن دارید و البته زمان کم! لباس ها را بدون تفکیک کردن داخل ماشین لباسشویی می‌اندازید دکمه‌ی استارت را فشار می‌دهید و با عجله به سراغ کارهای دیگرتان می‌روید. چند ساعت بعد به سراغ لباس ها می‌روید تا آن‌ها را روی بند رخت آویزان کنید اما فاجعه‌ای که با آن رو به رو می‌شوید چیزی نیست جز رنگ پس دادن لباس ها! شاید راه‌هایی برای بهتر کردن اوضاع لباس‌های این‌چنینی وجود داشته باشد، اما به‌طورکلی آیا راهی برای تثبیت رنگ لباس وجود دارد؟ آیا می‌توان با روش‌هایی مانع از رنگ دادن لباس ها شد؟ در ادامه‌ی این مطلب با ما همراه باشید تا ببینیم چه راهکارهای موثری برای تثبیت رنگ لباس وجود دارد.

آیا برای تثبیت رنگ لباس راهکاری وجود دارد؟ بسیاری از مردم هنگام شستن لباس‌هایشان برای جلوگیری از رنگ پس دادن آن‌ها مقداری نمک به آن‌ها اضافه می‌کنند، بعضی دیگر از چند قطره سرکه سفید به‌منظور تثبیت رنگ لباس استفاده می‌کنند، اما متأسفانه هیچ‌کدام از این‌ها روش قابل‌اعتماد و کارآمدی برای تثبیت رنگ لباس‌هایی که قبلاً به‌صورت تجاری رنگ شده‌اند نیست. زمان و منابع خودتان را هدر ندهید. استفاده از سرکه و نمک برای تثبیت رنگ نخ و پارچه سابقه‌ی تاریخی دارد، وقتی‌که نخ و پارچه‌ها رنگ‌آمیزی می‌شوند نمک به‌عنوان یک تثبیت‌کننده رنگ به حمام رنگ اضافه می‌شود تا به جذب رنگ توسط الیاف کمک کند. برای پشم و پارچه‌های پلاستیکی اسید موجود در سرکه می‌تواند به‌عنوان یک تثبیت‌کننده عمل کند. اما هیچ‌کدام از این دو ، تثبیت‌کننده‌ی رنگ لباس،پارچه و یا الیافی که از قبل رنگ‌شده‌اند نیستند!

چطور مانع از رنگ دادن لباس ها شویم
چطور مانع از رنگ دادن لباس ها شویم

مواردی از علت رنگ دادن لباس ها که از کنترل شما خارج است

شرکت های تولید کننده البسه در تثبیت رنگ محصولات نقش بسیار مهمی دارند و احتمالاً همه ما بعد از پوشیدن شلوار جین شاهد سفید شدن آن مخصوصاً در نواحی زانو که بیشتر در محل تماس با اجسام دیگر است شده‌ایم، این اتفاق به دلیل تثبیت نامناسب رنگ روی پارچه لباس رخ می‌دهد و در اصطلاح نساجی به Crocking معروف است و هنگامی رخ می‌دهد که رنگ سطح پارچه یا لباس شما در اثر تماس با سطحی دیگر از بین می‌رود و یا تغییر کند.

  • استفاده از تکنیک‌های نادرست رنگ‌آمیزی و یا کیفیت نامرغوب رنگ به کار گرفته‌شده توسط شرکت‌ها
  • استفاده از رنگ نامناسب جهت رنگ‌آمیزی جنس خاصی از لباس (حتی رنگ‌های صنعتی نیز روی پارچه‌های مختلف اثر یکسانی نمی‌گذارند)
  • شستشوی نامناسب لباس بعد از رنگ‌آمیزی آن‌که سبب باقی ماندن، رنگ متصل نشده به الیاف پارچه روی آن می‌شود.
  • استفاده نکردن از مواد تثبیت‌کننده و نگه‌دارنده رنگ توسط شرکت تولیدکننده برای محصولات خود.
قسمتی از پروسه رنگ آمیزی پارچه
قسمتی از پروسه رنگ آمیزی پارچه

روش‌های جلوگیری از رنگ دادن لباس ها هنگام شستشو

  1. لباس ها را بر اساس رنگ و جنس با دقت دسته‌بندی کنید، برای مثال لباس‌های رنگ روشن و تیره را از هم جدا کنید مخصوصاً لباس‌های جین را جداگانه بشویید زیرا احتمال رنگ پس دادن لباس‌های جین بیشتر است.
  2. همه لباس‌های تیره و روشن را قبل از شستشو پشت‌ورو کنید، با این کار به هنگام شستشو اگر تغییری در تاروپود و الیاف پارچه ایجاد شود بیشتر در قسمت داخلی آن رخ می‌دهد که هیچ‌کس آن را نمی‌بیند!
  3. هر لباسی را که به آن مشکوک هستید قبل از شستشو و قرار دادن آن در کنار دیگر لباس‌ها آزمایش کنید.
  4.  پاک‌کننده‌ها و شوینده‌های مناسب لباس خود را بشناسید و بهتر است به برچسب تثبیت‌کننده رنگ روی آن ها اعتماد نکنید و همیشه دسته‌بندی لباس ها را انجام دهید.
  5. معنای علائم شستشو روی لباس ها را بدانید تا لباس‌هایتان را درست بشوئید.
  6. با انواع برنامه شستشوی ماشین لباسشویی آشنایی داشته باشید.
  7. از قرار دادن بیش‌ازحد لباس‌ها در آب داغ بپرهیزید، هنگامی‌که لباس هایتان را به مدت طولانی در معرض آب داغ قرار می‌دهید به‌تدریج مواد تثبیت‌کننده و نگه‌دارنده رنگ را از آن خارج می‌کنید و به‌مرور زمان شاهد تغییر رنگ لباس خواهید شد، پس همان‌طور که ذکر شد بهتر است از آب با دماهای پایین‌تر جهت شستشو البسه خود استفاده کنید. معمولا توصیه می شود از دمای ۳۰ درجه به عنوان بهترین دما برای شستن لباس ها استفاده کنید.
  8. شرایط شستشو لباس را بهینه‌سازی کنید، از قرار دادن لباس‌های زیپ‌دار و دکمه‌دار در کنار لباس‌های دیگر بپرهیزید و از مواد شوینده‌ای که کمترین آسیب را به الیاف پارچه می‌رسانند استفاده کنید، همچنین از آب سخت جهت شستشو لباس استفاده نکنید زیرا علاوه بر جدا کردن رنگ سطح پارچه روی کیفیت الیاف آن نیز اثر می‌گذارد.
  9. از محصولات سفیدکننده کمتر استفاده کنید، مواد شیمیایی موجود در این ترکیبات نیز می‌توانند روی الیاف پارچه اثر بگذارند و یکپارچگی آن را کاهش دهند.
  10. از قرار دادن بیش‌ازحد لباس‌ها در آفتاب بپرهیزید، یکی از عوامل اصلی از بین رفتن و محو شدن رنگ لباس ها قرار گرفتن طولانی مدت در برابر نور مستقیم خورشید است.
قرار گرفتن بیش‌ازحد لباس‌ها در آفتاب سبب محو شدن و ازبین رفتن رنگ آن ها می شود
قرار گرفتن بیش‌ازحد لباس‌ها در آفتاب سبب محو شدن و ازبین رفتن رنگ آن ها می شود

آیا چندین بار شستشو باعث تثبیت رنگ لباس می‌شود؟

بله ممکن است! بعضی از لباس‌ها بعد از چند بار شستشو دیگر رنگ پس نمی‌دهند. اما باید دقت کنید مخصوصاً زمانی از آب با دمای بالا جهت شستشو استفاده می‌کنید زیرا امکان رنگ دادن لباس‌ ها در آب داغ حتی پس از سال‌ها نیز وجود دارد پس نمی‌توان به این موارد اطمینان داشت.

سخن پایانی

درهرصورت تثبیت رنگ لباس در وهله اول به کیفیت البسه تولیدی و تکنیک های رنگ آمیزی شرکت‌ها بستگی دارد و بعد از آن این مصرف‌کننده است که باید با استفاده درست از محصول از آن نگه‌داری کند. اگر شما نیز راهکارهای دیگری برای جلوگیری از رنگ دادن لباس ها هنگام شستشو می شناسید آن را با ما در میان بگذارید.

منبع: thespruce

خدمات خشکشویی لباس و اتوشویی

خشکشویی لباس و اتوشویی

  • خشکشویی لباس مجلسی، عروس، نامزدی و لباس شب
  • خشکشویی مانتو، چادر، شال و روسری
  • خشکشویی و اتوکشی کت و شلوار، پالتو، کاپشن و لباس های زمستانی و...
دریافت این خدمت از استادکار
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهارده + 18 =