استفاده از جوهر نمک چه کاربردی در خانه دارد؟

11

نحوه استفاده از جوهر نمک در خانه تکانی یکی از نکات مهم و ایمنی است که باید بدان توجه کامل شود. دانستن طریقه مصرف جوهر نمک به مانند سایر مواد شوینده به شما کمک می‌کند تا در صورت استفاده از این ماده‌ شوینده‌ی قوی به خود و وسایلتان آسیب نزنید. همان‌طور که اشاره شد، جوهر نمک یک شوینده‌ی قوی است که می‌توان آن را به عنوان حلال تمام جرم‌ها دانست. اما جوهر نمک به غیر از مصارف خانگی در صنعت هم استفاده می‌گردد.

در این مقاله ما ابتدا به موارد مصرف جوهر نمک اشاره کرده و در ادامه به نحوه استفاده از جوهر نمک و نکات ایمنی کار با جوهر نمک می‌پردازیم.

موارد استفاده جوهر نمک چیست؟

جوهر نمک همان «هیدرولیک اسید» است که به صورت طبیعی و صنعتی در بازار وجود دارد. معده از این اسید به طور طبیعی برای هضم غذاها استفاده می‌کند. نمونه‌ صنعتی آن موارد مصرفی متعددی دارد که در ادامه به برخی از موارد استفاده جوهر نمک اشاره خواهیم کرد. برای ساخت صنعتی هیدرولیک اسید، آن را با آب حل کرده و به عنوان اسیدی مایع استفاده می‌کنند.

موارد مصرف جوهر نمک بسیار متنوع و مختلف است، اما اگر بخواهیم آن را به طور خلاصه و کلی بیان کنیم باید بگوییم موارد استفاده از جوهر نمک به دو دسته‌ی خانگی و صنعتی تقسیم می‌گردد.

  • مصارف خانگی جوهر نمک

جوهر نمک به علت قابلیت جرم‌زدایی بسیار بالای که دارد، برای تمیزکاری سطوح مختلف همچون سرویس‌های بهداشتی، سرامیک‌ها، کاشی و موزاییک‌ها می‌توان از آن استفاده کرد. اما به یاد داشته باشید از این ماده‌ی شیمیای بسیار قوی هرگز برای شستن سنگ‌های مرمری، آهکی و فلز استفاده نکنید.

بیشتر بخوانید: همه این نکات خانه‌داری افسانه‌اند!

  • اسیدشویی با جوهر نمک

یکی دیگر از موارد استفاده جوهر نمک خاصیت زنگ‌زدایی آن است که برای پاک کردن زنگ آهن از سطوح آهنی و فولادی از جوهر نمک استفاده می‌شود. این محلول با توجه به خاصیت اسیدشویی فوق العاده‌اش اکسیدهای فلزی را به راحتی پاک می‌کند. علاوه براین از این خاصیت جوهر نمک می‌توان برای پاک‌سازی، تمیزسازی فلزات و حذف ناخالصی‌ها استفاده نمود.

بیشتر بدانید: از جوهر نمک برای باز کردن لوله استفاده نکنید

جوهر نمک با توجه به خاصیت اسیدشویی فوق العاده‌اش اکسیدهای فلزی را به راحتی پاک می‌کند.
جوهر نمک با توجه به خاصیت اسیدشویی فوق العاده‌اش اکسیدهای فلزی را به راحتی پاک می‌کند.

اسید سولفوریک نیز به عنوان یک ماده‌ی مناسب برای اسیدشویی استفاده می‌شود. اما جوهر نمک بنا به دلایلی که در ادامه بدان اشاره می‌گردد از اسید سولفوریک بهتر است.

  • زمان کمتر برای اسیدشویی به خود اختصاص می‌دهد
  • در دمای پایین کارایی بسیار خوبی دارد
  • کیفیت کار جوهر نمک بر سطح فلزات بالاتر است
  • تمیزسازی آجرها با جوهر نمک

آجرها با گذشت زمان محل مناسبی برای رشد انواع باکتری‌ها و کپک‌ها و.. هستند. برای تمیز کردن آجرها جوهر نمک بهترین گزینه است بهتر است ابتدا آن را رقیق کرده و سپس با کمک یک اسفنج آن را بر روی سطح آجرها بکشید و تمام لکه‌های موجود را از بین ببرید.

بیشتر بخوانید: آجر آنتیک چیست و چگونه نصب می‌شود؟

  • تولید ترکیبات ارگانیک با جوهر نمک

از جوهر نمک برای تهیه ترکیبات ارگانیکی همچون «دی کلرو اتان» و «وینیل کلرید» در پلاستیک‌های pvc و «پلی یورتان» استفاده می‌گردد. همچنین از جوهر نمک برای محصولات دارویی نیز استفاده می‌شود.

  • تولید ترکیبات معدنی با جوهر نمک

یکی دیگر از موارد استفاده جوهر نمک استفاده از این اسید برای تصفیه آب، فاضلاب و تولید کاغذ است.

اگر به دنبال افراد حرفه‌ای و باتجربه برای تمیزکاری اداره، شرکت یا مغازه‌ خود هستید، استادکار بهترین گزینه پیش روی شماست.

نظافت اداری و تجاری

نظافت اداری و تجاری

  • نظافت اداره و سازمان
  • نظافت شرکت و محل کار
  • نظافت واحد های تجاری
  • نظافت مجتمع های تجاری و ساختمان های بزرگ
دریافت این خدمت از استادکار
  • تمیز کردن استخرها با جوهر نمک

از HCL برای پاک کردن و از بین بردن لکه‌هایی که بین کاشی‌ها در استخر ایجاد می‌شود، می‌توان استفاده کرد. نحوه مصرف جوهر نمک در استخر بدین گونه است که ۱۰ قسمت آب را با ۱ قسمت هیدروکلریک اسید ترکیب می‌کنند. با کمک این ترکیب استخر به راحتی تمیز و پاکیزه می‌گردد.

بیشتر بخوانید: روش های ضدعفونی کردن آب استخر

از جوهر نمک برای پاک کردن و از بین بردن لکه‌هایی که بین کاشی‌ها در استخر ایجاد می‌شود، می‌توان استفاده کرد.
از جوهر نمک برای پاک کردن و از بین بردن لکه‌هایی که بین کاشی‌ها در استخر ایجاد می‌شود، می‌توان استفاده کرد.
  • خالص‌سازی نمک طعام با جوهر نمک

نمکی که از معادن سنگ نمک استخراج می‌گردد، ناخالص بوده و همراهش گچ و فلزاتی همچون مانند جیوه، آرسنیک، سرب و وجود دارد. جوهر نمک ناخالصی‌ها را به راحتی جذب کرده و نمک پاکسازی شده به شما تحویل می‌دهد.

  • کنترل PH با جوهر نمک

از جوهر نمک برای  کنترل PH محصولات دارویی، غذاها و آب‌های آشامیدنی استفاده می‌کنند. جوهر نمک خاصیت خنثی‌سازی دارد. بنابراین PH پایین (اسیدی) و PH بالا (قلیایی) را خنثی می‌کند. از این مزیت جوهر نمک برای خنثی کردن پساب‌های قلیایی استفاده می‌کنند.

بیشتر بدانید: چگونه لکه جوهر نمک را از بین ببریم؟

از جوهر نمک برای کنترل PH محصولات دارویی، غذاها و آب‌های آشامیدنی استفاده می‌شود.
از جوهر نمک برای کنترل PH محصولات دارویی، غذاها و آب‌های آشامیدنی استفاده می‌شود.
  • بازسازی مبدل‌های یونی با جوهر نمک

در تصفیه آب دستگاه‌های تعویض یونی متعددی وجود دارد که از آن‌ها برای شستن رزین‌ها و حتی بازسازی رزین‌های مبدل یونی استفاده می‌شود.

  • تولید نفت با جوهر نمک

شاید با خواندن تیتر فوق تعجب کنید، اما از جوهر نمک برای تولید نفت نیز استفاده می‌شود. جوهر نمک را در قسمت‌هایی که قرار است استخراج نفت انجام گردد، تزریق می‌کنند. جوهر نمک با توجه به خاصیت خوردندگی‌اش یک منفذ بزرگ بر روی سنگ ایجاد کرده و تولید نفت را در آن قسمت تحریک می‌کند.

جوهر نمک با توجه به خاصیت خوردندگی‌اش یک منفذ بزرگ بر روی سنگ ایجاد کرده و تولید نفت را در آن قسمت تحریک می‌کند.
جوهر نمک با توجه به خاصیت خوردندگی‌اش یک منفذ بزرگ بر روی سنگ ایجاد کرده و تولید نفت را در آن قسمت تحریک می‌کند.

نکات ایمنی کار با جوهر نمک

  • از نکات ایمنی که در حین کار با جوهر نمک باید رعایت کرد، استفاده از دستکش‌های پلاستیکی است که دست و مچ را تا ساعد بپوشاند، اگر از این شوینده‌ی قوی برای نظافت استخر و یا سرویس های بهداشتی استفاده می‌کنید، از بطری در حین ریختن محلول فاصله بگیرید.
از نکات ایمنی که در حین کار با جوهر نمک باید رعایت کرد، استفاده از دستکش‌های پلاستیکی است
از نکات ایمنی که در حین کار با جوهر نمک باید رعایت کرد، استفاده از دستکش‌های پلاستیکی است
  • اگر جوهر نمک بر روی دست شما ریخته شد، سریع با آب سرد آن را بشویید و اگر با علائمی همچون قرمزی، التهاب و.. بر روی پوست مواجه شدید، سریع به پزشک مراجعه کنید.
  • در حین استفاده از جوهر نمک مراقب چشمانتان باشید و حتما از ماسک استفاده کنید و به هیچ وجه از جوهر نمک در فضای بسته استفاده نکنید.
  • با رسیدن فصل بهار و شروع خانه تکانی استفاده از مواد شوینده همچون جوهر نمک بسیار رایج و پرمصرف است. خانواده‌ها معمولا برای اینکه استفاده از مواد شوینده در این ایام زیاد است، مواد شوینده همچون جوهر نمک را به صورت گالنی از مغازه خریداری کرده و سپس برای استفاده‌ی راحت‌تر آن‌ها را در بطری‌های نوشابه می‌ریزند.
با رسیدن فصل بهار و شروع خانه تکانی استفاده از مواد شوینده همچون جوهر نمک بسیار رایج و پرمصرف بوده، لذا خانواده‌ها ترجیح می‌دهند از نمونه‌های گالنی این مواد استفاده کنند.
با رسیدن فصل بهار و شروع خانه تکانی استفاده از مواد شوینده همچون جوهر نمک بسیار رایج و پرمصرف بوده، لذا خانواده‌ها ترجیح می‌دهند از نمونه‌های گالنی این مواد استفاده کنند.
  • توصیه اکید ما به شما این است که هرگز این کار را نکنید. چون بچه‌ها عاشق نوشابه هستند و با دیدن بطری آن به تصور خوردن نوشابه، بطری را بدون توجه به بو و مزه سر می‌کشند.
  • همان طور که می‌دانید خوردن جوهر نمک بسیار خطرناک بوده و حتی گاهی احتمال خطر مرگ دارد.
  • نکته‌ی بعدی که باید بدان توجه داشته باشید این است که پس از استفاده حتما در آن را ببندید و از دسترس کودکان دور نگه دارید.

همین حالا اپلیکیشن استادکار را نصب کنید و در هر زمینه‌ای که به کمک نیازمندید، ثبت سفارش نمایید.

نظافت ساختمان و مشاعات:

نظافت ساختمان و مشاعات

  • نظافت راه پله
  • شستن دیوارها و نرده ها
  • نظافت مشاعات، پارکینگ و حیاط
  • پاک کردن شیشه پنجره های داخلی
دریافت این خدمت از استادکار

مصرف جوهر نمک در بارداری

با توجه به اینکه بارداری یک دوره‌ی حساس و بسیار مهم برای مادر و کودک است، استادکار بر آن شد تا قسمتی از این مبحث را به صورت اختصاصی به مصرف جوهر نمک در بارداری اختصاص دهد.

بانوان باردار باید در نظر داشته باشند هر ماده‌ای که باعث اختلال در تنفس و اکسیژن‌رسانی آن‌ها می‌گردد، قطعا به جنینشان هم آسیب خواهد زد.
بانوان باردار باید در نظر داشته باشند هر ماده‌ای که باعث اختلال در تنفس و اکسیژن‌رسانی آن‌ها می‌گردد، قطعا به جنینشان هم آسیب خواهد زد.

با شروع فصل خانه تکانی، تمیزکاری داستان آشنای خانه همه‌ی بانوان ایرانی است که هرگز نمی‌توانند از آن صرف نظر کنند، حتی اگر باردار باشند! زنان باردار هم به مانند سایر بانوان معمولاً برای خانه تکانی سراغ مواد شوینده‌ی شیمیایی همچون جوهر نمک می‌روند غافل از اینکه استفاده از این مواد برای آن‌ها بسیار خطرناک است! بانوان باردار باید در نظر داشته باشند هر ماده‌ای که باعث اختلال در تنفس و اکسیژن‌رسانی آن‌ها می‌گردد، قطعا به جنینشان هم آسیب خواهد زد.

سلول‌های مغز جنین به افت اکسیژن بسیار حساس هستند. افت سطح اکسیژن می‌تواند رشد سلول‌های جنین را دچار مشکل کند و بر رشد ذهنی و هوشی جنین و حتی سلول‌های چشم آن تاثیر بگذارد.

مصرف جوهر نمک در بارداری و سایر مواد شوینده، باعث خطرات شبه آسم در زنان باردار شده و به مجرای تنفسی آن‌ها آسیب خواهد زد، در چنین شرایطی اکسیژن به مادر و به طبع به جنین کم خواهد رسید.

بنابراین مادران باردار اگر کودکی سالم و باهوش می‌خواهند باید از مصرف جوهر نمک در بارداری خوداری کنند و به جای مصرف مواد شوینده شیمیایی از سرکه رقیق شده استفاده کنند.

نحوه مصرف جوهر نمک

چناچه تصمیم دارید از این شوینده‌ی قوی برای پاک کردن جرم‌ها استفاده کنید، بهتر است نکته‌هایی را  در مورد طرز استفاده از جوهر نمک در خانه تکانی بدانید.

هنگام استفاده از جوهر نمک هرگز آن را با آب داغ مخلوط نکنید. چون آب داغ باعث تولید بخار شده و جوهر نمک در هوا پخش می‌کند
هنگام استفاده از جوهر نمک هرگز آن را با آب داغ مخلوط نکنید. چون آب داغ باعث تولید بخار شده و جوهر نمک در هوا پخش می‌کند
  • یکی از نکات مهم در مصرف جوهر نمک این است که هرگز آن را به صورت غلیظ استفاده نکنید. بهتر است غلظت این شوینده را کمتر کرده و در واقع آن را به صورت رقیق استفاده نمایید. برای اینکه طریقه مصرف جوهر نمک را بهتر متوجه شوید لازم است نکته‌ای را همین جا بدان اشاره کنیم، برای رقیق کردن این ماده‌ی شوینده باید یک پیمانه جوهر نمک را با ۱۰۰ پیمانه آب ترکیب کنید.
  • نکته‌ بعدی که در طرز استفاده از جوهر نمک باید رعایت کنید این است که هرگز آن را با شوینده‌های دیگر همچون وایتکس و.. مخلوط نکنید. چون ترکیب وایتکس و جوهر نمک باعث آزاد شدن گاز کلر می‌گردد.

میزان گاز کلر تولید شده بستگی به میزان ترکیب این دو ماده با یکدیگر دارد. اما طبق دستور العمل سلامتی و ایمنی کار، فرد مصرف کننده نباید در معرض بیشتر از یک سانتی‌متر مکعب کلر قرار بگیرد.

بیشتر بخوانید: در زمان احساس بوی گاز چه باید کرد؟

در ترکیب این دو با یکدیگر معمولا فرد مصرف‌کننده در سطح کلر ۱۵ سانتی‌متر مکعب، قرار می‌گیرد که این میزان گاز کار  باعث تحریک گلو می‌شود. غلظت‌های بالاتر در حدود ۵۰ سانتی‌متر مکعب کلر بوده که بسیار خطرناک هستند.

  • هنگام استفاده از جوهر نمک هرگز آن را با آب داغ مخلوط نکنید. چون آب داغ باعث تولید بخار شده و جوهر نمک در هوا پخش می‌کند.
  • در طریقه مصرف جوهر نمک بهتر است محلول جوهر نمک را در سرویس‌های بهداشتی ریخته و پس از گذشت پنج دقیقه زمان، با فرچه و آب فراوان آن را بشویید.
  • همان طور که قبلا هم بدان اشاره شد، پس از هربار استفاده در بطری را محکم بسته و در جای خنک و دور از نور نگهداری شود.
  • به جای استفاده از جوهر نمک که یکی از سمی‌ترین مواد شوینده است، می‌توان با چند ترفند یک جوهر نمک طبیعی در خانه تهیه کرد. برای ساخت این تمیزکننده تنها کافی است مقداری جوش شیرین، آب جوش و سرکه سفید را با هم ترکیب کنید. با ریختن این محلول در نقاط سنگی و کاشی تمامی لکه‌ها به سرعت از بین خواهند رفت.

سخن آخر

با شروع فصل خانه تکانی و نظافت خانه، پاکیزگی برای شروع فصلی جدید لازمه‌ی فرهنگ و آداب ما ایرانی‌ها است. در این قسمت سعی براین داشتیم تا شما را با نحوه مصرف جوهر نمک، استفاده‌های کاربردی آن، خطرات مصرف جوهر نمک در بارداری، نکات ایمنی کار با جوهر نمک، این ماده‌ی اسیدی و در نهایت طرز استفاده از جوهر نمک آشنا کنیم.

برای نظافت منزل بهتر است از افرادی کمک بخواهید که کاربلد باشند و بدون مشکلی همه چیز را به بهترین شکل به نتیجه برسانند. تیم استادکار را در نظر داشته باشید. 

خدمات نظافت منزل توسط آقا در استادکار

نظافت منزل

  • شستن دیوار‌ها و پنجره‌ها
  • شستن و تی کشیدن کف
  • نظافت پذیرایی‌و نظافت اتاق‌ها
  • شستن سرویس بهداشتی و حمام
دریافت این خدمت از استادکار

 

11 نظرات
  1. sah_6969 می گوید

    سلام
    باری جرم گیری داخل ماشین میشه از جوهر نمک استفاده کرد؟

  2. طاهری می گوید

    برای کاشی پارکزنگ طریقه استفاده جوهر نمک چگونه میباشد

  3. لمینت می گوید

    عالی بود

  4. container-restaurants می گوید

    عالی سپاس گزارم
    ساختوساز کانتر

  5. اسید سیتریک می گوید

    عالی سپاس گزارم
    مواد غذایی و صنعتی

  6. آنتی اسکالانت می گوید

    جوهر نمک دیگه چیز منسوخ شده ای هستش و امروزه شوینده های خیلی بهتری در بازار وجود دارند. به این صفحه سر بزنید تا با برخی از این مواد آشنا شید.

  7. فروش برنج عنبربو می گوید

    سلام سایت خوبی دارید
    صنایع غذایی طایفه برندی مدرن و کیفیتی جدید و بی نظیردر صنایع غذایی ایران

  8. جوانسازی می گوید

    مطلب مفیدی بود

    ممنون از شما

    هایفو تراپی یا روش استفاده از امواج اولتراسوند با انرژی بالا و متمرکز شدن بر لایه‌های عمیق پوست، یکی از تکنیک‌های پر کاربرد دنیای امروز زیبایی است که به سادگی افتادگی ابرو، شلی پوست صورت و گردن و همین طور خط فک را بهبود می‌بخشد و جلوه خاصی به صورت شما می‌دهد. در این روش هیچ گونه جراحی صورت نمی‌گیرد

  9. حسین می گوید

    سلام میشه از جوهر نمک برای شستشوی موتور ماشین استفاده کرد

  10. سعید می گوید

    سلام. مطلب بسیار خوب و آموزنده ای بود. میشه از جوهر نمک برای کارهای دیگه هم استفاده کرد؟

  11. پسته می گوید

    مطلب بسیار خوبی در مورد جوهر نمک بود. جوهر نمک خیلی خطرناک هست برای پوست یا ن؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

18 − 16 =