راهنمای کامل نظافت و شستشوی پرده در منزل

0

شستشوی پرده و نظافت آن کار بسیار ساده‌ای است به شرطی که بدانید باید چطور این کار را انجام دهید. اغلب مواقع باز کردن پرده‌ها و نصب مجدد آن‌ها برایمان دشوار است. همین موجب می‌شود این کار را دیر به دیر انجام دهیم.

اما لازم است بدانید پرده‌ها به دلیل قرار گرفتن در جلوی پنجره گرد و خاک بسیاری به خود جذب می‌کنند، اگر حیوان خانگی دارید موی حیوان شما نیز بیشتر مواقع به پرده خواهد چسبید. بنابراین لازم است شستشوی پرده و تمیزکردن آن را در برنامه نظافت منزل خود جای دهید.

این نکته را نیز فراموش نکنید، اگر پرده خانه شما به طور مرتب تمیز و گردگیری شما، میزان آلرژی و حساسیت‌های شما و اعضای خانواده‌تان نیز کاهش خواهد یافت.

نکاتی که باید درباره شستشوی پرده و نظافت آن بدانید

پیش از اینکه بخواهید نسبت به شستشوی پرده اتاق‌ها اقدام کنید چند نکته کلیدی را باید درباره نظافت پرده بدانید:

  • لازم است که هنگام نظافت منزل با استفاده از جاروبرقی پرده‌ها را نیز گردگیری کنید. از یک برس نرم مخصوص فرش یا پرده استفاده کنید و به روی پرده‌ها بکشید تا گرد و خاک آن از بین برود.
  • پرده‌های سبک را می‌توانید در ماشین لباسشویی بشویید.
  • پرده‌هایی که ظرافت بیشتری دارند و حساس‌تر هستند را با دست بشویید تا آسیبی به آن‌ها وارد نشود.
  • پرده‌هایی که از جنس ضخیم و سنگین هستند را با بخار شور تمیز کنید چرا که خشک شدن این پرده‌ها زمان‌بر خواهد بود.

راهنمای کامل شستشوی پرده

شستشوی پرده با توجه به جنس پرده به طرق مختلفی انجام می‌گیرد. بنابراین لازم است که ابتدا بدانید پرده شما از چه جنسی است تا بتوانید مراحل صحیحی را برای شستشوی آن طی کنید.

در صورتی که نسبت به جنس پرده مطمئن نیستید، برای جلوگیری از آسیب دیدن پرده بهتر است فقط روال کلی نظافت پرده را طی کنید که شامل موارد زیر می‌شود:

  • تمیزکردن هفتگی پرده – پیش از تمیزکردن خانه، پرده را به خوبی در جای خود تکان دهید تا گرد و خاک آن خارج شود. ۱۰ دقیقه منتظر بمانید تا گرد و خاک به روی زمین بنشیند تا شما بتوانید با جاروبرقی زدن آن‌ها را جمع کنید.
  • تمیزکردن ماهیانه پرده – یک بار در ماه از برس گردگیر جاروبرقی برای نظافت پرده استفاده کنید. کافیست برس را به سری جاروبرقی نصب کنید و جارو را از بالا به پایین پرده بکشید. دقت داشته باشید که جاروبرقی را به پرده نچسبانید تا احیانا موجب گیرکردن یا آسیب زدن به پرده نشود.
  • روشی دیگر برای نظافت ماهیانه پرده – اگر نمی‌خواهید از گزینه جاروبرقی کردن پرده استفاده کنید کافیست ماهی یکبار پرده را جدا کرده و در ماشین لباسشویی بیندازید. فقط کافیست ۵ دقیقه در حالت خشک کن باقی بماند سپس آن را سریع خارج کنید و در جای خود بیاویزید تا چروک نشود.

بیشتر بدانید چگونگی تطبیق رنگ پرده با دکور خانه

دانلود اپلیکیشن استادکار

  • نسخه IOS استادکار
  • نسخه اندروید استادکار
  • دریافت از اپ استور و سیب اپ
  • دریافت از گوگل پلی، کافه بازار و مایکت
دریافت این خدمت از استادکار

شستشوی پرده پارچه‌ای

  • پرده را از میل پرده و گیره‌ها جدا کنید.
  • در صورت امکان در فضای باز آن را به خوبی تکان دهید تا گرد و خاکش از آن خارج شود.
  • هر بار فقط دو پنل پرده را در لباسشویی بیندازید و با درجه پایین و دمای کم بشویید.
  • پس از اینکه با دمای کم در لباسشویی خشک شد آن را سریع خارج کرده و دوباره سرجایش بیاویزید تا چروک نیفتد.
راهنمای کامل نظافت و شستشوی پرده در منزل
پرده پارچه‌ای را می‌توانید به راحتی در ماشین لباسشویی بشویید

شستشوی پرده توری

پرده‌های توری از جمله پرده‌های سبک محسوب می‌شوند که خیلی زود چروک می‌شوند، بخصوص وقتی خیس و مرطوب باشند. به همین دلیل، بهترین راه برای شستن اینگونه پرده‌ها، شستن با دست است.

  • پرده را از میله جدا کرده و در فضای باز تکان دهید تا گرد و خاک و موی حیوانات از آن خارج شود.
  • یک تشت را پر از آب و پودر لباسشویی کنید و پرده را در آن به مدت ۱۰ دقیقه خیس کنید.
  • سپس آب را خالی کرده و تشت را پر از آب سرد کنید. پرده را در آب به خوبی تکان دهید تا هرگونه کف باقی مانده در آن خارج شود.

بیشتر بدانید ۳ روش برای شستن و لکه‌گیری پرده مخمل

راهنمای کامل نظافت و شستشوی پرده در منزل
پرده‌های سبک بهتر است با دست شسته شوند تا در ماشین لباسشویی به آن‌ها آسیبی وارد نشود

شستشوی پرده آویزی

پرده‌های آویزی به دلیل داشتن آویزهای متعددی با مشکل گره خوردن مواجه می‌شوند. بنابراین نمی‌توانید آن‌ها را جدا کرده و در ماشین لباسشویی بیندازید یا حتی با دست بشویید. در نتیجه، باید این کار را سرجایش انجام دهید.

  • ساده‌ترین کار این است که یک ملحفه پشت پرده آویزان کنید.
  • روی زمین پایین پرده یک حوله بزرگ پهن کنید.
  • در یک بطری اسپری دو پیمانه آب گرم، ۳ یا ۳ قطره مایع ظرفشویی بریزید و آن را از بالا به پایین به روی پرده اسپری کنید.
  • با یک پارچه تمیز و خشک به روی پرده بکشید تا خشک شود.
  • چند دقیقه بگذارید تا به خوبی خشک شود سپس ملحفه را از پشت آن جدا کنید.
راهنمای کامل نظافت و شستشوی پرده در منزل
پرده‌های آویز شاید بیشتر نقش تزیینی داشته باشند اما از تمیزکردن آن‌ها نباید غافل شد.

شستشوی پرده مخمل

برخی پرده‌های مخمل را می‌توانید خودتان در ماشین لباسشویی بشویید، اما برخی دیگر نیاز است به خشکشویی سپرده شوند.

بنابراین مهم است که برچسب کارخانه را مشاهده کنید تا ببینید پرده شما از کدام نوع است، سپس نسبت به شستشوی پرده مخمل خود اقدام کنید.

  • پرده مخملی ممکن است رنگ بدهد، بنابراین باید پیش از شستن آن نسبت به این مساله مطمئن شوید. یک پارچه سفید نم دار را به گوشه‌ای از پرده بکشید. اگر پارچه رنگ گرفت، بهتر است پرده مخمل خود را به خشکشویی بسپارید. در غیر این صورت می‌توانید خودتان در لباسشویی با آب سرد بشویید.
  • دقت داشته باشید برای شستشوی پرده مخملی در لباسشویی از نصف میزان پودری که همیشه استفاده می‌کردید استفاده کنید.
  • پرده مخمل شسته شده را باید روی یک ملحفه پارچه‌ای پهن کنید تا خشک شود. این نوع پرده را نباید با خشک کن لباسشویی خشک کنید.
راهنمای کامل نظافت و شستشوی پرده در منزل
برای شستشوی پرده مخمل مطمئن شوید می‌توانید آن را در لباسشویی بشویید چرا که برخی از این نوع پرده‌ها حتما باید توسط خشکشویی شسته شوند.

شستشوی پرده از طریق خشکشویی

بسیاری از پرده‌های لوکس و رسمی برچسبی دارند که روی آن تولیدکننده متذکر شده برای شستشوی پرده حتما از خشکشویی کمک بگیرید. بنابراین در چنین مواقعی طبق دستورالعمل شستشوی پرده عمل کنید تا آسیبی به پرده گرانقیمت و لوکس خانه خود نزنید.

استفاده از بخار شور برای نظافت پرده

همانطور که اشاره شد، بخارشور می‌تواند در بسیاری از مواقع جایگزین شستن مکرر پرده خانه باشد. به شرطی که حتما این کار را در برنامه نظافت ماهانه خانه خود قرار دهید.

یک دستگاه بخار شور باکیفیت تهیه کنید. این دستگاه یک مخزن آب دارد که با داغ شدن به بخار تبدیل می‌شود و به خوبی می‌تواند گرد و غبار و آلودگی‌های موجود در پرده یا حتی مبلمان شما را از بین ببرد.

اما لازم است این کار را نیز با دقت انجام دهید تا به پرده خانه خود آسیب نرسانید یا موجب لک شدن آن نشوید.

راهنمای کامل نظافت و شستشوی پرده در منزل
استفاده از بخارشوی برای تمیزکردن پرده را در برنامه ماهانه خود قرار دهید تا دائم مجبور نباشید پرده را از جایش جدا کرده و نسبت به شستن آن اقدام کنید.

بهترین روش برای خشک کردن پرده شسته شده چیست؟

بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند پرده شسته شده را بلافاصله در خشک کن بیندازند. اما بهتر است این کار را نکنید چرا که در اغلب مواقع این کار ممکن است چروک‌هایی روی پرده ایجاد کند که حتی با اتو نیز از بین نمی‌رود.

بهترین روش برای خشک کردن پرده، آویزان کردن آن است. می‌توانید پرده‌ای که هنوز کمی مرطوب است سرجای خود آویزان کنید تا سنگینی موجود در آن، چروک‌های احتمالی موجود روی پرده را از بین ببرد.

دقت داشته باشید بهتر است پرده تازه شسته شده و مرطوب در معرض نور مستقیم خورشید قرار نگیرد چرا که ممکن است موجب رنگ پریدگی پرده شود.

سخن پایانی

شستشوی پرده با توجه به جنس پرده به طرق مختلفی صورت می‌گیرد. بنابراین لازم است روش‌های مختلف شستشوی پرده را بدانید تا به اشتباه موجب خراب شدن یا آسیب دیدن پرده خانه خود نشوید.

به غیر از شستشو، نظافت مداوم پرده نیز اهمیت دارد. پرده گرد و غبار و بو را در خود نگه می‌دارد و همیشه نمی‌توان آن را جدا کرد و در لباسشویی شست. بنابراین بسیار مهم است که نظافت پرده به صورت هفتگی و ماهیانه انجام شود تا دائم نیاز به شستن پرده نداشته باشید.

خدمات خشکشویی لباس و اتوشویی

خشکشویی لباس و اتوشویی

  • خشکشویی لباس مجلسی، عروس، نامزدی و لباس شب
  • خشکشویی مانتو، چادر، شال و روسری
  • خشکشویی و اتوکشی کت و شلوار، پالتو، کاپشن و لباس های زمستانی و...
دریافت این خدمت از استادکار
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

یازده + 4 =