طرز کار آبسردکن چگونه است و از چه قطعاتی تشکیل شده است؟

1

در مقاله راهنمای خرید آبسردکن به بررسی انواع آب سردکن و راهنمایی برای خرید آبسردکن پرداختیم در این مقاله شما را با طرز کار آبسردکن آشنا خواهیم کرد . آبسردکن ها امروزه به یکی از اجزای پرطرفدار در ادارات، دانشگاه، بیمارستان ها، باشگاه ها و حتی خانه ها تبدیل شده اند که به راحتی می توانند در فصول سرد و گرم آب خنک و داغ را در اختیار شما قرار دهند. اما بد نیست نگاهی به طرز کار آبسردکن و اجزای تشکیل دهنده آن بیاندازیم. پس با استادکار همراه باشید.

طرز کار آبسردکن چگونه است ؟
امروزه آبسرد را در محیط های مختلف می بینیم که به یک دستگاه کارآمد اداری تبدیل شده است.

آبسردکن ها در انواع مختلفی تولید می شوند که برای آشنایی با انواع آبسردکن خواندن این مقاله را توصیه می کنیم. اما تقریبا تمام این دستگاه از اجزایی مشابه تشکیل شده اند که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

اجزای تشکیل دهنده و قطعات آبسردکن

آبسردکن از قطعات زیادی تشکیل شده است که از جمله آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • یک کمپرسور که می تواند جریان را وارد این دستگاه کند.
  • هیتر مخصوص آبجوش در مخزن که با برق کار می کند و آب را به جوش می آورد.
  • برد الکتریکی که از برق شهری تغذیه می کند.
  • المنت آبسردکن که بهتر است برای آن در محافظ برق شهری استفاده کنید.
  • سیستم پمپ حرارتی
  • لوله های درونی و پشتی
  • سیستم تصفیه
  • شیر، مخزن و …
اجزای تشکیل دهنده و قطعات آبسردکن
آبسردکن از اجزای مختلفی مانند کمپرسور، سیستم تصفیه و … تشکیل شده است.

روش کار آبسردکن

آبسردکن ها برای خنک سازی آب از روش ساده ای استفاده می کنند. روش کار آبسردکن به این صورت است: داخل آبسردکن یک شیر وجود دارد که مانع از ورود آب از بطری به آبسردکن می شود. آب به یک مخزن تغذیه وارد می شود. خنک سازی به کمک یک المان خنک کننده و یا مبرد انجام می شود. این مایع مبرد در اطراف لوله های نزدیک مخزن گردش می کند و به دلیل فشار کمپرسور از مایع به گاز تغییر می کند.

گاز خنک شده در لوله آب از طریق یک دریچه مجبور می شود تا حتی سردتر شود. این خنک سازی از طریق لوله هایی به مخزن منتقل می شود. پس از گذشت چند دقیقه متوجه خواهید شد که لوله های پشت آبسردکن داغ شده و آب موجود در مخزن خنک می شود، یعنی می توان گفت که این گاز گرمای آب را به خود جذب نموده و سپس با جریان درون لوله ها به پشت آبسردکن منتقل می شود.

روش کار آبسردکن با یک المان خنک کننده است
خنک سازی به کمک یک المان خنک کننده و یا مبرد در لوله ها انجام می شود

زمانی که آب سرد می شود، با همان سرما در مخزن می ماند و آب همیشه خنک در دسترس دارید. هنگامی که آب را برای نوشیدن می ریزید، سطح آب مخزن کاهش می یابد. پس از آن، مخزن از طریق گالن آب یا آب شهری پر می شود. مادامی که آب موجود در مخزن خالی می شود، دستگاه مخزن را در صورت اتصال به آب شهری دوباره پر می کند و این روند دوباره شروع می شود.

اگر مخزن آب به طور کامل در هنگام تخلیه خالی باشد، چند دقیقه قبل از اینکه که دستگاه ابسردکن آب را به درجه حرارت پایین خنک کند، چند دقیقه طول می کشد. درون آبسردکن مخزنی وجود دارد که آب مورد نیاز به جهت خنک شدن وارد آن می شود، سپس دریچه مخزن بسته می شود تا از ورود آب اضافی جلوگیری شود.

طرز کار آبسردکن به گونه ای است که باید دائم آب داشته باشد
مادامی که آب موجود در مخزن خالی می شود، دستگاه مخزن را دوباره پر می کند و این روند دوباره شروع می شود.

شاید برایتان سوال شود که آبسرد کن هایی که آب گرم را نیز در اختیار شما قرار می دهند چگونه کار می کنند؟ این دستگاه ها علاوه بر خنک کننده دارای یک سیستم گرمایشی مجهز به هیتر گرمایشی و دو مخزن هستند که یکی ورودی آب جوش را برای کاربران فراهم می کند.

همچنین لازم به ذکر است که آبسرد کن هایی که مجهز به فیلترینگ هستند، دارای سیستم تصفیه اند که آب را قبل از ورود به مخزن تصفیه می کنند. لازم به ذکر است که در صورتی که آب در آبسردکن نباشد، هیتر برقی آن به سرعت می سوزد و بخش خنک کننده دچار مشکل و عیب می شود. بنابراین پیشنهاد می شود که از مخزن یدکی استفاده کنید و یا آبسردکن را مستقیما به اب شهری وصل کنید.

طرز کار آبسردکن های اداری و صنعتی چگونه است
آبسرد کن هایی که مجهز به فیلترینگ هستند، دارای سیستم تصفیه اند که آب را قبل از ورود به مخزن تصفیه می کنند

طرز کار آبسردکن یخچال

طرز کار آبسردکن یخچال نیز تقریبا مشابه با دستگاه های آبسرد کن است و با استفاده از گاز مبرد آب را خنک کرده و در مخزن یخچال نگه می دارد. برای رفع بوی بد آبسردکن یخچال نیز این مقاله را بخوانید.

طرز کار آبسردکن یخچال
طرز کار آبسردکن یخچال نیز تقریبا مشابه با دستگاه های آبسرد کن است

جمع بندی

در این مقاله با طرز کار آبسردکن آشنا شدیم. خوب است اجزای این دستگاه و نحوه کار آن را بشناسید تا در هنگام عیب یابی و نگهداری بیشتر با آن آشنا باشید.

تعمیر یخچال فریزر

تعمیر یخچال فریزر

  • تعمیر یخچال فریزر
  • تعمیر یخچال ساید‌بای‌ساید
  • تعمیر یخچال فروشگاهی
  • تعمیر یخچال صندوقی
دریافت این خدمت از استادکار
1 نظر
  1. داود می گوید

    رادیاتور پشت ان گرمای اب نیست بلکه گرمای کمپرسور هست در اینجا خنک میشود و مثل یخچال کولر گازی کار میگن ونه اینکه گرمای اب را میگیرد چرا اطلاعات غلط میدین

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

20 + چهارده =