انتخاب هوشیارانه رنگ اتاق کودک : تاثیر رنگ‌ها بر‌روی رفتار بچه‌ها

0

شاید تاثیر رنگ ها بر روی شاد و سالم بودن کودکان، نکته ای باشد که کمتر توجه کسی را جلب کند ولی دانستنش برای والدین ضروری به نظر می رسد. رنگ اتاق کودک می تواند تاثیر پررنگی برروی رفتارهای فرزند شما داشته باشد و به همین خاطر هم هست که درساخت وسایل اتاق کودک،تاکید برروی برخی رنگها بیشتر است.

رنگها این قدرت را دارند تا الهام بخش باشند، ایجاد هیجان کنند، در نقش آرامش بخش ظاهر شوند؛ گاهی حتی درمانگر باشند و یا در نقش محرک عمل کنند. این نکته به ویژه در مورد کودکان اهمیت فراوانی دارد، چرا که کودکان در مقابل تاثیرگذاری رنگها به مراتب حساس تر هستند. پس اهمیت انتخابی ایده آل برای رنگ اتاق کودک نباید نادیده گرفته شود.

دانشمندان اطلاعات زیادی در مورد نحوه تاثیرگذاری رنگها روی ذهن و بدن افراد به دست آورده اند؛ اما باید این نکته را هم درنظر داشت که هر کودک با کودک دیگر متفاوت است و کلی گویی در این زمینه کار درستی نیست. اما اگر کنجکاوید تا اطلاعات بیشتری در مورد رنگ اتاق کودک و اینکه دیوارهای اتاق فرزندتان را به چه رنگی دربیاورید، کسب کنید؛ این اطلاعات که از «کتاب کامل رنگ» از “سوزی چیازار”، انتخاب شده، به کمک شما خواهد آمد:

تاثیر رنگ های مختلف برای تعیین رنگ اتاق کودک

  • قرمز

رنگ قرمز این قدرت را دارد تا به بدن انرژی بدهد و به ذهن نیرو بخشیده و باعث بالارفتن تپش قلب و سرعت تنفس شود. البته برخی تحقیقات حکایت از آن دارد که استفاده بیش از حد از رنگ قرمز باعث تقویت رفتارهای خشن و ناتوانی در تمرکز خواهد شد. سخن آخر اینکه قرمز اگرچه رنگ فوق العاده ای است ولی بهترین رنگ برای دیوار اتاق یک کودک بی قرار و ناآرام نیست.

بیشتر بدانید راهنمای انتخاب مدل پرده اتاق کودک از رنگ تا طرح

رنگ قرمز برای اتاق کودک
رنگ قرمز برای اتاق کودک
  • نارنجی

در اکثر مواقع از رنگ نارنجی استفاده نادرستی می شود و شاید بتوان گفت که نارنجی یکی از رنگهایی است که سوءتعبیر زیادی در موردش وجود دارد. این رنگ گرم، دوست داشتنی و مملو از جوانی، گزینه ای فوق العاده برای رنگ اتاق کودک است؛ چون حس اعتماد، برونگرایی و استقلال را در آنها تقویت می کند. ماهیت اجتماعی این رنگ هم باعث می شود تا کودک و دوستانش در آرامش باشند و ارتباط و همکاری خوبی برقرار کنند.

رنگ نارنجی برای اتاق کودک
رنگ نارنجی برای اتاق کودک
  • زرد

خیلی از ما رنگ زرد را با حس شادی و شادابی مرتبط می دانیم. تحقیقات و بررسی ها، هم این رنگ درخشان و شاد را انگیزه بخش  عنوان می کنند. رنگ زرد ملایم، باعث تمرکز می شود و رنگ زرد پررنگ و درخشان، حافظه را تقویت می کند. البته در استفاده بیش از حد از رنگ زرد دقت کنید؛ چرا که ممکن است استفاده بیش از حد از این رنگ، باعث ایجاد حس پریشانی و شاید حتی خشم شود.

رنگ زرد برای اتاق کودک
رنگ زرد برای اتاق کودک
  • سبز

این رنگ طبیعی و ملایم آرامش بخش ، تاثیری برروی کودکان دارد. دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که رنگ سبز باعث در بهبود سرعت خواندن کودکان تاثیرگذار بوده و در درک بهتر مفاهیم نیز اثر مثبتی دارد. در استفاده از رنگ سبز نیازی به احتیاط نیست؛ چرا که این رنگ به خودی خود اضطراب و استرس را دور می کند.

رنگ سبز برای اتاق کودک
رنگ سبز برای اتاق کودک
  • آبی

تاثیر این رنگ دقیقا برعکس رنگ قرمز است؛ رنگ آبی حس اضطراب و نگرانی و خشونت را کم کرده و باعث کاهش فشار خون و تپش قلب می شود. کودکان بهانه گیر و خشمگین که مشکلات رفتاری دارند، از رنگی آرامش بخش مثل آبی برای دیوار اتاقشان استقبال خواهند کرد.

رنگ آبی برای اتاق کودک
رنگ آبی برای اتاق کودک
  • بنفش

این رنگ، رنگ بلند پروازی و اعتماد به نفس است. در عین حال رنگ بنفش را رنگ شور و عشق، خلاقیت، هوشیاری، خرد و معنویت نیز می دانند. اما اگر فرزندتان حساسیت زیادی دارد، شاید باید در استفاده از این رنگ، محدودیتهایی قائل شوید.

رنگ بنفش برای اتاق کودک
رنگ بنفش برای اتاق کودک
  • صورتی

اگر چه خیلی ها این رنگ را رنگی دخترانه می دانند، اما صورتی، حس آرامش بخشی را به کودکانی از هر دو جنس منتقل می کند. کودکان در محیطی صورتی رشد بیشتری دارند پس سعی کنید که در رنگ اتاق کودک از رنگ صورتی برای وسایل و دکور استفاده کنید؛ به ویژه با پس زمینه ای به رنگ خنثی.

رنگ صورتی برای اتاق کودک
رنگ صورتی برای اتاق کودک
  • رنگهای گرم

رنگهای گرم در اکثر افراد، الهام بخش شادی و راحتی هستند. درعین حال این رنگها می توانند سبب شوند تا افراد جوان در فضاهای باز و بزرگ، احساس راحتی و خودمانی بیشترین بکنند. البته این بدان معنا نیست که فقط به رنگ های قهوه ای و برنز خود را محدود کنید. این رنگهای زیبا را با رنگهای روشن تر و سایه دار به کار گیرید.

رنگهای گرم برای اتاق کودک
رنگهای گرم برای اتاق کودک
  • رنگ های سرد

برخی از ما رنگهای سرد را با محیط های استریل و بیمارستان گونه، ارتباط می دهیم ولی رنگ های سرد ملایم می توانند تاثیری آرامش بخش برروی کودکان داشته باشند. به علاوه خیلی از این رنگها کمک می کنند تا فضاهای کوچک، کمی بزرگتر به نظر برسند.

رنگهای سرد برای اتاق کودک
رنگهای سرد برای اتاق کودک

سخن آخر

برای تعیین رنگ اتاق کودک تان اصلا خودتان را محدود به رنگ های روتینی که برای ساخت کمدها و وسایل درنظر گرفته می شوند، نکنید.. کلیشه های مثل استفاده از رنگ آبی برای اتاق پسران و رنگ صورتی برای اتاق دختران را کنار بگذارید و با به کارگیری خلاقیت، بیشترین بهره را از تاثیرگذاری رنگها در رنگ اتاق کودک خود ببرید. اگر شما هم تجربیات خاصی از تاثیر رنگها برروی کودکان دارید یا ترکیب هایی ایده آل را برای رنگ اتاق کودک خود یافته اید، حتما تجربه تان را با ما مطرح کنید.

خدمات نقاشی ساختمان در استادکار

نقاشی ساختمان

  • رنگ آمیزی و نقاشی دیوار
  • رنگ آمیزی و نقاشی سقف
  • پتینه کاری دیوار
  • اجرای انواع رنگ‌های روغنی، اکرولیک و پلاستیک
دریافت این خدمت از استادکار
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

16 + بیست =