نصب کولر گازی و اسپیلت و راهنمای کامل آن

0

کولرهای گازی و تهویه مطبوع به دو نوع اسپیلت و پنجره‌ای تقسیم می‌شوند. هر تولید کننده‌ای ساختار منحصر به فرد خود را دارد ولی کلیات نصب کولر گازی در مدل‌های مختلف مشابه یکدیگر است. در این پست استادکار قصد داریم درباره نحوه نصب کولر گازی اسپیلت و پنجره‌ای و اتصالات یونیت خارجی آن صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

چطور نصب کولر گازی اسپیلت را انجام دهیم؟

کولر گازی اسپیلت دارای دو بخش است. یک بخش آن دستگاه اصلی (برای نصب در داخل اتاق) و بخش دوم یونیت خارجی (کندانسور) است. برای نصب بخش داخلی باید ابتدا یک محل مناسب روی یکی از دیوارهای داخلی خانه مشخص کنید. این محل باید دارای ویژگی‌های زیر باشد:

  • در معرض منبع گرما و نور مستقیم خورشید نباشد.
  • در نزدیکی محل‌های نشت گاز نباشد و در اطراف آن مشتقات نفتی و گوگرد نگهداری نکنید.
  • در بالا و اطراف بخش داخلی کولر گازی باید به اندازه ۱۵ سانتی متر فضای خالی وجود داشته باشد.
  • یونیت داخلی باید حداقل به اندازه ۲ متر و ۱۳ سانتی متر بالاتر از سطح زمین نصب شود.
  • دیواری که برای نصب انتخاب می‌کنید باید تحمل وزن دستگاه را داشته باشد در غیر این صورت باید یک قاب چوبی یا فلزی برای نگهداشتن آن اضافه کنید.
نصب کولر گازی و اسپیلت و راهنمای کامل آن
قسمت داخلی کولر اسپیلت را با فاصله یک متری از اتصالات و خطوط برق تلویزیون و رادیویی، سیستم‌های امنیتی خانه و تلفن نصب کنید. زیرا نویز ایجاد شده از این وسایل می‌تواند روی عملکرد اسپیلت اثر منفی بگذارد.

۱- نصب پایه دیواری (براکت)

در لوازم نصب کولر گازی اسپیلت یک براکت یا پایه دیواری از جنس آلومینیوم وجود دارد که تمامی حفره‌های نصب یونیت داخلی روی براکت مشخص شده‌اند. کافی است پایه دیواری را روی محل نصب کولر گازی اسپیلت قرار داده سپس حفره‌ها را با مداد علامت بزنید. بعد از علامت زدن، براکت را کناری گذاشته و با دریل نقاط را سوراخ کنید. در انتها با کمک پیچ براکت را روی دیوار ثابت کنید.

نصب کولر گازی و اسپیلت و راهنمای کامل آن
نحوه نصب پایه براکت کولر اسپیلت روی دیوار اتاق

۲- انتقال لوله‌ها و کابل‌ها از دیوار

در نزدیکی پایه دیواری یک سوراخ به اندازه حدوداً ۸ سانتی متر ایجاد کنید. از این طریق می‌توانید لوله‌ها و کابل‌ها را برای دسترسی به قسمت خارجی کولر اسپیلت انتقال دهید. این حفره ایجاد شده باید از داخل به بیرون ساختمان و همچنین به سمت پایین متمایل باشد.

۳- بررسی اتصالات برق و لوله‌ها

پنل جلوی دستگاه و پوشش آن را بردارید. سپس مطمئن شوید که سیم‌های کابل (طبق نمودار همراه کولر اسپیلت) به پایانه‌ها پیچ شده باشند. طول لوله pvc را (به اندازه ۶ میلی متر) کوتاه‌تر از طول بین سطوح داخلی و خارجی دیوار برش دهید. لوله‌های مسی، کابل‌های قدرت و لوله زهکشی را با نوار الکتریکی به همدیگر ببندید. حتما جهت لوله زهکشی باید به سمت پایین باشد. در انتها لوله مخصوص زهکشی را به قسمت داخلی کولر اسپیلت وصل کنید.

۴- قسمت داخلی کولر اسپیلت

یونیت داخلی کولر اسپیلت را به طور ایمن روی براکت نصب کنید و لوله‌های مسی را از داخل حفره دیوار عبور دهید تا در فضای آزاد، آب حاصل از زهکشی کولر تخلیه شود.

۵- قسمت خارجی اسپیلت

برای نصب کندانسور یک محل مناسب در فضای باز انتخاب کنید. بهتر است قسمت خارجی اسپلیت را در محلی به دور از گرد و غبار و در جهت مستقیم ورزش باد نصب کنید. همچنین در اطراف آن باید به اندازه ۳۰ سانتی متر فضای خالی وجود داشته باشد.

  • اگر برای ساختمان‌های هم کف از اسپیلت استفاده می‌کنید، روی سطح زمین یک لایه بتنی با ضخامت مناسب ایجاد کرده و کندانسور را روی آن راه اندازی کنید.
  • برای ساختمان‌های چندین طبقه باید کندانسور را روی قسمت بیرونی یک دیوار خارجی نصب کنید. همچنین این دیوار باید ضخامت مناسبی در برابر وزن دستگاه و ارتعاشات آن داشته باشد. با استفاده از پایه‌های حمایتی کندانسور را روی دیوار راه اندازی کنید.
نصب کولر گازی و اسپیلت و راهنمای کامل آن
تا شعاع سه متری یونیت خارجی اسپیلت نباید هیچ گونه اتصالات مربوط به تلویزیون، آنتن و تلفن وجود داشته باشد.

برای اتصال الکتریکی پوشش دستگاه را بردارید و به نمودار سیم کشی همراه دستگاه مراجعه کنید. پیروی از دستورالعمل سازنده برای سیم کشی بسیار مهم است. سپس کابل‌ها را با گیره کابل محکم کرده و درپوش را جایگزین کنید. همچنین لوله‌ها را روی واحد بیرونی متصل کنید.

سیم کشی و برق کاری

سیم‌کشی و برق‌کاری

  • سیم‌کشی رو‌کار و تو‌کار
  • سیم کشی برق سه فاز و تک فاز
  • خدمات برقکاری و سیم کشی برق خانگی و صنعتی
  • تعویض و نصب کلید و پریز برق
دریافت این خدمت از استادکار

بهتر است محل اتصال لوله‌ها به دستگاه را با نوار عایق بپوشانید. عایق کردن لوله‌های داخلی کمک می‌کند که در صورت تعریق لوله، آسیبی به دیوار نرسد. همچنین می‌توانید سوراخ ایجاد شده در دیوار برای عبور کابل‌ها و لوله را با استفاده از فوم پلی یورتان بپوشانید. پس از نصب کولر گازی اسپیلت (شامل اتصالات برق، لوله‌های مسی و شلنگ تخلیه) و پیش از روشن کردن دستگاه، ابتدا تمامی شیرها و اتصالات را از نظر نشت بررسی کنید.

نحوه نصب کولر گازی پنجره ای

برای نصب کولر گازی پنجره‌ای ابتدا باید عرض و طول پنجره را با دقت اندازه زده و مرکز آن را مشخص کنید. تعیین مرکز پنجره کمک می‌کند تا حین قرار دادن کولر، دو طرف آن تراز باشد و راحت‌تر نصب شود. همچنین تعادل پنجره به هم نمی‌خورد.

نصب کولر گازی و اسپیلت و راهنمای کامل آن
متناسب با سایز کولر پنجره‌ای ممکن است نیاز باشد یک لنگه پنجره را در بیاورید.

برای نصب کولر گازی پنجره‌ای مراحل زیر را دنبال کنید:

  • برای نصب کولر گازی پنجره‌ای ابتدا باید پنل‌های کرکره‌ای همراه دستگاه را از دو طرف آن داخل شیارهای کولر قرار دهید. طوری که یک شیار بالا و شیاری دیگر زیر کولر را در بر بگیرد. سپس با استفاده از ۴ عدد پیچ آن را به بدنه کولر وصل کنید.
  • روی لبه بالایی  پنجره نوار عایق بچسبانید. سپس لبه پایینی پنجره را اندازه زده از هر طرف به اندازه ۲۰ سانتی متر جدا کنید.
  • دو عدد از بست‌های نگهداری به شکل «L» را با پیچ روی محل دو علامت زده شده متصل کنید.
  • سپس کولر را طوری داخل پنجره قرار دهید که به بست‌های نگهدارنده تکیه کند. برای زهکشی مناسب باید پشت کولر که در بیرون پنجره قرار دارد اندکی به سمت پایین متمایل باشد (با شیب ملایم).
  • با استفاده از پیچ، سمت آزاد پنل کرکره‌ای را به دو طرف پنجره متصل کنید.
  • اگر اطراف کولر فضای خالی وجود دارد آن را با درزگیر بپوشانید.
  • در قسمت سمت راست و پایین کولر یک پیچ وجود دارد آن را باز کرده و به جای آن بست نگهدارنده سوم را ببندید.
نصب کولر گازی و اسپیلت و راهنمای کامل آن
در اکثر ساختمان‌های آپارتمانی معمولا یک قاب نگهدارنده فلزی محکم برای قرا دادن کولر پنجره‌ای به دیوار نصب می‌کنند. برای نصب کولر پنجره‌ای در چنین خانه‌هایی کافی است که کولر گازی را داخل آن قاب قرار دهید و به راحتی از آن استفاده کنید.

آیا می‌توان برای نصب کولر گازی پنجره ای از دیوار استفاده کرد؟

در بسیاری از خانه‌ها برای کور نشدن پنجره معمولا بخشی از دیوار را با اندازه استاندارد مناسب نصب کولر گازی سوراخ کرده و اطراف آن را عایق می‌کنند. یکی از محل‌های مناسب برای ایجاد چنین محل نصبی می‌تواند زیر پنجره یا یک دیوار خالی باشد. اما در چنین مواقعی باید حتما یک قاب فلزی نگهدارنده کولر در پشت دیوار نصب کنید. زیرا دیوار به تنهایی قادر به نگهداری وزن سنگین کولر پنجره‌ای نیست.

نظرات و پیشنهادات

راهنمای این پست استادکار به شما کمک می‌کند تا به تنهایی از عهده نصب کولر گازی برآیید. همچنین اگر می‌خواهید برای نصب کولر اسپیلت از فردی متخصص کمک بگیرید بهتر است کسی را انتخاب کنید که بتواند کارهای لوله کشی و برقکاری را با هم انجام دهد.

اگر در حین نصب کولر گازی به مشکلی برخورد کردید یا تجربه‌ای در این زمینه دارید، نظرات خودتان را زیر همین پست با ما به اشتراک بگذارید.

منابع: Mrright | Wikihow | Sylvane

نصب تعمیر و سرویس کولرگازی

سرویس کولرگازی، نصب و تعمیر آن

  • نصب کولر گازی اینورتر، اسپلیت، پنجره ای، دیواری و ایستاده
  • شارژ کولر گازی و رفع نشتی گاز کولر
  • تعمیر و سرویس کامل کولر گازی
  • تعمیر اینورتر کولرگازی
دریافت این خدمت از استادکار
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

14 + پانزده =