روش کامل نصب پنکه سقفی را یاد بگیرید

2

زمانی که دمای هوا بالا می‌رود و خانه گرم می‌شود، ممکن است به دنبال روش‌های کم‌هزینه برای کاهش دمای هوا باشید. درحالی‌که کولرهای گازی پنجره‌ای دما را به طرز چشمگیری پایین می‌آورند، اما استفاده از این کولرها مبلغ قبض برق شما را به میزان بسیار زیادی افزایش می‌دهند. سال‌های بسیار زیادی است که از پنکه‌های سقفی به‌ عنوان یک وسیله پرطرفدار برای جابجایی هوای گرم یا سرد استفاده می‌شود. هدف از نصب پنکه سقفی و استفاده از آن در طول ماه‌های گرم سال این است که پنکه هوا را از بالا به پایین پرتاب می‌کند تا از جمع شدن هوای گرم در سطح نزدیک زمین جلوگیری کند.

در طول ماه‌های سرد سال می‌توانید پنکه‌های سقفی را خلاف جهت بچرخانید تا هوای گرم را از بالا به پایین انتقال دهید. از طرفی برخلاف کولرهای گازی، پنکه‌های سقفی کمپرسورهای پرمصرف ندارند، بنابراین هزینه برق مصرفی آن‌ها بسیار کم است. معمولاً پنکه سقفی جایگزین چراغ سقفی موجود در مرکز اتاق می‌شود. اگر در مرکز سقف فضای مورد نظر لوستر یا چراغ وجود دارد، نصب پنکه سقفی کار آسانی خواهد بود. فقط نیاز است توانایی نصب پنکه سقفی را داشته باشید و بتوانید سیم‌کشی و اتصالات برقی آن را انجام دهید.

وسایل مورد نیاز برای نصب پنکه سقفی

  1. نردبان 2 متری
  2. دریل بی‌سیم
  3. پیچ‌گوشتی سر تخت
  4. مته گردبر 101 میلی‌متری
  5. آچار 3 سانتی‌متری
  6. دستگاه جستجوی دیواری Stud finder
  7. فازمتر
  8. دستگاه پنکه سقفی
  9. پایه (نگهدارنده) پنکه سقفی
  10. درپوش جعبه پنکه سقفی گرد 101 میلی‌متری
  11. عینک ایمنی
  12. ماسک تنفسی مخصوص گردوغبار

مراحل نصب پنکه سقفی

برای نصب پنکه سقفی، باید یک سیم‌کشی روشنایی در مرکز سقف کار گذاشته‌ شده باشد. اگر چراغ سقفی ندارید، نصب پنکه سقفی بسیار دشوارتر می‌شود، زیرا باید سیم‌کشی انجام شود تا یک کابل برق به مرکز سقف برسد. در این صورت برای سیم‌کشی نصب پنکه سقفی و نصب قلاب پنکه سقفی به برق‌کار و گچ‌کار نیاز پیدا می‌کنید.

آموزش روش نصب پنکه سقفی چوبی
طریقه نصب پنکه سقفی بسیار آسان است و با کمی مهارت در استفاده از ابزار می‌توانید نصب پنکه سقفی را انجام بدهید..

خدمات هواکش و فن خانگی در استادکار

خدمات قابل ارائه در سرویس هواکش و فن خانگی:

  • نصب هواکش و فن در آشپزخانه، سرویس بهداشتی، حمام و…
  • عیب‌یابی و تعمیر هواکش خانگی
  • نصب هواکش لوله‌ای، دمپردار، بی‌صدا و…
  • تعمیر برد هواکش و فن
  • نصب و تعمیر انواع هواکش خانگی لونا، خزر فن، بلابرگ، پارس خزر و…

1. برای نصب پنکه سقفی مجوز بگیرید

به بخش ساختمانی محل سکونت خود مراجعه کنید تا اگر برای نصب پنکه سقفی و سیم‌کشی نیاز به مجوز هست، آن را دریافت کنید.

بیشتر بخوانید: عیب یابی پنکه و بررسی ایرادات انواع پنکه

2. چراغ سقفی را بردارید

برای نصب پنکه سقفی، کنتور را قطع کنید تا جریان برق در سیم‌های چراغ سقفی جریان نداشته باشد. نردبان 2 متری را زیر چراغ سقفی قرار دهید و لامپ‌ها را جدا کنید. به‌وسیله پیچ‌گوشتی برقی (دریل بی‌سیم) چراغ سقفی را از پایه جدا کرده اما سیم‌های برق آن را جدا نکنید. به‌ کمک فازمتر سیم‌ها را چک کنید تا مطمئن شوید که برق در آن‌ها جریان نداشته باشد. اگر جریان برق قطع شده بود، عایق سیم‌ها را باز کرده، سیم‌ها را جدا کنید و چراغ سقفی را کنار بگذارید.

باز کردن چراغ برای سیم‌کشی و نصب پنکه سقفی
قبل از هر کاری باید چراغ سقفی را باز کنید تا بتوانید نصب پنکه سقفی را انجام بدهید.

خدمات لوستر و روشنایی در استادکار

خدمات قابل ارائه در سرویس لوستر و روشنایی:

  • نصب انواع لوستر سنگین، LED، برنزی، کریستالی
  • نصب لوستر در سقف، دیوار، کناف و تیرچه بلوک
  • نصب و تعویض انواع چراغ زینتی و آویز
  • تعویض لامپ‌ها‌، سرپیچ و سیم‌کشی لوستر
  • نورپردازی داخلی، اصلاح نور و بهبود وضعیت نوردهی محیط
  • استانداردسازی لوسترها
  • تقسیم صحیح کلید روشنایی

3. پایه پنکه سقفی را نصب کنید

پایه پنکه سقفی به شما این امکان را می‌دهد که جعبه‌ تقسیم برق را بین سقف و پنکه نصب کنید. یادتان باشد کالایی را خریداری کنید که به آن پایه فن مقاوم‌سازی، کار قدیمی یا بازسازی گفته شود، چون هر یک از این اصطلاحات نشان‌دهنده عدم دسترسی به بالای سقف است.

برای نصب پنکه سقفی به‌وسیله دستگاه جستجوی دیواری یا stud finder، قسمتی از سقف را به‌طور مساوی بین دو تیرچه مشخص کنید و پایه پنکه سقفی را در آنجا قرار دهید. با استفاده از عینک کار، ماسک مخصوص گردوغبار، دریل و مته گردبر 101 میلی‌متری، یک سوراخ در آن نقطه ایجاد کنید. از داخل سوراخ ایجادشده پشت سقف را از گردوخاک تمیز کنید.

درحالی‌که پایه‌های آن را در قسمت فوقانی سقف وارد کرده‌اید، ابتدا قسمت مهاربند پایه را در سوراخ وارد کنید. سپس مهاربند را با دست بچرخانید تا پایه بلند شود و محکم بین دو تیرچه قرار بگیرد. برای چرخاندن و ثابت قرار دادن مهاربند بین تیرچه‌ها ممکن است لازم باشد از آچار استفاده کنید.

سیم برق را از جعبه برق آویز سقفی خارج کنید و آن را به داخل سوراخ جعبه برق پنکه سقفی بکشید. سیم را از طریق یکی از سوراخ‌های جداکننده جعبه، داخل کرده و آن را به پایه وصل کنید.

بیشتر بخوانید: روغن کاری پنکه

4. جعبه برق قدیمی را بپوشانید

در حالی که تمام سیم‌ها را از جعبه برق قدیمی خارج کرده‌اید، روکش صفحه گرد 101 میلی‌متری را روی جعبه نصب کنید. معمولاً این صفحه‌ها سفید هستند، اما در صورت تمایل می‌توانید آن‌ها را رنگ کنید.

بنابراین اگر جعبه برق قدیمی فقط داخل گچ قرار گرفته باشد، ممکن است بتوانید آن را بردارید و سوراخ را ترمیم کنید. ولی اگر جعبه برق به یک تیرچه وصل شده باشد، جدا کردن آن بدون تخریب قسمت بزرگی از سقف امکان‌پذیر نیست. در این حالت به جعبه دست نزنید، آن را در جای خود بگذارید و با یک درپوش بپوشانید.

سیم کشی و برق کاری

سیم‌کشی و برق‌کاری

  • سیم‌کشی رو‌کار و تو‌کار
  • سیم کشی برق سه فاز و تک فاز
  • خدمات برقکاری و سیم کشی برق خانگی و صنعتی
  • تعویض و نصب کلید و پریز برق
دریافت این خدمت از استادکار

5. نگهدارنده را نصب کنید

تقریباً همه پنکه‌های سقفی در دو مرحله نصب می‌شوند. برای نصب پنکه سقفی ابتدا پایه به همراه جعبه برق متصل می‌شود، سپس نگهدارنده که قسمت عمده تجهیزات پنکه سقفی در داخل آن قرار دارد، روی آن قرار می‌گیرد. هم‌زمان در حالی که سعی در چرخاندن و نصب نگهدارنده در جای خود دارید، باید موتور و تجهیزات سنگین پنکه سقفی را در بالای سر نگه دارید.

پایه نگهدارنده ممکن است از قبل به سایبان (پوشش تزئینی) متصل شده باشد. در این صورت، پایه را از سایبان جدا کنید، مگر اینکه طبق دستورالعمل نصب‌ شده باشد. به‌وسیله پیچ‌های موجود، نگهدارنده پنکه سقفی را در جای خود محکم کنید. مطمئن شوید که سیم‌های برق (سیم‌هایی که قبلاً نور سقف را تأمین می‌کردند)، از قسمت در نظر گرفته‌ شده در پایه نگهدارنده عبور می‌کنند.

6. قاب موتور پنکه سقفی را وصل کنید

در زمان نصب پنکه سقفی قاب آن را روی موتور و تجهیزات پنکه قرار دهید. ازآنجایی‌که این یک قاب است، این کار باید قبل از اتصال تجهیزات و موتور پنکه به جعبه برق انجام شود.

7. موتور پنکه سقفی را به نگهدارنده متصل کنید

ممکن است برای نصب موتور پنکه به کمک نیاز داشته باشید. در حالی‌که روی نردبان ایستاده‌اید، تجهیزات و موتور پنکه را به نگهدارنده نصب کنید تا در جای خود محکم شود. برای ایمن‌سازی و ثابت ماندن تجهیزات و موتور پنکه در محل نصب، بعد از نصب پنکه سقفی از قطعات محکم کننده ارائه‌ شده در پکیج استفاده کنید و فعلاً تیغه‌های پنکه را متصل نکنید.

سیم کشی و برق کاری

سیم‌کشی و برق‌کاری

  • سیم‌کشی رو‌کار و تو‌کار
  • سیم کشی برق سه فاز و تک فاز
  • خدمات برقکاری و سیم کشی برق خانگی و صنعتی
  • تعویض و نصب کلید و پریز برق
دریافت این خدمت از استادکار

8. اتصالات برقی را متصل کنید

برای جزئیات سیم‌کشی و روش نصب اتصالات برقی مخصوص پنکه سقفی به روش نصب پنکه سقفی نوشته‌شده در دفترچه راهنما مراجعه کنید. اگر روش نصب موجود در دفترچه راهنما را متوجه نشدید، باید از یک متخصص برای نصب اتصالات برقی کمک بگیرید. روکش انتهای سیم را به‌وسیله سیم‌چین جدا کنید تا سیم‌ها نمایان شوند و سپس هرکدام را در جای خود، روی کیت برق پنکه سقفی قرار دهید و با چرخاندن مهره‌ها یا پیچ‌های موجود در کیت برق آن‌ها را در جای خود ثابت کنید.

دانلود اپلیکیشن استادکار

  • نسخه IOS استادکار
  • نسخه اندروید استادکار
  • دریافت از اپ استور و سیب اپ
  • دریافت از گوگل پلی، کافه بازار و مایکت
دریافت این خدمت از استادکار

خدمات برقکاری ساختمان استادکار

خدمات قابل ارائه در سرویس برقکاری ساختمان:

  • خدمات برق‌کاری و سیم‌کشی برق خانگی و صنعتی
  • سیم‌کشی برق سه فاز و تک فاز
  • سیم‌کشی روکار و توکار
  • تعوبض و نصب کلید و پریز برق
  • جابجایی و طراحی محل کاربردی کلید و پریز
  • بازکردن، نصب مجدد و فیکس کردن کلید و پریز حین نقاشی واحد
  • اضافه کردن انشعاب کلید و پریز
  • تعمیر و تعویض فیوز و جعبه تقسیم برق
  • رفع ایراد، قطعی و اتصالی سیم‌کشی برق ساختمان

9. قاب پنکه را وصل کنید

قاب پنکه را به سمت بالا حرکت دهید و با پیچ‌های مخصوص آن را در جای خود پیچ ​​کنید.

بیشتر بخوانید: انواع پنکه؛ چه مدل پنکه ای به درد ما می خورد؟

10. پره‌های پنکه سقفی را وصل کنید

امکان دارد پره‌های پنکه سقفی دارای دو قسمت باشد: پایه و پره. پایه بخشی فلزی است که تیغه را به مجموعه موتور پنکه متصل می‌کند. پس ابتدا تیغه را به پایه و سپس هر دو را به پنکه سقفی وصل کنید. در این مرحله باید دقت زیادی داشته باشید، زیرا هرگونه انحراف ممکن است باعث لرزش پره‌های پنکه شود.

فیلم آموزش نصب پنکه سقفی

با دیدن فیلم آموزش نصب پنکه سقفی بیشتر با روش نصب آن آشنا می‌شوید.

11. لامپ‌ها و روکش آن‌ها را وصل کنید

اگر پنکه سقفی شما دارای روشنایی است، لامپ‌ها و روکش آن‌ها را وصل کنید و کار را به پایان برسانید.

12. پنکه سقفی را آزمایش کنید

کلید قطع و وصل پنکه سقفی را وصل کنید و مطمئن شوید که پنکه به‌درستی کار می‌کند.

سیم‌کشی و طریقه نصب دیمر پنکه سقفی
طریقه نصب دیمر پنکه سقفی به این شکل است که کلید چراغ سقفی را باید باز کنید و سیم‌ها را به پشت دیمر وصل کنید و آن را در به جای کلید برق به دیوار متصل کنید.

سخن پایانی

همه ما در فصل گرما به دنبال روش‌هایی برای خنک کردن فضایی که در آن قرار داریم، می‌گردیم و یکی از این روش‌ها که کم‌هزینه‌ترین راه برای خنک کردن فضا محسوب می‌شود، استفاده از پنکه سقفی است. در زمان نصب پنکه سقفی باید دقت زیادی داشته باشید که آن را به‌درستی در جای خود نصب کنید تا در زمان استفاده در جای خود ثابت بماند و لرزش نداشته باشد. برای نصب درست، مراحلی که قبلاً گفتیم را به ترتیب دنبال کنید تا نصب پنکه سقفی به‌درستی انجام شود.

منبع: thespruce

2 نظرات
  1. mollamam می گوید

    پنکه سقفی از کجا میشه تهیه کرد؟

    1. مهدی صاحبی می گوید

      سلام
      برای خرید پنکه ثقفی میتوانید از مراکز فروش یا بورس فروش لوازم خانگی کمک بگیرید همه برندها نمایندگی‌های خودشون دارن

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

9 + 7 =