آیا می توان از پارکت لمینت برای سیستم گرمایش از کف استفاده کرد؟

1

همانطور که قبلا در استادکار خواندید، گرمایش از کف روز به روز محبوب تر می شود. سوالی که بسیاری از مصرف کنندگان می پرسند این است که آیا پارکت برای گرمایش از کف مناسب است؟

کفپوش های خانواده چوب هم مناسب منازلی که از سیستم گرمایش از کف استفاده می کنند هستند
کفپوش های خانواده چوب هم مناسب منازلی که از سیستم گرمایش از کف استفاده می کنند هستند

در روزهای اخیر مطلب مفصلی در استادکار خواندیم که در آنها تشریح کردیم چرا و چطور سیستم گرمایش از کف در حال تبدیل شدن به محبوب ترین سیستم گرمایشی در منازل و حتی ادارات است. این سیستم که با پایه آب داغ کار می کند به دلیل هماهنگی با سیستم گرمایشی بدن انسان، مقرون به صرفه بودن از نظر اقتصادی و همچنین اشغال نکردن فضای داخلی منزل روز به روز محبوب تر می شود. امروزه حتی بسیاری از منازلی که از سیستم های قدیمی مثل بخاری گازی یا حتی رادیاتور استفاده می کنند، در حال جایگزینی این سیستم ها با گرمایش از کف هستند. در این مطلب پارکت مخصوص گرمایش از کف یا در واقع پارکت سازگار با گرمایش از کف را بررسی می کنیم و شرایط آن را می بینیم.

پارکت مخصوص گرمایش از کف چه ویژگی هایی می تواند داشته باشد؟
پارکت مخصوص گرمایش از کف چه ویژگی هایی می تواند داشته باشد؟

درباره اهمیت کفپوش در منازلی که از سیستم گرمایش از کف استفاده می کنند هم در استادکار خواندیم. در این مطالب تشریح کردیم که هر کفپوشی برای این سیستم ها قابل اجرا است اما هر جنس کفپوش درایای خصوصیت های ویژه ای است که باعث می شود براساس اقلیم و با توجه به مسائل اقتصادی، برای هر ساختمان مناسب تر باشد. همانطور که در مطالب قبلی نوشتیم، کفپوش های خانواده چوب هم مناسب منازلی که از سیستم گرمایش از کف استفاده می کنند هستند. پارکت مناسب گرمایش از کف خصوصیت های ویژه ای دارد و نصب و سرویس آنها هم باید شرایط مخصوصی داشته باشد.

آیا پارکت برای گرمایش از کف مناسب است؟

پاسخ این پرسش مثبت است؛ البته نه در تمام شرایط. هر جنس پارکت خصوصیت ها و واکنش های متفاوتی در موقعیت برخورد با گرما دارند. هرچه ضخامت پارکت کمتر باشد، انتقال حرارت بین پشت و روی آن بهتر انجام می شود و در نتیجه برای استفاده در سیستم های گرمایش از کف مناسب تر است.

اگر چوب استفاده شده در پارکت، خالص و طبیعی باشد به مرور زمان در اثر گرما خشک خواهد شد
اگر چوب استفاده شده در پارکت، خالص و طبیعی باشد به مرور زمان در اثر گرما خشک خواهد شد

پارکت لمینت در استفاده از گرمایش از کف

همچنین نکته بسیار مهم دیگر درباره استفاده از پارکت در سیستم های گرمایش از کف این است که اگر چوب استفاده شده در پارکت، خالص و طبیعی باشد به مرور زمان در اثر گرما خشک خواهد شد و ممکن است بعد از مدتی در بخش هایی از آن تغییر ظاهری هم ایجاد شود. این مسئله به این معنی نیست که حتما باید از کفپوش های غیرطبیعی استفاده کنید. نکته اینجاست که استفاده از پارکت های تمام چوب طبیعی نه تنها برای منازلی که از سیستم های گرمایش از کف استفاده می کنند، بلکه برای هیچ منزل دیگری توصیه نمی شود. در هنگام خرید پارکت باید به میزان رطوبت آن توجه کنید.

در مجموع از میان کفپوش های چوبی موجود، کفپوش هایی مانند لمینت که از فیبرهای چوبی ساخته می شوند، برای استفاده روی کف های مجهز به سیستم گرمایش، مناسب هستند چرا که مقابل تغییرات دمایی مقاومت خوبی دارند. لمینت شاید در قلب خود مقداری چوب فشرده داشته باشد اما ظاهر آن طرحی دیجیتالی از چوب است که روی آن لایه‌ای برای مقاومت کفپوش ایجاد شده است. بنابراین، اگر می‌خواهید کفپوش خانه شما چوب واقعی باشد، پارکت را انتخاب کنید.

بیشتر بدانید پارکت چوبی چیست و استفاده از پارکت چوبی چه مزایا و معایبی دارد؟

نکاتی درباره نصب پارکت مخصوص روی سیستم گرمایش از کف

همانطور که بارها اشاره کردیم، علاوه بر جنس پارکت، نحوه نصب آن هم اهمیت بسیار زیادی دارد. با نصب اولی پارکت شما درصد زیادی از مشکلات احتمالی را نخواهید داشت. برای این کار باید نکاتی را در نظر داشته باشید:

  • زیرسازی کفپوش نباید ناهموار باشد. متخصصان نهایت ناهمواری استاندارد برای این بخش را سه میلی متر اعلام کرده اند. در صورتی که ناهمواری زیر کفپوش شما بیشتر است باید با تکنیک های بنایی آن را صاف کنید. ناهموار بودن کف باعث کاهش و افزایش سطح گرمای خروجی از سمت دیگر پارکت می شود.
  • بعد از بتن ریزی دست کم ۲۱ روز باید منتظر بمانید تا بتن خشک شود و بعد از آن سیستم گرمایش را روشن کنید. در غیر این صورت ممکن است زیرسازی کفپوش آسیب ببیند.
زیرسازی کفپوش نباید ناهموار باشد. ناهموار بودن کف باعث کاهش و افزایش سطح گرمای خروجی از سمت دیگر پارکت می شود.
زیرسازی کفپوش نباید ناهموار باشد. ناهموار بودن کف باعث کاهش و افزایش سطح گرمای خروجی از سمت دیگر پارکت می شود.
  • قبل از اینکه مرحله نصب پارکت را شروع کنید از خشک بودن زیر آن مطمئن شوید. در غیر این صورت لایه زیر پارکت آسیب جدی میبیند.
  • بعد از اینکه سیستم گرمایشی را روشن کردید، به سرعت آن را روی دمای مورد نظرتان تنظیم نکنید. توصیه می شود هر روز ۵ درجه به دمای تنظیم شده اضافه کنید تا به دمای مطلوب برسید. با این کار پارکت با حرارت سیستم سازگار می شود.
  • روی سیستم های گرمایش از کف نمی توانید از پارکت هایی که با چسب اجرا می شوند استفاده کنید.
  • حداکثر دمای تماس بین کف پارکت با رویه زمینی که پارکت لمینت بر روی آن نصب می شود باید ۲۷ درجه سانتیگراد باشد.
  • توصیه اکید می شود روی پارکت لمینیت ای که زیر آن سیستم گرمایش از کف فعال است فرش استفاده نکنید. همواره بخشی از روی پارکت باید خالی باشد تا انتقال مطلوب دما بین دو طرف کف انجام شود.
توصیه اکید می شود روی پارکتی که زیر آن سیستم گرمایش از کف فعال است فرش استفاده نکنید
توصیه اکید می شود روی پارکتی که زیر آن سیستم گرمایش از کف فعال است فرش استفاده نکنید
  • این مسئله درباره چیدمان وسایل هم صدق می کند. دکوراسیون داخلی منزل را طوری بچینید که وسایل به خصوص وسایلی که سطح بیشتری اشغال می کنند، نزدیک هم قرار نگیرند. این مسئله باعث می شود گرمای در زیر این وسایل جمع نشود. جمع شدن گرما در یک نقطه از پارکت در میان مدت باعث آسیب رسیدن به آن می شود.
  • سیستم گرمایش از کف حین نصب پارکت لمینت حتما باید خاموش باشد. دمای ایده آل کف برای نصب پوشش پارکت لمینت ۱۸ درجه سانتی گراد است.

جمع بندی

پیش از نصب فوم پارکت گرمایش از کف سعی کنید به تمام مواد گفته شده در بالا توجه کنید. ما در این مقاله سعی کردیم به این سوال پاسخ دهیم که آیا پارکت برای گرمایش از کف مناسب است یا خیر.

1 نظر
  1. میثم خدادادی می گوید

    پکیج ایران رادیاتور دارم وقتی آب گرم رو باز میکنم به اندازه ۲لیتر آب میاد و قطع میشه دلیلش چیه؟ممنونم از راهنمایی اساتید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دوازده − هشت =