رادیاتور پنلی و رادیاتور پره ای: مقایسه، مزایا و معایب این دو رادیاتور

1

کم کم به روزهایی نزدیک می شویم که سیستم های سرمایشی به انبارها بر می گردند و سیستم های گرمایشی آماده سرویس دهی می شوند. در این مطلب مقایسه ای خواهیم داشت در خصوص رادیاتور پنلی و پره ای و تفاوت آنها.

بسته به اینکه در کدام منطقه ایران زندگی می کنید، اگر تا امروز سیستم های گرمایشی خود را راه اندازی نکرده اید، به احتمال بسیار زیاد در روزها و هفته های پیش رو با شیوع فصل سرما این کار را انجام خواهید داد. آغاز فصل پاییز در بعضی مناطق ایران مساوی با آغاز فصل سرما است و سیستم های گرمایشی به اولین نیاز هر مکان سربسته ای تبدیل می شود. با استادکار همراه باشید و درباره تفاوت رادیاتور پنلی و پره ای بخوانید.

آغاز فصل پاییز در بعضی مناطق ایران مساوی با آغاز فصل سرما است و سیستم های گرمایشی به اولین نیاز هر مکان سربسته ای تبدیل می شود.
آغاز فصل پاییز در بعضی مناطق ایران مساوی با آغاز فصل سرما است و سیستم های گرمایشی به اولین نیاز هر مکان سربسته ای تبدیل می شود.

اگر در فصل گرما فکری برای سیستم های گرمایشی خود نکرده باشید، وقت چندانی ندارید. باید هرچه سریع تر برای تهیه، سرویس یا جایگزین این سیستم اقدام کنید. نکته مهم اینجاست که در عین نزدیک بودن موج سرما، نباید برای تهیه وسایل گرمایشی عجله کرد. تهیه وسایل یا سیستم های گرمایشی به تحقیق و بررسی زیادی احتیاج دارد. قطعا شما هم نمی خواهید بدون اطلاع وارد بازار شوید و چشم بسته یک وسیله گرمایشی بخرید و بعد از یک یا چند بار استفاده متوجه شوید که این وسیله برای کاری که شما از آن می خواهید مناسب نیست.

بیشتر بدانید تعویض رادیاتور بخاری پراید

مزیت سیستم های گرمایشی رادیاتوری

بسیاری از کارشناسان توصیه می کنند بخاری های گازی قدیمی را فراموش کنید و به سمت سیستم های به روزتر مانند رادیاتور بروید. حذف یکی از وسایل گازسوز منزل که اتفاقا مصرف بسیار بالایی هم دارد باعث سبک شدن بار سیستم گازرسانی و صد البته کاهش چشمگیر هزینه ها می شود. رادیاتورها همچنین دردسرهای نصب و سرویس بخاری های گازی را هم ندارند. برتری مهم دیگر این وسایل به بخاری گازی هم ایمنی به مراتب بالاتر رادیاتورهاست. در واقع حذف یک شعله در حال سوختن که به گاز شهری وصل است، هم از نظر اقتصادی هم از نظر زیست محیطی و هم از نظر ایمنی می تواند یک تصمیم بسیار هوشمندانه باشد.

رادیاتور همچنین دردسرهای نصب و سرویس بخاری های گازی را هم ندارند و با دکوراسیون و رنگ آمیزی های جذاب هماهنگ می شوند
رادیاتور همچنین دردسرهای نصب و سرویس بخاری های گازی را هم ندارند و با دکوراسیون و رنگ آمیزی های جذاب هماهنگ می شوند

انواع رادیاتور

رادیاتورهای غیرصنعتی امروزه در دو نوع پنلی و پره ای در بازار موجود هستند. در این مطلب این دو محصول را بررسی و از جنبه های مختلف آن را مقایسه می کنیم.

مقایسه تفاوت رادیاتور پنلی و پره ای از جنبه های مختلف

اگر شما هم تصمیم گرفته اید از این زمستان منزل یا محل کارتان را با رادیاتور گرم کنید، این مطلب به شما کمک می کند بتوانید مناسب ترین مدل را تهیه کنید.

  • قیمت

حتما اولین پارامتری که باید بررسی شود، تفاوت رادیاتور پنلی و پره ای از نظر قیمت است. رادیاتورهای پنلی در حال حاضر قیمت به مراتب ارزان تری نسبت به رادیاتورهای پره ای دارند. نکته بسیار مهم اینجاست که برای نصب رادیاتورهای پنلی نیاز به خرید وسایل اضافه ندارید اما رادیاتورهای پره ای نیاز به اکسسوری هایی دارند که باید جداگانه تهیه شود.

  • راندمان حرارتی

برای اینکه بدانیم چه رادیاتوری برای ما مناسب است، ابتدا باید بدانیم چه محیطی را می خواهیم با این رادیاتور گرم کنیم. اندازه و کاربری محیط دو پارامتر اصلی برای تعیین سطح گرمای مورد نیاز هستند. در مقایسه رادیاتور پنلی و پره ای از نظر میزان راندمان حرارت به این نتیجه میرسیم که این دو مدل معمولا تفاوت چندانی باهم ندارند. البته بیشتر رادیاتورهای پنلی راندمان بالاتری دارند اما این اختلاف به قدری کم است که می توان از آن چشم پوشی کرد. بهتر است برای محاسبه ظرفیت حرارتی رادیاتور پنلی به مقاله استادکار مراجعه کنید .

از نظر میزان راندمان حرارت بیشتر رادیاتورهای پنلی راندمان بالاتری دارند اما این اختلاف بسیار کم است
از نظر میزان راندمان حرارت بیشتر رادیاتورهای پنلی راندمان بالاتری دارند اما این اختلاف بسیار کم است
  • تعمیرات

افراد باتجربه هنگام خریدن هر وسیله ای، این نکته را در نظر می گیرند این آن وسیله چقدر قابل تعمیر است و تعمیر آن در مواقع مختلف چقدر وقت و هزینه لازم دارد. رادیاتورهای پره ای در مقایسه با رادیاتورهای پنلی تعمیر پذیرتر هستند. این رادیاتورها در صورت سوراخ شدن با تعویض پره سوراخ شده دوباره مثل اول کار می کنند اما رادیاتورهای پنلی با اولین آسیب منجر به تخریب بدنه باید تعویض شوند.

البته رادیاتورهای پره ای نیاز به سرویس کاری مداوم دوره ای و هواگیری دارند. همین مسئله نگهداری آنها را سخت تر می کند. رادیاتورهای پنلی به جز سرویس های متداول دوره ای، نیاز به سرویس دیگری ندارند و از این نظر مقرون به صرفه هستند.

 رادیاتورهای پره ای نیاز به سرویس کاری مداوم دوره ای و هواگیری دارند
رادیاتورهای پره ای نیاز به سرویس کاری مداوم دوره ای و هواگیری دارند
  • حمل و نقل و نصب

بسیار مهم است که بدانیم رادیاتوری که تهیه می کنیم قابلیت نصب شدن روی دیوار یا محلی که ما می خواهیم آن را نصب کنیم دارد یا نه. همچنین بسیار مهم است که بدانیم برای حمل و نقل آن چقدر باید هزینه و انرژی صرف کنیم. رادیاتورهای پنلی از فولاد ساخته می شوند و در مقایسه با رادیاتورهای پره ای که آلومینیومی هستند، بسیار سنگین تر هستند. در نتیجه نمی توانید یک رادیاتور پنلی را در ارتفاع نصب کنید چون ریسک سقوط آن و خطرهای ناشی از این سقوط همواره وجود دارد.

بیشتر بدانید بهترین آب رادیاتور ماشین چیست؟

  • دوام

رادیاتور از جمله وسایلی است که ماندگاری آن بسیار اهمیت دارد. منطقی نیست که بخواهیم هر دو یا سه سال یک بار رادیاتورهای منزل را تعویض کنیم. همانطور که گفته شد رادیاتورهای پنلی از فولاد ساخته می شوند و همین مسئله ماندگاری آنها را بالاتر می برد. البته در حال حاضر اغلب رادیاتورها گارانتی های حداقل ۱۵ ساله دارند. در واقع دوام رادیاتورهای پره ای هم چندان کم نیست.

 رادیاتورهای پنلی از فولاد ساخته می شوند و همین مسئله ماندگاری آنها را بالاتر می برد.
رادیاتورهای پنلی از فولاد ساخته می شوند و همین مسئله ماندگاری آنها را بالاتر می برد.

نتیجه گیری

مشخص است که نمی توان با قطعیت گفت رادیاتور پنلی یا پره ای. همانطور که در ابتدای مطلب گفتم باید ببینیم رادیاتوری که می خواهیم تهیه کنیم قرار است در چه شرایطی محیطی کار کند و قرار است چه محیطی را گرم کند. بدون شکل در هر مورد، پارامترهای اقتصادی و فیزیکی ممکن است باعث شود یکی از این دو محصول به دیگری ارجح شوند. توصیه می شود قبل از تهیه رادیاتور علاوه بر بررسی و مطالعه در مورد فرق رادیاتور پنلی با پره ای، با فروشندگان معتبر این محصولات مشورت کنید. در آخر می توانید چگونگی نصب رادیاتور پره ای را نیز بخوانید .

تعمیر و سرویس رادیاتور شوفاژ

تعمیر و سرویس رادیاتور شوفاژ

  • سرویس رادیاتور شوفاژ
  • سرویس رادیاتور پکیج
  • هواگیری رادیاتور
  • اضافه کردن پره به رادیاتور
دریافت این خدمت از استادکار
1 نظر
  1. مریم سمیعی می گوید

    من اصلا راضی نیستم و به هیچ کس هم پیشنهاد استاد کار را نمیدم چون پکیج ما کار نمی کرد از طرف استاد کار یه آقایی را فرستادن اومد گفت احتمالا برد پکیج سوخته ببرم بیرون تست کنم رفت زنگ زد که بوردتون سوخته و ۶۰۰ هزار تومن هزینه داره اومد کلی با پکیج مجدد ور رفت پکیج روشن شد و مجدد خاموش شد گفت شاید برد مجدد سوخته باشه ببرم دوباره تست کنم ببینم سالم هست یا نه رفت دیگه هم نیومد و زنگ زد گفت بردتون سالم هست پکیج نو بخرید و هزینه تعمیر برد را بدید تا به شما برگردونم دیگه هم زنگ نزد و ما مجبور شدیم با کلی قرض یه پکیج نو بخریم چند بار با استادکار تماس گرفته شد ولی پاسخی ندادن و برد پکیج نزد اون آقا هست میگه ۶۰۰۰۰۰ بدید تا برگردوندن .آیا هزینه تعمیر یک برد ۶۰۰۰۰۰هزار تومن میشه تازه اگر من این پول را میدادم پکیج که کار نمی کرد چه فایده ای داره چرا همون اول به ما نگفت

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهار × پنج =