اصول نورپردازی داخلی ساختمان به همراه تصاویر

1

طراحی نورپردازی داخلی ساختمان، یکی از مهم‌ترین ابعاد طراحی داخلی است، اما در بسیاری از اوقات، نادیده گرفته می‌شود. این در صورتی است که هرقدر طراحی داخلی، چیدمان وسایل و انتخاب مبلمان، به خوبی و زیبایی انجام شود، اگر اصول نورپردازی داخلی ساختمان رعایت نشود، سایر ابعاد طراحی داخلی هم به چشم نمی‌آیند.

نور نقش مهمی را در محیط کار و زندگی ما ایفا می‌کند و هنگام طراحی دکوراسیون داخلی، تعیین محل قرارگیری منبع نور و انجام نورپردازی داخلی، تأثیری اساسی بر حس و حال فضا ایجاد می‌کند. شما می‌توانید تنها با تغییر دادن منابع نور خانه جو آن را به‌کلی عوض کنید.

نورپردازی در معماری و طراحی دکوراسیون داخلی در هر قسمت خانه اصول مخصوص به خود را دارد. نوع نورپردازی که برای اتاق نشیمن استفاده می‌کنید، لزوماً در آشپزخانه و اتاق‌خواب کارایی نخواهد داشت. در این مطلب تأثیر روانشناسی نور و اصول نورپردازی داخلی ساختمان در دکوراسیون داخلی را بررسی می‌کنیم.

روان‌شناسی نور در معماری داخلی

اگر وارد اتاقی شوید که مملو از نورپردازی ملایم و متعادل است، به‌سرعت احساس آرامش و راحتی خواهید کرد. اما درصورتی‌که به همان اتاق قدم بگذارید اما این بار به‌جای نور ملایم و دعوت‌کننده، تعداد زیادی لامپ فلورسنت تند وتیز، آن را روشن کرده باشد احساس ناراحتی می‌کنید و عصبی می‌شوید. دلیل این تغییر حالت در اتاقی که دکوراسیون یکسان دارد اما تنها نورپردازی آن تغییر کرده است، چه می‌تواند باشد؟

در سال ۲۰۱۴ مجله‌ای به نام روانشناسی مصرف‌کننده، نتیجه مطالعاتی درباره تأثیر نورپردازی بر احساسات را منتشر کرد. بر طبق آن مقاله هر چه نورپردازی محیطی شدیدتر باشد، احساسات افراد حاضر در آن محیط بیش‌تر و شدیدتر تحت تأثیر قرار می گیرد-هم احساسات منفی و هم احساسات مثبت.

بیشتر بدانید ساخت دیوار سبز در خانه

این تحقیق شامل ۶ شرکت‌کننده بود و رابطه میان احساسات و نورپردازی محیط را مورد آزمایش قرار داده بود. هنگامی‌ که شرکت‌کنندگان در معرض نور شفاف با میزان کمی هاله قرمز قرار گرفتند، نشانه‌های احساس گرما در آن‌ها پدیدار شد و هنگامی‌که نورپردازی به رنگ آبی تمایل پیدا کرد، شرکت‌کنندگان نشانه‌های احساس عصبانیت را بروز دادند.

نتیجه تحقیق این بود که هرچقدر نورپردازی شدیدتر باشد، احساسات افراد نیز با شدت بیشتری خود را نشان می‌دهد. علاوه بر شدت، رنگ نور نیز بر حس و حال افراد تأثیر دارد.

با توجه به تاثیر اثبات شده نورپردازی بر احساسات و حس و حال افراد، در ادامه مطلب به اصول نورپردازی داخلی ساختمان می‌پردازیم.

انواع نورپردازی در معماری داخلی | اصول نورپردازی در دکوراسیون داخلی | اصول نورپردازی داخلی ساختمان
نورپردازی فراگیر و ملایم احساس آرامش و “در خانه بودن” افراد را افزایش می دهد.

اصول نورپردازی در معماری داخلی

پیش از تصمیم‌گیری برای نورپردازی خانه باید بدانیم که هر قسمت از خانه چه نوع کارایی دارد و چگونه توسط افراد اشغال می‌شود. با بررسی این موضوعات، نورپردازی هر قسمت از خانه از اصول نورپردازی داخلیِ مناسب خود پیروی خواهد کرد و حس و حالی که مدنظر دارید را برای شما ایجاد خواهد نمود.

نور طبیعی و نور مصنوعی

بسیاری از افراد از نور طبیعی لذت می‌برند و هرکاری برای داشتن نور طبیعی بیشتر در منزل‌شان انجام می‌دهند. تعیین منبع اصلی نور طبیعی در منزل، یکی از اولین اصول نورپردازی داخلی خانه است. شما می‌توانید با نصب بلوک‌های شیشه‌ای، ایجاد پنجره‌ها و درهای جدید نور طبیعی خانه خود را افزایش دهید.

در کنار نور طبیعی، نور مصنوعی هم نقش بسیاری در نورپردازی داخلی دارد. نورپردازی داخلی غیر طبیعی شامل ۳ نوع نور می‌شود که بر اساس کاربردشان تقسیم‌بندی می‌شوند:

نورپردازی مستقیم، فراگیر و تاکیدکننده

اجزای نورپردازی بر سه نوع است: نورپردازی مستقیم، فراگیر و تاکیدکننده. شناخت کاربرد هر یک از این انواع نورپردازی به ما در پروژه نورپردازی خانه کمک شایانی می‌کند.

  • نور فراگیر از منبع نوری که در تمام خانه حاضر است و روشنایی ملایمی دارد، ساطع می‌شود و اولین لایه نورپردازی است. نور فراگیر در واقع همان نور عمومی منزل است که معمولا از روشنایی پنجره‌ها و وسایلی همچون لوستر ایجاد می‌شود. بسیاری از افراد هنگام طراحی نورپردازی داخلی خانه، تنها به نور فراگیر بسنده می‌کنند. در حالیکه این نور، اولین لایه نورپردازی است و می‌توانید آن را با دو لایه دیگر تکمیل کنید.

بیشتر بدانید لیست سرویس خواب عروس و داماد به همراه تصویر

  • نورپردازی مستقیم یا متمرکز یک محل خاص از خانه را به‌طور مستقیم روشن می‌کند. این نوع نورپردازی هنگام انجام کارهایی در خانه که به‌دقت و توجه نیاز دارد، کاربرد دارد. به‌عنوان ‌مثال قرار دادن منبع نور مستقیم بالای میز کار یا اپن آشپزخانه هنگام انجام پروژه در خانه یا آماده کردن مواد غذایی برای آشپزی، روشنایی کافی را فراهم می‌کند.
  • نور تاکیدکننده (نقطه‌ای) علاوه بر ایجاد حس و حال خاص و زیبایی، مکان‌های ویژه‌ای از خانه که تمایل داریم بیش‌تر به چشم بیایند را هم روشن می‌کند. به‌عنوان مثل ویترین کمد، تابلوی نقاشی و دکورهای منحصربه‌فردی که می‌خواهیم بهتر دیده شوند. برای طراحی نور تاکیدکننده بهتر است از خود بپرسید که می‌خواهید در هر اتاق، کدام موارد بیشتر به چشم بیایند و یا حس و حال کلی آن اتاق به چه صورت باشد.
آموزش نورپردازی داخلی ساختمان | اصول نورپردازی در دکوراسیون داخلی | اصول نورپردازی داخلی ساختمان
ترکیب های مختلف سه نوع نورپردازی مستقیم، فراگیر و تاکیدکننده سبک های نورپردازی متنوعی را فراهم می آورد.

اصول نورپردازی داخلی در قسمت‌های مختلف خانه

اصول نوپردازی داخلی اتاق‌خواب

اولین اصل نورپردازی اتاق خواب، ایجاد نوری فراگیر برای انجام امور روزمره مثل تمیز کردن، تاکردن لباس‌ها و … است. برای ایجاد این نوع نور، می‌توانید از لوستر و یا نور طبیعی پنجره‌ها استفاده کنید. نصب یک آویز بزرگ در مرکز سقف اتاق، می‌تواند اتاق را به‌طور یکدست و ملایم روشن نماید. هر اتاق خوابی باید مقدار معقولی نور فراگیر و عمومی داشته باشد. برای روشن کردن نقاطی از اتاق که در آن کاری انجام می‌دهید که احتیاج به نور بیش‌تر دارد-مثل مطالعه و آرایش، لازم است از نوع نورپردازی مستقیم استفاده نمایید. می‌توانید یک لامپ دیواری با مدل شبیه لوستر را برای نصب در بالای میز آرایش یا مطالعه انتخاب نمایید و چراغ‌خواب را با آن‌ ست کنید.

رنگ نورپردازی اتاق خواب هم از اهمیت بسیاری برخوردار است. برای مثال لامپ‌های هالوژن معمولا نوری ملایم و سفید از خود ساطع می‌کنند، در حالی که لامپ‌های فلورسنت نوری آبی رنگ دارند. از آنجاییکه تحقیقات نشان می‌دهند که نورهای سفید و آبی هشیاری افراد را بالا می‌برند، بهتر است از این رنگ‌ها در نورپردازی مستقیم و برای اموری که به تمرکز نیاز دارند استفاده شود. البته نور آبی و سفید تولید هورمون ملاتونین (هورمون لازم برای خوابیدن) را کاهش می‌دهند، بنابراین برای آرامش و ریلکس کردن مناسب نیستند. از طرفی نورپردازی‌ای که نور گرم (مثل نور زرد) از خود ساطع می‌کند، برای کارهایی که موجب آرامش افراد می‌شوند مناسب است، زیرا تداخلی با تولید هورمون ملاتونین ندارد.

اصول نورپردازی داخلی ساختمان | اصول نورپردازی در دکوراسیون داخلی | اصول نورپردازی داخلی ساختمان | نورپردازی اتاق خواب
اتاق خواب یعنی جایی از خانه که لازم است از آرامش زیادی برخوردار باشد، به نورپردازی ملایم و آرامش بخش نیاز دارد.

اصول نورپردازی داخلی پذیرایی

در حالیکه اتاق‌های مختلف خانه برای امور خاص مثل استراحت، استحمام، آشپزی و … طراحی شده‌اند، فضای اتاق پذیرایی معمولا برای امور مختلفی از پذیرایی مهمانان گرفته تا مطالعه و یا تماشای تلویزیون، استفاده می‌شود. بنابراین اصول نورپردازی داخلی اتاق پذیرایی، شامل تمامی لایه‌های نورپردازی می‌شود.

نورپردازی در پذیرایی در کنار کاربردی بودن باید زیبایی دکوراسیون آن را نیز نمایش دهد. برای این منظور لازم است ترکیبی از نورپردازی فراگیر و تأکید کننده را به کار ببرید.

آویختن یک لوستر با طراحی کلاسیک یا چند آویز با طراحی مدرن در پذیرایی، می‌تواند نورپردازی فراگیر و یکپارچه را فراهم کند. با چراغ‌های رومیزی و دیواری نیز می‌توانید بر زیبایی دکورهای پذیرایی و معماری آن تأکید کنید. همچنین می‌توانید با استفاده از منبع نوری مثل آباژور، نوری تاکید کننده برای انجام اموری مانند مطالعه در قسمتی از پذیرایی ایجاد کنید.

آموزش نورپردازی داخلی ساختمان | اصول نورپردازی در دکوراسیون داخلی | اصول نورپردازی داخلی ساختمان
سبک دکوراسیون پذیرایی شما کلاسیک است یا مدرن؟ می توانید با توجه به سبک دکور پذیرایی لوستر و چراغ های رومیزی و دیواری را انتخاب کنید.

اصول نورپردازی داخلی آشپزخانه

درست مثل یک صبحانه سالم و مقوی، نورپردازی آشپزخانه هم نیاز به دقت و توجه دارد تا انرژی لازم برای گذراندن روز را به ساکنین خانه بدهد. منبع اصلی نور آشپزخانه طبیعتا یک منبع عمومی مانند لوستر و یا نور طبیعی پنجره‌ها است. به لطف لامپ‌هایی که در بعضی وسایل آشپزخانه مثل اجاق و هود نصب است بخش دیگری از طراحی نورپردازی آشپزخانه هم خودبه‌خود انجام می‌شود. اما اگر برای آشپزی نیاز به نور بیش‌تری دارید می‌توانید از آویزهای سقفی و چراغ‌هایی که در زیر کابینت‌ها نصب می‌شود برای روشن کردن فضای کار آشپزخانه استفاده نمایید. همچنین می‌توانید در صورت تمایل از منابعی مانند چراغ کابینت، برای نشان دادن زیبایی‌ها و تزئینات آشپزخانه استفاده کنید.

روشنایی و نورپردازی آشپزخانه | اصول نورپردازی در دکوراسیون داخلی | اصول نورپردازی داخلی ساختمان | نورپردازی آشپزخانه
آشپزخانه پر جنب و جوش ترین قسمت خانه است و لازم است روشنایی کافی برای آشپزی و سایر کارها را داشته باشد.

اصول نورپردازی داخلی حمام و دستشویی

معمولا نورپردازی حمام و دستشویی منازل، دست کم گرفته می‌شود. اما اگر به این نکته توجه کنید که بیشتر ما معمولا روز خود را با دیدن چهره‌مان در آینه دستشویی شروع می‌کنیم و در بسیاری از اوقات با یک دوش آب گرم در انتهای روز، خستگی‌مان را در می‌کنیم، متوجه خواهید شد که رعایت اصول نورپردازی حمام و دستشویی در واقع از اهمیت بسیاری برخوردار است.

برای روشن کردن هر چه بیشتر روشویی و دیواری که آینه بر آن نصب است، می‌توانید از لامپ‌های دیواری ضد آب که مخصوص حمام و دستشویی ساخته‌شده‌اند، استفاده نمایید. علاوه بر آن نیاز دارید که نورپردازی فراگیر را در حمام و دستشویی ایجاد کنید. برای این کار می‌توانید از انواع لامپ‌های سقفی ضد آب استفاده نمایید.

نورپردازی حمام و دستشویی | اصول نورپردازی در دکوراسیون داخلی | اصول نورپردازی داخلی ساختمان
برای شیو کردن و انجام مراقبت های پوستی لازم است ناحیه روشویی را کمی روشن تر کنید.

سخن پایانی

رعایت اصول نورپردازی ساختمان در دکوراسیون داخلی،  از آنچه به نظر می‌رسد به‌مراتب اهمیت بیش‌تری دارد. خانه‌ای با بهترین دکوراسیون اگر نورپردازی بدی داشته باشد، باعث آزار چشم و دیده نشدن زیبایی‌های آن می‌شود. اما خانه‌ای که اصول نورپپردازی در آن به جا رعایت شده باشد، در افراد حاضر در آن احساس راحتی و آرامش ایجاد می‌کند و دکوراسیون آن هم به بهترین شکل به نظر می‌رسد. شما با رعایت چند قاعده کلی در مورد ترکیب انواع نورپردازی می‌توانید به نورپردازی ایدئال خانه خود برسید. همچنین می‌توانید با مشاوره با متخصصین طراحی و نورپردازی داخلی نتایج کامل‌تری هم بگیرید.

1 نظر
  1. Tofighi می گوید

    جلوگیری از یخ زدن تانکر اب. کالوانیزه در دمای ۱۵ درجه زیر صفر غیر از پشم سنگ یا شیشه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پانزده − یازده =