به چه کولری کولر گازی کم‌ مصرف گفته می‌شود؟

0

قدم گذاشتن به یک اتاق خنک با هوای تازه پس از گذراندن یک روز طولانی در هوای گرم مردادماه به‌راستی لذت فراوانی دارد. همه ما این احساس را دوست داریم بااین‌حال قیمت انرژی هر سال بالاتر می‌رود و نیاز به کولرگازی کم‌مصرف بیش از گذشته احساس می‌شود. در این مقاله ویژگی‌های کلیدی کم‌ مصرف‌ترین کولرگازی را برمی‌شماریم. ویژگی‌هایی که هنگام انتخاب یک کولرگازی برای خانه یا محل کارتان باید به آن‌ها توجه کنید تا با خرید یک کولرگازی کم‌مصرف هزینه مصرف انرژی خود را پایین نگه‌دارید. استادکار همراه شماست ،

مشخصات کولرگازی کم‌مصرف

۱- سایز مناسب کولر با توجه به ابعاد خانه

هنگام انتخاب کولرگازی کم‌مصرف یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که باید به آن توجه کنید اندازه دستگاه است. یک کولر بیش‌ازحد بزرگ برای ابعاد اتاق، سرمای زیادی تولید می‌کند و همچنین باعث می‌شود هوای اتاق به شیوه ناخوشایندی رطوبت پیدا کند. از سوی دیگر یک دستگاه بیش‌ازاندازه کوچک را لازم است برای ساعات طولانی روشن نگهدارید تا خنکی هوای خانه حفظ شود و این خود هزینه مصرف انرژی را بالا می‌برد.

۲- قابلیت اندازه‌گیری و تنظیم دما

در سال‌های اخیر حتی دستگاه‌های تهویه هوای ساده‌ای که به پنجره متصل می‌شوند هم مجهز به صفحه نمایشگری هستند که به شما اجازه می‌دهند یک عدد برای دمای موردنظرتان انتخاب کنید. در مدل‌های پیشرفته‌تر حتی می‌توانید دستگاه را طوری برنامه‌ریزی کنید که سر ساعت مشخصی خاموش شده یا مجدداً روشن شود. زمان‌بندی بهینه و تنظیم دما با توجه به شرایط محیط، به کاهش مصرف انرژی دستگاه کمک شایانی می‌کند.

۳- تنظیمات صرفه‌جویی در مصرف انرژی

کم‌مصرف‌ترین کولرگازی دارای تنظیماتی است که با فعال کردن آن هنگامی‌که هوای اتاق به حد کافی خنک شد، کمپرسور و فن دستگاه به‌طور اتوماتیک خاموش می‌شود. این ویژگی صرفه‌جویی در مصرف انرژی را رقم می‌زند.

۴- ضریب بالای EER و SEER

این دو معیار امتیاز یک دستگاه خاص را در زمینه کم‌مصرف بودن به ما نشان می‌دهند. EER به معنی ضریب مصرف بهینه انرژی و SEER به معنی ضریب مصرف بهینه انرژی فصلی است. یک کولرگازی که در هر دو این معیارها امتیاز بالایی داشته باشد کم‌مصرف به‌حساب می‌آید. می‌توانید رتبه انرژی و این دو ضریب را روی بدنه یا کاتالوگ کولرهای گازی پیدا کنید. برای کولرهایی با ظرفیت کمتر از BTU/h20000 ضریب EER باید حداقل برابر با ۱۰/۷ باشد.

۵- کولرگازی اینورتر با سرعت متغیر

کولرگازی اینورتر یا سیستم‌های اسپیلیت، دستگاه‌هایی هستند که بر روی موتور فن آن‌ها یک VSD (نیروی محرکه با سرعت متغیر) نصب‌شده است. این سیستم با ایجاد تناوب در جریان برق باعث تغییر در سرعت کمپرسور می‌شود. بنابراین هنگامی‌که نیاز داشته باشید اتاق به‌سرعت خنک شود می‌توانید تنظیمات را طوری تعیین کنید که کمپرسور با دور بالا کار کند و در سایر مواقع سرعت آن پایین بیاید. این سازوکار به‌صرفه جویی در مصرف انرژی کمک می‌کند.

فهرست کم‌ مصرف‌ترین کولر گازی جهان در سال ۲۰۱۹

۱- کولر گازی کم‌ مصرف پنجره‌ای Frigidaire 5000 BTU

این کولرگازی کم‌مصرف برای اتاق‌هایی تا مساحت ۱۵ مترمربع مناسب است. طبق نظر کارشناسان اتاق را ظرف مدت کوتاهی خنک می‌کند و باآنکه به همراه آن ریموت، تایمر یا ترموستات دیجیتال عرضه نمی‌شود، بر بدنه آن ۷ آپشن تنظیم دما و ۲ آپشن تنظیم فن جاسازی‌شده است. ابعاد کوچک و قیمت به‌صرفه آن، این دستگاه را به گزینه‌ای عالی برای خانه‌های آپارتمانی تبدیل نموده است.

۲- کولر گازی کم‌ مصرف پنجره‌ای LG LW1216ER-12000 BTU

اگر صاحب‌خانه‌ای با متراژ بالا هستید این کولرگازی کم‌مصرف می‌تواند گزینه بسیار خوبی برای شما باشد. این دستگاه ابعاد نسبتاً بزرگ‌تری نسبت به سایر کولرهای گازی معرفی‌شده در این فهرست دارد اما اگر قدرت این دستگاه را در نظر بگیریم این ویژگی چندان هم دور از انتظار به نظر نمی‌رسد. این مدل کولرگازی LG می‌تواند اتاق‌هایی تا مساحت ۵۰ مترمربع را خنک کند. این دستگاه با آپشن های تایمر و تنظیمات صرفه‌جویی در مصرف انرژی عرضه می‌شود.

۳- کولر گازی کم‌ مصرف پنجره‌ای Friedrich Chill CP06G10B-6000BTU

اگر مایلید یک کولرگازی کم‌مصرف و درعین‌حال پرقدرت را برای خانه‌ای با ابعاد کوچک تهیه کنید، کولرگازی فردریش چیل می‌تواند بهترین انتخاب برای شما باشد. این دستگاه که دارای قدرت BTU 6000 است می‌تواند اتاق‌هایی تا مساحت ۲۳ مترمربع را خنک نماید. این دستگاه مجهز به یک تایمر ۲۴ ساعته، ریموت، حالت مصرف بهینه انرژی و دارای امتیاز بالای کارایی در مصرف انرژی است.

۴- کولر گازی کم‌ مصرف هوشمند Frigidaire FGRC0844S1

این دستگاه هوشمند قابلیت اتصال به وای فای را دارد. دارای قدرت۸۰۰۰BTU ،  امتیاز بالای مصرف انرژی بهینه است و مناسب خانه‌هایی با مساحت تا ۳۲ مترمربع است. ازنظر مشتریانی که از این دستگاه استفاده کرده‌اند اتصال وای فای آن به‌سادگی امکان‌پذیر است. همچنین همراه این کولرگازی کم‌مصرف ریموت، تنظیم سرعت سه‌گانه، حالت مصرف انرژی بهینه و دستگاه یونیزاسیون عرضه می‌شود.

راه‌اندازی سیستم گرمایشی کولرگازی در زمستان

کولرگازی برخلاف نامش فقط وسیله‌ای برای تولید سرما نیست بلکه بسته به نوع کولرگازی و امکانات آن، می‌توان برای گرم کردن خانه هم از آن استفاده نمود. اگر می‌خواهید صاحب کولرگازی شوید که دارای امکانات گرمایشی هم باشد قبل از خرید با پرسش از فروشنده یا چک کردن برچسب فنی دستگاه از وجود این آپشن در دستگاه موردنظر خود مطمئن شوید.

در زمستان می‌توانید حالت کولرگازی خود را بر تنظیمات گرمایشی یا Heat mode قرار دهید. در این حالت کولرگازی هوای گرم را به داخل اتاق می‌دمد تا جایی که دمای اتاق به دمایی که از قبل تنظیم کرده‌اید برسد. سپس کمپرسور اینورتر به‌تدریج کند شده و درنهایت متوقف می‌شود.

فن داخلی دستگاه هنگامی‌که یونیت گرمای خود را از دست می‌دهد می‌ایستد تا از ایجاد هوای خشک جلوگیری کند. هنگامی‌که دمای اتاق افت کرد سیستم گرمایشی مجدداً به راه می‌افتد. هنگامی‌که تابستان از راه رسید لازم از است حالت دستگاه را به تنظیمات سرمایشی یا Cool mode بازگردانید.

مصرف برق در حالت سیکل گرمایش کولرگازی

دمای بهینه کولرگازی در حالت سیکل سرمایشی بین ۲۵ تا ۲۷ درجه سانتی گراد و در حالت سیکل گرمایشی بین ۱۸ تا ۲۰ درجه سانتی گراد است. قرار دادن دما در این بازه‌ها مصرف بهینه انرژی را تضمین می‌کند. البته در نظر داشته باشید که این اعداد برای مناطقی با آب‌وهوای معتدل در نظر گرفته‌شده‌اند. برای مناطقی با آب‌وهوای بسیار گرم دمای کمتری برای حالت سرمایشی لازم است تعیین شود و برای مناطقی با آب‌وهوای  بسیار سرد اعداد تعیین‌شده برای دما در حالت گرمایشی باید تا حدی بیش‌تر باشند.

در کل هرچقدر دمایی که برای کولرگازی خود چه در حالت گرمایشی و چه در حالت سرمایشی در نظر می‌گیرید، با اعداد میانگین متفاوت باشند دستگاه شما وادار می‌شود سخت‌تر کار کند و درنتیجه مصرف انرژی بالاتر رفته و هزینه انرژی افزایش می‌یابد.

نتیجه گیری

هنگام خرید کولرگازی حتماً ابعاد خانه را در نظر داشته باشید و کولری را انتخاب نمایید که ازنظر استانداردها و ویژگی‌های معرفی‌شده در این مقاله امتیاز بالایی را کسب نمایند. جهت نصب، تعمیر و سرویس کولرگازی خود می‌توانید با کمک استادکار از متخصصان باتجربه در این زمینه کمک بگیرید.

منابع: mitsubishielectric, thespruce, beeindia

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

4 × دو =