مقایسه کم مصرف ترین سیستم سرمایشی

0

در مقاله قبل روش های کاهش پول برق کولر گازی را گفتیم این روزها آفتاب به تندی می‌تابد و آن‌چه که بیش از همه به ذهن‌ها متبادر می‌شود، استفاده از یک سیستم سرمایشی فوق‌العاده است. با وجود آنکه ممکن است برخی از روزهای تابستانی را تا به امروز در گرما به سر برده‌اید، اما هنوز برای انتخاب بهترین سیستم سرمایشی دیر نشده‌ است. از آنجایی که سیستم‌های سرمایشی اغلب به دلیل مصرف بالای برق، پر هزینه هستند، شاید بد نباشد با مقایسه سیستم‌های سرمایشی ، کم مصرف‌‌ترین آن را انتخاب نمایید. در ادامه با استادکار اپلیکیشن درخواست خدمات همراه باشید .

مقایسه سیستم‌های سرمایشی

سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی، یکی از مهم‌ترین سیستم‌هایی هستند که در هر ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرند. بدون تردید این سیستم‌ها بخش اعظمی از انرژی هر ساختمانی را مصرف می‌کنند. به همین دلیل بسیاری از افراد در روزهای گرم تابستانی با مقایسه سیستم‌های سرمایشی و در روزهای سرد با انتخاب بهترین سیستم‌های گرمایشی بر آن هستند تا میزان مصرف انرژی را تا حد امکان کاهش دهند.

جدیدترین سیستم سرمایش ساختمان
برای فرار از گرمای شدید تابستان، استفاده از کم مصرف ترین سیستم سرمایشی می تواند بسیار موثر باشد.

از طرفی، بنابر گزارش‌های منتشر شده، سیستم‌های تهویه مطبوع، چیزی در حدود ۱۰ درصد از کل مصرف انرژی در سراسر جهان در سال ۲۰۱۶، را مصرف کرده‌اند. با توجه به این نرخ، پیش بینی شده است که میزان انرژی مصرفی این سیستم‌ها تا سال ۲۰۵۰ سه برابر این مقدار خواهد شد.

از سوی دیگر برای تولید برق مورد نیاز این سیستم‌ها، علاوه بر دی‌اکسید کردن، از گازهای گلخانه‌ای مانند هیدروفلوروکربن‌‌ها نیز استفاده می‌شود. درست است که HFC ها برای محافظت از لایه اوزون معرفی شدند، اما این گازها به افزایش گرمای کره زمین می‌انجامند که به هیچ عنوان به سود محیط زیست‌مان نخواهد بود. به همین دلیل بسیاری از کشورها در سال ۲۰۱۶ توافق کردند تا چند سال آینده، برای حفاظت از کره زمین، استفاده از این گازها را به طور کامل متوقف سازند. اگر علاقه مند هستید در مورد تفاوت کولر گازی اینورتر و کولر معمولی بیشتر بدانید مقاله استادکار در این باره را مطالعه کنید .

بیشتر بدانید نحوه نگهداری سیستم‌ های سرمایشی

پیشرفت تکنولوژی‌ و به کارگیری روش‌های جدید می‌تواند در این امر و تولید کم مصرف‌ترین سیستم‌های سرمایشی بسیار کمک کننده باشند. البته هنوز بسیاری از این تکنولوژی‌های معرفی شده به منظور کاهش مصرف انرژی در این سیستم‌ها، تنها در مرحله مطالعه و بررسی باقی مانده اند تا بتوانند در آینده جایگزین سیستم‌های جدید شوند.

اما برخی از آن‌ها مانند سیستم‎های اینورتر، VRF و GF از جمله مواردی هستند که انقلابی در مصرف انرژی به راه انداخته‌اند. در ادامه مطلب با آن‌ها آشنا خواهید شد تا در نهایت بتوانید کم مصرف ترین سیستم سرمایشی را انتخاب نمایید.

سیستم سرمایش و گرمایش صنعتی
از آنجایی که اغلب سیستم های سرمایشی برق زیادی مصرف می کنند، مقایسه سیستم‌های سرمایشی برای انتخاب کم مصرف ترین آنها، راه مناسبی خواهد بود.

کم مصرف ترین سیستم سرمایشی کدام است؟

سیستم‌های اینورتر

سیستم‌های اینورتر نوعی از کم مصرف ترین سیستم های سرمایشی هستند، چرا که به دلیل داشتن مدار الکترویکی مجهز به ترموستات، می‌توانند جریان برق را کنترل نمایند. این نوع سیستم‌ها به محض آنکه دمای محیط با دمای درخواستی تعریف شده از سوی کاربر هماهنگ شد، با خاموش نمودن جریان برق، از مصرف انرژی جلوگیری می‌کند که این در نهایت در مصرف هزینه‌های انرژی بسیار تاثیرگذار خواهد بود.
بدون تردید بسیاری از کسانی که این روزها به دنبال کم مصرف ترین سیستم سرمایشی می‌گردند، حتما به سیستم‌های اینورتر با دقت بیشتری می‌نگرند. برای انتخاب کولر گازی کم مصرف مقاله کولر گازی کم مصرف را مطالعه کنید .

سیستم‌های VRF

همان طور که گفتیم، یکی از تکنولوژی‌هایی که منجر به کاهش مصرف برق در سیستم‌های سرمایشی شده است، VRF نام دارد که می‌تواند جریان مبرد را کنترل کند.
Variable Refrigerant Flow یا همان VRF منطبق بر تکنولوژی اینورتر موجود در سیستم‌های تهویه مطبوع هستند. مایع مبردی که قرار است به محیط فرستاده شود، توسط سیستم شیر موجود در این سیستم به نام Pulse Modulating Valve اندازه گیری می‌شود. این سیستم‌ها در واقع مشتکل از چند یونیت داخلی هستند که همگی به یک یونیت خارجی متصل می‌شوند و می‌توانند به طور همزمان سرما و یا گرمای مورد نیاز افراد را تولید نمایند. یونیت‌های خارجی ظرفیت ۸ الی ۱۸ اسب بخار دارند و متعاقبا هرچه قدرت یونیت‌ها قدرت بالاتری داشته باشند، به نصب تعداد کمتری از دستگاه نیاز هست.

بهترین سیستم سرمایش و گرمایش ساختمان
سیستم های VRF یکی از بهترین سیستم های سرمایشی است که وجود کمپرسورهای ویژه ای در آن، عملکرد بهتری را از خود نشان می دهند.

از مزیت‌های سیستم‌های VRF می‌توانیم به حذف لوله‌کشی‌های گسترده، تنظیم دما هوای محیط برای هر محیط به طور مجاز اشاره نماییم. این سیستم، مانند بسیاری از سیستم‌های سرمایشی موجود در بازار، امکان تنظیم رطوبت در هوا، تنظیم سرعت جریا هوا و همچنین پاکسازی هوا را دارند.

ضمنا لازم به ذکر است که این سیستم در واحدهای داخلی تنوع دارد به همین دلیل محدودیت‌ها برای طراحی و استفاده از یک سیستم سرمایشی را از بین می‌برد. وجود نوعی از کمپرسورها و فن‌های کندانسور سبب شده تا صدای VRF به شدت کاهش یابد و همین موضوع محبوبیت این سیستم را دو چندان کرده است. از سوی دیگر کمپرسورها، از آن یک سیستم سرمایشی کم مصرف پدید آورده است که می‌تواند در کاهش هزینه‌ها تاثیر گذار باشد.

در مقایسه با چیلرها، این سیستم از سرعت بالاتری در نصب برخوردار است و این به معنای کاهش هزینه‌های اجرا و نصب خواهد بود. این سیستم‌ها، برای فضاهایی که نیاز به سرمایش موضعی دارند، کابردی‌ست، لذا در ساختمان‌های تجاری، پاساژهای بزرگ، مکان‌هایی مانند بیمارستان که انتخاب دما به عهده فرد است، از سیستم VRF استفاده می‌شود. بهتر است انتخاب کولر گازی بر اساس و بر حسب متراژ را مطالعه نمایید .

سیستم‌های GH

در مقایسه سیستم‌های سرمایشی باید بگوییم که یکی از بهترین آن‌ها، سیستم‌های GH مخفف شده عبارت Gas-engine driven Heat Pump است، مقرون به صرفه‌ترین سیستم را برای واحدهای متوسط اداری، تجاری، مسکونی و سایر را فراهم می‌سازد چرا که این سیستم به کمپرسورهای سرعت متغیر مجهز است. از آن‌جایی که تامین انرژی مورد نیاز برای حرکت این کمپرسورها به وسیله موتور درون سوز که سوخت آن از انرژی گاز طبیعی‌ست، صورت می‌گیرد، برای راه اندازی این سیستم به برق محدودی نیاز خواهد بود. یعنی تنها سیستم کنترل و فرمان و فن‌ها برای کار کردن به انرژی برق نیاز دارند. در نتیجه سیستم‌های GH در مقایسه با سایر سیستم‌ها برق کمتری مصرف می‌کنند.

نتیجه گیری

آنچه که در بالا از مقایسه سیستم‌های سرمایشی خواندید، نشان می‌دهد که این روزها توجه زیادی به سیستم‌های کم مصرف شده است، از سویی مصرف بی رویه برق این سیستم‌ها، هزینه زیادی را بر دوش کاربران می‌گذارند، و از سوی دیگر، در روند تولید برق مصرفی آن‌ها به محیط زیست آسیب وارد می‌شود. اما احتمالا با پیشرفت تکنولوژی به زودی شاهد بهترین سیستم‌های سرمایشی با مصرف برق بسیار اندک خواهیم بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شانزده − هشت =