روش های تمیز کردن لوستر

0

تمیز کردن لوستری که خاک شفافیت آن را از بین برده، تأثیر زیادی روی زیبا به نظر رسیدن دکوراسیون منزلتان خواهد داشت. درخشش یک لوستر طلایی بعد از تمیز کردن، زمانی که نور را منعکس می‌کند جلوه فوق‌العاده‌ای به محیط می‌بخشد و با تمیز کردن لوستر کریستال تلالو نور از میان شفافیت کریستا‌ل‌های لوستر سالن پذیرایی‌تان را درخشان‌تر می‌کند. اما فوت و فن‌های تمیز کردن لوستر متفاوت است و روش تمیز کردن لوستر طلایی تفاوت زیادی با نحوه شستن لوستر کریستالی دارد و رعایت نکردن نکات ایمنی ضمن این تمیزکاری می‌تواند موجب از بین رفتن رنگ و کدر شدن لوستر شود. در این مقاله از استادکار قصد داریم تا با هم روش‌های تمیز کردن لوستر را یاد بگیریم و از سیاه شدن لوستر جلوگیری کنیم، لطفاً با ما همراه باشید.

اهمیت تمیز کردن لوستر

لوستر یکی از مهم‌ترین اجزای موجود در دکوراسیون منزل شماست که تأثیر آن بر زیبایی مکان، بیشتر از آن چیزی است که تصور می‌شود. وقتی گرد و غبار و آلودگی روی لوستر بنشیند، ظاهری کدر پیدا می‌کند و زمانی که نور به کریستال‌ها و یا قطعات طلایی آن برخورد می‌کنند، درخشش کمی از خود نشان داده و جلوه و زیبایی اولیه خود را از دست می‌دهد. از طرفی، تمیز کردن لوستر نیاز به آگاهی از یک سری نکات ضروری دارد که به شما کمک می‌کند برای هر جنس لوستر از چه روشی استفاده کنید و برخورد چه موادی با لوستر موجب خراب شدن رنگ آن خواهد شد.

بیشتر بدانید آموزش روش‌ های تمیز کردن لوستر کریستالی

لوستر یکی از مهم‌ترین اجزای موجود در دکوراسیون منزل شماست که تأثیر زیادی روی زیبایی محیط دارد.
لوستر یکی از مهم‌ترین اجزای موجود در دکوراسیون منزل شماست که تأثیر زیادی روی زیبایی محیط دارد.

نکاتی که باید قبل از شروع به تمیز کردن لوستر بدانید

  • قبل از شروع به تمیز کردن لوستر حتماً برق آن را قطع کنید.
  • تمیز کردن مداوم لوسترها در هر هفته و با استفاده از پارچه نمناک موجب می‌شود تا خاک کمتری روی آن بنشید و لوسترهایتان همیشه براق و تمیز به نظر برسند.
  • معمولاً بسیاری از مدل‌های لوستر آویزهایی دارند که برای تمیز کردن آن ممکن است نیاز به باز کردن گوی‌ها باشد، بهتر است قبل از باز کردن یک عکس از نحوه اتصال و مدل لوستر بگیرید تا در انتها راحت‌تر آن را سر جای خود نصب کنید.
  • در مورد هیچ جنس لوستری هیچ‌گاه از مواد سفیدکننده استفاده کنید، زیرا این کار می‌تواند به شدت به لوستر شما آسیب بزند و موجب سیاه شدن لوستر شود.
  • در هنگام تمیز کردن لوستر حتماً پارچه‌ای زیر آن پهن کنید تا خاک روی آن بر روی زمین نریزد و در صورت افتادن اجزای لوستر بر روی زمین راحت‌تر بتوانید آن را پیدا کنید.
  • به جای استفاده از دستمال برای خشک کردن یا تمیز کردن لوستر می‌توانید از یک دستکش پنبه‌ای نرم استفاده کنید که تسلط بیشتری نیز هنگام تمیزکاری داشته باشید.

بیشتر بدانید ۰ تا ۱۰۰ اصول طراحی دکوراسیون داخلی آتلیه

تمیز کردن لوستر کریستال

  1. برای تمیز کردن لوستر کریستالی ابتدا لامپ‌ها را جدا کنید و همه آن‌ها را به وسیله یک دستمال مرطوب تمیز کرده و در مکانی مطمئن قرار دهید.
  2. حال به آرامی همه گوی‌های کریستالی روی لوستر را جدا کنید و داخل ظرف مناسبی قرار دهید. نحوه شستن لوستر کریستالی به این صورت است که همه گوی‌ها را با آب ولرم و مایع ظرفشویی بشویید.
  3. اگر متوجه شدید که لک چربی روی کریستال‌ها از بین نمی‌رود، نحوه شستن لوستر کریستالی به این صورت خواهد بود که کریستال‌ها را داخل محلول سرکه و آب قرار دهید و با برس نسبتاً نرم هر کریستال را جداگانه تمیز کنید. این کار علاوه بر تمیزی موجب می‌شود تا جلای از دست رفته کریستال‌ها نیز بازگردد.
  4. برای از بردن خش روی کریستال‌ها می‌توانید از مقداری خمیر دندان روی آن استفاده کنید و بعد از کشیدن خمیر دندان روی محل مورد نظر آن را پاک کنید.
برای تمیز کردن کریستال‌های لوستر بهتر است که آن‌ها را به صورت جداگانه بشویید.
برای تمیز کردن کریستال‌های لوستر بهتر است که آن‌ها را به صورت جداگانه بشویید.

اگر مدل لوستر شما طوری است که جدا کردن کریستال‌های آن کار دشواری است، می‌توانید برای تمیز کردن لوستر کریستال از محلول آب و الکل استفاده کنید. برای این کار باید یک سوم لیوان الکل را با دو سوم آب ترکیب کنید و هر یک از آویزهای کریستالی را به آرامی درون لیوان غوطه‌ور کنید. برای سایر قسمت‌ها که دسترسی به آن‌ها کمتر است این کار را با دست انجام دهید و سپس با یک دستمال نرم همه قسمت‌ها را خشک کنید.

بهتر است هر بار بعد از شستن کریستال‌ها لوستر آن‌ها را به خوبی خشک کنید.
بهتر است هر بار بعد از شستن کریستال‌ها لوستر آن‌ها را به خوبی خشک کنید.

استفاده از اسپری تمیز کننده لوستر بدون نیاز به دستمال برای لوسترهای کریستالی

روش دیگری که برای تمیز کردن لوستر کریستال وجود دارد این است که از اسپری تمیز کننده لوستر بدون نیاز به دستمال استفاده کنید. برای این کار نیازی به جدا کردن کریستال‌ها ندارید. تنها کافی است که از محکم بودن لامپ‌ها و قطعی برق مطمئن شوید و روی هر لامپ یک کیسه فریزر قرار دهید تا خیس نشود. برای استفاده از اسپری تمیز کننده لوستر بدون نیاز به دستمال لازم است که محلولی از یک چهارم آمونیاک و سه چهارم آب مقطر و یا آب داغ و صابون تهیه کنید و درون یک اسپری تمیز بریزید.

بیشتر بدانید راهنمای انتخاب کفپوش سرویس بهداشتی

استفاده از اسپری تمیز کننده لوستر بدون نیاز به دستمال نیز روش دیگری برای تمیز کردن لوسترهای کریستالی است.
استفاده از اسپری تمیز کننده لوستر بدون نیاز به دستمال نیز روش دیگری برای تمیز کردن لوسترهای کریستالی است.

این محلول را بر روی همه قسمت‌های لوستر اسپری کنید. وقتی به خوبی همه قسمت‌ها را به محلول آغشته کردید، یک اسپری از آب ولرم تهیه کنید و روی لوستر اسپری کنید. این کار باید در حدی انجام شود که خاک با محلول و آب مخلوط شده و بر روی زمین سرازیر شود. درست است که این اسپری تمیز کننده لوستر بدون نیاز به دستمال است، اما در آخر می‌توانید از یک دستمال نانو که جذب آب خوبی دارد برای خشک کردن همه قسمت‌های لوستر خود استفاده نمایید. توجه داشته باشید که تا چند ساعت نباید لوستر را روشن کنید و اجازه دهید که همه اجزای آن به طور کامل خشک شود. با این روش می‌توانید بدون آشنایی با نحوه شستن لوستر کریستالی آن‌ها را تمیز و براق کنید.

شستن لوستر با بخارشوی

شستن لوستر با بخارشوی نیز روشی است که اخیراً برای راحت‌تر شدن عملیات شستشو به کار گرفته می‌شود. تنها مواردی که باید برای شستن لوستر با بخارشوی در نظر داشته باشید این است که هیچ‌گاه از دمای خیلی بالا برای شستن لوستر استفاده نکنید. شستن لوستر با بخارشوی تنها برای تمیز کردن لوستر کریستال کاربرد دارد و ممکن است موجب سیاه شدن لوستر‌های برنزی و طلایی شود.

بیشتر بدانید دکوراسیون داخلی مغازه پوشاک مردانه

برای تمیز کردن لوستر کریستالی می‌توانید از بخار شوی استفاده کنید.
برای تمیز کردن لوستر کریستالی می‌توانید از بخار شوی استفاده کنید.

فراموش نکنید که بعد از شستن لوستر با بخارشوی باید برای چند ساعت لوسترها خاموش باشد تا به طور کامل خشک شوند. اگر مهارت و کنترل کافی در شستن لوستر با بخارشوی ندارید، بهتر است این کار را انجام ندهید چون تمیز کردن لوستر با این روش می‌تواند موجب آسیب به کریستال‌های لوستر شود.

تمیز کردن لوستر برنز

برای تمیز کردن لوستر برنز می‌توانید از یک مسواک نرم و لیمو ترش تازه استفاده کنید. برای این کار باید آب لیمو را روی همه قسمت‌های لوستر بزنید و با مسواک روی آن بکشید و سپس به وسیله یک پارچه نانوی مرطوب، به خوبی همه بخش‌های لوستر را تمیز کنید. برای تمیز کردن لوستر برنزی که روی آن لکه‌های سخت ایجاد شده است، می‌توانید کمی الکل را با آب و صابون مخلوط کنید و روی بخش‌های لکه‌دار بکشید و سپس به خوبی خشک کنید. برای اینکه از تمیز کردن لوستر برنز نتیجه بهتری بگیرید، حتماً در زمان تمیزکاری همه درزها و کناره‌های لوستر را به محلول آغشته کنید و به خوبی آن را خشک کنید.

برای تمیز کردن لوستر برنز می‌توانید از یک مسواک نرم و لیمو ترش تازه استفاده کنید.
برای تمیز کردن لوستر برنز می‌توانید از یک مسواک نرم و لیمو ترش تازه استفاده کنید.

روش براق کردن لوستر برنز

آشنایی با روش براق کردن لوستر برنز برای جلا دادن لوستر اهمیت زیادی دارد. از آنجایی که روی این نوع لوسترها از تکنیک سیاه قلم استفاده می‌شود، استفاده از هر گونه ماده شیمیایی برای روش براق کردن لوستر برنز می‌تواند موجب سیاه شدن لوستر شود و ظاهر آن را مات و کدر نماید. برای جلا دادن لوستر بهتر است حتماً از دستمال‌های نانو و جاذب آب استفاده شود تا بعد از تمیز کردن به خوبی خشک شود و موجب سیاه شدن لوستر و ایجاد لکه روی آن نگردد. یک روش براق کردن لوستر برنز نیز این است که کمی روغن زیتون روی پارچه بریزید و سپس همه قسمت‌های لوستر برنزی خود را با آن تمیز کنید. باید بدانید که این روش از قدیم و از زمان قدیم برای جلا دادن برنز استفاده می‌شد و هنوز هم به عنوان روش براق کردن لوستر برنز به کار می‌رود.

استفاده از روغن زیتون از قدیم برای براق کردن برنز مورد استفاده قرار می‌گرفت.
استفاده از روغن زیتون از قدیم برای براق کردن برنز مورد استفاده قرار می‌گرفت.

تمیز کردن لوستر طلایی

برای تمیز کردن لوستر طلایی باید دقت و توجه زیادی به خرج دهید زیرا این جنس‌ها گاهی مواقع بسیار حساس هستند و در صورت عدم رعایت نکات هنگام تمیز کردن زود سیاه می‌شوند. تمیز کردن لوستر طلایی به جنس آن بستگی دارد. اگر لوستر طلایی شما از جنس برنز باشد که می‌توانید طبق مراحلی که در بخش قبلی به آن اشاره شد اقدام به تمیز کردن لوستر طلایی خود کنید. اگر لوستر شما دارای روکش رادیوم است، بهتر است برای جلا دادن لوستر تنها از یک پارچه نانوی نمناک برای تمیز کردن لوستر طلایی خود استفاده کنید. به کار بردن مواد شیمیایی برای تمیز کردن این نوع لوسترها معمولاً موجب سیاه شدن لوستر و از بین رفتن روکش آن می‌شود.

برای تمیز کردن لوستر طلایی که کمی کدر شده می‌توانید از ترکیب آب و کمی صابون استفاده کنید. سپس حتماً به خوبی لوسترها را خشک کنید تا وجود رطوبت روی آن باعث سیاه شدن لوستر نشود. توجه داشته باشید که برس‌های زمخت و همچنین اسکاچ و مسواک زبر نباید برای تمیز کردن لوستر طلایی به کار گرفته شوند زیرا ممکن است موجب سیاه شدن لوستر شوند.

بیشتر بدانید نحوه تمیز کردن و برق انداختن اجاق گاز استیل با سرکه و جوش شیرین

برای تمیز کردن لوستر طلایی بهتر است از یک پارچه نمناک استفاده کنید.
برای تمیز کردن لوستر طلایی بهتر است از یک پارچه نمناک استفاده کنید.

کلام آخر

همان‌طور که در این مقاله مطالعه کردید، تمیز کردن لوستر چندان کار سختی نیست و تنها نیاز به آگاهی از نحوه شستشو و کمی دقت دارد. لوسترها نقش مهمی در زیبایی خانه شما دارند، پس سعی کنید با روش درستی اقدام به تمیز کردن آن‌ها نمایید و از کدر و مات شدن آن جلوگیری کنید تا همیشه به بهترین شکل ممکن بدرخشند. اگر برای تمیز کردن منزل خود به افرادی متخصص نیاز داشتید، حتماً از همکاران باتجربه ما در استادکار کمک بگیرید.

خدمات نظافت منزل توسط آقا در استادکار

نظافت منزل

  • شستن دیوار‌ها و پنجره‌ها
  • شستن و تی کشیدن کف
  • نظافت پذیرایی‌و نظافت اتاق‌ها
  • شستن سرویس بهداشتی و حمام
دریافت این خدمت از استادکار

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

4 × پنج =