در هنگام خرید فرش ماشینی باید به چه نکاتی توجه کرد؟

0

اعتقادم این است که برای خرید هر کالا باید ابتدا اطلاعاتی در مورد آن کالا به دست آوریم و پس از افزایش آگاهی‌مان نسبت به خرید اقدام کنیم. با دانستن آن اطلاعات، می‌توانیم به‌هنگام خرید آن کالا به ویژگی‌های مهم آن توجه داشته باشیم و خریدی مطمئن را تجربه کنیم. من با توجه به همین قضیه، برای خرید فرش ماشینی با آقای ضرغامی، یکی از بهترین دوستان‌ام، مشورت کردم. آقای ضرغامی متخصص و کارشناس فرش است و توانست دانش خود را برای خرید فرش ماشینی با من تقسیم کند و خلاصه موجب شود که خریدی عالی داشته باشم. در این نوشتار آن‌چه که آقای ضرغامی به من گفت را با شما در میان می‌گذارم تا اگر قصد خرید فرش ماشینی دارید بتوانید خریدی عالی داشته باشید.

نکاتی برای خرید فرش ماشینی

۱- فرش را برای کجا می‌خواهی؟

تأکید آقای ضرغامی برای خرید فرش ماشینی در وهله‌ی اول این بود که اصلاً فرش را برای کجا می‌خواهم؟ او می‌گفت محل استفاده‌ی فرش ماشینی در انتخاب یک فرش مناسب بسیار مهم است. من به‌دنبال یک فرش برای سالن پذیرایی بودم و از نگاه دوست خوب و متخصص من، باید تعیین می‌کردم که سالن پذیرایی خانه‌ام فرش ۱۲ متری نیاز دارد یا ۹ یا ۶ متری؟ دکوراسیون سالن پذیرایی خانه‌ام چه رنگی را می‌طلبد؟ آیا باید به‌دنبال فرشی باشم با رنگ تیره یا فرشی با رنگ روشن می‌تواند به کارم آید؟ دکوراسیون سالن پذیرایی خانه‌ام سازگار با یک فرش سنتی است یا بایستی یک فرش مدرن یا فانتزی برای آن تهیه کنم؟

در هنگام خرید فرش ماشینی باید به چه نکاتی توجه کرد؟
عکس از Benjamin Torode

تمامی این پرسش‌ها را می‌توانستم با درنظر گرفتن مکانی که برای آن به‌دنبال خرید فرش بودم پاسخ دهم. از این رو طبق سفارش‌های این دوست کارشناس‌ام به شما نیز توصیه می‌کنم که در ابتدا در نظر داشته باشید که فرش را برای کجا می‌خواهید و سپس با در نظر گرفتن ویژگی‌های آن محل تعیین کنید که فرش چه اندازه‌ای باشد، چه رنگی داشته باشد و غیره.

۲- به الیاف فرش توجه کن

مورد دیگری که برای خرید فرش ماشینی به آن توجه کردم الیاف فرش بود. می‌دانید که در حال حاضر همه‌ی فرش‌های ماشینی از یک نوع نخ تهیه نمی‌شوند، بلکه الیاف متعددی برای تهیه‌ی فرش‌های ماشینی وجود دارند. مهم‌ترین و رایج‌ترینِ این الیاف موارد زیر هستند:

  • پشمی
  • اکریلیک
  • پلی‌پروپیلن
  • پلی‌استر

فرش پشمی

فرشی است که بیش‌تر برای دکور مناسب است. این نوع فرش عمدتاً یا باید برای اتاق خواب به کار گرفته شود و یا آن که از آن باید برای نشیمن، که کلی مبل و صندلی در آن وجود دارد، استفاده شود. خوبی این نوع فرش نرمی آن و زیبایی‌اش است. با این حال امکان رشته‌رشته‌شدن الیاف این نوع فرش وجود دارد و عمدتاً کرک‌ریزی آن نیز کم نیست.

در هنگام خرید فرش ماشینی باید به چه نکاتی توجه کرد؟
فرش پشمی

این نکته نیز قابل ذکر است که فرش‌های پشمی ماندگاری خوبی دارند و عمدتاً عمر این فرش‌ها بیش‌تر از فرش‌هایی است که با الیاف مصنوعی تهیه شده‌اند. البته در اغلب موارد قیمت آن‌ها نیز بیش‌تر از سایر فرش‌هاست. در آخر آن که فرش پشمی لکه‌ها را به خود جذب می‌کند و همچنین پاک‌کردن لکه‌ها نیز از روی آن کار آسانی نیست.

فرش اکریلیک

فرش اکریلیک را می‌توان محبوب‌ترین نوع فرش دانست. در زمانه‌ی حاضر، اکثر کمپانی‌های تولیدکننده‌ی فرش ماشینی برای آن که بر کیفیت فرش‌های خود تأکید کنند بر اکریلیک‌بودن آن‌ها تأکید می‌کنند. فرش‌های اکریلیک دوام یا همان ماندگاری خوبی دارند. آقای ضرغامی تأکید می‌کرد که عمر این فرش‌ها بسیار بیش‌تر از فرش‌هایی با الیاف پلی‌استر و یا پلی‌پروپیلن است. از نگاه او قیمت بالاتر این فرش‌ها نیز عمدتاً به همین دلیل است.

در هنگام خرید فرش ماشینی باید به چه نکاتی توجه کرد؟
فرش اکریلیک

فرش‌های اکریلیک در برابر گرما مقاومت زیادی دارند و از این رو کم‌تر در اثر حرارت اتو و یا قابلمه دچار آسیب می‌شوند؛ همچنین اگر شسته شوند و برای خشک‌شدن در برابر آفتاب و هوای آزاد قرار گیرند مشکلی برای آن‌ها پیش نمی‌آید.

با این حال این فرش‌ها، خصوصاً در اوایل استفاده، پرزدهی دارند و هم‌چنین بسیار دیر جذب طبیعت می‌شوند که این البته برای دوست‌داران محیط زیست خبر خوبی نیست. ضمناً قیمت این فرش‌ها نیز بیش‌تر از فرش‌های پلی‌استر و پلی‌پروپیلن است.

فرش پلی‌پروپیلن

این نوع فرش به خوبی رنگ می‌پذیرد و از این رو برای رنگ‌کردن آن به زحمتی بسیار نیاز نیست. همین امر در قیمت پایین‌تر این نوع فرش نسبت به فرش اکریلیک تأثیر داشته است. دوست کارشناس‌ام می‌گفت اگر برای سالن پذیرایی به‌دنبال خرید فرش هستم نباید سمت فرش‌های پروپیلن بروم. از نگاه او این فرش‌ها عمدتاً برای مکان‌هایی که رفت و آمد زیادی دارند مناسب است. ضمناً پلی‌پروپیلن‌ها برخلاف فرش‌های اکریلیک پرزدهی ندارند و شاید همین امر بود که از نگاه آقای ضرغامی این فرش‌ها را مناسب مکان‌های پر رفت و آمد کرده بود.

در هنگام خرید فرش ماشینی باید به چه نکاتی توجه کرد؟
نمونه‌ای از فرش پلی پروپیلن

فرش پلی‌استر

مزایای فرش پلی استر یکی این است که پرزدهی کمی دارد و دوم این که رنگ‌پذیری مناسب آن موجب شده که انواع مختلفی از این نوع فرش در بازار باشند که هر یک طراحی زیبایی دارند و می‌توانند گزینه‌هایی مناسب برای افرای باشند که به زیبایی فرش اهمیتی بسیار می‌دهند. ضمناً این نوع فرش قیمت پایین‌تری نسبت به سایر انواع فرش دارد.

اما درعین این مزایا باید به این معایب هم اشاره داشت که اولاً این نوع فرش ماندگاری خیلی طولانی‌ای ندارد و ثانیاً اگر در مکان‌های پر رفت و آمد مورد استفاده قرار گیرد خیلی سریع کوبیده می‌شود و حالت اولیه‌ی خود را از دست می‌دهد. آقای ضرغامی می‌گفت این نوع فرش برای سالن پذیرایی گزینه‌ی مناسبی نیست.

بیشتر بدانید روش های رنگ برداری و لکه گیری فرش دستباف

در هنگام خرید فرش ماشینی باید به چه نکاتی توجه کرد؟
نمونه‌ای از فرش با نخ پلی‌استر

۳- به تراکم و شانه فرش ماشینی دقت کن

مورد دیگری که قرار شد برای خرید فرش ماشینی به آن دقت کنم تراکم و شانه‌ی فرش بود. دوست کارشناس‌ام می‌گفت فرش‌های ماشینی با شانه و تراکم‌های مختلفی روانه‌ی بازار می‌شوند. منظور از شانه‌ی فرش تعداد ریشه در هر متر عرض فرش است. یعنی مثلاً اگر فرشی ۵۰۰ شانه است در هر متر عرض آن ۵۰۰ گره‌ی رنگ یا ریشه وجود دارد. هر چه تعداد شانه‌های یک فرش بیش‌تر باشد آن فرش ریزبافت‌تر بوده و شباهت بیش‌تری به فرش‌های دست‎‌بافت پیدا می‌کند. اما تراکم به معنای تعداد ریشه در هر متر طولی فرش است. یعنی فرش با تراکم ۲۵۵۰ دارای ۲۵۵۰ ریشه در هر متر طولی است. هرچه فرشی تراکم بیش‌تری داشته باشد فشردگی بیش‌تری دارد و سنگین‌تر است.

فرش‌های با تراکم بالا ممکن است دوام بیش‌تری داشته باشند. همچنین فرش‌های با شانه‌ی بالا شلوغی بیش‌تری دارند. پس کسی که به دنبال یک فرش سنگین و شلوغ است باید به دنبال خرید یک فرش ۱۲۰۰ شانه با تراکم ۳۶۰۰ باشد.

در هنگام خرید فرش ماشینی باید به چه نکاتی توجه کرد؟
نمونه‌ای از فرش ۱۲۰۰ شانه با تراکم ۳۶۰۰؛ فرش کاشان طرح نائین

۴- برند هم کم‌اهمیت نیست

سوای آن که برخی برندها صرفاً با تبلیغات زیاد توانسته‌اند بالا بیایند، برخی برندها هستند که واقعاً محصولات‌شان کیفیت زیادی دارند. آقای ضرغامی از میان برندهای فرش از برندهای زیر تعریف‌های زیادی کرد و تأکید داشت فرشی که می‌خرم بهتر است از یکی از این برندها باشد:

  • فرش خاطره کویر کاشان
  • فرش زمرد مشهد
  • فرش نگین مشهد
  • دنیای فرش
  • فرش پاتریس
  • فرش ستاره کویر یزد

سخن آخر

من که توانستم با آن‌چه که دوست عزیزم به من گفت فرش مورد نظرم را خریداری کنم و خوشبختانه اکنون پس از چند ماه استفاده از فرش بسیار راضی هستم. امیدوارم تجربیات‌ام در ارتباط با خرید فرش ماشینی به کار شما نیز بیایند و بتوانید خریدی عالی را تجربه کنید. ضمناً اگر خود شما نیز تجربه‌ی مفیدی در خرید فرش ماشینی دارید در گفتن آن به ما و کاربران دریغ نکنید.

در نگارش این مطلب، علاوه بر توصیه‌های آقای ضرغامی از منابع زیر نیز استفاده شده است:

goodhousekeeping | thespruce

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پانزده − 9 =