تمیز کردن شومینه و ۴ راهکار اساسی نظافت آن

0

شومینه جز یکی از تجهیزات گرمایشی است که امروزه در بسیاری از آپارتمان‌ها به چشم می‌خورد و استفاده از آن در فصل‌های سردی مانند پاییز و زمستان زیاد است. برای استفاده از شومینه و روشن کردن آن باید قبل از هر چیز شومینه را تمیز کرد تا ذرات گرد و غبار باقی مانده از قبل در فضا پخش نشود. تمیز کردن شومینه اصول و تکنیکی دارد که در این مقاله با یکدیگر بررسی خواهیم کرد پس با ما همراه باشید.

نکات مهم قبل از تمیز کردن شومینه

قبل از تمیز کردن شومینه در مزحله نخست مطمئن شوید که شیر گاز مربوط به شومینه به طور کامل بسته باشد. سپس برای تمیز کردن فضای داخل شومینه حتما سعی کنید از دستکش و ماسک استفاده کنید زیرا ممکن است از قبل ذرات دوده و یا گرد و غبار زیادی بر روی دیواره‌های اطراف شومینه نشسته باشد که در صورت پخش شدن سلامت شما را به خطر بی‌‌اندازد پس حتما اصول ایمنی را قبل از تمیز کردن شومینه رعایت کنید.

یکی دیگر از نکاتی که قبل از تمیز کردن شومینه باید در نظر گرفت، خالی کردن هرگونه چوب یا خاکستر حاصل از چوب است. حتما در نظر داشته باشید که محیط اطراف و داخل شومینه را خالی کنید و سپس اقدامات لازم برای تمیز کردن شومینه را در انجام دهید.

اگر به دنبال تمیز کردن و نونوار کردن و برق انداختن خانه خود هستید حتما مطلب راهنمای نظافت منزل را نیز مطالعه کنید!

پاک کننده مناسب برای تمیز کردن شومینه چیست؟

قطعا اولین سوالی که هنگام تمیز کردن شومینه برای اکثر افراد رخ می‌دهد این است که با چه چیزی شومینه را تمیز کنیم؟ و یا از چه پاک کننده‌ای برای تمیز کردن شومینه استفاده کنیم؟

پیشنهاد ما به شما این است که در درجه اول سعی کنید از پاک‌کننده‌های کم ضرر و غیر شیمیایی مانند آب، سرکه سفید و جوش شیرین استفاده کنید اما اگر حجم کثیفی زیاد است می‌توانید از پاک کننده‌های صنعتی مانند مایع ظرف شویی یا دست شویی و یا کرم تاتار برای تمیز کردن شومینه استفاده کنید.

۴ راهکار تمیز کردن شومینه:

تمیز کردن شومینه با سرکه سفید

سرکه سفید یکی از مواد پاک کننده بسیار قوی است که اغلب به عنوان سفید کننده برای تمیز کردن مبلمان، فرش و یا وسایل دیگر استفاده می‌شود. برای تمیز کردن شومینه با سرکه سفید ابتدا بایستی به میزان برابر سرکه سفید و آب را با یکدیگر مخلوط کنید. سپس محلول مورد نظر را در یک شیشه اسپری ریخته و به تمام دیواره‌های اطراف شومینه اسپری کنید. بعد از گذشت چند دقیقه و جذب شدن محلول با استفاده از یک برس مخصوص تمام گرد و غبار و دوده‌های دیواره‌های شومینه را تمیز کنید. اگر این کار را به صورت مرتب تا چند روز انجام دهید قطعا متوجه تاثیر شگفت انگیز آن خواهید شد.

اگر به دنبال دیگر خواص پاک کنندگی سرکه هستید هرگز مطلب کاربرد سرکه در نظافت خانه و آشپزخانه را از دست ندهید!

تمیز کردن شومینه با سرکه سفید

تمیز کردن شومینه با جوش شیرین

تاثیر جوش شیرین به عنوان یک ماده پاک کننده دست کمی از سرکه ندارد. برای استفاده از جوش شیرین بایستی یک یا دو قاشق غذاخوری جوش شیرین را در مایع ظرف شویی یا دستشویی مخلوط کنید و سپس ماده خمیری به دست آمده را با یک دستمال یا برس مخصوص به اطراف دیواره‌های شومینه بزنید و پس از گذشت چند دقیقه تمام محل را با آب گرم بشویید تا شومینه به خوبی تمیز شود.

تمیز کردن شومینه با جوش شیرین

تمیز کردن شومینه با سدیم فسفات

سدیم فسفات یکی از ترکیب‌های قوی برای تمیز کردن و از بین بردن هرگونه دوده یا چسبندگی‌های قوی مانند گریس است. شما می‌توانید سدیم فسفات را از بازار تهیه کنید. برای تمیز کردن شومینه با سدیم فسفات ابتدا یک چهارم فنجان سدیم فسفات را با هفت لیتر آب گرم مخلوط کنید. سپس با استفاده از برس تمام محل را با مخلوط مورد نظر تمیز کنید.

تمیز کردن شومینه با سدیم فسفات

تمیز کردن شومینه آجری با کرم تاتار

اگر دیواره‌های داخل و بیرون شومینه شما با آجر

تزئین شده است و برای تمیز کردن آن نمی‌دانید از چه پاکک کندده‌ای استفاده کنید ما به شما کرم تاتار را پیشنهاد می‌دهید. کرم تاتار به عنوان یک سفید کننده با خاصیت اسیدی بالا می‌تواند آجرها را برق بی‌اندازد. برای استفاده از این کرم شما به مقداری آب و دو قاشق کرم تاتار نیاز دارید تا این دو را با یکدیگر مخلوط کنید. سپس مخلوط خمیری به دست آمده را با استفاده از یک برس کوچک به تمام آجرها زده و پس از گذشت چند دقیقه با آب گرم محل را بشویید.

کرم تاتار جز یکی از کرم‌های خورکی است که در شیرینی پزی از آن استفاده می‌شود، اما جالب است بدانید این پودر خاصیت پاک کنندگی قوی نیز دارد و می‌توان به عنوان پاک کننده برای سطوحی مانند آجر از آن استفاده کرد.

تمیز کردن دودکش شومینه

معمولا بیشتری حجم ذرات دوده در قسمت دودکش بر روی هم انباشته می‌شود در نتیجه تمیز کردن دودکش شومینه سالی یک بار لازم است. برای تمیز کردن دودکش شومینه بهترین راه حل استفاده از یک برس زبر است. برای این کار شما بایستی پس از زدن ماسک تمام لایه داخلی دودکش را با برس بتراشید. البته حتما مراقب تماس چشم خود باشید و برای جلوگیری از هر گونه آسیبی سعی کنید از عینک مخصوص نیز استفاده کنید.

تمیز کردن دودکش شومینه
در این تصویر متخصص نظافت خانه، با کمک یک دوربین سیار که در نوک یک میله بلند نصب کرده است، داخل دودکش شومینه را بررسی میکند. این دوربین تصویر را به صورت در لحظه در تبلت او نشان می‌دهد.

چگونه شومینه را تمیز نگهداریم؟

از چوب خشک استفاده کنید

اگر شومینه شما برای ایجاد گرما به چوب نیاز دارد هیچ گاه از چوب مرطوب برای سوزاندن استفاده نکنید زیرا علاوه بر مقاومتی که در برابر سوزاندن دارد، لکه‌هایی در کف شومینه ایجاد می‌کند و باعث کثیف شدن شومینه می‌شود.

از چوب خشک استفاده کنید

تعویض خاکسترهای شومینه به صورت هفتگی

اگر می‌خواهید مجبور به گذاشتن وقت زیاد برای تمیزکردن شومینه نشوید بهتر است خاکسترهای چوب شومینه را به صورت هفتگی تمیز کنید. این کار سبب می‌شود تا میزان گرد و غبار و دوده کمتر به دیواره‌های اطراف بچسبد و در نتیجه محیط شومینه برای مدتی طولانی تمیز باقی خواهد ماند.

تعویض خاکسترهای شومینه به صورت هفتگی

سخن آخر:

نظافت منزل یکی از ضروری‌ترین مواردی است که باید به آن اهمیت داد. هر کدام از بخش‌های مختلف از خانه بایستی با توجه به اصول و تکنیک‌های خاصی تمیز شود تا بتوان در کنار اعضای خانواده از یک محیط سالم و تمیز نهایت آرامش و عشق را دریافت کرد. حال می‌توانید خودتان به تنهایی کار نظافت را عهده‌دار شوید و برای این کار وقت بگذارید و با خواندن مطالب گوناگون این کار را انجام دهید و یا می‌توانید با خیالی آسوده کارهای مربوط به نظافت محل زندگی و نظافت محل کار خود را به مجموعه استادکار بسپارید و با بهره‌گیری از خدمات این مجموعه خانه خود را برق بی‌اندازید.

خدمات نظافت منزل توسط آقا در استادکار

نظافت منزل

  • شستن دیوار‌ها و پنجره‌ها
  • شستن و تی کشیدن کف
  • نظافت پذیرایی‌و نظافت اتاق‌ها
  • شستن سرویس بهداشتی و حمام
دریافت این خدمت از استادکار

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

4 × دو =