راهکارهای مراقبت از کانتر سنگ مرمر

0

اغلب مردم به خاطر زیبایی طبیعی که سنگ مرمر دارد به آن علاقه مند هستند. آن‌ها از کفپوش مرمر برای خانه خود استفاده می‌کنند یا به شکلی نوین از آن در آشپزخانه استفاده می‌کنند. در بسیاری از آشپزخانه‌های اروپایی از کانتر سنگ مرمر استفاده می‌شود، چرا که مردمان این منطقه علاقه بسیاری به این سنگ زیبا و مجلل دارند و دوست دارند آشپزخانه‌شان مزین به این سنگ باشد. هرچند شاید به خاطر قیمت گرانی که دارد استفاده از کانتر سنگ مرمر در بسیاری از خانه‌ها امکان پذیر نباشد، اما اگر این امکان برایتان وجود داشت که کانتر آشپزخانه را به یک کانتر مجلل مرمری تبدیل کنید، لازم است بدانید برای اینکه این سنگ همیشه درخشش خود را داشته باشد چه کارهایی باید انجام بدهید.

۴ روش مراقبت از کانتر سنگ مرمر

اگر به خوبی از کانتر سنگ مرمر مراقبت نشود به مرور زمان لکه دار شده و رنگ خود را از دست می‌دهد. همین موجب می‌شود دیگر کانتر سنگ مرمر آشپزخانه شما درخشش همیشگی را نداشته و از زیبایی آشپزخانه شما نیز بکاهد. حالا که هزینه بالای انتخاب کانتر آشپزخانه از جنس سنگ مرمر را قبول کرده‌اید لازم است مراقبت‌های ویژه از این سنگ گرانقیمت را نیز در نظر داشته باشید.

  1. از یک لایه محافظ خوب و باکیفیت برای یکدست کردن کانتر سنگ مرمر استفاده کنید

سنگ مرمر از جمله سنگ‌هایی است که خلل و فرج زیادی دارد، بنابراین لازم است تا سطح آن را یکدست کرده و درزهای آن را بگیرید. معمولا وقتی کانتر آشپزخانه را تهیه می‌کنید باید از نصاب آن بخواهید این کار را برایتان انجام دهد. هرچند شما خودتان نیز می‌توانید به سادگی این کار را انجام دهید.

معمولا برای مسطح کردن سنگ مرمر آن را پولیش می‌کنند تا سطح آن براق‌تر شود. روش دیگر صاف کردن یا سنگ زنی است که موجب می‌شود سطح صاف، یکدست و مات شود. امروزه تقریبا نود درصد کانترهای سنگ مرمر آشپزخانه‌ها سنگ زنی می‌شوند. این کار، در قیاس با پولیش، موجب می‌شود خط و خش کمتری روی کانتر سنگ مرمر مشخص شود اما در مقابل موجب می‌شود سنگ مرمر در برابر لکه‌ها حساس‌تر شود.

مراقبت و نگهداری از کانتر سنگ مرمر
مهم است که حداقل سالی یکبار کانتر سنگ مرمر را با دستگاه‌های مخصوص پولیش کرده و برق بیندازید.

درزگیر و برق انداختن سطح سنگ مرمر معمولا سالی یک بار نیاز است. هرچند این مدت زمان برای استفاده عادی از کانتر سنگ مرمر است نه زمانی که از شوینده‌های قوی به روی آن استفاده کنید. اگر می‌خواهید بدانید چه زمانی نیاز است که سطح کانتر سنگ مرمر را سنگ زنی یا پولیش کنید باید دقت داشته باشید قطره آب چه زمانی دیگر روی سنگ مرمر باقی نمی‌ماند و پخش می‌شود.

مراقبت و نگهداری از کانتر سنگ مرمر
اگر کانتر سنگ مرمر کاملا تمیز و صیقلی باشد، قطرات آب روی آن باقی می‌ماند و زود پخش نمی‌شود. برای اینکه بدانید چه زمانی باید نسبت به پولیش یا سنگ زنی کانتر آشپزخانه خود اقدام کنید به این نکته دقت داشته باشید.
  1. هر روز کانتر آشپزخانه را با دقت تمیز کنید

برای اینکه پس از سنگ زنی و پولیش به خوبی از کانتر سنگ مرمر محافظت کنید نیاز است که هر روز آن را با یک پارچه میکروفایبر و نرم یا اسفنج و مقداری صابون مایع یا مایع ظرفشویی و آب تمیز کنید. اگه هر ماده غذایی روی کانتر ریخت بلافاصله آن را پاک کنید تا موجب بوجود آمدن لکه و تغییر رنگ سنگ مرمر نشود. دقت داشته باشید هیچ فرقی نمی‌کند اگر بلافاصله سنگ مرمر را پولیش کرده و ماده محافظ به روی آن زده باشید، اگر لکه مواد غذایی روی آن باقی بماند به مرور زمان به خورد سنگ رفته و موجب تغییر رنگ آن می‌شود.

مراقبت و نگهداری از کانتر سنگ مرمر
هر روز روی اوپن آشپزخانه مرمری را با یک دستمال خشک و نرم و ترکیبی از آب و مایع ظرفشویی تمیز کنید تا هیچ لکه‌ای روی آن باقی نماند.

برای بریدن مواد غذایی حتما از تخته برش استفاده کنید. از سر بی حوصلگی هیچ چیزی را روی سنگ مرمر نبرید چرا که خیلی زود اثر چاقو روی آن باقی مانده و خش می‌افتد.

اما دقت داشته باشید که با چه موادی این نوع کانتر آشپزخانه را تمیز می‌کنید. شاید لازم است بدانید که برخلاف برخی کانترهای دیگر که می‌توان به راحتی با تمیزکننده‌های طبیعی آن‌ها را برق انداخت، سنگ مرمر به شدت در برابر چنین موادی حساس است. حتی پاشش چند قطره از مواد طبیعی اسیدی همانند آبلیمو، سرکه یا سس گوجه فرنگی هم می‌تواند موجب رنگ پریدگی این سنگ شود. بسیار مهم است که دقت داشته باشید سنگ مرمر در معرض چنین موادی قرار نگیرد چرا که برطرف کردن رنگ پریدگی سنگ مرمر به این سادگی امکان ندارد.

  1. لکه و رنگ پریدگی را از بین ببرید

گاهی ممکن است لکه‌ها و بخصوص رنگ پریدگی سطح کانتر سنگ مرمر با آب و صابون از بین نرود. در این صورت باید راهکار دیگری را پیش بگیرید و از یک شوینده قوی‌تر کمک بگیرید. می‌توانید از آب و مقداری سفیدکننده استفاده کنید و با اسفنج به روی لکه بکشید. وقتی کارتان تمام شد متوجه خواهید شد که جایی که تمیزکرده‌اید نسبت به سایر نقاط روشن‌تر است. بنابراین لازم است که به طور کلی سطح کانتر را با همین ماده شوینده تمیز کنید. بگذارید کاملا خشک شود و چند روز بگذرد. سپس از لایه محافظ مخصوص سنگ مرمر برای یکدست کردن و براق کردن سطح کانتر استفاده کنید. در نهایت روی آن را با یک دستمال خشک و تمیز دستمال بکشید تا همانند روز اولش تمیز و براق شود.

انواع اوپن آشپزخانه سنگ مرمر و مراقبت از کانتر سنگ مرمر
رنگ پریدگی به روی کانترهای تیره‌تر زودتر نمایان می‌شود. مراقب باشید که کانتر سنگ مرمر در معرض مواد اسیدی قرار نگیرد.
  1. لکه‌های تیره را از بین ببرید

زمانی می‌رسد که خودتان نمی‌توانید به تنهایی کانتر سنگ مرمر را تمیزکرده و لکه‌های روی آن را از بین ببرید. در این مواقع نیاز است از افراد متخصص در صیقل دادن سنگ کمک بگیرید. این افراد به خوبی می‌دانند باید چگونه با کانتر سنگ مرمر برخورد کنند تا همانند روز اولش تمیز و یکدست شود. هرچند اگر خودتان این توانایی را در خود می‌بینید که با سمباده به روی سنگ مرمر بکشید تا لکه‌های عمیق و تیره آن از بین برود و نگرانی از آسیب رساندن به سنگ مرمر ندارید، فقط کافیست یک سمباده و مایع محافظ سنگ مرمر تهیه کنید. ابتدا روی لکه را سمباده بکشید و در نهایت لایه محافظ را روی آن بریزید و با دستمال پخش کنید تا یکدست شود.

انواع اوپن آشپزخانه سنگ مرمر و کانتر سنگ مرمر
کانتر آشپزخانه مرمر سفید جلوه و زیبایی خاصی دارد اما هر چه رنگ کانتر روشن‌تر باشد لکه‌های تیره زودتر روی آن نمایان می‌شود بنابراین باید بسیار مراقب لکه‌ها و رنگ پریدگی‌ها باشید.

 سخن پایانی

کانتر سنگ مرمر جلوه و زیبایی خاصی دارد که می‌تواند به هر دکوراسیونی چهره‌ای لوکس‌تر ببخشد. این نوع سنگ اغلب گرانقیمت است، بنابراین اگر آن را انتخاب کنید باید مراقبت‌های ویژه از آن را فراموش نکنید. سنگ مرمر به مرور زمان لکه‌دار شده و رنگ پریده می‌شود بنابراین باید مراقبت‌های خود را با تمیزکردن هر روز آن آغاز کنید تا در نهایت مجبور نباشید زود به زود آن را پولیش کرده و یا تعویض کنید.

منبع: remodelista

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

5 × چهار =