چگونه از آب استخر شنا نگهداری کنیم؟

0

همواره در تمامی آموزش های استاد کار گفته ایم که نگهداری اگر مقوله ای مهمتر از اجرا نباشد، حتما از آن کم اهمیت تر نیست. در همین راستا در این مقاله به نگهداری آب استخر شنا خواهیم پرداخت. با استادکار همراه باشید .

اهمیت نگهداری آب استخر شنا

هر پروژه فنی خواه یک پروژه عمرانی باشد خواه یک پروژه تاسیساتی یا هر نوع دیگری، قابل تقسیم شدن به دو بخش کلی اجرا و نگهداری است. این دو بخش هرگز قابل جدا شدن نیستند و به یک اندازه در پیشبرد اهداف کلی پروژه نقش دارند. هرگز نمی توان بدون اجرای مناسب یا نگهداری صحیح و اصولی یک پروژه فنی عالی را به سرانجام رساند. هرکدام از این دو بخش اگر دچار ایراد باشند، پروژه ما با مشکل روبرو خواهد شد.

این اصل درباره استخرهای شنا بسیار عینی تر است. امکان ندارد شما استخری که نگهداری آن اصولی نیست را ببینید و رغبتی برای استفاده از آن داشته باشید. عدم نگهداری استاندارد آب استخر شنا چه عمومی باشد چه خصوصی، حتی اگر آن استخر با بالاترین استانداردهای مهم اجرا شده باشد، به سرعت بسیار زیادی آن را تبدیل به یک منبع آب آلوده و غیر استفاده برای هرگونه مصرفی تبدیل خواهد کرد.

چگونه از آب استخر شنا نگهداری کنیم
نگهداری استاندارد آب استخر شنا چه عمومی باشد چه خصوصی، در سلامت انسان نقش مهمی دارد

فاکتورهای مهم نگهداری استخر آب

نگهداری استخرهای آب به دو بخش نگهداری تاسیسات جانبی و نگهداری آب تقسیم می شود. در این مطلب نکات حیاتی و مهمی درباره اصول نگهداری آب استخر شنا را با هم مرور خواهیم کرد. اصولی که بدون در نظر گرفتن اینکه شما یک استخر عمومی را اداره می کنید یا یک استخر خصوصی و با مراجعه کننده محدود و مشخص دارید یا اینکه استخر شما روباز است یا سرپوشیده، به شما کمک خواهد کرد یک استخر استاندارد و مناسب داشته باشید.

بعد از آب گیری استخر چند مورد از جمله دمای آب و مواد شیمیایی آب بسیار مهم هستند. در استخر های عمومی ایران معمولا دمای آب استخر را بر روی ۲۹ درجه تا ۳۰ درجه سانتیگراد تنظیم می کنند.

روش های نگهداری از آب استخر شنا

در حال حاضر هفت روش استاندارد برای نگهداری از آب استخرهای شنای عمومی و خصوصی متداول است:

  1. کلر زدن

کلر متداول ترین و مطلوب ‌ترین ماده ضدعفونی کننده آب استخر است که برای نگهداری آب استخر به کار می ‎رود. این ماده دارای شاخصی است که برای ضد عفونی ایده‌ آل است. کلر با باکتری‌ هایی که در آب استخر وجود دارند، مبازره می ‌کند و می ‌تواند باقی ‌مانده معلق لازم به سمت مقابله با آلودگی‌ های فردی شناگران را داخل استخر ایجاد نماید و از این تعداد بالاتر نرود. میزان کلر مورد نیاز برای مقدار باقی ‌مانده معلق مطلوب در داخل استخر، بسته به مقدار کلر لازم برای ضد عفونی کردن آب جبرانی و آب و وضعیت استخر دارد.

در وقت پیک بار استحمامی در استخر، میزان مصرف کلر بیشتر از بار استحمامی متوسط است. زیرا این میزان باکتری ‎ها و مواد ارگانیک به آب، بیشتر است. در صورتی که استخر روباز باشد، با توجه به تجربه، تابش قوی خورشید باعث هدر رفتن سریع کلر باقی‌ مانده می ‌شود.

روش های نگهداری از آب استخر شنا
میزان کلر مورد نیاز برای مقدار باقی ‌مانده معلق مطلوب در داخل استخر، بسته به مقدار کلر لازم برای ضد عفونی کردن آب جبرانی و آب و وضعیت استخر دارد.
  1. هیپوکلریت‌ زن‌ ها

دستگاه ‌های هیپوکلریت ‌زنی دارای یک پمپ دیاگفرامی یا پیستونی کوچک هستند که به آسانی قابل نگهداری است و به راحتی تنظیم می ‌شوند. میزان محلول را می ‌توان با جابجا کردن دیاگفرام یا پیستون تنظیم کرد و به این شیوه دزاژ دقیقی را به داخل آب استخر تزریق نمود.

  1. کلر مایع

درصورتی که کلر در داخل سیلندرهای آهنی سنگین تحت فشار باشد به مایع تبدیل می‌گردد. برای استخرهای که بیش از ۲۳ کیلوگرم در روز کلر نیاز دارند، این سیلندرها مقرون‌ به ‌صرفه ‌تر هستند.

  1. کلر- آمونیاک

با توجه به شرایط، ممکن است استفاده تنها از کلر برای ابقاء میزان مطلوب باقی‌مانده در داخل آب استخر، کافی نباشد. مانند نمونه، یک نوسان سریع در بار استحمامی استخر، نگهدار یک میزان مطلوب باقی ‌مانده کلر در داخل آب را دشوار می‌ کند.

اضافه نمودن محلول آمونیاک به آب قبل از اضافه نمودن کلر، ممکن است نتیجه مطلوبی داشته باشد. از ترکیب یون کلر – آمونیاک، با کلرامین موجود که یک ضدعفونی کننده مؤثر است و از پایداری بیشتری برخوردار است، جهت تثبیت میزان باقی ‌مانده کلر استفاده می شود.

جلوگیری از کثیف شدن آب استخر جلوگیری از تبخیر آب استخر
ترکیب یون کلر – آمونیاک، با کلرامین موجود  یک ضدعفونی کننده مؤثر است که از پایداری بیشتری برخوردار است
  1. بروم

بروم مایع، از خاصیت خورندگی زیادی برخوردار است و گازهای سنگینی از خود آزاد می ‌کند، در نتیجه کنترل آن کاری سخت، حساس و زمان بر است. برم‌ زنی به وسیله تزریق محلول به خط گردش آب استخر و به صورت جوشان در آب استخر، صورت می‌ گیرد. استفاده از این ماده در استخرهای معمولی و به خصوص استخرهای خصوصی به هیچ وجه توصیه نمی شود.

  1. اوزن

گران‌ ترین ماده برای گندزدایی استخر اوزن است. درصورتی که سیستم گندزدایی را به یک دستگاه رطوبت زدایی تجهیز کنید و هوا را دوباره به جریان بیندازید، هزینه زیاد اولیه را به سرعت می‌توانید بازیابی کنید.

با اینکه اوزن ماده مسموم کننده‌‎ بسیار قوی ‌تر از کلر است، اما با وجود مشکلات دستگاه تفسی و سوزش چشم ناشی از به کارگیری کلر، در خصوص اوزن کمتر استفاده می ‌شود. علت آن این است که این ماده بسیار خطرناک‌ است و باید برای استفاده از آن احتیاط‌ های بیشتری انجام داد.

استاندارد آب استخر شنا نگهداری آب استخر رو باز
ازن نسبت به کلر کمتر استفاده می شود. چرا که این ماده بسیار خطرناک‌ است و باید برای استفاده از آن احتیاط‌ های بیشتری انجام داد
  1. پرتوی ماورای بنفش

برای استفاده از این تکنیک باید یک اطاقک مخصوص برای عبور آب تصفیه شده به داخل استخر داشته باشید. این اتاقک در مسیر لامپ‌ های ماورای بنفش که پرتوهای مورد نیاز برای ضدعفونی را منتشر می ‌کنند، قرار دارد. درصورتی که آب گل آلود باشد، از شدت تاثیر پرتو ماورای بنفش کم شده و خاصیت ضد عفونی کنندگی آن کاسته می ‌شود.لامپ‌ های ماورای بنفش نیاز به مراقبت بیشتری دارند، چون قیمت بالایی دارند.

جمع بندی

با توجه به بودجه و هدف خود می توانید از انواع روش های گندزدایی و جلوگیری از کثیف شدن آب استخر که در بالا اشاره شد استفاده کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 × سه =