چگونه خانه را خوشبو کنیم؟

0

دکوراسیون یک خانه تمیز، پر آرامش و خوشبو یکی از اولین‌ترین نیازهای هر فردی است که خسته از کار بیرون یا خرید و … به خانه برمی‌گردد. خانه‌ای که رایحه خوبی داشته باشد، حس لذت بیشتری هم دارد. بوی خوش در کنار تمیزی و جمع وجور بودن وسایل خانه می‌تواند حس خوبی به ساکنین آن دهد. ناگفته نماند وجود انبوه ظروفی که از شب قبل در سینک باقی مانده یا جوراب‌هایی که در گوشه و کنار خانه وجود دارند، می‌تواند به بوی بد موجود در خانه دامن بزند. پس سعی کنید همیشه حواستان به تمیزی و خوشبو کردن خانه باشد. شما می‌توانید از خوشبوکننده طبیعی و دست‌ساز نیز در منزل خود استفاده کنید. با استادکار همراه باشید تا به پاسخ این سوال برسید که چگونه خانه را خوشبو کنیم؟

چگونه خانه‌ای خوشبو داشته باشیم؟

برای خوشبو نگه داشتن خانه روش‌های مختلف شیمیایی و طبیعی وجود دارند که در ادامه به تعدادی از آنها اشاره می‌کنیم. قبل از ادامه مطالعه مقاله 8 علت بوی بد در خانه نیز می‌تواند دلایل ایجاد بوی بد در خانه را برایتان آشکار کند.

باز کردن پنجره‌ها

سریع‌ترین راه برای داشتن فضایی با بو و هوای تازه، باز کردن پنجره‌ها و اجازه ورود نور و هوای تازه خصوصا در صبح هنگام است. البته این روش در حالتی قابل انجام است که در نزدیکی اتوبان یا منطقه صنعتی زندگی نکنید، چرا که در این صورت هوای بیرون آلوده‌تر از هوای خانه است! بنابراین در مناطق عادی عادت کنید هر روز صبح حداقل پنجره اتاق خواب خود را به اندازه‌ای که حریم خصوصی و شرایط آب و ‌هوایی اجازه می‌دهد، باز کنید.

روش‌های خوشبو نگه داشتن خانه
هر روز صبح که از خواب بیدار می‌شوید، پنجره‌ها را باز کنید تا هوای تازه و نور را به خانه‌تان دعوت کنید.

شستشوی لباس‌ها و روتختی‌ها

لازم است هرازگاهی روبالشی، روتختی و حتی در صورت لزوم پرده‌های خانه را بشویید. هیچ چیز به اندازه خوابیدن روی روتختی تمیز لذت‌بخش نیست. ملحفه‌ها هر شب بخشی از عرق و چربی بدن را جذب می‌کنند و علاوه بر آن پوسته‌های نازک پوستمان هم روی آن می‌ریزد. اگر حیوان خانگی دارید شستن و تعویض ملحفه تخت باید در اولویت هفتگی شما باشد. در این مرحله مقاله بوی بد فرش و تشک را چطور از بین ببریم هم مفید است.

یادتان باشد کفش‌ها را حتما داخل جا کفشی بگذارید و درب آن را ببندید. سبد رخت چرک‌ها را خالی کنید و لباس‌هایش را حداقل هفته‌ای یک‌بار داخل ماشین لباسشویی بیاندازید. نگذارید لباس‌هایی که داخل سبد هستند و بوی عرق می‌دهند، این بو را به فضای خانه شما منتقل کنند. می‌توانید این کار را به استادکار نیز محول کنید.

خدمات خشکشویی لباس و اتوشویی

خشکشویی لباس و اتوشویی

  • خشکشویی لباس مجلسی، عروس، نامزدی و لباس شب
  • خشکشویی مانتو، چادر، شال و روسری
  • خشکشویی و اتوکشی کت و شلوار، پالتو، کاپشن و لباس های زمستانی و...
دریافت این خدمت از استادکار

تمیز کردن فرش با جوش شیرین

یکی از روش‌های خوشبو کردن خانه، رسیدگی به فرش‌هاست. ما هر روز مدام روی فرش راه می‌رویم و عرق و آلودگی زیر پاهایمان را به آن منتقل می‌کنیم یا با ریختن مایعات و غذا، باعث به وجود آمدن لکه فرش می‌شویم. فرش‌ها به گونه‌ای هستند که باکتری‌ها را در خود نگه می‌دارند و با گذشت زمان، این باکتری‌ها می‌توانند بوی بد در خانه ایجاد کنند.

در این حالت برای خوشبو کردن فضای اتاق و پاک کردن لکه فرش می‌توانید شامپو فرش را روی سطح آن بکشید. اما اگر نمی‌خواهید از روش‌های شیمیایی استفاده کنید، بهتر است جوش شیرین را امتحان کنید.

جوش شیرین به راحتی می‌تواند هر سطحی را حتی داخل سطل زباله یا کفش عرق‌کرده عاری از بو کند. برای این منظور پوشش کاملی از جوش شیرین روی فرش خود بپاشید و بگذارید یک ساعت به همان صورت بماند. در این یک ساعت روی فرش راه نروید تا باکتری‌ و بوی نامطبوع جذب جوش شیرین شود. سپس همه سطح فرش را جاروبرقی بکشید.

راهکارهای مفید از بین بردن بوی بد فرش و مبل
جوش شیرین می‌تواند بو و باکتری‌های روی فرش را به راحتی از بین ببرد.

خوب است پس از این خود را به پوشیدن دمپایی روفرشی عادت دهید و پس از ورود به خانه دمپایی روفرشی بپوشید. اگر این روش کارساز نبود، شستن فرش خود را به خدمات قالیشویی استادکار بسپارید.

قالیشویی و رفوگری

قالیشویی و رفوگری

  • شستشوی تخصصی انواع فرش، قالی، تابلو فرش و فرش ابریشمی
  • شستشوی فرش دستباف، ماشینی و نفیس
  • شستشوی موکت، روفرشی، پتو و لحاف
  • رفوگری فرش دستباف و ماشینی
دریافت این خدمت از استادکار

خوشبو كردن خانه با قهوه

اگر در تلاش هستید تا بوی رنگ تازه دیوارها، دود سیگار یا بوی حیوانات خانگی را از بین ببرید، قهوه می‌تواند یکی از روش‌های منحصر به فرد در این مسیر باشد. این همان روشی است که در رفع بوی بد یخچال نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای مثال وقتی برق قطع می‌شود، فریزر از کار می‌افتد و نهایتا شما می‌مانید و بوی نامطبوع غذاهای فاسد! بوی ناخوشایند خانه را با قرار دادن قهوه یا جوش شیرین در فضای مربوطه از بین ببرید. مقاله بررسی دلایل و رفع بوی بد آبسردکن یخچال را هم بخوانید.

نحوه ساخت خوشبوکننده خانه

برای ساخت خوشبوکننده طبیعی منزل می‌توانید خودتان دست به کار شوید و رایحه‌ای دلپذیر در خانه پخش کنید. مواد شیمیایی، تحریک‌کننده ریه هستند و به همین دلیل بهتر است با استفاده از مواد طبیعی، خوشبوکننده طبیعی بسازید. برای این منظور شما به یک بطری اسپری تمیز، یک فنجان آب مقطر، سه قاشق الکل و روغن‌های آرامش‌بخش مانند ترنج، اسطوخودوس، بابونه، وانیل یا گل رز احتیاج دارید. تمام این مواد را با هم ترکیب کرده و در بطری ریخته و در هوا اسپری کنید.

استفاده از بوگیرهای طبیعی

تنها با استفاده از برخی مواد ساده طبیعی که معمولا در هر خانه‌ای هم یافت می‌شود، می‌توان بوی نامطبوع را از بین برد. پس نکات زیر را در ذهن داشته باشید:

  • زغال غیرفعال هوا را خوشبو نمی‌کند، اما بوی بد را جذب می‌کند.
  • با قرار دادن یک ظرف سرکه سیب یا انگور در فضای اتاق می‌توانید از بوی دود سیگار و … بکاهید.
  • جوش شیرین نیز برای جذب بو فوق العاده عمل می‌کند، پس کاسه‌ای جوش شیرین داخل اتاق قرار دهید.
  • آب لیمو نیز بو را جذب می‌کند و برش‌های تازه لیمو می‌توانند رایحه خوشی در فضا پخش کنند. سعی کنید تعدادی لیمو در آب ریخته و روی گاز بجوشانید تا رایحه دلپذیر لیمو تمام فضا را پر کند.
انواع خوشبوکننده طبیعی منزل
برش‌های تازه لیمو در آب می‌توانند رایحه خوبی در هوای اتاق پخش کنند.

بخور وانیل برای خوشبو کردن خانه

عصاره وانیل یا نعناع فلفلی نیز دیگر راهکار خوشبو کردن طبیعی در منزل است. کافیست چند عدد وانیل را در بشقاب بگذارید و آن را در اطراف خانه قرار دهید. عصاره وانیل را می‌توانید درون کیسه جاروبرقی نیز بپاشید تا هنگامی که اتاق را جارو می‌کنید، این عصاره در هوا پخش شود و بوی خوش بدهد.

می‌توانید از بخور وانیل نیز استفاده کنید. به طوری که اسانس آن را داخل دستگاه بخور بریزید و بگذارید هوا را مطبوع کند. برخی نیز روغن نارگیل را با پنبه روی لامپ‌ها می‌مالند تا هنگام روشن شدن فضا خوشبو شود. برخی دیگر نیز از روش سنتی پخت کیک و پخش کردن عطر خوب نارگیل در فضا استفاده می‌کنند.

شمع و عود

شمع‌های معطر و عود نیز از خوشبوکننده‌های بسیار محبوب محیط هستند. می‌توان عود را داخل فضاهایی مانند کمد لباس هم قرار داد تا هر بار که درب کمد را باز می‌کنید، با بوی خوش مواجه شوید.

شمع‌های معطر یکی از روش‌های رایحه درمانی و فنگ‌شویی در دکوراسیون داخلی نیز هستند و بهترین استفاده آنها در فضاهای کوچک یا بسته مانند حمام و اتاق خواب است. سعی کنید از شمع‌های طبیعی مانند موم عسل و … استفاده کنید چون انرژی این شمع‌ها مثبت، شفابخش و مفید است.

وسیله‌ای به اسم اسانس‌سوز در بازار وجود دارد که در قسمت بالای آن اسانس ریخته می‌شود و در قسمت پایین نیز فضایی برای قرار دادن شمع وارمر وجود دارد. پس از روشن شدن شمع و گرم شدن محفظه‌ای که روغن یا اسانس معطر را نگه می‌دارد، اسانس به تدریج تبخیر شده و بوی خوش در هوا پخش خواهد شد.

خوشبو کردن خانه به روش ساده
زیر این جاشمعی شمع وارمر بگذارید و رویش اسانس یا روغن معطر بریزید. با روشن کردن شمع و گرم شدن اسانس، بوی خوبی در فضا متساعد می‌شود.

عطر گل‌های طبیعی یا خشک

گل‌های طبیعی مانند گل یاس و بهار نارنج را درون یک لیوان آب قرار دهید و از عطر دلکش آن‌ها خصوصا در ایام بهار سرمست شوید. گل‌هایی مانند یاسمن، سنبل و شکوفه‌های درخت لیمو نیز خانه را خوشبو می‌کنند. اما برای خوشبو کردن خانه می‌توانید از دیگر سبزیجات خشک موجود در خانه استفاده کنید. چه کسی دوست ندارد عطر و طراوت نعناع، پونه کوهی، ریحان یا چوب دارچین را استشمام کند؟

اگر گل طبیعی در اختیار ندارید، می‌توانید از دسته‌ای گل خشک یا گیاهان دارویی برای این منظور استفاده کنید. گل‌های خشک را داخل ظرف تزیینی یا شیشه‌ای بریزید و داخل آن برگه‌های خشک لیمو و در قسمت وسطش یک شمع وامر بگذارید. این مورد یک روش جادویی برای ساطع شدن بوی خوش گیاهانی چون اسطوخودوس خشک، گل محمدی یا گلبرگ گل رز است. این ظرف را می‌توانید داخل حمام و سرویس بهداشتی نیز قرار دهید و از عطر گیاهان سنتی و برگه‌های خشک لیمو احساس آرامش کنید.

استفاده از اسطوخودوس خشک

یکی دیگر از روش‌های خوشبو کردن خانه این است که گیاه اسطوخودوس خشک را داخل نایلون ریخته و آن را در مکان‌های مختلف خانه مانند اتاق خواب، کمددیواری رخت‌خواب‌ها، دراورهای کمد لباس، حتی داخل کابینت‌های ظروف و … قرار دهید. از این رایحه می‌توانید برای آرامش‌بخشی فوری خود نیز استفاده کنید. تنها کافی ‌است دست خود را داخل نایلون برده و اندکی دسته گل خشک اسطوخودوس را با دست بسابید و عطر خوش آن را استثمام کنید.

ظروف شیشه‌ای برای خوشبو کردن خانه

در روش دیگر می‌توانید شیشه‌ای را از روغن‌های گیاهی طبیعی و خوشبو و همچنین مواردی مانند لیمو، سیب خشک، دارچین، رزماری، دانه کاج و … پر کنید. سپس کمی آب و مواد معطری مانند روغن نارگیل داخل این شیشه بریزید.

ساخت خوشبوکننده خانه
مقداری روغن یا اسانس و آب را همراه با برش لیمو، دارچین و رزماری داخل شیشه‌ای بریزید و آن را در فضای اتاق قرار دهید تا بوی آن شما را سرحال بیاورد.

جمع‌بندی

در این مقاله با روش‌های خوشبو کردن خانه آشنا شدید. می‌توانید روش‌های شیمیایی که به ریه‌های شما آسیب می‌رسانند را کنار بگذارید و خودتان خوشبوکننده خانگی‌ خود را بسازید. در این راه ‌می‌توان از اسطوخودوس خشک یا حتی گیاهان در دسترسی چون نعناع و رزماری در کنار دارچین و روغن‌های معطر استفاده کرد. شما از کدام‌یک از روش‌های بالا استفاده می‌کنید؟

دانلود اپلیکیشن استادکار

  • نسخه IOS استادکار
  • نسخه اندروید استادکار
  • دریافت از اپ استور و سیب اپ
  • دریافت از گوگل پلی، کافه بازار و مایکت
دریافت این خدمت از استادکار
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

6 + نه =