روش‌های از بین بردن بخار شیشه دوجداره

1

این روزها تقریبا تمام پنجره‌ها دوجداره شده است زیرا شیشه دوجداره مزایای زیادی مثل عایق حرارتی و صوتی و همچنین بهینه در مصرف انرژی است اما تمیزکاری آن برای خود داستانی دارد. معمولا وقتی لکه‌ای از بخار یا عرق روی شیشه می‌بینیم در اولین فرصت با پارچه و شیشه شوی به جان شیشه‌ها میفتیم تا آن‌ها را تمیز کنیم اما بعد از تمیزکاری متوجه می‌شویم نه تنها شیشه‌ها تمیز نشده بلکه کدرتر هم شده است. می‌دانید علت چیست؟ معمولا اکثر افراد وقتی متوجه بخار و عرق شیشه دوجداره می‌شوند فکر می‌کنند شیشه خراب شده و بخار و هوا از میان جداره‌ها به داخل شیشه نفوذ کرده است.

در چنین وضعیتی بعضی از افراد تصمیم به تعویض پنجره می‌گیرند و برخی دیگر بیخیال تمیز کردن و از بین بردن عرق شیشه دوجداره می‌شوند. حال قرار است در این مطلب از استادکار ما راه‌حل بهتر و سریع‌تری برای از بین بردن بخار شیشه دوجداره به شما معرفی کنیم، پس با ما همراه شوید.

چرا شیشه دوجداره عرق می‌کند؟

بهتر است قبل از اینکه با راهکارهای از بین بردن بخار شیشه دوجداره آشنا شویم، درباره ساختار این مدل شیشه و علت عرق شیشه دوجداره کمی بیشتر بدانیم. به نظر شما بخار کردن شیشه آن هم از نوع دوجداره و پیشرفته چه علتی دارد؟ خب بهتر است ابتدا ساختار این شیشه را بررسی کنیم.

همانطور که می‌دانید امروزه تقریبا تمام پنجره‌های تولیدی دارای یک واحد شیشه عایق‌بندی شده به نام IGU هستند، یعنی در واقع کارخانه تولید شیشه از دو یا سه قاب شیشه برای ساخت یک عدد پنجره استفاده می‌کند که مهم‌ترین علت آن صرفه‌جویی در مصرف انرژی است.

شیشه دوجداره
در خانه‌ها و ساختمان‌های امروزی دیگر خبری از پنجره‌های تک قاب نیست مگر در خانه‌های بسیار قدیمی زیرا صرفه جویی در مصرف انرژی و حفظ بیشتر آن در محیط خانه یک مسئله مهم است.

در حین ساخت پنجره دو جداره سعی می‌شود میان جداره به خوبی با هوا پر شود تا به عنوان یک عایق حرارتی عمل کند. بهترین گازهایی که برای پر کردن هوای بین دو جداره توصیه می‌شود گازهای آرگون کریپتون است. با وجود تمام احترامی که برای این تکنولوژی جدید در ساختار جدید پنجره‌ها به کار رفته و مزایای زیادی را به دنبال داشته باید بگوییم یک مشکل اساسی وجود دارد و آن فرار بودن گاز است.

حال منظور از این حرف چیست؟ مگر در و پنجره‌سازها نمی‌دانند گاز فرار است؟ چرا باید جداره‌ها را با گاز پر کنند که بعدا با مشکلی مثل عرق شیشه دوجداره مواجه شویم؟

بگذارید برای جواب به این سوال‌ها ابتدا یک مثال بزنیم. یک بادکنک پر شده از گاز هلیوم را در نظر بگیرید. ایا می‌توانید به راحتی این بادکنک را در یک جا نگه‌دارید؟ قطعا کار دشواری است چون در نهایت بادکنک به سمت بالا فرار می‌کند، همین موضوع نیز تا حدودی درباره قضیه پنجره دوجداره صادق است. یعنی با وجود آنکه پنجره دوجداره عایق‌بندی شده باز هم منافذی در آن وجود دارد که باعث بیرون رفتن گاز‌های تزریقی آرگون و کریپتون درون آن و در نهایت کاهش طول عمر پنجره می‌شود.

البته فراموش نکنید که عوامل دیگری مانند اختلاف دمای خانه و محیط بیرون، نور خورشید و رطوبت هم در طول عمر پنجره تاثیرگذار هستند. به عبارت دیگر عایق‌بندی پنجره دوجداره در طول زمان ممکن است دچار تغییر و افت کیفی شود و در همین حین گاز میان دو جداره خارج می‌شود و بخار و رطوبت به راحتی به میان جداره‌ها نفوذ پیدا می‌کند و ظاهر پنجره را نیز بخارآلود و کدر می‌سازد.

بیشتر بدانید ریست کردن پکیج ایران رادیاتور

وجود بخار و عرق در میان جداره‌های پنجره می‌تواند به علت خارج شدن گاز در طولانی مدت یا ضربه خوردن جداره و خروج گاز از آن شود.
وجود بخار و عرق در میان جداره‌های پنجره می‌تواند به علت خارج شدن گاز در طولانی مدت یا ضربه خوردن جداره و خروج گاز از آن شود.

روش‌های از بین بردن بخار شیشه دوجداره چیست؟

تا به اینجا متوجه شدیم که علت وجود بخار یا عرق شیشه دوجداره یا به علت استفاده طولانی مدت و کاهش طول عمر پنجره از نظر کیفی است که موجب خروج گاز می‌شود و یا ممکن است میان جداره‌ها در اثر ضربه شکسته و گاز از آن خارج شود. با این توصیف‌ها چندین روش برای از بین بردن بخار شیشه دوجداره وجود دارد:

تعویض پنجره دوجداره

اگر جز دسته افرادی هستید که زمان و حوصله پیگیری لازم برای تعمیر پنجره دوجداره را ندارید و هزینه دوباره برایتان اهمیتی ندارد بهتر است در صورت بروز چنین مشکلی همان ابتدا تلفنتان را بردارید و سفارش شیشه دوجداره جدید ثبت کنید. اما ما این راه را چندان توصیه نمی‌کنیم چون هزینه بسیار زیادی را باید متقبل شوید. البته اگر پنجره‌های خانه کهنه باشد و احتیاج به تعویض داشته باشد بهتر است هزینه لازم را برای این کار پرداخت کنید.

بیشتر بدانید شیشه نشکن چیست؟

تعویض پنجره دوجداره
تعویض پنجره دوجداره یکی از راه های پر هزینه برای رفع عرق شیشه دوجداره است

تعویض ارسی پنجره

برخی از انواع پنجره دوجداره دارای قاب متحرک است. اگر شما هم از این نوع پنجره در خانه خود دارید پیشنهاد ما این است که فقط قاب را تعویض کنید و چارچوب خود پنجره را نگه دارید. معمولا پنجره‌های دو تکه با قاب متحرک ساخته می‌شوند، همان پنجره‌هایی که در دو بخش بالا و پایین حرکت می‌کنند.

ارسی یا همان قاب، محافظی است که اطراف پنجره را در برگرفته و از جداره‌ها و گاز فشرده میان آن محافظت می‌کند که در صورت متحرک بودن می‌توان آن را تعویض کرد.
ارسی یا همان قاب، محافظی است که اطراف پنجره را در برگرفته و از جداره‌ها و گاز فشرده میان آن محافظت می‌کند که در صورت متحرک بودن می‌توان آن را تعویض کرد.

استفاده از محلول مه خشک‌کن

یکی از راه‌حل‌های فنی دیگر برای از بین بردن بخار و عرق شیشه دوجداره استفاده از یک محلول مخصوص برای خشک کردن مه و بخار میان جداره‌ها است. برای این کار شما به یک فرد متخصص و ماهر در این زمینه نیاز دارید تا سوراخی در شیشه ایجاد کند و این محلول را درون جداره اسپری کند. به محض اسپری کردن محلول بخار و عرق ایجاد شده خشک می‌شود و ظاهر پنجره شفاف‌تر به نظر می‌رسد. اما باز هم تاکید می‌کنیم که این کار را خودتان انجام ندهید و از یک استادکار در زمینه ساخت در و پنجره کمک بگیرید.

استفاده از محلول مه خشک کن در جداره پنجره
استفاده از محلول مه خشک کن در جداره پنجره یکی از راه های رفع عرق شیشه دوجداره است

جمع‌بندی

یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید درباره تعمیرات پنجره بدانید این است که همیشه هر نوع تعمیراتی در مورد پنجره ارزان‌تر از تعویض کل پنجره است و طبعا زحمت کمتری هم دارد. بسیاری از شرکت‌هایی که در زمینه ساخت و تولید در و پنجره نیز فعال هستند درآمد اصلی خود را از طریق تعویض در و پنجره کسب می‌کنند. پس اگر بودجه محدودی برای این کار دارید بهتر است قبل از انتخاب راه‌حل پایانی، یعنی تعویض پنجره، روش‌های تعمیراتی آن را امتحان کنید.

1 نظر
  1. حمید می گوید

    با سلام من از بخاری ژاپنی استفاده میکنم.بخاری ژاپنی هوارا رطوبتی میکنه،محلول گلیسیرین و آب زدم بیفایده است ،پنجره هامون آلومینیم قدیمی و دوجداره نیست،چه بسا دوجداره ها هم مشکل تعریق دارند،لطفا راهنمایی بفرمائید تا کاغذ دیواریها،تبدیل به ماست نشدن،
    سپاس از همراهیتون

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

8 + هشت =