۹ تا از مشکلات مایکروویو که نباید بی‌خیالشان شد!

1

هیچ تفاوتی ندارد که به چه اندازه از مایکروویو خود استفاده می‌کنید، چه هرروز و چه چندبار در هفته، مهم این است که این دستگاه کوچک راحتی را برای شما فراهم می‌کند. به همین دلیل است که باید مشکلات مایکروویو را جدی بگیرید. البته نه به این دلیل‌ که به راحتی پاپ‌کورن خود را در این دستگاه آماده یا غذا را گرم کنید، بلکه به دلیل آن‌که ممکن است این علائم کوچک نشان از یک مسئله جدی باشد. گاهی عدم توجه به این نشانه‌های کوچک زنگ خطر آسیب‌های جبران‌ناپذیر بعدی است. تعجب نکنید! خرابی این دستگاه کوچک ممکن است به آتش‌سوزی ختم شود.

اگر نمی‌خواهید به مایکروویو خود صدمه بزنید یا در خانه شاهد آتش گرفتن آن باشید، متن پیش رو را از دست ندهید.

۱- بوی سوختگی از مشکلات مایکروویو

زمانی که بوی سوختگی از دستگاه خود استشمام می‌کنید، دو حالت وجود دارد: مواد غذایی درون دستگاه در حال سوختن است، یا مشکلی جدی در سیم‌کشی یا برق آن به وجود آمده است. به گفته متخصصان به محض استشمام بوی سوختگی، باید بدانید که دستگاه شما دچار مشکل شده است. در این زمان بدون هیچ فوت وقتی دستگاه را خاموش و از برق جدا کنید.

هیچ تفاوتی ندارد که این بوی سوختگی ناشی از چیست. مهم این است که شما هیچ زمانی را برای متوقف کردن مشکل از دست ندهید. زیرا نادیده گرفتن این موضوع در نهایت منجر به آتش‌سوزی خواهد شد. توصیه می‌کنیم پس از جدا کردن دستگاه از برق بلافاصله با تکنسین تعمیر لوازم خانگی استادکار تماس بگیرید. با استفاده از سرویس تعمیر مایکروویو استادکار مشکل به سرعت مشخص و حل می‌شود.

علت دود کردن مایکروفر چیست؟ راهنمای عیب‌یابی ماکروفر
با استشمام بوی سوختنی و مشاهده دود به یکی از مشکلات مایکروویو پی ببرید.

۲- پاشیدن مواد غذایی به دیواره‌های دستگاه

حتما شما نیز متوجه پاشیدن غذا در هنگام پخت آن در مایکروویو شده‌اید. این موضوع شاید در ظاهر بی‌اهمیت به نظر برسد، اما با کوتاه کردن عمر دستگاه یکی از مشکلات مایکروویو به شمار می‌آید. این ذرات غذا که به دیواره‌های دستگاه چسبیده‌اند، به مرور زمان سخت می‌شوند و در نهایت حتی ممکن است دیواره‌های دستگاه کوچک شما را بسوزانند. از این‌رو بهترین راه این است که روزانه دیواره‌های داخلی مایکروویو را دستمال بزنید.

با آگاهی از بهترین روش برای تمیز کردن و چربی‌زدایی مایکروفر و مایکروویو بقایای غذای داخل دستگاه شما پاک می‌شود. از این‌رو هوا به خوبی درون دستگاه گردش می‌کند و مواد غذایی به خوبی گرم خواهند شد.

۳- صداهای عجیب در هنگام استفاده از مایکروویو

تمام مایکروویوها صدای کم و ثابتی دارند که طبیعی است. اما اگر صداهای بلند و عجیبی از دستگاه خود می‌شنوید، زمان آن رسیده که دست به کار شوید. هر صدای بلندتر از حد معمولی می‌تواند نشان از یک مشکل الکتریکی یا حرکتی باشد. از این‌رو بهتر است هرچه زودتر مشکل را پیدا و آن را رفع کنید. در غیر این صورت ممکن است خرابی مایکروویو منجر به جرقه و آتش‌سوزی دستگاه شود.

۴- خرابی صفحه نمایش یا دکمه‌ها

چنان‌چه صفحه نمایش دستگاه شما چشمک می‌زند یا دکمه‌های آن دچار مشکل شده‌اند، باید آن را جدی بگیرید. این مشکل مایکروویو ممکن است به دلیل اختلال موقتی در مدار دستگاه باشد. در این صورت با جدا کردن و اتصال مجدد دستگاه به برق مشکل حل خواهد شد. گاهی مشکلات الکتریکی دستگاه منجر به این اتفاق می‌شود که البته این مورد نگران‌کننده‌تر است. نتیجه بی‌توجهی به این مشکل چیزی نیست جز جرقه زدن دستگاه و در نهایت آتش‌سوزی آن.

بیشتر بخوانید: آون توستر با مایکروویو چه فرقی دارد؟

نحوه برطرف کردن مشکلات مایکروویو و دلایل کار نکردن صفحه نمایش مایکروفر
اگر دکمه‌ها یا صفحه نمایش دستگاه شما به درستی کار نمی‌کنند، با یکی از مشکلات مایکروویو مواجه هستید.

۵- بسته نشدن کامل درب مایکروویو

یکی‌دیگر از مشکلات مایکروویو که به ظاهر شاید بی‌اهمیت باشد، بسته نشدن کامل درب دستگاه است. اما باید بدانید که این مشکل بسیار اهمیت دارد و باید به آن رسیدگی شود. زیرا در این صورت اشعه‌های مایکروویو به بیرون از دستگاه راه پیدا می‌کنند و سلامتی شما را به خطر می‌اندازند. گاهی تکه‌ای از غذا مانع از بسته شدن درب می‌شود. اما اگر این مشکل مربوط به خرابی مایکروویو باشد، بدانید که زمان تعویض دستگاه شما فرا رسیده است.

علت بسته نشدن درب مایکروفر و خراب شدن قفل درب آن | مشکل مایکروویو
بسته نشدن کامل درب دستگاه یکی از مشکلات مایکروویو است که باید جدی گرفته شود.

۶- جرقه یا آتش‌سوزی

آیا در هنگام استفاده از مایکروویو خود جرقه‌ای مشاهده کرده‌اید؟ جرقه‌هایی که منشا آن‌ها نامعلوم است، نشان از یک مشکل جدی در برق دارند. این جرقه‌ها خطرناک هستند و به‌طور بالقوه منجر به آتش‌سوزی خواهند شد، به‌خصوص اگر این جرقه‌ها همراه با دود یا تکان خوردن دستگاه باشند. این مشکل مخصوصا در دستگاه‌های قدیمی‌تر بیشتر دیده می‌شود.

۷- زمان پخت طولانی

اگر متوجه شده‌اید که غذای شما به سرعت معمول گرم نمی‌شود، به یکی از مشکلات مایکروویو خود پی برده‌اید. برای این‌که از خرابی مایکرو خود مطمئن شوید، تنها کافیست فنجانی پر از آب را داخل دستگاه قرار دهید. سپس دستگاه را به مدت 2 دقیقه روشن کنید. چنانچه پس از گذشت این زمان آب درون فنجان گرم نشده باشد، به احتمال زیاد زمان تعویض دستگاه شما فرارسیده است.

البته کاهش گرما در دستگاه می‌تواند نتیجه عملکرد ضعیف مگنترون یا برد مدار باشد. در این صورت به یک تکنسین جهت تعمیر دستگاه خود نیاز خواهید داشت.

۸- پخت غذا سریع‌تر از حد معمول

در عیب‌یابی ماکروفر تنها زمان طولانی پخت غذا مشکل به حساب نمی‌آید، برعکس اگر متوجه شدید که غذای شما در زمان کمی بسیار داغ می‌شود، با یکی‌دیگر از مشکلات مایکروویو مواجه شده‌اید.

ممکن است این مشکل به دلیل وجود اختلال در مگنترون یا مدار دستگاه باشد. در این صورت به کمک تکنسین نیاز خواهید داشت. البته استفاده از ظروف غیرمناسب در مایکروویو نیز یکی از دلایل بروز این مشکل است، زیرا این ظروف گرمای زیادی را جذب می‌کنند. در هرصورت این مشکل، خطر سوختن غذا یا حتی آسیب رساندن به شما را بالا می‌برد.

توجه به زمان پخت غذا برای عیب‌یابی و برطرف کردن مشکلات مایکروویو
توجه به زمان پخت غذا در دستگاه در عیب‌یابی مایکرو به شما کمک می‌کند.

۹- قدیمی شدن مایکروویو

گاهی خرابی مایکروها تنها به این دلیل است که دستگاه شما عمر خود را کرده است. معمولا طول عمر مایکروویوها بین 7 تا 10 سال است. بنابراین اگر عمر دستگاه شما به این آستانه رسیده، زمان تعویض آن فرا رسیده است.

به یاد داشته باشید که نگه داشتن و استفاده از یک دستگاه قدیمی به خصوص اگر یکی از مشکلات بالا را نیز داشته باشد، به خطر آن نمی‌ارزد. خوشبختانه این روزها مایکروویوها تنوع بالایی دارند و در قیمت‌های مختلفی در بازار به فروش می‌رسند. از این‌رو گزینه‌های زیادی برای خرید پیش روی شما قرار دارد.

دانلود اپلیکیشن استادکار

  • نسخه IOS استادکار
  • نسخه اندروید استادکار
  • دریافت از اپ استور و سیب اپ
  • دریافت از گوگل پلی، کافه بازار و مایکت
دریافت این خدمت از استادکار

سخن پایانی

شناخت اشتباهات استفاده از مایکروفر در جلوگیری از بروز این مشکلات به شما کمک کند. اما مسئله اصلی این است که با مشاهده هرکدام از مشکلات مایکروویو هرچه سریع‌تر با تکنسین متخصص تماس بگیرید. در غیر این صورت حتی مشکلات کوچک، آسیب‌های جبران‌ناپذیری به دنبال خواهند داشت.

ما در این متن تمام نشانه‌های لازم برای عیب‌یابی ماکروفر را در اختیار شما گذاشتیم. حال نوبت شما است که با مشاهده هرکدام از این نشانه‌ها با سرویس‌کار استادکار تماس بگیرید و مانع از بروز مشکلات جدی در خانه خود شوید.

منبع: Readersdigest

1 نظر
  1. حسنقلی می گوید

    بسیار عالی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دو × دو =