مینیمالیسم در معماری داخلی، خصوصیات آن را بشناسید

1

واژه مینیمالیسم برای اولین بار در اواسط دهه ۶۰ میلادی برای توصیف نوعی سبک هنر مجسمه‌سازی به‌کاربرده شد. ازآن‌پس کاربرد این واژه گسترش پیدا کرد و اکنون در زمینه‌های متنوعی از طراحی مد و سبک موسیقی گرفته تا طراحی داخلی و معماری را شامل می‌شود. مینیمالیسم در معماری داخلی هر روز بیش‌تر طرفدار پیدا می‌کند.

برخلاف سایر سبک‌های معماری داخلی که از اصول ثابت و استواری پیروی می‌کنند، مینیمالیسم دارای انعطاف زیادی است و با تنوع فراوانی به‌کاربرده می‌شود.

اصول بنیادی مینیمالیسم در معماری داخلی عبارت‌اند از: خطوط واضح، سطوح صاف، اثاثیه کم ارتفاع و رنگ‌های پاستلی. البته اخیراً شکل‌های نرم و بافت و رنگ‌های متنوع‌تر نیز به خصوصیات سبک مینیمال اضافه‌شده است.

خصوصیات سبک مینیمال چیست؟

از اصلی‌ترین خصوصیات سبک مینیمال، استفاده از شکل‌های ساده و طبیعی است. این ویژگی از سبک طراحی داخلی کلاسیک ژاپنی برگرفته‌شده است. مینیمالیسم در معماری داخلی به شکل‌ها، رنگ‌ها و بافت‌ها اهمیت زیادی می‌دهد.

فضاهای داخلی خانه در این سبک با کمک اثاثیه، پارچه و شیشه از یکدیگر جا می‌شوند. سبک جدیدتر مینیمالیسم در معماری داخلی بر شکل‌های هندسی دارای زاویه‌های تند و تقارن تأکید دارد. از دیگر خصوصیات سبک مینیمال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • وجود اتاق‌هایی با فضای زیاد در خانه که دارای حداقل تعداد اثاثیه و جزئیات هستند.
  • مبلمان دارای خطوط صاف و طراحی ساده هستند و معمولاً رنگ خنثی و مات دارند.
  • سطوح در معماری داخلی از جمله میز، کانتر، کابینت‌ها و … صاف، درخشان و دارای شکلی ساده هستند.
  • تعداد تزئینات داخل خانه معمولاً کم است و ترجیح داده می‌شود جنس آن‌ها از استیل یا کروم باشد.
  • کف زمین از موادی ساخته‌شده است که به‌آسانی می‌توان آن را تمیز نمود.
  • پنجره‌های خانه در این سبک بزرگ هستند و معمولاً پرده‌ای در مقابل آن‌ها آویخته نمی‌شود. در صورتی که تمایل دارید پرده را نیز به دکوراسیون مینیمال خود اضافه کنید دقت کنید که رنگ پرده با سایر وسایل و خصوصیات سبک مینیمال هماهنگ باشد.

بیشتر بخوانید: نکاتی که هنگام انتخاب رنگ پرده باید بدانید

مینیمالیسم در معماری داخلی : خصوصیات سبک مینیمال
پنجره ها در سبک مینیمال اغلب بزرگ و بدون پرده هستند.

مزیت‌های مینیمالیسم در طراحی داخلی

  • ایده‌های سبک مینیمال برای چیدمان اتاق‌های خانه کمک می‌کند تا فضاهای کوچک بزرگ‌تر به نظر برسند.
  • درصورتی‌که چیدمان مینیمال را به‌خوبی اجرا کنید استایل خانه شما همیشه به‌روز به نظر می‌رسد.
  • از آنجاکه مینیمالیسم در معماری داخلی بر زیبایی چیدمان ساده تأکید دارد، باعث می‌شود پولی صرف خرید اثاثیه و دکور اضافه که به آن‌ها احتیاج ندارید نکنید و با بودجه‌ای به‌مراتب کم یک دکوراسیون زیبا داشته باشید.
  • تهیه وسایل خانه برای چیدمان به سبک مینیمال بسیار ساده‌تر از سایر سبک‌های دکوراسیون است. همچنین چیدن این وسایل در کنار هم و هماهنگ کردن آن‌ها با یکدیگر بسیار آسان‌تر است.
مینیمالیسم در معماری داخلی : خصوصیات سبک مینیمال
مینیمالیسم در معماری داخلی از سبک دکوراسیون داخلی کلاسیک ژاپنی الهام گرفته است.

مینیمالیسم در معماری داخلی و رنگ

سفیدرنگ اصلی این سبک است. از رنگ سفید برای دیوارها، کف زمین و اثاثیه استفاده می‌شود. درصورتی‌که بخواهید برای رنگ سفید جایگزینی قرار دهید می‌توانید از رنگ‌های ملایمی همچون بژ، خاکستری، آبی روشن، سبز متمایل به سفید و… استفاده نمایید.

استفاده از یک رنگ تند و درخشان برای تزئینات خانه در حد بسیار کم از خصوصیات سبک مینیمال است که برخی آن را به کار می‌برند و برخی از آن چشم‌پوشی می‌کنند. قرمز روشن محبوب‌ترین رنگ برای اضافه کردن به جزئیات در یک زمینه سفید است.

درهرحال انتخاب این‌گونه رنگ‌ها بسته به سلیقه افراد می‌تواند متفاوت باشد. آویختن یک تابلو نقاشی به دیوار نیز می‌تواند آرایه مناسبی برای یک خانه با چیدمان مینیمال باشد.

مینیمالیسم در معماری داخلی : خصوصیات سبک مینیمال
استفاده از رنگ های خنثی و ملایم از خصوصیات سبک مینیمال است.

چگونه سبک مینیمال را در دکوراسیون اجرا کنیم؟

۱- پاک‌سازی محیط خانه از وسایل اضافه

به اطراف خود نگاه کنید؛ چه می‌بینید؟ به‌احتمال فراوان توده‌های کاغذ باطله، سوئیچ اتومبیل، کفش‌های که دم درب ورودی پراکنده‌شده‌اند، لیوان‌های خالی و سایر وسایلی که به‌جای قرار داشتن در کیف روی کانتر آشپزخانه پخش‌شده‌اند. میز ناهارخوری هم احتمالاً منبع دیگری برای به‌هم‌ریختگی است.

اگر واقعاً به حس و نمای چیدمان مینیمال علاقه‌مند شده‌اید لازم است تمام این به‌هم‌ریختگی‌ها را جمع‌وجور کنید. ببینید چه وسایلی باید در جای مخصوص به خود قرار بگیرند و چه وسایلی ضروری نیستند و باید دور ریخته شوند. این رویکرد را همواره حفظ کنید و هرچند ماه نگاه دقیقی به اطراف خود بیندازید. شاید هنوز مواردی وجود داشته باشد که بتوانید آن را منظم‌تر و ساده‌تر نمایید.

مینیمالیسم در معماری داخلی : خصوصیات سبک مینیمال
برای داشتن خانه ای با سبک مینیمال وسایل اضافی و غیر ضروری را از دید خارج کنید.

۲- استوار کردن دکوراسیون را بر پایه رنگ‌های خنثی

هنگام خلق مینیمالیسم در معماری داخلی باید به خاطر داشته باشید که رنگ‌های ملایم و خنثی از خصوصیات سبک مینیمال کلاسیک است. چراکه چنین رنگ‌هایی حس پاکیزگی، تازگی و آرامش را القا می‌نمایند.

البته می‌توانید از رنگ‌های شاد و درخشان هم به میزان کم‌تر در چیدمان خود استفاده کنید. توصیه می‌شود اگر اتاق‌های شما نور طبیعی زیادی را دریافت می‌کنند  از رنگ‌های سرد استفاده کنید و اگر اتاق‌های خانه اغلب با نور فلورسنت روشن می‌شوند رنگ‌های گرم‌تر را برای چیدمان این اتاق‌ها استفاده نمایید.

به عنوان مثال هنگام اجرای ایده های نورپردازی آشپزخانه و کابینت با توجه به این که منبع نور طبیعی یا مصنوعی است رنگ کابینت را انتخاب کنبد.

مینیمالیسم در معماری داخلی : خصوصیات سبک مینیمال
در صورتی که در آشپزخانه خود نور طبیعی فراوان دارید رنگ کابینت ها را سرد انتخاب کنید.

۳- انتخاب اثاثیه باکیفیت‌تر به‌جای بیشتر

هدف شما از چیدمان به سبک مینیمال داشتن خانه‌ای است که از حضور در آن احساس خوبی داشته باشید. بنابراین لازم است هر جزء از دکوراسیون خانه را با دقت انتخاب کنید. انتخاب اسباب و اثاثیه باکیفیت و شیک به شما کمک می‌کند تا بتوانید یک دکوراسیون مینیمال فوق‌العاده را تشکیل دهید.

خریدن وسایل مد روز اما بی‌کیفیت به زیبایی و اصالت دکوراسیون شما آسیب می‌زند. اثاثیه‌ای را انتخاب کنید که کیفیت ساخت بالایی داشته باشند و در اثر استفاده روزانه زود خراب نشوند.

دانلود اپلیکیشن استادکار

  • نسخه IOS استادکار
  • نسخه اندروید استادکار
  • دریافت از اپ استور و سیب اپ
  • دریافت از گوگل پلی، کافه بازار و مایکت
دریافت این خدمت از استادکار

مینیمالیسم در معماری داخلی : خصوصیات سبک مینیمال
انتخاب اثاثیه باکیفیت و شیک به شما کمک می‌کند تا بتوانید یک دکوراسیون مینیمال عالی داشته باشید.

۴- تهیه کمدهای بزرگ و هماهنگ با استایل خانه

حال که محیط خانه را جمع‌وجور کرده‌اید و از شر وسایل اضافی خلاص شده‌اید لازم است مکانی را برای قرار دادن وسایل ضروری خود فراهم کنید تا در محیط خانه پراکنده نباشند.

خرید یک کمد بزرگ و با طراحی شیک به شما کمک می‌کند تا تمام به‌هم‌ریختگی‌های فضای خانه را به داخل آن منتقل کنید و فضایی منظم و آرامش‌بخش داشته باشید. این کار به‌خصوص برای کسانی مفید است که عاشق خصوصیات سبک مینیمال هستند و درعین‌حال حاضر نیستند تمام وسایل اضافی خود را دور بریزند.

مینیمالیسم در معماری داخلی : خصوصیات سبک مینیمال
کمدهای بزرگ و مناسب را برای جمع آوری وسایل به دکوراسیون مینیمال خود اضافه کنید.

سخن پایانی

مینیمالیسم در معماری داخلی محبوب و پرطرفدار است زیرا چیدمان در این سبک حس آزادی و سبک‌بار بودن را به فرد القا می‌کند. مینیمالیسم یک سبک زندگی است که برای نظم و ساده زیستی ارزش زیادی قائل است. ترکیبی از سادگی، مدرنیته، زیبایی و کاربردی بودن از خصوصیات سبک مینیمال است. اگر به محیط زندگی ساده و منظم علاقه‌مندید مینیمالیسم سبک مخصوص شما است.

منابع: homeimprovement.over-blog، decoraid، mydomaine

بازسازی خانه و ساختمان

بازسازی خانه و ساختمان

  • بازسازی و تعمیرات ساختمان
  • مرمت بنا و تمام خدمات بنایی ساختمان
  • تخریب و بازسازی انواع دیوار و کف
  • خدمات بازسازی خانه، آپارتمان و واحدهای تجاری
دریافت این خدمت از استادکار
1 نظر
  1. بهترین ترکیب رنگ در دکوراسیون منزل - دیلی مارکت

    […] شما هم از آن دسته از افرادی باشید که به سبک‌های مینیمال، ساده و آراسته گرایش دارند. سادگی اتاق خواب لزوما به […]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهار × چهار =