آیا رنگ‌های خنثی در دکوراسیون داخلی از مد می‌افتد؟

2

وقتی کلمه رنگ خنثی را می‌شنوید، به چه چیزی فکر می‌کنید؟ برخی با شنیدن عبارت رنگ‌های خنثی در دکوراسیون داخلی، سبک‌های آرام و محجوب را به یاد می‌آورند، برخی دیگر فضایی خالی و بدون روح را تصور می‌کنند که می‌تواند بر آن‌ها اثر بگذارد و برخی به کلمه خسته‌کننده فکر می‌کنند.

بااین‌حال بین رنگ‌های خنثی در دکوراسیون داخلی رنگ‌های بی‌طرف مانند بژ، برنز، سفید، خاکی و چندین رنگ دیگر نیز وجود دارند که به‌عنوان رنگ خنثی در شاخه رنگ‌های سنتی قرار می‌گیرند. به گفته متخصصان معنی کلمه خنثی در طراحی با گذشت زمان تکامل ‌یافته است. در دهه 90 میلادی رنگ خنثی مترادف با رنگ بژ شناخته می‌شد و همه‌چیز مانند فرش، کاشی و کابینت به رنگ بژ بود. سپس از ترکیب رنگ بژ و سفید استفاده شد و از رنگ به‌دست‌آمده به‌عنوان رنگ دیوار، وسایل تزیینی و لوازم و اثاثیه منزل به کار رفت.

بااین‌حال پس از گذشت بیش از یک دهه استفاده از رنگ سفید مینیمال، شاهد تغییر در روند طراحی هستیم و به نسلی از سبک طراحی برمی‌گردیم که شامل قفسه‌ و کف‌پوش چوبی با رنگ گرم و ویژگی‌های غنی است. رنگ سفید با رنگ‌های گرم مانند رنگ گردویی، بنفش و زغالی به کار برده می‌شود.

آیا از طراحی‌های خنثی به بهترین نحو استفاده‌ شده است؟

یکی از طراحان داخلی نظر خود را این‌گونه بیام می‌کند: رنگ‌های خنثی در دکوراسیون داخلی بخش جدایی‌ناپذیر از طراحی‌های من هستند و بعید می‌دانم هرگز از سبک طراحی من بیرون بروند. ما در طول چندین دهه در سبک‌های مختلف شاهد طرح‌های رنگی بودیم که به‌مرور زمان از یاد رفتند، بنابراین من فکر می‌کنم رنگ خنثی کلید طول عمر و جذابیت طراحی‌ است.

طراح دیگری نیز می‌گوید: این رنگ‌ها هرگز از مد نمی‌افتند. من به‌عنوان یک طراح آن‌ها را زیر سؤال نمی‌برم، زیرا به نظر می‌رسد هر طرحی که من به آن نزدیک می‌شوم، همیشه خنثی است. حتی اگر از رنگ زنده استفاده کنم، همیشه آن‌ها را با رنگ‌های خنثی متعادل خواهم کرد.

بیشتر بخوانید: ست رنگ طوسی دکوراسیون با چه رنگ‌هایی بهتر است؟

کاربرد رنگ‌های خنثی در دکوراسیون داخلی آشپزخانه مدرن مینیمال
در طراحی آشپزخانه می‌توانید از رنگ‌های زنده استفاده کنید و تندی رنگ آن‌ها را با رنگ خنثی متعادل سازید.

روند تکامل رنگ خنثی

معنای این کلمه در طول سال‌ها تکامل یافته است. رنگ‌های خنثی در دکوراسیون داخلی همچنان یکی از چندین تنالیته رنگ بژ یا سفید را شامل می‌شوند، اما دامنه خود را گسترش داده و شامل برخی از سایه‌هایی است که امکان دارد به آن‌ها توجه نکرده باشید.

در دهه 1930، رنگ سفید و کرم رایج بود. ولی اکنون در شرایط دیگر، رنگ خاکستری ملایم کاملاً جای رنگ بژ را گرفته است. اگر به 10 طراح وظیفه خلق طراحی خنثی با رنگ بژ یا خاکستری را بدهید، 10 نوع طرح با رنگ‌های مختلف و خنثی دریافت خواهید کرد. در چندین دهه گذشته بسیاری از طرح‌ها، رنگ‌ها و سبک‌های مختلف را دیده‌ شده و نتیجه این بود که رنگ خنثی کلید طول عمر و جذابیت طراحی است.

بیشتر بخوانید: راهنمای انتخاب بهترین رنگ برای اتاق ‌خواب کوچک شما

رنگ خنثی چیست؟ استفاده از ترکیب رنگ‌های خنثی در دکوراسیون پذیرایی و نشیمن
برای طراحی اتاق نشیمن می‌توانید از رنگ‌های خاکستری، سفید و چوب طبیعی استفاده کنید تا محیطی آرامش‌بخش داشته باشید.

استفاده از رنگ خنثی به‌عنوان نقطه شروع

طراحان از روش‌های گوناگونی برای ایده‌پردازی در مورد رنگ‌های خنثی در دکوراسیون داخلی برای مشتریان خود استفاده می‌کنند. دیوارهای سفید آزادی زیادی برای طراحی فضا به وجود می‌آورند و می‌توان رنگ را در متریال مختلف، اشکال، بافت‌ و الگوها لایه‌بندی کرد. استفاده از همه این عناصر جلوه‌های بصری را افزایش می‌دهد و استفاده از دکوراسیون خنثی چشم را با رنگ‌های تند خسته نمی‌کند.

رنگ‌های خنثی در دکوراسیون داخلی آرامش‌بخش هستند و اضطراب را کاهش می‌دهند، اما این بدان معنی نیست که در خانه‌ نباید از رنگ‌های دیگر استفاده کرد. طراحی‌های جدید، خنثی اما رنگارنگ و منعطف هستند تا بتوانند احساس آرامش و امنیت ایجاد کنند. همچنین می‌توان از رنگ‌های خنثی جدید در طراحی چوب طبیعی، سنگ و گیاهان استفاده کرد و با استفاده از رنگ‌های خنثی که بافت‌های متفاوتی دارند، به تضاد رسید.

استفاده از رنگ‌های خنثی در دکوراسیون داخلی باعث تغییر ظاهر خانه شما می‌شود. اگر فردی بخواهد در طراحی رنگ‌های تند به کاز رود، می‌توان خواسته او را با آثار هنری، کوسن و لوازم دکوری وارد دکوراسیون کرد تا اگر خسته شد، تغییر دکوراسیون ارزان‌تر باشد. اگر مبل کرم یا مبل خاکستری کم‌رنگ دارید، انتخاب بسیار خوب و مناسبی کرده‌اید، چون احتمالاً سال‌های زیادی از آن‌ استفاده خواهید کرد و برای ایجاد تغییر دکوراسیون، می‌توانید کوسن‌های روی مبل را با رنگ جدید نونوار کنید.

بیشتر بخوانید: روانشناسی رنگ و تاثیر رنگها از نظر روانشناسی بر روان افراد

انتخاب بهترین ترکیب رنگ خنثی در دکوراسیون داخلی اتاق خواب کوچک
اتاق‌خواب مکانی است برای جذب انرژی و آرامش به همین دلیل در طراحی آن نباید از رنگ‌های تند استفاده کرد.

دانلود اپلیکیشن استادکار

  • نسخه IOS استادکار
  • نسخه اندروید استادکار
  • دریافت از اپ استور و سیب اپ
  • دریافت از گوگل پلی، کافه بازار و مایکت
دریافت این خدمت از استادکار

نکات تخصصی رنگ‌های خنثی در دکوراسیون داخلی

حتی با وجود طیف گسترده‌ای از رنگ‌های خنثی، در مورد استفاده از رنگ‌ها برای بهترین تأثیر بر مخاطب، نظریه‌های تخصصی به این گونه بیان می‌شود:

  • تناژهای گرم یا سرد را انتخاب کنید و همه انتخاب‌های رنگی خود را در این چارچوب قرار دهید. مثلا برخی از رنگ‌های سفید دارای ته‌رنگ سرد (آبی) هستند و بقیه ته‌رنگ گرم (زرد) دارند. سعی کنید از ترکیب آن‌ها خودداری کنید، به‌خصوص اگر از رنگ زنده دیگری استفاده می‌کنید.
  • اگر یک رنگ خنثی عمیق مانند سرمه‌ای یا مشکی انتخاب می‌کنید، بیش‌ از حد آن را به کار نبرید. رنگ عمیق و تیره ممکن است فضا را کوچک نشان دهد.
  • فضا را با یک رنگ خنثی محدود نکنید. در طراحی بهترین فضاها از چندین رنگ خنثی مختلف استفاده‌ شده است.

بیشتر بخوانید: رنگ سال 2021 چیست؟

سخن پایانی

برای این‌که بدانید رنگ خنثی چیست، چه کاربردی دارد و چگونه از آن استفاده می‌شود، در ابتدا باید رنگ خنثی و انواع آن را بشناسید تا بتوانید در طراحی فضاهای مختلف از آن‌ها به‌درستی استفاده کنید. رنگ‌های خنثی در دکوراسیون داخلی موجب بزرگ‌تر دیده شدن فضا و آرامش‌بخش بودن محیط می‌شوند و می‌توانید در کنار آن‌ها از رنگ‌های گرم هم استفاده کنید، چون رنگ‌های خنثی باعث می‌گردند رنگ‌های گرم موجب ناراحتی و به‌هم‌ریختگی نشوند.

منبع: thespruce

2 نظرات
  1. molla می گوید

    برای بزرگتر نشون داده شدن فضای خونه دیوارها باید په رنگب بشه؟

    1. مهدی صاحبی می گوید

      سلام
      برای بزرگتر نشان داده شدن فضای داخلی منزل با توجه به رنگ لوازم از رنگ‌های روشن استفاده کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

یازده + 11 =