ورود نوزاد به خانه چگونه دکوراسیون را تحت تاثیر قرار می‌دهد؟

0

استقبال از یک نوزاد، بدون شک تغییرات بزرگی را در زندگی والدین به همراه دارد. این تغییرات تنها در فعالیت‌های روزمره، سبک زندگی و تصمیمات خانواده اثرگذار نخواهند بود. بلکه در نحوه شکل‌گیری روابط، اولویت‌بندی‌ها و وقت‌گذرانی هم تاثیر دارند. در دنیای طراحی دکوراسیون، ورود نوزاد به خانه به معنای تغییر ظاهر منزل است. همچنین در مکان وسایل مختلف، نحوه وقت گذراندن والدین و افراد نزدیک به آن‌ها هم تغییراتی رخ خواهد داد. به این ترتیب، آمدن نوزاد به خانه، به‌طرز چشمگیری بر دکوراسیون تأثیر می‌گذارد.

چه شما در حال بچه‌دار شدن باشید و چه به آن فکر می‌کنید، باید در مورد تأثیرات ورود نوزاد به خانه بیشتر بدانید. لازم است برای راحتی خودتان و فرزندتان، یاد بگیرید که چه تغییراتی را باید در چیدمان و دکوراسیون خانه اعمال کرد. پس در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

ایجاد فضاهایی به صورت منحصربه‌فرد و خلاقانه

اولین و مهمترین اصل برای همه خانواده‌هایی که به تازگی دارای فرزند شده‌اند، استفاده خلاقانه از فضا است. برای والدین کودک تازه وارد، اساساً دو زندگی متفاوت وجود دارد. یکی زندگی روزمره با کودک که در آن باید همه وسایل در دسترس باشد، دیگری هم شب‌ها و آخر هفته‌ها که خانه کمی از حالت به‌هم ریخته بودن، به حالت نرمال در می‌آید.

اخیراً طراحان داخلی برای فضاسازی، از برخی ترندها بهره می‌برند. یکی از این ترندها وجود کمد، نرده‌، پانل‌ و قفسه‌هایی برای خلق فضاهای منحصربه‌فرد و در عین حال قابل‌ استفاده است.

به کارگیری نرده‌های سفارشی، راه‌ حلی برای جداسازی فضای کودک و همزمان محلی برای جا دادن اسباب‌بازی‌ها و وسایل کودکان است. در بدو ورود نوزاد به خانه، والدین می‌خواهند وسایل فرزندشان در جایی باشد که بیشترین زمان را در آن محل سپری می‌کنند. اما والدینی که فرزندان بزرگ‌تری دارند، می‌توانند از فضاهایی مثل انباری یا زیرزمین هم برای جا دادن وسایل فرزندشان بهره ببرند.

در زمان ورود نوزاد به خانه، والدین تمایل دارند فضاهایی را طراحی کنند که وسایل فرزندشان نزدیک به خودشان باشد. اما خانواده‌ها، فضاهایی هم برای قرار دادن وسایل نوزاد طی شب‌ها یا زمان‌هایی که مهمان می‌آید، نیاز دارند.

بیشتر بخوانید: اصول طراحی دکوراسیون اتاق کودک، بررسی رنگ اتاق تا تزیینات داخلی

طراحی دکوراسیون اتاق کودک | آمادگی‌های لازم برای ورود نوزاد به خانه
با ورود نوزاد به خانه و با بزرگ شدن او، فضاهای اختصاص داده شده به او، متنوع‌تر می‌شوند. مثلا کودک علاوه بر محلی برای استراحت یا غذا خوردن، به محیط امنی برای بازی کردن هم نیاز دارد.

دانلود اپلیکیشن استادکار

  • نسخه IOS استادکار
  • نسخه اندروید استادکار
  • دریافت از اپ استور و سیب اپ
  • دریافت از گوگل پلی، کافه بازار و مایکت
دریافت این خدمت از استادکار

کاربردی بودن دکوراسیون و چیدمان وسایل

با وجود شرایط پاندمی طی دو سال گذشته، خانواده‌ها در حال تغییر شکل ظاهری و حسی خانه‌هایشان هستند. مهمتر از همه این‌که در خانه، دفتر کار یا فضاهایی دیده می‌شود که بیش از یک هدف را دنبال می‌کنند. بسیاری از خانواده‌های جوان، برای ایجاد دکوراسیون مناسب، به محصولاتی روی می‌آورند که بین کار و زندگی‌شان تعادل ایجاد می‌کند. گاهی هم دکوراسیونی را انتخاب می‌کنند که بین کار و کودک تعادل برقرار می‌کند.

از دیگر ترندهای دکوراسیون در زمان ورود نوزاد به خانه، یافتن محصولاتی است که تنها برای انجام کارهای اداری استفاده نمی‌شوند، بلکه چندمنظوره عمل می‌کنند. یعنی دکوراسیون و چیدمانی مد نظر قرار می‌گیرد که هم‌زمان بر کار، زندگی و نیازهای فرزند تمرکز دارد. به‌عنوان مثال میزهای چندکاره‌ای که هم کارایی نشسته و هم ایستاده دارند، ترجیح داده می‌شوند. بخشی از یک میز چندکاره (مثل یک میز تاشو) به‌عنوان فضایی برای کار استفاده می‌شود. همچنین از بخش بازشوی آن به‌عنوان محلی برای تعویض پوشک نوراد بهره گرفته می‌شود.

بیشتر بدانید: چگونه دکوراسیون نشیمن مناسب کودکان داشته باشیم؟

ایده‌های حالب تغییر دکوراسیون رفتر کار خانگی برای ورود نوزاد به خانه
با ورود نوزاد به خانه، اتاق کار خانگی دیگر فقط کاربری اداری ندارد. بلکه باید دکوراسیون آن را به شکلی تغییر داد که برای رفع برخی نیازهای کودک هم قابل‌استفاده باشد.

دکوراسیون حسی و انسان‌محور

یکی‌دیگر از جنبه‌های برجسته طراحی، به‌ویژه در زمان ورود نوزاد به خانه یا هنگام خردسالی کودک، طراحی انسان‌محور است. این نوع دکوراسیون بر نیازهای فردی در ابتدای زندگی تمرکز دارد. ممکن است کودکان خردسال نتوانند نیازهای خود را به درستی بیان کنند، بنابراین ایجاد یک محیط راحت و متمرکز بر سلامتی کودکان، از اهمیت زیادی برخوردار است. طراحی دکوراسیون باید در جهت حمایت از سلامت ذهنی، فیزیکی، عاطفی و حسی نوزادان و کودکان باشد. با انتخاب اقلامی با ویژگی‌های انطباق‌پذیر، می‌توان کودک را برای برآوردن نیازهای خود توانمند کرد.

طراحی کلیدهای تنظیمی (دیمر) روی چراغ‌ها برای توانمندسازی کودکان برای تنظیم سطح نور مورد نیازشان نمونه‌هایی از این موارد به شمار می‌روند. همچنین زمانی‌که کودکان بی‌حوصله می‌شوند و نیاز به تنها بودن دارند، تختی با یک سایبان برای ایجاد حس جدا بودن و مخفی شدن کودک، محیط راحتی را برای او مهیا می‌نماید.

تغییرات ساده دیگر شامل نصب محافظ‌هایی با جنس نرم روی لبه‌های تیز مبلمان و میزها، در جهت افزایش ایمنی کودک است. علاوه بر آن در دسترس قرار دادن اسباب‌بازی‌های مبتنی بر یادگیری برای تشویق کودکان به استقلال، جزو همین تغییرات قرار می‌گیرد. اعمال کردن این تغییرات ظریف در زمان ورود نوزاد به خانه، می‌تواند سیستم یک خانه را تغییر دهد. چون خانه باید به فضایی تبدیل شود که هم نوزاد و هم والدین، در آن حس آرامش، غرور و افتخار داشته باشند.

بیشتر بخوانید: اساسی ترین اصول مقدماتی طراحی دکوراسیون داخلی که باید بدانید

چگونه دکوراسیون خانه را برای به دنیا آمدن فرزند جدید آماده کنیم؟
همزمان با ورود نوزاد به خانه و همراه با بزرگ شدن او، باید تغییراتی در دکوراسیون خانه ایجاد کرد. به طور مثال، باید قفسه‌های کوتاهی برای وسایل کودک تهیه کرد تا دست او به راحتی به وسایلش برسد.

مبلمان بادوام و مقرون‌به‌صرفه

نکته قابل توجه دیگر در مورد تغییر دکوراسیون جهت ورود نوزاد به خانه، توجه به کیفیت و طول عمر وسایل است. پدر و مادرهای امروزی به دنبال اقلام کاربردی، بادوام و دارای کیفیت بالا هستند. امروزه علاقه فزاینده‌ای به مبلمان قدیمی پدید آمده است. به‌ویژه وقتی زوجی که تشکیل خانواده‌ ‌داده‌اند، صاحب فرزند می‌شوند، مشتاق به داشتن مبلمان قدیمی می‌گردند. یکی از بزرگترین دلایل این اشتیاق، مقرون به‌صرفه بودن این مبلمان است.

بسیاری از خانواده‌های جوان، دارای بودجه پایینی هستند، بنابراین تهیه مبلمان قدیمی می‌تواند برای آن‌ها یک انتخاب اقتصادی باشد. در بیشتر موارد، قیمت مبلمان قدیمی تا ۵۰ درصد کمتر از مبلمان جدید است. سایر اقلام قدیمی هم بر اساس مواد (به‌ویژه مواد طبیعی و سازگار با محیط زیست) در اولویت قرار گرفته‌اند. به‌طور مثال امروزه فرش‌های قدیمی که با الیاف پشمی بافته و با رنگ‌های گیاهی رنگ شده‌اند، بسیار پرطرفدار هستند. این فرش‌ها نسبت به فرش‌هایی که با الیاف مصنوعی بافته شده‌اند، خواهان بیشتری دارند.

اشیاء قدیمی، از مبل، صندلی و فرش گرفته تا هر چیزی که فکرش را بکنید، اغلب در نوع خود بی‌نظیر هستند. این اقلام با خلاقیت سازندگان قدیمی ساخته شده‌اند، به همین خاطر به دکوراسیون خانه، حس خاص و منحصربه‌فرد بودن می‌بخشند. با این حال، والدین امروزی تنها به این ویژگی‌های دکوراسیون اکتفا نمی‌کنند، بلکه کاربردی بودن و سازگاری با محیط زیست را در اولویت خود قرار می‌دهند.

در این رابطه بیشتر بخوانید: این وسایل قدیمی ارزشمند را در خانه بزرگ‌ترها بیابید!

خرید مبلمان سازگار با محیط زیست و بادوام برای ورود نوزاد به خانه
والدین با ورود نوزاد به خانه، دوست دارند از وسایل پردوام‌تر استفاده نمایند. بنابراین به فکر تهیه مبلمان و وسایل قدیمی می‌افتند. این وسایل معمولا از مواد طبیعی و سازگار با محیط زیست ساخته شده‌اند که برای سلامتی، ضرری ندارند.
تعمیرات مبلمان و سرویس خواب

تعمیرات مبلمان و سرویس‌خواب

  • تعمیر مبلمان اداری، راحتی، استیل، چرمی، پارچه ای و...
  • ساخت سرویس خواب، کمد، ویترین و تمامی منسوجات چوبی
  • تعمیر و تغییر مدل رویه مبلمان
  • رنگ کاری مبلمان و منسوجات چوبی
دریافت این خدمت از استادکار

ترندهای جدید و سرگرم‌کننده

برخی از خانواده‌ها با ایجاد گرایش‌های جدید در دکوراسیون، تمرکز خود را یک قدم فراتر از منحصر به فرد بودن می‌گذارند. طراحی دکوراسیون در عصر حاضر، ملاحظات دست و پاگیر را کنار گذاشته است و به نوعی ماجراجویانه عمل می‌کند. به همین خاطر والدین در زمان ورود نوزاد به خانه، برای انتخاب دکوراسیون خانه‌شان خلاقیت بیشتری به خرج می‌دهند.

پدر و مادرها خلاقیت خود را در روش طراحی دکوراسیون خانه ابراز می‌کنند. در دکوراسیون اتاق خواب نوزادان، از تابلوهای نئونی منحصربه‌فرد و سفارشی، استفاده می‌شود. این تابلوها برای افزودن رنگ به فضا و درخشیدن در محیط به کار گرفته می‌شوند. همچنین فضا را کودکانه‌تر، جذاب‌تر و دوست‌داشتنی‌تر می‌کنند.

در این زمینه، بیشتر بدانید: تاثیر رنگ‌ها برروی رفتار کودکان | راهنمای انتخاب رنگ اتاق خواب بچه

آماده‌سازی دکوراسیون اتاق بچه قبل از ورود نوزاد به خانه با تابلو نئون
قبل از ورود نوزاد به خانه، والدین اتاق او را با رنگ‌ها و وسایل مختلف، می‌آرایند. این موارد کودکان را به شاد بودن، سرزنده بودن و داشتن خلاقیت بیشتر تشویق می‌نمایند.

سخن پایانی

با ورود نوزاد به خانه، تنها دنیای درونی و دیدگاه پدر و مادرها عوض نمی‌شود، بلکه دنیای بیرونی و دکوراسیون خانه هم تحت تاثیر قرار می‌گیرد. والدین به راحتی کودکان و ایمنی آن‌ها بیشتر توجه نشان می‌دهند. بنابراین با اعمال تغییراتی در دکوراسیون خانه، آن را کاربردی، حسی و حتی انسان‌محور می‌نمایند. آن‌ها سعی می‌کنند برای سلامتی جسم و روح فرزندشان، از اشیائی با جنس سازگار با محیط زیست، بیشتر استفاده نمایند.

والدین بعد از به دنیا آوردن کودک، با افزودن آیتم‌ها و تغییرات کوچک اما مؤثر، دکوراسیون خانه را برای همیشه تغییر می‌دهند. چون بعد از ورود نوزاد به خانه، این کودک است که پادشاه خانه خواهد بود.

منبع: Thespruce

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 × دو =