دلایل کار نکردن فن کولر گازی چیست؟

0

این مطلب، چندمین مطلبی است که در ماه های اخیر درباره بخش های مختلف کولرگازی می خوانید. این مسئله دو معنی دارد؛ اول اینکه کولر گازی وسیله ای بسیار مهم و کاربردی است و دوم اینکه کولر گازی نیاز به سرویس و نگه داری مداوم دارد. با استادکار اپلیکیشن درخواست خدمات همراه باشید .

اهمیت توجه به کارکرد فن کولر گازی

اگر شما هم کولر گازی دارید یا در جایی زندگی (یا کار) می کنید که کولر گازی وظیفه سرمایش آن را برعهده دارد حتما تایید می کنید که این وسیله یکی از کاربردی ترین، بهترین و در صورت انتخاب درست مقرون به صرفه ترین وسایل سرمایشی برای فرار از گرمای طاقت فرسای تابستان است. بارها و در مطالب مرتبط با سرویس بخش های مختلف کولر گازی گفته ایم. هر وسیله برقی – مکانیکی که مدام کار کند، نیاز به سرویس و نگهداری مدام هم دارد. کولر گازی یکی از همین وسایل است.

در این مطلب درباره  فن کولر گازی یعنی بخشی از کولر گازی صحبت می کنیم که مطمئنا یکی از مهمترین بخش های این وسیله است؛ بخشی که البته مدام در حال کار کردن و بیشتر از خیلی بخش های دیگر مشکل پیدا می کند.

مشکل کار نکردن فن کولر گازی
هر وسیله برقی – مکانیکی که مدام کار کند، نیاز به سرویس و نگهداری مدام هم دارد

مشکل کار نکردن فن کولر گازی چیست؟

فهمیدن اینکه فن کولر کار نمی کند به هیچ وجه کار سختی نیست. هر زمان که تغییری در کیفیت باد کولر ایجاد شد، اولین مظنون فن کولر است. البته به خاطر داشته باشید اگر کولر شما حالت گرمایشی هم دارد، معمولا فن نباید روی حالت گرمایشی کار کند. اگر در زمستان متوجه شدید فن کار نمی کند، جای نگرانی نیست.

عواملی از قبیل خرابی بلبرینگ موتور، اشکال در سنسور کنترل دما، رله برد نیم سوخته یا معیوب، اختلال در ترموستات، مشکل در شفت داخلی و خارجی موتور فن، سوختگی خازن ها، اختلال در چرخش موتور بلوور و … موجب بروز مشکلات فن کولر گازی می شود. به دلیل همپوشانی عملکرد قطعات مختلف کولر گازی در صورت بروز اشکال در هر قطعه ی الکترونیکی و مکانیکی به طور قطعه فن کولر گازی درگیر می شود. برای صحت عملکرد یک دستگاه تمام قطعات باید در سلامت ظاهری و فنی باشند.

تعمیر یا تویض فن کولر گازی - تعمیر فن کولر گازی پنجره ای
عواملی از قبیل خرابی بلبرینگ موتور، اشکال در سنسور کنترل دما، رله برد نیم سوخته و … می توانند موجب بروز مشکلات کولر گازی شوند.

دلایل کار نکردن فن کولر گازی

برای کار نکردن فن کولر گازی دلایل مختلفی ممکن است وجود داشته باشد:

  • موتور فن دوال شفت

اصلی ‌ترین دلیل کار نکردن فن کولر گازی می ‌تواند وجود ایرادی در موتور فن شفت دوگانه  دستگاه باشد. برای تشخیص خرابی بیرینگ ‌های موتور، شفت موتور را تکان داده و بچرخانید. اگر شفت موتور شل بود یا اگر به کل نمی‌ چرخید، مشکل همین جاست.

  • موتور فن

دلیل دیگر کار نکردن فن کولر گازی، وجود ایرادی در موتور فن سیستم است. پروانه را با دست بچرخانید. اگر پروانه آزادانه نچرخید، این به معنی ساییدگی بیرینگ‌ های موتور است.

  • بورد رله

بورد رله ولتاژ بسیاری از اجزای کولر گازی را، مثل موتور فن تامین می ‌کند. اگر بورد رله به درستی کار نکند، فن ممکن است نچرخد. معمولاً در تشخیص ایراد بورد‌های رله اشتباه می‌ کنیم؛ قبل از تعویض بورد، تمامی قطعات با احتمال خرابی را بررسی کنید .

روش تست موتور فن کولر گازی
اگر بورد رله به درستی کار نکند، فن ممکن است نچرخد
  • ترموستات کنترل دما

خرابی ترموستات کنترل دما می ‌تواند دلیل دیگری برای کار نکردن فن کولر گازی باشد. ترموستات کنترل دما دارای رله ‌های تماسی الکتریکی هستند که با مرور زمان می ‌سوزند. اگر رله‌ های تماسی سوخته باشند، ترموستات بدرستی کار نخواهد کرد.

  • ترموستات

ترموستات دمای هوا را رصد می‌کند. زمانی که دمای هوا به بالاتر از عدد تنظیمی ‌تان برسد، ترموستات کلید وصل جریان برق فن و کمپرسور را فعال می ‌کند. برای تشخیص خرابی ترموستات، کولر گازی را برای سرد سازی روشن نمایید و سپس از یک مولتی ‌متر برای وصل‌ بودن جریان ترموستات استفاده کنید.

تست ترموستات و تشخیص خرابی کولر گازی
برای تشخیص خرابی ترموستات، کولر گازی را برای سرد سازی روشن نمایید و سپس از یک مولتی ‌متر برای وصل‌ بودن جریان ترموستات استفاده کنید
  • بورد کنترل اصلی

بورد کنترل دما ولتاژ تمامی اجزای کولر گازی را تامین می ‌کند. معمولاً در تشخیص خرابی بورد کنترل اصلی دچار اشتباه می‌ شویم؛ قبل از تعویض بورد کنترل اصلی، تمامی قطعات با احتمال خرابی را بررسی کنید.

  • ترمیستور

ترمیستور سنسوری برای تشخیص دمای اتاق است و به بورد کنترلی متصل است. برای تشخیص خرابی ترمیستور، از یک مولتی متر برای تست وصل ‌بودن جریان برق آن استفاده کنید.

  • موتور دمنده

موتور دمنده می‌تواند سوخته یا از رده خارج شده‌ باشد. تیغه‌ های فن را بررسی کنید. اگر پروانه‌ ها آزادانه نچرخند، ایراد همین جاست.

  • خازن

خرابی خازن از عوامل مهم کار نکردن فن کولر گازی است. خازن از طریق پایه ‌های الکتریکی اش به کمپرسور وصل است. اگر خازن بسوزد، فن کار نخواهد کرد. برای تشخیص سوختگی خازن، وصل‌ بودن جریان برق خازن را بوسیله یک مولتی ‌متر تست کنید.

تعمیر یا تعویض فن کولر گازی
خرابی خازن از عوامل مهم کار نکردن فن کولر گازی است

تعمیر یا تعویض فن کولر گازی؟

همانطور که با مطالعه بخش اول متوجه شدید، تشخیص دلیل کار نکردن فن کولر گازی هم می تواند بسیار آسان باشد، هم بسیار پیچیده. اگر بعد از بررسی دستگاه متوجه ایراد اصلی نشدید حتما از یک متخصص بخواهید دستگاه شما را سرویس کند.

بعد از اینکه متوجه شدیم عیب کجاست، می توانیم راحتتر این عیب را برطرف کنیم. سوال بزرگی که پیش می آید این است که فن کولر گازی ما قابل تعمیر است یا باید تعویض شود؟ پاسخ این سوال کاملا به دلیل خرابی این دستگاه بستگی دارد. اگر عیب از بخش های اصلی موتور باشد، هرگز توصیه نمی شود فن را تعمیر کنید.

تعمیرکاران با تجربه توصیه نمی کنند بخش هایی مثل موتورها را تعمیر کنید چراکه این بخش ها بعد از مدت کوتاهی دوباره نیاز به تعمیر پیدا می کنند و شما را وارد یک سیکل معیوب خواهند کرد. اگر تشخیص دادید که مشکل از بخش های اصلی فن است، تعویض فن بهترین و مطمئن ترین راه برای بازگشت به راندمان اصلی کولر گازی است.

تعمیر فن کولر گازی پنجره ای
اگر تشخیص دادید که مشکل از بخش های اصلی فن است، تعویض فن بهترین و مطمئن ترین راه برای بازگشت به راندمان اصلی کولر گازی است.

در مقابل اگر بخش هایی مثل خازن یا بردها ایراد دارد، چاره کار تعویض بخش های معیوب است. معمولا تعویض این بخش ها کار چندان سختی نیست اما همانطور که بارها گفته ایم هر کار فنی به ظاهر ساده یا بدون تجربه و تسلط ممکن است به یک کار دشوار و صد البته پرهزینه برای شما تبدیل شود.

نصب تعمیر و سرویس کولرگازی

سرویس کولرگازی، نصب و تعمیر آن

  • نصب کولر گازی اینورتر، اسپلیت، پنجره ای، دیواری و ایستاده
  • شارژ کولر گازی و رفع نشتی گاز کولر
  • تعمیر و سرویس کامل کولر گازی
  • تعمیر اینورتر کولرگازی
دریافت این خدمت از استادکار
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

19 + 19 =