فنگ‌شویی محل کار و اصول آن

0

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که با وارد شدن به دفتر یا شرکتی خاص، حس خوبی از محیط نگرفته‌ باشید. در این مواقع اگر برای مصاحبه رفته باشید، معمولا دوپای دیگر نیز قرض می‌گیرید و از آن محیط دور می‌شوید. حقیقت این است که اکثر ما نصف ساعات بیداری‌مان را در محل کار می‌گذرانیم و لازم است این محیط حس خوبی به ما دهد. اصول فنگ‌شویی محل کار می‌تواند این حس را تا حدودی ایجاد کند. بنابراین اگر در دفتر کار خود نشسته و این مقاله را می‌خوانید، خوب است شما نیز تغییراتی در جهت فنگ‌شویی دفتر کار خود بدهید تا هم انرژی مثبت را به فضا دعوت کنید و هم بازدهی و ثروت را راهی محیط کار خود کنید.

اصول فنگ‌شویی در دفتر کار

چه احساسی در محل کار فعلی خود دارید؟ آیا حس انرژی، اعتماد به نفس و خلاقیت می‌کنید؟ یا احساس گرفتاری، خفگی و حتی تهدید شدن دارید؟ چه اتاقی جدا در دفتر کار داشته باشید چه همراه دیگر همکاران دور یک میز کار کنید، اکنون زمان مناسبی است تا نگاهی به فضای کار خود بیاندازید و تغییرات ساده‌ای را انجام دهید که موجب به جریان انداختن انرژی در محیط کار شما می‌شود. هنر باستانی چینی فنگ‌شویی می‌تواند به شما در این راه کمک کند. اصول فنگ شویی شرکت را در ادامه بخوانید:

مرتب کردن محل کار

از شر بهم‌ریختگی‌ها خلاص شوید. بی‌نظمی‌ها موجب می‌شوند انرژی در آنها حبس شده و نتواند جریان پیدا کند. اسناد پروژه‌های قدیمی را مرتب و بایگانی کنید. خودکارها را داخل جعبه‌ای بگذارید و ورقه‌های روی میزتان را دسته‌بندی کنید. روی میز را خودتان به صورت روزانه گردگیری کنید یا از مسئول نظافت شرکت بخواهید گردگیری کرده و سطل آشغال‌ها را خالی کند. وسایل اضافی را به انبار ببرید و سعی کنید با خالی کردن فضا از اقلام بی‌مورد، ذهنتان را آزاد کنید. همچنین حواستان به این 10 قسمت کثیف در محل کار باشد.

چطور میز کار مرتبی داشته باشیم؟ بهترین روش مرتب کردن میز کار
بی‌­نظمی و آشفتگی‌ها را از روی میز خود پاک کرده و آن را گردگیری کنید.

حفظ موقعیت قدرت با جایگذاری درست میز

برای این که در محل کارتان حس قدرت کنید، به جایِ قرار گرفتن میزتان خیلی توجه کنید.

یکی از اصول فنگ‌شویی اتاق کار این است که پشت‌تان به در نباشد. پس لازم است میز را روبروی در اتاق قرار دهید. هرگز رو به دیوار و پشت به در ننشینید. این نحوه چیدمان میز رو به دیوار، به شدت انرژی منفی در فضا ایجاد کرده و ارتباط و صمیمیت همکاران را کم می‌کند. به علاوه کارمند مدام نگران این است که مانیتور او در حالی‌که خبر ندارد از پشت رصد شود. به بیان دیگر کارمند آرامش و احساس قدرت ندارد. این نحوه چیدمان را من هم در یکی از محل‌های کارم تجربه کرده‌ام که در آن میزها رو به دیوار قرار داشت. علاوه بر اینکه ارتباط تصویری و کلامی با همکاران پشتی برقرار نمی‌شد، از اینکه فردی وارد اتاق شود نیز مطلع نمی‌شدیم. همچنین نشستن رو به دیوار ذهن را محدود کرده و شما را از تمرکز روی کارتان دور می‌کند. پس هرگز رو به دیوار ننشینید.

استفاده از گیاهان در محل کار

گیاهان، پیوند و ارتباط فرد با دنیای طبیعی را حفظ می‌کنند و به او انرژی می‌دهند. استفاده از گیاهان در فنگ‌شویی دفتر کار توصیه می‌شود.

طبق اصول فنگ‌شویی، گیاهان سبز، انرژی مثبت را در محیط به جریان انداخته و هوای راکد و آلوده را تصفیه می‌کنند. پس چند گل و گیاه روی میز خود بگذارید. فقط مطمئن شوید که به محض پژمرده شدن گل‌ها، آنها را دور بریزید. همچنین گیاه کاکتوس خاردار را برای روی میز خود انتخاب نکنید، زیرا خارهای آن تهدید کننده بوده و انرژی منفی می‌دهد. همچنین بهتر است گیاهان را در کنار دیوارهای بیرون زده و برجسته قرار دهیم.

بیشتر بخوانید: فنگ شویی و جذب انرژی با استفاده از گل و گیاه

اصول نگهداری گیاهان مناسب محیط اداری و میز کار
طبق اصول فنگ‌شویی، گیاهان سبز با تصفیه هوای آلوده به محیط انرژی می‌دهند.

انرژی منفی را از بین ببرید

سعی کنید انرژی‌های منفی را با انجام کارهایی در محیط کار متعادل کنید. مثلا لبه‌های تیز میز یکی از این منابع تولید انرژی منفی هستند. آنها مانند تیغی برنده عمل می‌کنند. اگر میز شما شیشه‌ای است، بهتر است از یک کریستال تراش خورده برای تراش دادن این لبه‌ها استفاده و آنها را صاف کنید. این گوشه‌های تیز وضعیت شغلی شما را به خطر می‌اندازد. پس یا میز را عوض کنید و یا آن قسمت را با کمک ابزار صاف کنید. اگر میزتان چوبی است از خدمات استادکار نیز می‌توانید کمک بگیرید.

نجاری و تعمیرات چوب

نجاری و تعمیرات چوب

  • تمامی خدمات نجاری و ساخت سازه های چوبی
  • طراحی ساخت و نصب سرویس های چوبی
  • طراحی و ساخت کمد دیواری، سرویس خواب، بوفه، دراور، ویترین، میز، صندلی
  • تعمیر و نصب انواع مصنوعات چوبی
دریافت این خدمت از استادکار

اگر نمی‌توانید در محل کار تغییر دکوراسیون بدهید، با کارهایی مانند قرار دادن آینه در دفتر کار، خوش‌شانسی را به شرکت بیاورید. از دیگر منابع خوش‌شانسی در اصول فنگ شویی می‌توان به گلدان گیاه بامبو، کریستال، تقویم خوش‌رنگ و یک عکس خانوادگی روی میز کار اشاره کرد تا دیدن اعضای خانواده‌اش به فرد آرامش ‌دهد. اگر در خانه کار می‌کنید، ایده‌هایی برای دکوراسیون دفتر کار خانگی نیز می‌تواند به شما در فنگ‌شویی اتاق کار کمک کند.

قدم زدن و هواخوری

نشستن طولانی مدت و زل زدن به صفحه کامپیوتر برای ساعات طولانی، آن هم در یک اتاق تکراری، خسته‌کننده است؛ هم برای چشمان و هم برای روان شما. این کار موجب می‌شود نتوانید آزادانه فکر کنید و پروژه‌هایتان را جلو ببرید. پس هرازگاهی از پشت میز بلند شده و قدم بزنید. اگر اتاق شما پنجره دارد پرده را کنار زده و اندکی پنجره را باز کنید تا هوای آزاد جریان پیدا کند. در روزهای بارانی و برفی پیش رو این کار را انجام دهید تا دریابید چه میزان انرژی مثبت از شنیدن صدای باران یا دیدن برف سفید به‌دست خواهید آورد.

دانلود اپلیکیشن استادکار

  • نسخه IOS استادکار
  • نسخه اندروید استادکار
  • دریافت از اپ استور و سیب اپ
  • دریافت از گوگل پلی، کافه بازار و مایکت
دریافت این خدمت از استادکار

استفاده از بوهای خوش

یکی دیگر از نکات فنگ‌شویی محل کار ایجاد بوی مطبوع و دلپذیر است. این موجب افزایش انرژی فضا می‌شود.

روغن‌های لیمو و نارگیل برای این منظور توصیه می‌شوند. عطر دلپذیر موجب افزایش تمرکز کارمندان شده و خاصیت آرامش‌بخشی دارد. آنها با بوییدن عطرهای خوب، اضطراب و استرس شغلی خود را کاهش می‌دهند. سایر رایحه‌هایی که می‌توان برای محیط‌های اداری استفاده کرد شامل اسطوخودوس، نعنا فلفلی و دارچین است.

اگر فضای اداری شما مشترک و کوچک است، حتما پیش از روشن کردن عود یا زدن اسپری خوشبوکننده در هوا، نظر همکاران خود را بپرسید تا آن رایحه برای آنها نیز مطبوع باشد و مشکلات تنفسی برایشان ایجاد نکند.

تاثیر فنگ‌شویی محل کار در محیط اداری
عطر دلپذیر عود موجب افزایش تمرکز کارمندان شده و خاصیت آرامش‌بخشی و کاهش اضطراب برای آنان دارد.

نورپردازی بهینه در دفتر کار

یکی دیگر از نکاتی که حال پرسنل را در محل کار خوب می‌کند، نور طبیعی روز است. پس پرده‌ها را کنار بکشید و بگذارید نور روز با گرمایش به شما انرژی دهد. اگر پنجره ندارید یا محیط کارتان تاریک است حتما لامپ روشن کرده تا چشم‌هایتان خسته نشوند. رنگ دیوارها نیز می‌تواند به روشن‌تر شدن محیط کار شما کمک کند. برای اینکه بدانید بهترین رنگ برای نقاشی محل کار کدام است مقاله راهنمای نقاشی محل کار را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

همچنین می‌توانید میز خود را نزدیک پنجره قرار دهید؛ اما هرگز آن را روبه‌روی پنجره یا پشت به آن قرار ندهید. انعکاس نور روی مانیتور می‌تواند موجب آزار چشم‌ شما شده و بهتر است موقعیت میز را جابجا یا پرده را سایه روشن کنید.

عناصر فنگ‌شویی را متعادل کنید

در فنگ شویی پنج عنصر وجود دارد: چوب، آتش، خاک، فلز و آب. برای به جریان انداختن انرژی نیاز است توازن بین تمام این عناصر را حفظ کنید. در اینجا نحوه اضافه کردن هر عنصر به فضای محیط کار آورده شده است.

چوب

آسان‌ترین راه برای ورود چوب به فضای کار گیاهان هستند که نماد رشد و سبزی و انرژی‌بخش‌اند. اینکه گلدان خود را کجا قراردهید، تعیین می‌کند چه چیزی را بیشتر در زندگی جذب خواهید کرد: عشق، ثروت یا احساسات خوب دیگر.

آتش

عنصر آتش به گرم شدن فضای کار شما و به شهرت و شناخت شما کمک می‌کند. نقش این عنصر در فضای کار مهم است. شما می‌توانید از شمع‌های رنگی برای این کار بهره بگیرید و شمعی روی میز خود بگذارید.

عناصر و اصول فنگ‌شویی اداری برای اتاق کار
با روشن کردن شمع، عنصر آتش را وارد فضای محل کار خود کنید.

زمین

عنصر زمین به ما کمک می‌کند تا آرامش، ثبات و محافظت را حس کنیم. اشیای سرامیکی مانند ماگ، یا دیگر اشیای تزئینی سفال‌گری یا کاشی‌کاری شده روی میزتان می‌توانند حس مثبت این عنصر را در محل کار به شما دهند.

فلز

فلز نماد سبکی، دقت و وضوح است. بودن فلز در فضا در راستای فنگ‌شویی محل کار به کاهش حواس‌پرتی در محل کار کمک می‌کند. یک شی ساخته شده از فلز مانند خودنویس روی میزتان داشته باشید. یا از اشیایی استفاده کنید که از فلز ساخته شده‌اند. استفاده از رنگ‌هایی که نشان‌دهنده فلزند مانند خاکستری، سفید یا رنگ آهن نیز مفید است.

نکات فنگ‌شویی دفتر کار برای موفقیت در کار و افزایش تمرکز
بودن فلز در فضا به کاهش حواس‌پرتی در محل کار کمک می‌کند و بهتر است یک شیء فلزی در محل کارتان داشته باشید.

آب

عنصر آب، آرامش، سهولت، طراوات و جریان را به یاد انسان می‌آورد و نمادی از فراوانی و ثروت است. آراستن دفتر کار با فواره‌های آب ترکیب شده با شیشه و آینه می‌تواند حس مثبتی در این زمینه دهد. همچنین می‌توانید رنگ‌های آبی و سیاه را ترکیب کنید و آن را به شکل مواج و انحنادار روی بخش‌هایی از دیوارها برجسته کنید.

سخن پایانی

اگر از فضا و حس محل کارتان خشنود نیستید، نیازی به استعفا دادن نیست. شما می‌توانید با گام‌هایی که در بالا ذکر شده با فنگ‌شویی محل کار خود از یک فضای کاری غمگین، کسل‌کننده و ناخوشایند، فضایی مثبت و بهره‌ور بسازید. پس با چند تغییر ساده در طراحی محل کار خود، فضایی ایجاد کنید که ضامن موفقیت و بهره‌وری شما باشد.

منابع: ‌ wellandgood | thespruce | amanet

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 + سه =