آموزش نقاشی ساختمان با رنگ روغن

2

نقاشی ساختمان با رنگ روغن یکی از رایج‌ترین و البته پر طرفدارترین روش‌های رنگ‌آمیزی ساختمان است؛ علت آن هم متنوع بودن رنگ‌های روغن، اجرای به نسبت ساده‌تر رنگ روغنی نسبت به سایر روش‌های رنگ‌آمیزی ساختمان و البته امکان اجرای آن بر روی بخش‌های مختلف خانه از در و دیوار گرفته تا پنجره، سقف و … است.

این روزها هم که اکثر افراد دوست دارند یا خودشان آموزش نقاشی ساختمان با رنگ روغنی را یاد بگیرند و یا می‌خواهند تبدیل به یک متخصص و استادکار در زمینه نقاشی ساختمان شوند، پس چه بهتر از اینکه در یک آموزش کامل و مفصل با رنگ روغنی ساختمان، مزایا و معایب آن و نحوه اجرای رنگ روغن ساختمان آشنا شوید. پیشنهاد می‌کنیم این مقاله از استادکار را از دست ندهید تا با همه چیز درباره نقاشی ساختمان با رنگ روغن آشنا شوید.

رنگ روغنی ساختمان چیست؟

رنگ روغنی یکی از رایج‌ترین و ابتدایی‌ترین پوشش‌های دیوار و سقف است. رنگ روغنی ساختمان مانند سایر رنگ‌ها انواع مختلفی دارد و در واقع نوع حلال رنگ‌های روغنی متفاوت است. البته علاوه بر رنگ روغنی انواع دیگر رنگ‌ها مانند رنگ آکریلیک، مولتی کالر، رنگ پلاستیک، رنگ بلکا و … نیز وجود دارد اما در این مقاله تمرکز ما بر روی آشنایی با نقاشی ساختمان رنگ روغن است.

از رنگ روغن می‌توان برای رنگ‌آمیزی بخش‌های مختلفی مانند دیوار و در و پنجره و سقف استفاده کرد. البته پیشنهاد ما به شما این است که برای رنگ‌آمیزی سقف از رنگ روغن استفاده نکنید زیرا انعکاس نور را از بین می‌برد و فضا را تیره می‌کند.

بیشتر بدانید نقاشی و رنگ‌آمیزی ساختمان یا کاغذ دیواری، کدامیک بهتر است؟

رنگ روغن در دو حالت مات و براق به عنوان یک پوشش قابل شستشو و مقاوم برای رنگ‌آمیزی ساختمان کاربرد دارد.
رنگ روغن در دو حالت مات و براق به عنوان یک پوشش قابل شستشو و مقاوم برای رنگ‌آمیزی ساختمان کاربرد دارد.

انواع رنگ روغنی ساختمان کدامند؟

رنگ‌های روغنی مخصوص نقاشی ساختمان به طور کلی به سه دسته تقسیم می‌شود:

  • رنگ روغنی براق که قابل شستشو است و علاوه بر مقاومت بالایی که دارد انعکاس نور را روشن‌تر جلوه می‌دهد و زیبایی خاصی دارد.
  • رنگ روغنی مات که برای پوشش دهی سطوح بیشتر کاربرد دارد و البته بوی آن نسبت به مدل براق بیشتر است.
  • رنگ روغنی نیمه مات که در واقع ترکیبی از رنگ روغن مات و براق است و به صورت درصدی هر دو خواص رنگ روغن مات و رنگ روغن براق را دارد.

کاربرد رنگ روغنی ساختمان چیست؟

از مهم‌ترین کاربردهای رنگ روغن می‌توان به استفاده آن در رنگ‌آمیزی بخش‌های مختلف ساختمان اشاره کرد. از رنگ‌آمیزی مواد و مصالح مختلف گرفته مانند آهن تا فلزات، درب چوبی، قاب پنجره، تخت‌های فلزی، نیمکت، ستون و … با پوشش‌دهی بسیار بالایی که دارد می‌توان آن را بر روی هر سطحی که دارای برآمدگی و یا ناهمواری‌هایی باشد که نیاز به پوشاندن دارد، می‌توان اجرا کرد. علاوه بر این در بسیاری از محیط‌ها که سطوح نیاز به شستشو دارند استفاده از رنگ روغن بسیار مناسب است زیرا صد در صد قابل شستشو است. البته کاربرد رنگ روغن در ساختمان به همین نقطه ختم نمی‌شود بلکه نوعی رنگ روغن نیمه مات و براق نیز عرضه شده که می‌توان در دکوراسیون داخلی برای زیبایی و جلوه بیشتر دیوارها از آن استفاده کرد.

از رنگ روغن مات برای پوشاندن تمام سطوحی که نیاز به عایق‌کاری و شستشو دارد استفاده می‌شود و از رنگ روغن نیمه مات و براق برای پوشش دهی دیوارهای موج‌دار و جلوه دادن دیوارها استفاده می‌شود.
از رنگ روغن مات برای پوشاندن تمام سطوحی که نیاز به عایق‌کاری و شستشو دارد استفاده می‌شود و از رنگ روغن نیمه مات و براق برای پوشش دهی دیوارهای موج‌دار و جلوه دادن دیوارها استفاده می‌شود.

مزایای رنگ روغنی ساختمان چیست؟

  • یکی از مهم‌ترین دلایلی که اکثرا نقاشی ساختمان با رنگ روغن را پیشنهاد می‌دهند، در دسترس بودن رنگ روغن است. در واقع نسبت به سایر رنگ‌های موجود در بازار، رنگ روغنی ساختمان در دسترس‌ترین نوع رنگ با رنگبندی به نسبت کامل است.
  • یکی دیگر از مزایای بسیار خوب رنگ روغنی، قابل شستشو بودن رنگ روغنی است. شما می‌توانید هر گونه لکه کثیفی یا دوده را به راحتی با استفاده از یک دستمال مرطوب از روی رنگ روغن پاک کنید بدون آنکه نگران باقی ماندن لکه دستمال یا رطوبت باشید.

بیشتر بدانید راهنمای کامل خشک کردن سریع رنگ ساختمان

برای تمیز کردن لکه از روی دیوار رنگ روغنی می‌توان از یک دستمال مرطوب آغشته به ماده شوینده استفاده کنید.
برای تمیز کردن لکه از روی دیوار رنگ روغنی می‌توان از یک دستمال مرطوب آغشته به ماده شوینده استفاده کنید.
  • رنگ روغنی ساختمان به عنوان یک عایق نیز عمل می‌کند و مانع رنگ پریدگی و یا خوردگی انواع سطوح چوبی و آهنی و فلزی می‌شود. از طرفی نقاشی ساختمان با رنگ روغن بسیار راحت و روان انجام می‌شود و پوشش دهی بسیار بالایی نیز دارد.

معایب نقاشی ساختمان با رنگ روغن چیست؟

  • متاسفانه یکی از معایب عمده رنگ روغن که حالت ناخوشایندی نیز ایجاد می‌کند، بوی نامطبوع آن است. زیرا در رنگ روغن از حلال‌های شیمیایی و نفتی استفاده می‌شود و در نتیجه ممکن است افراد هنگام رنگ‌آمیزی و حتی چند هفته پس از اتمام کار رنگ‌آمیزی بوی نامطبوع آن را حس کنند.
  • از طرفی چون مواد تشکیل دهنده رنگ روغن سمی است برای سلامت انسان و همچنین محیط زیست ممکن است مضر باشد.
  • رنگ روغن بر خلاف دیگر مدل‌های پیشرفته رنگ، نیاز به زیرسازی و بتونه‌کاری دارد زیرا رنگ روغن هیچگونه بافتی از خود ندارد در نتیجه اگر زیرساخت آن بتونه‌کاری نشود ممکن است ایرادات روی سطح اصلی به چشم بیننده بیاید.

آموزش نقاشی ساختمان با رنگ روغن

معمولا رنگ روغنی را بر روی  گچ استفاده می‌کنند اما با این حال تفاوتی ندارد هر سطحی را که انتخاب می‌کنید باید زیرساخت آن را کاملا یکدست کنید که این کار را باید به وسیله بتونه‌کاری انجام دهید. پس برای نقاشی ساختمان با رنگ روغن موارد زیر را اجرا کنید:

  • ابتدا بتونه مناسب برای زیرساخت سطح مورد نظر را تهیه کنید و تمام سطح را به صورت یک دست بتونه کاری کنید.
  • پس از خشک شدن بتونه به وسیله سنباده سطح مورد نظر را صاف کنید.
  • پس از سنباده کاری حتما گرد و خاک ایجاد می‌شود پس لازم است که محیط و سطح را کاملا گردگیری کنید.
  • حال باید با استفاده از یک قلمو یا غلطک مخصوص مقداری از رنگ را بر روی دیوار اجرا کنید که به این مرحله آستری نقاشی ساختمان با رنگ روغن می‌گویند. در این مرحله باید که یک لایه از رنگ تمام سطح را بپوشاند.
  • بعد از خشک شدن کامل رنگ اولیه و آستری با بتونه مخصوص، سطح مورد نظر را لکه‌گیری کنید.
  • بعد از ۱۲ الی ۲۴ ساعت دوباره سطح خشک شده را سنباده بزنید و سپس گردگیری لازم را انجام دهید.
  • حال نوبت به مرحله دوم و سپس مرحله سوم نقاشی ساختمان با رنگ روغن می‌رسد. معمولا سه مرحله کافی است اما اگر احساس کردید برای یکدست شدن نیاز به مرحله چهارم نیز است، می‌توانید مراحل بیشتری را پیش بگیرید.

آموزش نقاشی ساختمان با رنگ روغن

سختی نقاشی ساختمان را به متخصصان نقاشی بسپارید

تا به حال تجربه نقاشی ساختمان با رنگ روغن را داشته‌اید؟ به نظر شما چه نکاتی می‌تواند در نتیجه رنگ‌آمیزی ساختمان تاثیرگذار باشد؟ درست است که اهالی فن و استادکاران فوت و فن این کار را یاد دارند اما با این حال شما هم می‌توانید با انتخاب یک رنگ روغن با کیفیت و رعایت نکات لازم خانه خود را رنگ‌آمیزی کنید. ولی پیشنهاد می کنیم برای یک تجربه شیرین از نقاشی ساختمان حرفه ای که توسط متخصصان ارائه می شود بهره ببرید. در انتهای مقاله پیشنهاد میکنیم مقاله ۷ راهکار نقاشی خانه را نیز بخوانید .

2 نظرات
  1. سعید آبنار می گوید

    سلام بنده هم با شما هم عقیده هستم شما در طراحی و هنر واقعا ایده های قابلی میتوانید ارائه دهید

    1. نادر غنی زاده می گوید

      باسلام و آرزوی سلامتی..مطالب مفید و جامع بود..لطفا راهنمایی بفرمائید رنگ مناسب برای چهارچوب فلزی،، با درب چوبی راش با رنگ فندقی،،برای واحد مسکونی با دیوار رنگ استخوانی روشن کدام هست؟؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پانزده − 8 =