ساماندهی انباری ؛ چطور انباری خانه را ساماندهی و مرتب کنیم؟

0

انباری از جمله مناطق بهم ریخته یا به عبارتی زلزله‌زده خانه به شمار می‌رود. از آنجایی که هر روز از لوازم آن استفاده نمی‌کنیم، اغلب هر وسیله‌ای که در داخل خانه اضافی است و جایی برای نگهداری آن نداریم را به انباری انتقال می‌دهیم و همین موجب می‌شود که فضای آن نابه‌سامان و بهم‌ ریخته باشد. اگر شما هم از سر زدن به انباری برای یافتن لوازم کلافه می‌شوید؛ شاید زمان آن رسیده که برای ساماندهی انباری خانه وقت بگذارید.

با ۵ ترفند انباری را به اتاق خواب خود تبدیل کنید

برای اینکه بتوانید یک انباری مرتب و تمیز داشته باشید لازم است که حداقل دو بار در سال به آن رسیدگی کنید. در ادامه ۵ ترفند ساده و کاربردی برای نظم‌دهی به انباری را بیان می‌کنیم. با ما همراه باشید.

۱- مدیریت زمان

همانطور که زمانی را برای نظافت و مرتب کردن خانه به صورت دوره‌ای اختصاص می‌دهید، به ساماندهی انباری هم پایبند باشید. مطمئناً فضای انباری که برای مدت طولانی از آن غافل بوده‌اید طی دو ساعت تغیر چندانی نخواهد کرد. زمانی معادل ۴ ساعت از روزهای جمعه را به مدت یک ماه برای ساماندهی انباری اختصاص دهید. اگر برای اولین بار به سراغ تمیز کردن انباری می‌روید ممکن است کمی دلسرد شوید. ولی با رعایت ترفندهای ساماندهی در دفعات بعدی به سرعت میتوانید لوازم مورد نیاز خود را پیدا کنید.

۲- پاکسازی و نظافت کامل

  • در صورت امکان تمامی لوازم انباری را خارج کنید. در غیر این صورت میتوانید انباری را به دو بخش تقسیم کرده ابتدا یک طرف آن را مرتب کنید و سپس به سراغ بخش دیگر آن بروید.
  • نظافت و تمیز کردن جزو گام‌های ساماندهی انباری به شمار می‌رود. اگر لامپ انباری سوخته آن را تعویض کنید. گرد و خاک آن را بگیرید. حتی میتوانید یک رنگ روشن به دیوارهای آن بزنید.

۳- مرتب‌سازی و ساماندهی انباری

فهرستی از لوازم قابل استفاده انباری تهیه کنید. چه لزومی دارد لوازم خراب و غیر قابل استفاده را برای مدت‌های طولانی نگهداری کنید. هدف از حذف لوازم اضافی کمک به افزایش فضای قابل استفاده در انباری است. اگر لوازم بدرد نخور را دور بیاندازید فضایی معادل یک چهارم انباری خالی می‌شود.

ساماندهی انباری
با دور انداختن لوازم اضافی از فضای خالی برای نصب قفسه و قرار دادن جعبه‌های ساماندهی انباری استفاده کنید. همچنین میتوانید به سهولت در محیط انباری حرکت کنید.

۴- ارزیابی و تجهیز انباری

  • لوازم مورد نیاز که کاربرد بیشتری دارند را در نزدیکی درب انباری قرار دهید. سایر لوازم میتوانند به بخش انتهایی آن منتقل شوند.
  • لوازم موجود در انباری را در صورت لزوم شمارش و اندازه‌گیری کنید.
  • برای ساماندهی بهتر همه چیز را در ساده‌ترین حالت ممکن نگهدارید. از جعبه‌های رنگی برای لوازم مشابه استفاده کنید. به عنوان مثال؛ لوازم جشن تولد و تزیین را در یک جعبه قرار دهید.
  • روی هر یک از جعبه‌های ساماندهی انباری برچسب بزنید. به این ترتیب لوازم را آسان‌تر و سریع‌تر پیدا می‌کنید.
  • از قفسه‌های مناسب دیواری برای قرار دادن جعبه‌ها و اشیای کوچک‌تر استفاده کنید. حتی میتوانید به سلیقه خود تعدادی قفسه‌ چوبی بسازید.
ساماندهی انباری خانه
ساماندهی انباری به شما کمک می‌کند تا ابزار مورد نیاز خود را در بهترین حالت ممکن نگهداری کنید. میتوانید از قفسه‌های عمودی برای قرار دادن جعبه‌ها استفاده کنید. همچنین با نصب قلاب به بدنه آن محل مناسبی برای آوزیران کردن حلقه‌های شلنگ، طناب و ابزار باغبانی در اختیار خواهید داشت.

۵- چرخه ساماندهی مجدد

همانطور که اشیای مرتب شده را در جعبه‌های مختلف و برچسب‌دار قرار می‌دهید. نکات زیر را مدنظر داشته باشید:

  • تنها اقلام تمیز را نگهداری کنید. لباس‌ها را قبل از قرار دادن در انبار بشویید.

در پروسه ساماندهی انباری برای نگهداری لباس‌ها به جای استفاده از کیسه‌های پلاستیکی، آنها را در کیسه‌های پارچه‌ای قرار دهید.

  • همه چیز را برچسب‌گذاری کنید. اگر لوازم خاصی را برای فصل مشخصی از سال نیاز دارید میتوانید آن‌ها را در طبقه مشخصی قرار دهید تا در صورت لزوم دسترسی به آن آسان باشد. به عنوان مثال: تزئینات مربوط به سفره هفت سین، تنگ ماهی و.. مربوط به برچسب فصل بهار است.
  • از قرار دادن مواد قابل اشتعال در انباری اجتناب کنید.
  • از قرار دادن جعبه‌ها روی کف زمین خودداری کنید. ممکن است به دلیل رطوبت موجود در انباری اشیای داخل آن خراب شوند. همچنین می‌توانید چند بسته ژل سیلیکا را در جعبه‌های مختلف انباری بگذارید و به این ترتیب رطوبت اضافه داخل انباری را جذب کنید تا وسایل‌تان خراب نشود.
  • از فضاهای خالی دیوار برای آویزان کردن برخی اشیا نظیر دوچرخه استفاده کنید. قلاب‌های مخصوص نصب دوچرخه به دیوار را از ابزار فروشی‌ها تهیه کنید.
  • اگر چند عدد صندلی قدیمی دارید، با کمک قلاب یکی را به دیوار وصل کرده و صندلی بعدی را به صورت برعکس روی آن بگذارید. به این ترتیب میتوانید در فضای انباری صرفه‌جویی کنید.
  • برای نگهداری ابزارآلات از محفظه‌های مخصوص قرار دادن ابزار و یا یک صندوق قدیمی بلااستفاده کمک بگیرید. این محفظه‌های دیواری دارای شیارهایی برای گذاشتن چکش، انبر و.. هستند و چون به دیوار هم نصب می‌شوند، راحت‌تر میتوانید هر یک ابزار را پیدا کنید.

نظرات و پیشنهادات

انباری را به اتاق خواب خود تبدیل کنید، همان اندازه مرتب، تمیز و سازماندهی شده؛ با استفاده از ۵ تکنیک مربوط به نظافت و مرتب کردن لوازم انباری که در این پست استادکار عنوان شد، دیگر برای پیدا کردن لوزام مورد نیاز خود در انباری کلافه و سردرگم نخواهید شد. همچنین میتوانید تجربیات و پیشنهادات خود در زمینه مرتب کردن فضای انباری خانه را در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: Styleathome

نظافت ساختمان و مشاعات:

نظافت ساختمان و مشاعات

  • نظافت راه پله
  • شستن دیوارها و نرده ها
  • نظافت مشاعات، پارکینگ و حیاط
  • پاک کردن شیشه پنجره های داخلی
دریافت این خدمت از استادکار
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

5 × 2 =