ایرادات رایج فر : راهنمای کامل اجاق فر و گاز

0

فر گاز شما شاید از جمله وسایل آشپزخانه باشد که هرروز استفاده نکنید. معمولا برای پختن کیک یا انواع غذاهای ایتالیایی همانند لازانیا یا پیتزا از فر گاز استفاده می‌شود. بنابراین شاید تا زمانیکه بخواهید از آن استفاده کنید متوجه خراب شدن فر گاز نشوید. ایرادات رایج فر به مرور زمان رخ می‌دهد و دلایل مختلفی دارد.

چیزی که مهم است اینست که شما بدانید هر یک از این خرابی‌ها را چطور برطرف کنید. در بیشتر مواقع شاید خودتان بتوانید ایرادات رایج فر را متوجه شده و آن را تعمیر کنید اما گاهی نیز ممکن است نیاز باشد از یک متخصص برای برطرف کردن مشکلات گاز و فر کمک بگیرید.

ایرادات رایج فر و راه حل ترمیم کردن آن‌ها

  • دمای فر صحیح نیست

برای پختن بسیاری از غذاها باید ابتدا فر گاز را با درجه دمای ذکر شده از پیش گرم کنید. در این حالت باید فر دقیقا به همان درجه مشخص شده گرم شود نه بیشتر نه کمتر. اما اگر متوجه شدید غذایی که در فر می‌گذارید بیش از حد پخته می‌شود یا حتی به مرحله سوختن می‌رسد، بنابراین ممکن است دمای فر صحیح و به روی آن درجه که تنظیم کرده‌اید قرار نگرفته باشد. بنابراین باید دما را مجددا کالیبره کنید.

دستورالعمل کالیبره کردن دمای فر گاز معمولا در دفترچه راهنمای گاز شما آورده شده است. این کار معمولا به سادگی کم و زیاد کردن درجه دما با نگه داشتن یک دکمه خاص به روی اجاق فر انجام می‌گیرد.

  • فر گاز روشن نمی‌شود

بیشتر وسایل آشپزخانه از جمله یخچال، اجاق فر و ماشین ظرفشویی مدارهای خاص خود را برای جلوگیری از بروز مشکلات برقی دارند. بنابراین اگر فر گاز روشن نمی‌شود بهتر است ابتدا جعبه اتصال گاز را بررسی کنید تا مطمئن شوید برق در آن قطع نیست.

همچنین اطمینان حاصل کنید که دستگاه به برق وصل است و پریزی که برق گاز را به آن متصل کرده‌اید به درستی کار می‌کند.

اگر مطمئن هستید که برق در گاز جریان دارد اما همچنان فر روشن نمی‌شود، ممکن است مساله دیگری منجر به چنین مشکلی شده باشد. مشکلاتی نظیر قطع سیم، نرسیدن انرژی کافی به اجاق فر برای روشن شدن و مواردی که بیشتر به برق و نحوه انتقال آن مرتبط است.

از آنجایی که بررسی چنین مشکلی ممکن است خطر برق گرفتگی به همراه داشته باشد بهتر است در این صورت عیب یابی فر گاز خود را به یک متخصص بسپارید.

  • چراغ فر کار نمی‌کند

یکی از ایرادات رایج فر که احتمالا بعد از چند سال استفاده از اجاق گاز با آن مواجه خواهید شد، روشن نشدن چراغ فر است. در ابتدا شاید لازم باشد چراغ فر را تعویض کنید چرا که در هر حال یک وسیله‌ایست که عمری دارد و ممکن است طی سالیان سال خراب شود.

اما اگر با تعویض چراغ فر نیز همچنان مشکل ادامه داشت، احتمالا مشکل از دکمه مربوط به روشن کردن چراغ فر است. معمولا استارتر یا سوئیچ چراغ فر را خودتان نمی‌توانید تعویض کنید چرا که خطر برق گرفتگی وجود دارد.

همچنین شما نمی‌خواهید فر گاز خود را از آنچه هست خراب‌تر کنید! بنابراین بهتر است در چنین شرایطی از افراد با تجربه و متخصص کمک بگیرید.

ایرادات رایج فر : راهنمای کامل اجاق فر و گاز
روشن نشدن چراغ فر یکی از ایرادات رایج فر است که معمولا با تعویض لامپ آن برطرف می‌شود.
  • درب فر گاز باز یا بسته نمی‌شود

یکی دیگر از ایرادات رایج فر ، بسته نشدن کامل درب فر یا باز نشدن آن است. اگر درب فر گاز به درستی و کامل بسته نمی‌شود، احتمالا نیاز است که لولاهای آن را تعویض کنید.

برای این کار نیز باید درب را از فر گاز جدا کرده و پنل‌های کنار آن را نیز در بیاورید. این کار می‌تواند بسیار دشوار باشد و احتمالا ایده بهتری باشد اگر از یک تکنسین و متخصص این کار کمک بگیرید.

ایرادات رایج فر : راهنمای کامل برطرف کردن مشکل فر گاز
اگر درب فر گاز به درستی بسته نمی‌شود لازم است آن را جدا کرده و نسبت به تعویض لولاهای آن اقدام کنید.

اگر درب فر بعد از اتمام رسیدن تمیزکاری خودکار فر باز نشد، ابتدا به مدت پنج دقیقه فر را از برق بکشید. پس از آن دوباره اجاق گاز را به برق متصل کرده و درب فر را به آرامی حرکت دهید تا بینید مشکل برطرف شده یا خیر. اگر این کار تاثیری نداشت، یکبار دیگر تمیزکاری خودکار فر را روشن کنید و بگذارید به مدت ۱۵ دقیقه کار کند، سپس پیش از خاموش شدن، آن را  کنسل کنید.

صبر کنید تا فر خنک شود و دوباره نسبت به باز کردن درب فر اقدام کنید.

  • حالت تمیزکردن خودکار فر کار نمی‌کند

بسیاری از فر گازهای امروزی حالت تمیزکردن خودکار دارند. همانطور که از نامش پیداست، فر برای تمیزکردن و از بین بردن خرده مانده غذاها در داخل فر، در درجه بالا شروع به کار می‌کند.

در حقیقت تمیزکاری خودکار فر فقط با حرارت رخ می‌دهد و از هیچ ماده شیمیایی استفاده نمی شود. حین انجام این کار حتی ممکن است بوی سوختگی به مشام شما برسد که طبیعیست.

یکی از ایرادات رایج فر این است که این حالت از فر گاز کار نمی‌کند. هرچند دلایل مختلفی نیز برای کار نکردن تمیزکاری خودکار فر وجود دارد.

یکی از متداول‌ترین دلایل آن، بسته نشدن درب فر است. اگر درب فر کاملا چفت نشود، تمیزکاری خودکار آغاز به کار نمی‌کند. از دیگر دلایل کار نکردن حالت تمیزکاری خودکار فر، مشکلات ترموستات در کنترل دما، مشکلات برقی یا سیم برق، مشکل فیوز و سایر مشکلات داخلی فر است.

معمولا برطرف کردن اینگونه مشکلات کاری نیست که هر فردی بتواند انجام دهد و بهترین کار این است که این کار را به افراد خبره و باتجربه بسپارید.

ایرادات رایج فر : راهنمای کامل اجاق فر و گاز
در تمیزکاری خودکار، فر گاز با درجه بالایی شروع به کار می‌کند تا با حرارتی که ایجاد کرده نسبت به تمیزکردن و از بین بردن میکروب‌های درون فر اقدام کند.

سخن پایانی

دانستن ایرادات رایج فر می‌تواند به شما کمک کند مشکلات فر گاز را متوجه شوید و بهتر بدانید آیا خودتان می‌توانید این مشکل را برطرف کنید یا نیاز است از متخصصین و تعمیرکاران حرفه‌ای کمک بگیرید.

مشکلات تخصصی و عمیق اجاق فر طوری نیست که هر شخصی بتواند خودش آن را برطرف کند، اقدام به ترمیم برخی از مشکلات برقی گاز و فر نه تنها ممکن است برای خودتان خطرات برق گرفتگی بهمراه داشته باشد بلکه ممکن است منجر به خراب‌تر شدن اجاق فر نیز شود.

بنابراین اگر متوجه شدید مشکلات فر شما بیش از چیزیست که فکر می‌کردید، قبل از هر اقدامی از افراد باتجربه و خبره در این زمینه کمک بگیرید. همچنین فراموش نکنید نسبت به تمیز کردن فر و اجاق گاز نیز اقدام کنید.

منبع: mrappliance

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نوزده + 4 =