مواد و ابزارآلات لازم برای رنگ آمیزی نمای ساختمان

1

رنگ آمیزی نمای ساختمان یکی از ارزان‌ترین و سریع‌ترین روش‌ها برای به روز کردن چهره یک ساختمان است. بخصوص اگر تصمیم به فروش خانه خود دارید، رنگ آمیزی نمای آن می‌تواند کمک کند مشتری‌های بیشتری کسب کنید و با قیمت بهتری بتوانید خانه خود را به فروش برسانید. اما در این بین اگر خودتان بخواهید این کار را انجام دهید نیاز به ابزار خاص دارید. ابزار لازم برای رنگ آمیزی نمای ساختمان بیشتر از آن چیزی است که تصور می‌کنید. استادکار شما را با ابزار رنگ آمیزی ساختمان  آشنا می‌کند.

پیش از شروع لازم است نکاتی را درباره رنگ آمیزی نمای ساختمان بدانید و انواع رنگ نمای ساختمان را نیز بشناسید تا بتوانید رنگ مناسب را انتخاب کنید.

  • انواع قلم مو برای رنگ آمیزی نمای ساختمان

ابزار رنگ آمیزی ساختمان
رنگ آمیزی با قلم مو

یکی از اولیه‌ترین ابزار رنگ آمیزی ساختمان قلم رنگ است. با هر روشی که بخواهید نمای ساختمان را رنگ کنید بالاخره به یک قلم برای ریزه کاری‌ها و رنگ آمیزی جزییات نیاز خواهید داشت. اگر می‌خواهید از رنگ حلال آب استفاده کنید، قلمی انتخاب کنید که دندانه‌های نایلونی دارد. برای رنگ حلال روغن نیز بهتر است دندانه‌های قلم از جنس طبیعی باشد. بهتر است از قلم مو از جنس طبیعی برای رنگ حلال آب استفاده نکنید چرا که ممکن است موجب شل شدن موهای قلم شود. قلم مو از جنس فوم می‌تواند برای کارهای پیچیده‌تر، همانند رنگ آمیزی حکاکی‌های دیوار یا سنگ کاری‌ها و چهارچوب پنجره مناسب باشد. هرچند قلم مو فومی معمولا یک بار مصرف است چرا که تمیزکردن آن بسیار دشوار بوده و از هم پاشیده می‌شود.

انواع شکل قلم مو

  • قلم با موهای زاویه دار: این نوع قلم دندانه‌های زاویه دار دارد که استفاده از آن را برای رنگ آمیزی گوشه‌های دیوار یا حکاکی‌ها و جزییات ریز ساده‌تر می‌کند.
  • قلم با موهای صاف: این نوع قلم موها و دندانه‌های کاملا صافی دارد که همگی به یک اندازه بریده شده اند.

بیشتر بدانید رنگ آمیزی نرده آهنی را چطور انجام دهیم؟

ابزار رنگ آمیزی ساختمان
انواع قلم برای رنگ زدن ساختمان

تمیزکردن قلم مو بعد از رنگ آمیزی ساختمان

روش تمیزکردن قلم مو بعد از رنگ آمیزی بستگی به نوع رنگی که استفاده کرده‌اید دارد. اگر از رنگ لاتکس استفاده کرده‌اید، قلم مو به راحتی با آب و صابون تمیز خواهد شد. اگر رنگ روی قلم خشک شود نیاز به حلال‌های خاص دیگر از جمله تینر خواهید داشت. اگر از رنگ روغنی استفاده کرده‌اید، برای تمیز کردن قلم مو به تینر احتیاج دارید. برای اینکه، مقداری تینر را در یک ظرف فلزی بریزید و قلم رنگ را داخل آن قرار دهید تا همه رنگ به خوبی از لا به لای موهای قلم خارج شود. وقتی به خوبی تمیز شد، قلم را به کناره‌های ظرف فشار دهید تا تینری که داخل آن باقی مانده خارج شود. سپس قلم را با آب و صابون بشویید.

وقتی قلم را تمیز کردید، در حالیکه هنوز کمی مرطوب است آن را داخل یک پلاستیک یا کاغذ مومی یا فویل بپیچید تا سالم بماند. همچنین لازم است قلم را برعکس آویزان کنید تا دندانه‌های آن حالتش را از دست ندهد.

  • پد رنگ آمیزی

ابزار رنگ آمیزی ساختمان
پد رنگ آمیزی

پد رنگ آمیزی یک از ابزار مورد نیاز رنگ آمیزی ساختمان است که سطحی صاف دارد و معمولا به شکل مستطیل است. پد رنگ یک دسته نیز در پشت خود دارد که در دست گرفتن آن را برای کاربر آسان می‌سازد و رویه آن نیز از جنس فوم است که دندانه‌های کوتاه و عمیق دارد. پدها مناسب رنگ آمیزی سطوح صاف و ایجاد رنگ‌های مستقیم در یک خط هستند. از این ابزار رنگ آمیزی می‌توان برای گوشه‌های دیوار، سقف یا سطوحی که رنگ آمیزی مرتب و تمیز آن اهمیت بیشتری دارد  استفاده کرد.

  • اسپری رنگ

رنگ آمیزی با اسپری به کار شما سرعت بیشتری خواهد بخشید. اسپری‌ها که به آن‌ها پاشنده دستی نیز گفته می‌شود در اندازه‌ها و قیمت‌های متنوعی در بازار موجود هستند. از هر نوع اسپری رنگی که استفاده می‌کنید این نکته را در نظر داشته باشید که هنگام رنگ آمیزی با اسپری رنگ یا پاشنده دستی باید حتما از ماسک استفاده کنید. چرا که در این روش رنگ در هوا پخش می‌شود و استنشاق آن می‌تواند برای افراد مضر باشد.

ابزار رنگ آمیزی ساختمان
اسپری پاشنده دستی برای رنگ آمیزی ساختمان

انواع پاشنده دستی/ اسپری رنگ

  • اسپری پاشنده دستی – معمول‌ترین نوع اسپری که بعنوان ابزار رنگ آمیزی ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد، اسپری پاشنده دستی است. اسپری پاشنده دستی مناسب سطوح وسیع و بخصوص فضای باز است. این ابزار رنگ آمیزی ساختمان یک دستگیره دارد که توسط کاربر در دست قرار می‌گیرد و رنگ با فشار و مستقیم به روی دیوار پاشیده می‌شود. در این روش نیازی نیست شخصی که رنگ آمیزی ساختمان را انجام می‌دهد به دیوار نزدیک باشد و به راحتی می‌تواند با فاصله‌ای مناسب از دیوار بایستد و آن را رنگ بزند.
  • اسپری پاشنده غلطکی- این نوع اسپری رنگ همانند رنگ آمیزی با غلطک عمل می‌کند. با این تفاوت که دیگر نیازی نیست هر بار غلطک را در ظرف رنگ فرو کنید تا رنگی شوید بلکه با اسپری به غلطک رنگ پاشیده می‌شود.
ابزار رنگ آمیزی ساختمان
اسپری پاشنده غلطکی
  • اسپری رنگ فشار پایین/حجم بالا– این نوع اسپری رنگ یک ابزار رنگ آمیزی ساختمان است که بیشتر مناسب افراد حرفه‌ای است که می‌خواهند دیوارها را با طرحی خاص و متفاوت رنگ کنند. از رنگ روغن و لاتکس می‌توان در این نوع اسپری رنگ استفاده کرد.
  • اسپری رنگ فشار بالا/ حجم پایین این نوع اسپری رنگ با یک کمپرسور کار می‌کند. حجم این کمپرسور مشخص می‌کند هر بار چه میزان رنگ به روی سطح پاشیده شود.

تمیزکردن اسپری یا پاشنده دستی

اگر از رنگ حلال آب همراه با این ابزار رنگ آمیزی ساختمان استفاده کرده‌اید به راحتی می‌توانید اسپری را با آب و صابون بشویید. اگر از رنگ روغنی استفاده کرده‌اید لازم است از تینر برای تمیزکردن اسپری استفاده کنید. حتما بدنه و دهانه پاشنده دستی را کاملا تمیز کنید چرا که اگر رنگ در آن باقی بماند به مرور زمان موجب خراب شدن دستگاه می‌شود.

  • غلطک برای رنگ آمیزی

ابزار رنگ آمیزی ساختمان
رنگ امیزی با غلطک یا رولر

رنگ آمیزی با غلطک برای سرعت بخشیدن به کار رنگ آمیزی ساختمان ابزار بسیار مناسبی است. غلطک نیز انواع مختلفی دارد که هرکدام برای استفاده خاصی مورد نیاز است. رنگ آمیزی با غلطک، کار رنگ آمیزی را یکدست‌تر می‌کند. پرز غلطک و اندازه آن بسیار مهم است. معمولا هر چی پرز غطلک بیشتر باشد رنگ بیشتری را در خود نگه می‌دارد. غلطک رنگ را با توجه به دستورالعمل زیر تهیه کنید:

  • غلطک با پرز ¼ اینچی برای سطوح صاف همانند دیوارها، سقف و درب چوبی مناسب است.
  • غلطک با پرز ۸/۳ اینچی برای دیوارهای بافت دار و همچنین سطوح صاف مناسب است.
  • غطلک با پرز ½ اینچی برای سطوح صاف و نیمه سخت و سطوح بافت دار همچنین بتن مناسب است.
  • غلطک با پرز ۴/۳ اینچی برای سطوح سخت همانند سقف و دیوار بافت دار مناسب است.

چند نکته برای انتخاب غلطک مناسب برای رنگ آمیزی ساختمان

  • به طور کلی اندازه ½ و ۸/۳ اینچی مناسب ترین ابزار برای رنگ آمیزی با غلطک هستند.
  • اگر می‌خواهید سطوح وسیع گچی یا آجری را با غلطک رنگ آمیزی کنید بهتر است از غلطک ۹ اینچی (۲۳ سانتیمتری) با پرز ½ استفاده کنید. برای سطوح باریک و گوشه‌های درها و به طور کلی فضاهای کوچک، از غلطک ۷ اینچی (۱۸ سانتیمتری) با پرز ½ استفاده کنید.
  • قبل از استفاده از غلطک کمی آن را مرطوب کنید. این کار موجب می‌شود رنگ بیشتری به خود بگیرد و از هدر رفتن رنگ نیز جلوگیری می‌کند.
  • برای رنگ آمیزی با غلطک دقت داشته باشید که دسته‌ای را برای غلطک انتخاب کنید که سایز آن قابل تغییر باشد و بتوانید آن را بلند و کوتاه کنید.

تمیز کردن رنگ از غلطک

ابتدا باید غلطک را طوری در ظرف رنگ قرار دهید که باقیمانده رنگ آن خارج شود. سپس در صورتیکه از رنگ لاتکس استفاده کرده‌اید غلطک را با آب گرم بشویید. برای اینکار می‌توانید سینک ظرفشویی را از آب گرم پر کنید و غلطک رنگ را داخل آن بندازید. از مایع شوینده برای تمیز کردن آن استفاده کنید. پس از اینکه آن را کامل شستید، با یک دستمال خیسی آن را بگیرید و بگذارید خشک شود.

سایر ابزار رنگ آمیزی ساختمان که هنگام رنگ آمیزی نمای ساختمان استفاده می شوند

  • دستمال یا دستگیری برای پهن کردن روی زمین

رنگ آمیزی نمای ساختمان در حالیکه می‌تواند به خانه شما شکلی زیبا و شیک ببخشد، ممکن است فضای اطراف آن را به یک کابوس تبدیل کند. با هر روشی که بخواهید نمای ساختمان را رنگ آمیزی کنید باید بدانید در هر حال قسمتی از رنگ شما پخش شده یا روی زمین می‌ریزد. برای اینکه از مشکل پاک کردن و تمیزکاری‌های بعد از رنگ آمیزی نمای ساختمان خلاص شوید بهتر است پیش از شروع رنگ آمیزی به خوبی اطراف محلی که می‌خواهید رنگ بزنید را با پارچه یا پلاستیک بپوشانید تا اگر رنگی روی زمین ریخته شد موجب آلوده شدن محیط نشده و کار شما را زیاد نکند.

  • نردبان

ابزار رنگ آمیزی ساختمان
برای رنگ آمیزی نمای ساختمان از نردبان با ارتفاع مناسب استفاده کنید

معمولا برای رنگ آمیزی قسمتی از ساختمان که بیش از ۱٫۸ متر است نیاز به نردبان خواهید داشت. با توجه به اینکه چقدر باید بالا بروید تا نمای ساختمان را کاملا رنگ کنید از نردبانی استفاده کنید که ارتفاع آن طوری باشد که خیلی نیاز نداشته باشید دستتان را بکشید تا بالاترین نقطه را رنگ بزنید. نردبان‌ها نیز انواع مختلفی دارند که با توجه به سایز و نوع با هم متفاوتند. بهتر است از نردبانی استفاده کنید که طوری طراحی شده باشد که بتوانید رنگ را نیز با خود به بالا حمل کرده و در گوشه‌ای از آن آویزان کنید.

  • سنباده

ابزار رنگ آمیزی ساختمان
سنباده ابزار مهمی برای آماده سازی دیوارها قبل از رنگ است.

سنباده از جمله ابزار رنگ آمیزی ساختمان است که برای آماده سازی دیوارها جهت رنگ آمیزی استفاده می‌شود. اگر دیوار آسب دیده یا قبلا رنگ شده است باید کاملا با سنباده سطحی صاف و یکدست بگیرد. برای اینکه کیفیت کار نهایی خوب از آب در بیاید حتما باید مرحله سنباده کشی دیوار و شستشوی آن را قبل از شروع رنگ آمیزی انجام دهید تا سطحی کاملا آماده رنگ شدن داشته باشید.

  • کاردک

ابزار رنگ آمیزی ساختمان
کاردک برای پاک کردن رنگ قبلی دیوار یا برطرف کردن ایرادهای احتمالی روی دیوار

یکی دیگر از ابزار رنگ آمیزی ساختمان که برای آماده سازی دیوارها و سطح برای رنگ استفاده می‌شود. با کاردک می‌توانید رنگ باقیمانده روی دیوار را از بین ببرید یا آسیب‌هایی که روی دیوار بوجود آمده را ترمیم کنید.

جمع بندی

همانطور که پیش‌تر به آن اشاره شد، برای رنگ آمیزی نمای ساختمان نیاز به ابزار خاصی خواهید داشت. ابزار رنگ آمیزی ساختمان به شما کمک خواهند کرد بهتر و با کیفیت‌تر بتوانید نمای ساختمان را رنگ آمیزی کنید. هر چه این ابزار پیشرفته‌تر باشند نتیجه نهایی برای شما بهتر خواهد بود. همچنین باید نحوه استفاده از هر یک را نیز به خوبی بدانید و اطلاعات کافی درباره تمیز نگه داشتن آن‌ها و جلوگیری از آسیب رساندن به دیوارها بدست بیاورید.

با این توضیحات، شما فکر می‌کنید رنگ آمیزی نمای ساختمان سخت است یا خودتان می‌توانید به راحتی آن را انجام دهید؟

خدمات نقاشی ساختمان در استادکار

نقاشی ساختمان

  • رنگ آمیزی و نقاشی دیوار
  • رنگ آمیزی و نقاشی سقف
  • پتینه کاری دیوار
  • اجرای انواع رنگ‌های روغنی، اکرولیک و پلاستیک
دریافت این خدمت از استادکار
1 نظر
  1. احسان می گوید

    مطالب بسیار اموزنده و کاربردی و مفید بود
    بسیار سپاسگذارم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

20 + 19 =