آشنایی و بررسی نکات مثبت و منفی رنگ پلاستیک ساختمان

0

استفاده از رنگ پلاستیک برای نقاشی بخش‌های داخلی ساختمان‌ها، این روزها بسیار متداول است. به واقع رنگ پلاستیک ساختمان یکی از انواع رنگ‌ها به شمار می‌آید که در رنگ کردن فضای داخلی ساختمان‌ها، به ویژه سقف‌ها، از آن بهره برداری زیادی می‌شود و طرفداران بسیاری دارد. البته این رنگ‌ها به لحاظ کیفیت و کارایی، قیمت، رنگ و دیگر مولفه‌هایی که به ساختار شیمیایی آن ها مرتبط است، با یکدیگر متفاوت اند. با استادکار اپلیکیشن درخواست خدمات همراه باشید .

دانلود اپلیکیشن استادکار

  • نسخه IOS استادکار
  • نسخه اندروید استادکار
  • دریافت از اپ استور و سیب اپ
  • دریافت از گوگل پلی، کافه بازار و مایکت
دریافت این خدمت از استادکار

رنگ پلاستیک ساختمان

گاهی در استفاده از رنگ پلاستیک برای رنگ کردن مکان مورد نظر، صرفا رنگ کردن معمولی مد نظر ما است و تنها می‌خواهیم دیوارها و سقف‌ها را با نوعی از رنگ پوشش دهیم، اما گاهی نیز می‌خواهیم این رنگ‌ها قابل شستشو بوده و بتوان پس از رنگ کردن دیوارها یا سقف‌ها به واسطه این رنگ‌ها، آن‌ها را بشوییم.

خصوصا در منازل مسکونی که برای پاکیزگی و تمیز کردن دیوار و سقف در بازه‌های زمانی مختلف و اغلب نزدیک به هم اقدام می‌شود، اگر نوع رنگ استفاده شده به گونه‌ای باشد که بتوان آن را راحت‌تر تمیز کرد، بهتر است.

رنگ پلاستیک ساختمان دارای خاصیت ضعیف نظافت است
رنگ پلاستیک ساختمان دارای خاصیت ضعیف نظافت و شستشو بوده و باید در فضاهایی استفاده شود که نیاز زیادی به شستشو و تمیزکاری وجود ندارد.

رنگ‌های پلاستیک قابلیت شستشوی بالا ندارند و تنها می‌تواند آن‌ها را به صورت سطحی تمیز کرد. با این حساب اگر مایل به تمیزکاری عمقی سطح دیوارهای فضای خود هستید، رنگ پلاستیک ساختمان گزینه چندان مناسبی برای شما نیست.

بیشتر بدانید انواع کاشی و سرامیک سرویس بهداشتی

مواد تشکیل دهنده رنگ پلاستیک ساختمان

انواع رنگ‌های پلاستیک دارای پایه رزین امولسیونی پلی وینیل استات همو پلیمر هستند و حلال این رنگ‌ها، آب است.
در اینجا برخی از معایب و نکات منفی و همچنین تعدادی از ویژگی‌های مثبت استفاده از رنگ‌های پلاستیک را بر می‌شماریم.

نکات مثبت رنگ پلاستیک ساختمان

  • رنگ‌های پلاستیک به منظور پوشاندن دیوارها و سقف و پوشش همه جانبه پستی و بلندی‌هایی که روی آن‌ها قرار دارد؛ بسیار مناسب هستند.
  • رنگ‌های پلاستیک به سبب حل شدن در آب، بوی تندی نداشته و بوی ناشی از آن‌ها به سرعت رفع می‌شود.
  • استفاده از رنگ‌های پلاستیک، سرعت رنگ آمیزی را به شدت بالا می‌برند، چرا که استفاده از آن‌ها به شدت آسان است.
  • این رنگ‌ها برای پوشش محل‌های غیرمرطوب، رنگ‌های بسیار مناسبی هستند.
  • رنگ پلاستیک قیمت کمتری داشته و هزینه نقاشی ساختمان با استفاده از این نوع رنگ‌ها کاهش می‌یابد.
از مزایای رنگ های پلاستیک نداشتن بوی تندی است
رنگ های پلاستیک دارای بوی تندی نیستند و حلال آن ها آب است. این رنگ ها بسیار زود خشک شده و کاربرد ساده ای دارند.

نکات منفی رنگ‌های پلاستیک

  • این رنگ‌ها خیلی زود به آلودگی می‌نشینند.
  • رطوبت را به میزان زیادی به خود جذب کرده و رنگ رطوبت را نمایان می کنند.
  • در معرض نور، در رنگ آن‌ها تغییر به وجود می‌آید.
  • برای پوشش دادن قاب فلزی پنجره‌ها و همچنین پوشش نرده‌های راهروها یا پله‌ها مناسب نیستند
از رنگ پلاستیک نمی توان برای نرده های فلزی ساختمان ها استفاده کرد
شما نمی توانید از رنگ پلاستیک برای نرده های فلزی ساختمان ها استفاده کنید. این رنگ ها باید روی سطح دیوارها و مساحت های غیرصیقلی و فلزی استفاده شوند.

رنگ پلاستیک ساختمان | رنگی در انواع مختلف

رنگ‌های پلاستیک به لحاظ نوع به دو دسته کلی تقسیم‌بندی می‌شوند.

  •  رنگ‌های نیمه پلاستیک عادی یا معمولی: همان طور که از عنوان آن مشخص است، این نوع رنگ به صورت معمولی تولید می‌شود. این نوع رنگ امکان استفاده از قابلیت شستشو را فراهم نمی‌کند و نمی‌توان آلودگی‌ها را از روی دیوار یا سقفی که به واسطه این نوع از رنگ پوشش داده شده است، به خوبی پاک کرد.
  •  رنگ‌های نیمه پلاستیک مرغوب یا ممتاز: این نوع رنگ‌ها بسته به ترکیب شیمیایی و شیوه تولیدشان امکان شستشو را تا حد قابل قبولی فراهم می‌کنند.

بیشتر بدانید سبک‌های دکوراسیون داخلی اروپایی

جزء اصلی در ساخت هر دو نوع رنگ و ماده پایه ای آن، ماده‌ای است به نام “لاتکس” و حلال اصلی هر دو نوع رنگ آب است.
البته لازم به ذکر است که این رنگ‌های قابل شست و شوی ذکر شده، از توان آن چنان بالایی برای این که بتوان آلودگی را از روی آن‌ها پاک سازی کرد، ندارند.

در تمیز کردن رنگ پلاستیک دفت کنید
رنگ های پلاستیک دارای خاصیت نظافت سطحی هستند و برای تمیزکاری آن ها باید با دقت عمل کنید. به همین دلیل است که اغلب این رنگ ها را برای سقف های منازل به کار می گیرند.

تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان این نوع از رنگ‌ها، آن‌ها را با لیبل “رنگ پلاستیک ساختمان قابل شستشو” روانه بازار می‌کنند، اما واقعیت آن است که این رنگ‌ها در قیاس با رنگ‌های اصلی قابل شستشو از توان کمتری برخوردارند و تنها می‌توان آلودگی‌های سطحی و یا ذرات گرد و خاک را از روی آن‌ها پاک کرد. اگر آلودگی روی این رنگ‌ها به آلودگی‌های بیشتر و غلیظ‌تری تبدیل شود، امکان پاک‌سازی این نوع کثیفی‌ها از روی این رنگ‌ها، وجود ندارد یا بهتر است بگوییم به طور کامل وجود ندارد.

اگر به دنبال رنگ کردن قسمت درونی ساختمان‌ها با رنگ‌های قابل شستشو هستید که بتوان به راحتی آلودگی‌های وارد شده به آن را تمیز کنید، باید از رنگ‌هایی تحت عنوان “رنگ‌های آکریلیک” استفاده نمایید که ساختاری روغنی دارند و برای پاک‌سازی کثیفی‌ها از روی این رنگ‌ها روند مشکلی را طی نخواهید کرد.

بنابراین رنگ‌های پلاستیک حتی اگر با برچسب “قابل شستشو” در بازار قرار بگیرند، باز هم با رنگ‌های اصلی مختص شستشو، قابل مقایسه نخواهند بود. هر دو نوع رنگ پلاستیک مذکور، با درجه بندی‌های متفاوت به بازار عرضه می‌شوند.

رنگ های پلاستیک با برچسب قابل شستشو بخرید
رنگ های پلاستیک با برچسب قابل شستشو، قابلیت نظافت بالاتری دارند و شما می توانید به شکلی موثرتر آلودگی ها را از روی این رنگ ها پاک کنید.

پسوند این رنگ‌ها درجه یک یا درجه دو یا رنگ‌هایی با درجه‌بندی‌های مختلف، مسلما به گوش همه ما رسیده است؛ بنابراین این رنگ‌ها به واسطه این نوع از درجه‌بندی‌ها که نمایانگر میزان کیفیت و قابلیت این رنگ‌ها است، وارد بازار شده و به دست مشتریان و متقاضیان می‌رسد.

رنگ‌های پلاستیک معمولی درجه بندی شده

این نوع از رنگ‌ها، رنگ‌هایی هستند که به لحاظ کیفیت در سطح پایین‌تری نسبت به رنگ‌های پلاستیک ممتاز یا مرغوب قرار دارند. نکته دیگر این که این گونه رنگ‌ها درجه بندی شده هستند؛ یعنی آن‌ها را از نظر کیفیت و نوع کارایی در درجه‌های مختلف قرار می‌دهند. اما بدیهی است که از این نوع رنگ‌ها نباید انتظار کیفیت آن چنان بالایی را داشت. به همین دلیل این رنگ‌ها از سطح متوسط و میانه کیفیت شروع شده و به پایین‌ترین میزان کیفیت ختم می‌شوند که در این صورت برای خریداری آن‌ها نیز به نسبت کیفیتشان مبالغ مختلفی را پرداخت می‌کنیم.

این رنگ‌های پلاستیک درجه یک، درجه دو و …، رنگ‌هایی هستند که قابلیت شستشو ندارند و پس از رنگ کردن دیوارها و سقف‌ها با این رنگ، نمی‌توان آلودگی‌ها و کثیفی‌ها را از روی محل مورد نظر پاک کرد. از این نوع رنگ‌های معمولی پلاستیک نیز در مراحل نقاشی ساختمان استفاده می‌شود و این رنگ‌ها در بخش‌های مختلف کاربرد دارند.

قبل از استفاده از رنگ پلاستیک با آستری سطح را پاک کنید
برای به کار بردن رنگ پلاستیک باید از یک لایه آستری و یک لایه رنگ اصلی جهت دریافت بالاترین میزان پوشش دهی، استفاده نمایید.

به عنوان مثال اگر به دنبال رنگ آستر باشیم تا رنگ‌های روغنی آکریلیک را روی بزنیم، این رنگ‌ها گزینه‌های مناسبی به شمار می‌آیند. به علاوه در رنگ کردن سقف نیز می‌توانیم از این نوع رنگ بهره بگیریم.

رنگ‌های پلاستیک مرغوب یا ممتاز، بهترین رنگ پلاستیک

این نوع رنگ‌ها، در زمره بهترین رنگ‌های پلاستیک جای گرفته‌اند. اگر به دنبال خرید رنگ پلاستیک ساختمان خوب و مرغوب برای رنگ آمیزی خانه یا محل مورد نظرمان باشیم، این نوع رنگ می‌تواند تا حد زیادی انتظارات ما را برآورده کند. این نوع رنگ‌ها که به رنگ‌های پلاستیک قابل شستشو شهرت دارند، از کیفیت بیشتری در میان رنگ‌های عرضه شده برخوردار بوده، کارایی بالای آن‌ها تضمین شده است.

بیشتر بدانید چگونه بوی بد کولر آبی را از بین ببریم ؟

پس از خرید این نوع رنگ و استفاده از آن بی‌شک متوجه خواهید شد که این نوع رنگ پس از اینکه خشک شود، مات و کدر نخواهد بود، بلکه ویژگی براق بودن را تا حد قابل قبولی حفظ می‌کند. علی رغم کیفیتی که از سایر رنگ‌ها می‌بینیم، که اغلب کیفیت بالایی هم نیست؛ استفاده از این نوع رنگ به سبب ویژگی‌های مطلوبی که دارد، می‌تواند رضایت و توجه مشتری را تا حد زیادی بالا ببرد. از این نوع رنگ‌ها به عنوان آستر رنگ، برای استفاده از هر گونه رنگ دیگری مناسب هستند.

همین طور این رنگ‌ها به عنوان رنگ اصلی نیز قابل استفاده هستند و می‌توان هم برای رنگ آستر و هم رنگ نهایی آن‌ها را مورد کاربرد قرار داد.

نقاشی ساختمان با رنگ پلاستیک
با توجه به خاصیت آلودگی کمتر در سقف ها، رنگ های پلاستیک حتی در معمولی ترین نوع آن ها، برای سقف ها مناسب هستند و دوام بالاتری را در این فضا تجربه خواهیم کرد.

به علاوه برای رنگ کردن قسمت‌های سقف نیز این رنگ‌ها ایده آل هستند، زیرا سقف‌ها آلودگی کمتری داشته و به میزان نظافت و تمیزکاری محدودتری نیاز پیدا خواهند کرد.

نقاشی ساختمان با رنگ پلاستیک

برای نقاشی ساختمان با رنگ پلاستیک باید مراحل زیر را دنبال کنید:

  • ابتدا رنگ پلاستیک را با مقداری آب، رقیق کنید.
  • در صورتی که قرار است ماده رنگ به آن اضافه کنید، این کار را در چند مرحله انجام داده و به خوبی هم بزنید.
  • حالا لازم است که ترکیب رنگ آماده شده را از صافی عبور دهید. این کار به این دلیل انجام می‌پذیرد که هرگونه ناخالصی از رنگ جدا شده و روی سطح مورد نظر پوشش یکدست ایجاد کند.
  • اکنون در مرحله اول به کمک غلطک رنگ پلاستیک باید یک لایه روی سطح مورد نظر ایجاد کنید.
بررسی مزایا و معایب رنگ پلاستیک
برای رنگ کردن دیوار با رنگ پلاستیک، می توانید از یک لایه آستری استفاده کرده و سپس ناصافی ها را با سمباده نرم رفع کنید.
  • در صورتی که روی سطح ناهمواری‌هایی دیده می‌شود، باید آن‌ها را به کمک یک سمباده نرم صاف کنید.
  • سپس تمامی پودرهای سمباده شده را به خوبی پاک نمایید.
  • حالا دوباره یک لایه دیگر رنگ پلاستیک روی دیوار زده می‌شود. (توصیه می‌شود که مسیر حرکت غلطک را به شکل عمودی نسبت به پرتو نور انجام دهید.)
  • اکنون باید منتظر بمانید تا این لایه به خوبی خشک شود.
  • پس از خشک شدن لایه قبلی؛ می‌توانید لایه آخر رنگ را با دقت زده و پوشش کامل ایجاد نمایید. این لایه رنگ را می‌توانید از رنگ پلاستیک با پیستوله استفاده نمایید.
از رنگ پلاستیک روی چوب استفاده نکنید
پس از خشک شدن لایه قبلی رنگ که به عنوان آستری در نظر گرفتیم، نوبت لایه رنگ اصلی از راه می رسد که باید با دقت و مهارت کامل روی سطح زده شود.

تذکر: در صورتی که برای پوشاندن بخشی از مساحت مورد نظر خود در مقابل رنگ از چسب یا پوششی شبیه به آن استفاده کرده‌اید؛ لازم است که تا زمان خشک شدن کامل رنگ، این پوشش در جای خود بماند. اگر لایه چسب یا پوشش را زودتر بردارید، امکان پخش رنگ وجود خواهد داشت و از ظرافت کار کاسته می‌شود.

رنگ پلاستیک زدن روی دیوار گچی

باید توجه داشت که اگر قصد رنگ‌آمیزی دیوار گچی با رنگ‌های پلاستیک را دارید، برای جلوه بهتر رنگ‌ لازم است رنگ را دوبار به محل مورد نظر بزنید؛ یک بار به عنوان آستر و یک بار هم به عنوان رنگ اصلی و نهایی. به این صورت می‌توان لایه مقاوم‌تری روی سطح دیوار به وجود آورده و جلوه‌ای برتر نیز به دست آورد.

شرایط نگهداری رنگ پلاستیک ساختمان

رنگ پلاستیک ساختمان، آسیب پذیر است. باید توجه داشته باشید که از وارد آوردن وسایل نوک تیز و ضربات به سطح رنگ شده، به ویژه در روزهای اول، خودداری نمایید. همچنین تابش مستقیم نور خورشید به سطح این رنگ، می‌تواند در دراز مدت به تغییر رنگ آن منجر شود و احتمالا باید از پرده‌های مناسبی استفاده نمایید.

شرایط نگهداری رنگ پلاستیک ساختمان
پس از به کار بردن رنگ پلاستیک روی دیوارها، باید نگهداری کامل از آن به عمل آورید. مراقب باشید که جسم نوک تیزی دیوار را خراش نداده و یا آلودگی و کثیفی روی دیوارها انتقال نیابد.

توصیه نهایی

اگر محیط مورد نظر شما، به طور معمول آلودگی‌های زیادی به خود نمی‌گیرد؛ می‌توانید از رنگ کاری پلاستیک برای آن بهره‌مند شوید و چیزی مانع این انتخاب نخواهد بود. به یاد داشته باشید که یک متخصص رنگ آمیزی و نقاشی ساختمان؛ می‌تواند بهترین نوع رنگ و یا بهترین رنگ پلاستیک ساختمان را برای محیط مورد نظر شما معرفی و توصیه نماید. خوب است که همیشه به توصیه استادکاران در هر حوزه‌ای توجه و اطمینان داشته باشید.

منبع: arka-painting ، khoobine

خدمات نقاشی ساختمان در استادکار

نقاشی ساختمان

  • رنگ آمیزی و نقاشی دیوار
  • رنگ آمیزی و نقاشی سقف
  • پتینه کاری دیوار
  • اجرای انواع رنگ‌های روغنی، اکرولیک و پلاستیک
دریافت این خدمت از استادکار

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

یک × یک =