ورق پلی کربنات چیست و چه کاربردهایی در دکوراسیون دارد؟

0

پلی کربنات(Polycarbonate) یکی از متریال‌های کاربردی در معماری است که به صورت ورق‌هایی با قطر کم تولید می‌شود. پلی کربنات از خانواده پلیمرهای ترموپلاستیک است که در بسیاری از انواع صنایع و ساخت و ساز کاربرد دارد. در این مقاله می‌خواهیم نگاهی بی‌اندازیم به کاربردهای ورق پلی کربنات در دکوراسیون تا بدانیم در چه جاهایی می‌توان از آن استفاده کرد.

ورق پلی کربنات چیست؟

پلی کربنات یک ماده سخت و شفاف است که از نظر ظاهری بسیار شبیه به شیشه است و بین ۳۵ تا ۸۲ درصد نور را می‌تواند بازتاب دهد از این رو کاربردهای وسیعی در صنایع مختلف و همچنین ساختمان سازی دارد. به طور کلی ورق پلی کربنات در ابعاد ۲٫۵ * ۳٫۵ تولید می‌شود و ضخامت‌ها متنوعی دارد که از ۲ میلی متر تا ۱۲ میلی متر می‌تواند متغییر باشد.

ورق پلی کربنات چیست؟

مزایای استفاده از ورق پلی کربنات چیست؟

یکی از بهترین مزایای ورق پلی کربنات، داشتن لایه ضد UV است. همانطور که می‌دانید اشعه UV( ماوراءبنفش) برای انسان بسیار مضر است و بازتاب آن از طریق شیشه نیز می‌تواند آسیب‌های جبران ناپذیری بر روی سلامت پوست انسان وارد سازد اما ورق پلی کربنات با داشتن یک لایه ضد UV مانع عبور این اشعه از طریق آفتاب به داخل فضا می‌شود.

مزایای استفاده از ورق پلی کربنات چیست؟

یکی دیگر از مزایای ورق پلی کربنات، مقاوم بودن آن است. معمولا مصالحی که مقاومت خوبی در برابر حوادث طبیعی مانند طوفان، زلزله یا سیل نشان می‌دهند در معماری و ساخت و ساز بسیار کاربرد دارند. ورق پلی کربنات نیز یکی از مصالح بسیار مقاوم است که در برابر حوادثی چون زلزله از خود مقاومت نشان می‌دهد و علاوه بر این فشرده بودن آن کمک کرده تا در برابر ضربه‌های ناگنی نیز مقاوم باشد.

بیشتر بدانید اجرای سقف کاذب استخر

مزایای استفاده از ورق پلی کربنات چیست؟

از دیگر ویژگی‌های مصالح خوب برای ساخت و ساز، سبک بودن است. ورق پلی کربنات بسیار سبک است و هرگز بر روی سازه فشار وارد نمی‌کند. از طرفی حمل و نقل و جابه‌جایی آن نیز راحت است و شما با هزینه کمتری می‌توانید از این ورق در ساختمان استفاده کنید.

مزایای استفاده از ورق پلی کربنات چیست؟

اگر نگران هدر رفتن انرژی و گرمای داخل خانه در فصل‌های سردی مانند پاییز و زمستان هستید توصیه می‌کنیم ورق پلی کربنات را جایگزین شیشه کنید زیرا یکی از مزایای ورق پلی کربنات کاهش تبادل حرارت و انرژی به فضای بیرون است در نتیجه استفاده از این نوع ورق در فضای داخلی خانه می‌تواند به میزان چشمگیری در میزان مصرف سوخ و انرژی بهینه سازی کند. همچنین این نوع ورق عایق صوتی نیز می‌باشد پس دیگر نگران سر و صداهای بیرون نخواهید بود و با خیالی آسوده می‌توانید در فضای خانه خود استراحت کنید.

مزایای استفاده از ورق پلی کربنات چیست؟

و اما مهم‌ترین مزیت ورق‌های پلی کربنات آنتی استاتیک بودن لایه خارجی آن است. حتما بسیاری از شما همیشه نگران کثیفی و لکه‌های خارجی پنجره‌های خود هستید و قطعا تمیز کردن قسمت‌های خارجی و رو به نمای پنجره‌ها کار بسیار سخت و در برخی موارد غیر ممکن است. حال ورق پلی کربنات با خاصیت آنتی استاتیک خود هیچ گونه گرد و غباری را جذب خود نمی‌کند و حتی با یک شست و شوی ساده مثل روز اول تمیز و براق می‌شود.

چرا از ورق پلی کربنات در دکوراسیون استفاده کنیم؟

کاربردهای ورق پلی کربنات در دکوراسیون چیست؟

ورق‌های پلی کربنات در رنگ‌های متنوعی از جمله رنگ آبی، زرد، قرمز، برنز، بی رنگ و … تولید می‌شود که هر کدام به نوبه خود می‌تواند علاوه بر کاربردی بودن فضا را نیز زیبا جلوه دهد. به طور کلی از این ورق برای پوشش سقف، دیوار، پنجره و یا سقف کاذب استفاده می‌شود.ورق‌های پلی کربنات انعطاف پذیری بالایی دارد و شما می‌توانید آن را به راحتی خم کنید در نتیجه اجرا و نصب آن نیز بسیار ساده است. امروزه در بسیاری از فضاهای اداری و حتی در دکوراسیون داخلی به جای شیشه از ورق پلی کربنات استفاده می‌کنند. این نوع ورق در کنار هر مصالح دیگر می‌تواند قرار بگیرد از این رو در دکوراسیون داخلی می‌توان از این ورق در کنار چوب، کاشی و یا هر مصالح دیگری استفاده کرد. علاوه بر این در برخی ساختمان‌ها برای نورگیر نیز از پلی کربناتت استفاده می‌کنند.

کاربردهای ورق پلی کربونات در دکوراسیون چیست؟

از ورق‌های پلی کربنات در دکوراسیون فضاهای بزرگ مانند پارکینگ، حیاط خلوت، گلخانه و یا استخر نیز استفاده می‌شود. بدین صورت که می‌توان یک سقف شیب دار یا قوس مانند برای این گونه فضاها با ورق پلی کربنات طراحی کرد زیرا از نظر فرم دهی این گونه ورق‌ها هیچ محدودیتی ندارند.

مزایای استفاده از ورق پلی کربنات چیست؟

یکی دیگر از کاربردهای بسیار زیبا و جالب پلی کربنات در ساخت پارتیشن است. پارتیشن برای جداسازی فضاها در خانه و یا محل کار صورت می‌گرد. پارتتیشن سازی با ورق‌های رنگی پلی کربنات یکی از سازه‌های دکوراتیور بسیار زیبا است که می‌توان در دکوراسیون داخلی از آن اضافه کرد.

مزایای استفاده از ورق پلی کربنات چیست؟

چرا از ورق پلی کربنات در دکوراسیون استفاده کنیم؟

یکی از توصیه‌هایی که معماران امروزی برای طراحی و ساخت یک ساختمان دارند، استفاده از مصالحی است که سبک باشند و وزن زیادی روی ساختمان ایجاد نکنند، در مقابل حوادث طبیعی مانند زلزله یا طوفان مقاوم باشند و مهم‌تر از همه عایق و بهینه در هدررفت انرژی باشند. اگر نگاهی به مزیت‌های پلی کربنات بی‌اندازید متوجه خواهید شد که بهترین انتخاب برای جایگزین شیشه می‌تواند باشد. علاوه بر این نمونه‌های رنگی آن می‌تواند با بازتاب رنگی نور خورشید یک فضای هنری ایجاد کند که برای هر فضایی می‌تواند زیبا و دلنشین باشد. در نتیجه اگر به دنبال یک جایگزین ایده‌آل و عالی برای شیشه در طراحی ساختمان یا فضای کار خود هستید حتما از ورق‌های پلی کربنات استفاده کنید.

کاربرد پلی کربنات در دکوراسیون

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

16 + 11 =