پاف مبل چیست؟ انواع و کاربردهای آن در خانه را بشناسید

0

در دکوراسیون خانه خود چقدر به انعطاف‌پذیری چیدمان توجه کرده‌اید؟ با مبلمان کنونی خود آمادگی پذیرایی از چند مهمان را دارید؟ آیا مبلمانتان از قابلیت انطباق با تغییرات عملکردی یا دکوراتیو برخوردار است؟ آیا از المان‌های چندکاره مانند پاف، مبل تختخواب شو و میز و صندلی‌های تاشو به عنوان مبلمان منزل خود بهره گرفته‌اید؟ در این نوشتار به معرفی پاف مبل به عنوان یک المان چندعملکردی در چیدمان داخلی خانه می‌پردازیم و با کاربردهای خلاقانه آن آشنا می‌شویم.

پاف مبل چیست؟

پاف مبل که در بازار مبلمان با نام‌های پوف جلومبلی یا صندلی عثمانی نیز خوانده می‌شود، یک المان چندمنظوره استوانه‌ای، مکعبی یا کپسولی شکل و فاقد پشتی است. از پاف عمدتا برای نشستن، قرار دادن وسایل و زیرپایی استفاده می‌شود. ظاهر دکوراتیو و تطبیق‌پذیری پاف‌ها با کاربردهای گوناگون امکان استفاده نوآورانه از آنها را در دکوراسیون داخلی و خارجی فراهم کرده است.

تطبیق‌پذیری پاف مبل با کارکردهای گوناگون
پاف مبل یک المان چندعملکردی در مبلمان است که می‌تواند با کاربردهای گوناگون تطبیق پیدا کند.

انواع پاف مبل

پیش از معرفی کاربردهای پاف، ابتدا با انواع آن آشنا می‌شویم. پاف‌ها را می‌توان بر اساس شکل ظاهری، جنس روکش و محفظه داخلی دسته‌بندی نمود.

دانلود اپلیکیشن استادکار

  • نسخه IOS استادکار
  • نسخه اندروید استادکار
  • دریافت از اپ استور و سیب اپ
  • دریافت از گوگل پلی، کافه بازار و مایکت
دریافت این خدمت از استادکار

انواع پاف مبل از لحاظ شکل و ساختار

  • پاف مبل مکعبی یا منشوری (قاعده مربع، مستطیل، شش‌ضلعی و…): پاف مبل با فرم مکعب مربع یا مستطیل شاید رایجترین گونه پاف باشد که به دلیل ساختار متعامدش سطح راست‌گوشه مفیدی را برای کاربردهای گوناگون (از نشستن گرفته تا میزکنار مبل) فراهم می‌کند. از پاف‌های منشوری شکل نیز می‌توانید مشابه پاف‌های مکعبی در چیدمان خانه بهره بگیرید.
پاف مبل مکعبی
پاف مکعبی که به عنوان میز در چیدمانی به شکل L به کار گرفته شده است.
پاف مبل منشوری
پاف منشوری شکل که نقش یک المان منعطف و مکمل را در این چیدمان مینیمال ایفا می‌کند.
  • پاف مبل استوانه‌ای یا کپسولی (قاعده دایره و بیضی): این پاف‌ها را می‌توانید به خوبی با انواع مبلمان، به ویژه با چیدمان شعاعی، جفت و جور کنید. این پاف‌ها فرمی مدور و دعوت‌کننده دارند و شاید برای بکارگیری در چیدمان‌های سنتی و کلاسیک مناسبتر باشند.
پاف مبل استوانه‌ای
پاف استوانه‌ای که به عنوان میز اصلی در مقابل مبل قرار داده شده است.
پاف مبل کپسولی
پاف کپسولی شکل با قابلیت جابجایی که می‌تواند در موقعیت‌های مختلف نسبت به مبلمان قرار گیرد و کارکردهای گوناگونی را بپذیرد.
  • پاف مبل با ساختار نوآورانه: ساختار پاف‌ها به اشکال هندسی اقلیدسی و منتظم محدود نمی‌شود. در بازار مبلمان می‌توانید گستره متنوعی از پاف‌ها را با تشکچه‌ها، پایه‌ها و ساختارهای نوآورنه ببینید و گزینه مورد نظر را متناسب با کاربرد دلخواهتان در چیدمان خانه به کار بگیرید.
پاف مبل نوآورانه با ارتفاع قابل تنظیم
در این تصویر پاف‌هایی با اشکال نوآورانه را می‌بینیم که ارتفاع نشیمنگاهشان بسته به قرارگیری در کنار میزهای مختلف قابل تنظیم است.
پاف مبل نوآورانه ملهم از کانسپت یین و یانگ
طرح این پاف‌ها از مفهوم یین و یانگ (یگانگی متضادها در باور چینیان باستان) الهام گرفته شده است.

انواع پاف مبل از لحاظ جنس روکش

از شکل و ساختار پاف که بگذریم، انتخاب جنس روکش آیتم دیگری که است که باید در مورد آن تصمیم‌گیری کنید. هنگام انتخاب جنس، بافت و رنگ‌بندی روکش پاف به فضای مورد نظر، هماهنگی با سایر مبلمان، کاربرد مورد انتظار و سبک چیدمان منزل خود توجه داشته باشید. شاید بررسی و انتخاب از میان روکش‌های رنگارنگ و متنوع کار سختی به نظر برسد. برای این کار ابتدا جنس دلخواهتان را از میان این دسته‌بندی کلی برگزینید و سپس به بررسی گزینه‌های زیرمجموعه آن دسته بپردازید. انواع روکش‌های مناسب برای پاف مبل عبارتند از:

  • روکش پارچه‌ای: از انواع پارچه رومبلی می‌توانید به عنوان روکش پاف بهره بگیرید. پارچه‌ها در رنگ‌ها، بافت‌ها، الگوها و قیمت‌های گوناگون در دسترس هستند و تطبیق‌پذیری بی‌نظیری با انواع مبلمان و سبک‌های طراحی داخلی دارند. برای مثال، روکش‌های مخمل و جیر از جمله پارچه‌های پرکاربرد و رایج در صنعت مبلمان هستند که می‌توانند ظاهری لوکس و کلاسیک یا ساده و خودمانی به پاف‌ها بدهند.
پاف مبل با روکش پارچه‌ای
پاف با روکش پارچه‌ای که به عنوان میز اصلی در جلوی مبلمان قرار گرفته است. برای ایجاد هارمونی بیشتر می‌توانید از پارچه‌های مشابه برای روکش کردن پاف‌ها و کوسن‌ها بهره بگیرید.
پاف مبل با روکش پارچه‌ای
با توجه به تنوع گسترده پارچه‌های رومبلی، به راحتی می‌توانید پاف‌ها را مبلمان خود ست کنید.
  • روکش چرمی: این روکش‌ها غالبا ظاهری لوکس و رسمی به مبلمان می‌دهند و برای اتاق کار و فضاهای اداری بسیار مناسبند. طیف قهوه‌ای و مشکی متداولترین رنگ‌های روکش‌های چرمی به شمار می‌روند.
پاف مبل چرمی
اگر برای پاف مبل از انواع روکش‌های چرم طبیعی و مصنوعی استفاده می‌کنید، به نکات نگهداری از مبلمان چرمی توجه کنید.
پاف مبل چرمی مناسب فضاهای اداری و رسمی
پاف‌های چرمی گزینه مناسبی برای دفاتر و فضاهای کاری محسوب می‌شوند.
  • روکش حصیری: پاف‌های حصیری نمایی در هم بافته شده و طبیعی دارند و برای مبلمان فضای باز گزینه مطلوبی محسوب می‌شوند. اما این بدان معنا نیست که هماهنگ کردن روکش‌های حصیری با سایر مبلمان داخل خانه کار دشواری است. وجود یک پاف حصیری ظاهری گرم و خودمانی به چیدمان خانه می‌دهد.
پاف مبل حصیری
پاف‌های حصیری برای استفاده در کنار المان‌های طبیعی و مبلمان فضاهای باز و نیمه‌باز بسیار مطلوبند.
پاف مبل حصیری به عنوان میز
در این تصویر یک پاف حصیری را می‌بینیم که به عنوان میز نزدیک صندلی کنار شومینه مورد استفاده قرار گرفته و هارمونی ملایمی با سایر مبلمان ایجاد کرده است.
  • روکش‌های پرزدار و کاکل‌خورده: این روکش‌ها معمولا ظاهری گرم و نرم و فانتزی دارند و گزینه مناسبی برای پاف‌های مورد استفاده در فضاهای خصوصی و خودمانی خانه مانند اتاق خواب و اتاق بازی کودکان محسوب می‌شوند.
پاف مبل با روکش پرزدار و کاکل‌خورده
وجود یک پاف پشمالو در چیدمان نشیمن خصوصی حس آسودگی و گرمای خانه را تداعی می‌کند.
پاف مبل با روکش کاکل‌خورده و پرزدار
پاف‌های فانتزی و پشمالو با روکش پرزدار و کاکل‌خورده که برای فضاهای خصوصی خانه بسیار مناسبند.
  • بافته‌های سنتی و مدرن: انواع بافته‌های سنتی (دستباف یا ماشینی) مانند گلیم و جاجیم از جمله گزینه‌های جذاب برای روکش پاف هستند. ترکیب رنگی چشم‌نواز یک پاف یا المان با روکشی از بافته‌های سنتی نمایی اصیل، هنری و شاداب از چیدمان خانه به نمایش می‌گذارد. پاف‌های بافته شده مدرن و امروزی معمولا ظاهر ساده‌تر و مینیمالتری نسبت به روکش‌های سنتی دارند، اما بافت و هارمونی تکرارشونده الیاف درهم‌تنیده آنها نیز می‌تواند همانند بافته‌های سنتی چشم‌نواز باشد.
پاف مبل با روکشی از بافته‌های سنتی
کلاژی از بافته‌های سنتی مانند گلیم و جاجیم که به عنوان روکش پاف استفاده شده است.
پاف مبل بافتنی
اگر به چیدمان‌های مدرن و مینیمال علاقه‌مندید، می‌توانید از پاف‌های بافتنی مدرن در دکوراسیون خانه خود بهره بگیرید.

انواع پاف مبل از لحاظ محفظه داخلی

در داخل یا روی برخی پاف‌ها محفظه‌ای برای نگهداری وسایل تعبیه شده است. این محفظه بسته به کاربرد، فرم ساختاری، سازه نگهدارنده و پایه‌ها می‌تواند به شکل صندوقچه‌ای، کشویی و آشیانه‌ای باشد. این ویژگی پاف نیز می‌تواند فرصت خوبی برای به نمایش گذاشتن خلاقیت طراحان داخلی باشد.

پاف مبل با محفظه صندوقچه‌ای
پاف با محفظه صندوقچه‌ای که می‌توانید از آن هم برای نشستن و هم برای نگهداری لوازم استفاده نمایید.
پاف مبل یا محفظه کشویی
پاف با محفظه کشویی که می‌توانید از آن هم به عنوان میز و هم برای نگهداری وسایل استفاده نمایید.
پاف مبل با محفظه آشیانه‌ای
پاف با تقسیم‌بندی آشیانه‌ای شکل روی سطحش که آن را به میزی مناسب جهت پذیرایی و صرف چای و عصرانه تبدیل می‌کند.

کاربردهای پاف مبل در خانه

  1. پاف مبل برای نشستن

شاید ابتدایی‌ترین کاربردی که برای یک پاف به ذهنمان برسد، فراهم کردن فضایی برای نشستن باشد. پاف‌ها ابعاد کوچکتری نسبت به مبل و کاناپه دارند، پس به راحتی می‌توانید آنها را زیر میز، گوشه اتاق یا کنار مبلمان قرار دهید. جای پاف به این بستگی دارد که می‌خواهید پاف به عنوان یک المان همیشگی و دائمی در کنار مبلمان خانه به چشم بخورد یا گهگاهی و فقط در صورت نیاز به عنوان صندلی اضافه مورد استفاده قرار بگیرد.

پاف مبل به عنوان صندلی اضافی
پاف‌ها به خوبی می‌توانند با مبلمان دیگر جفت و جور شده و نقش صندلی اضافی را برای پذیرایی از مهمان‌ها بازی کنند.
تطبیق‌پذیری پاف مبل با شرایط متغیر
پاف‌ها ممکن است به عنوان یک المان ثابت و همیشگی بخشی از چیدمان باشند یا بسته به شرایط متغیر جابجا گشته و در موقعیت‌های مختلف مورد استفاده قرار بگیرند.
پاف مبل در اتاق خواب کودک
در این تصویر نمونه‌ای از کاربردهای پاف مبل را به عنوان محلی برای نشستن کنار تختخواب و قصه گفتن برای کودک می‌بینیم.
  1. پاف مبل به عنوان میز

کاربرد پاف تنها به نشستن محدود نمی‌شود، این المان جمع و جور را می‌توانید به عنوان میز اصلی یا میز عسلی در جلو یا کنار مبل، کاناپه و صندلی‌ها قرار دهید. علاوه بر کاربردهای پذیرایی و میزبانی، می‌توانید از پاف برای چیدن وسایل گوناگون روی آن بهره بگیرید. اگر هدفتان از خریدن پاف استفاده از آن به عنوان میز است، بهتر است به دنبال پافی باشید که سطح روی آن صاف، سفت و افقی است. به ابعاد و وزن پاف نیز توجه داشته باشید؛ برای مثال، اگر می‌خواهید پاف نقش میز اصلی و ثابت را در مبلمانتان بازی کند، باید به دنبال گزینه‌هایی با ابعاد بزرگتر بگردید که لزومی ندارد چندان سبک باشند.

پاف مبل به عنوان میز
می‌توانید یک صفحه صلب و صاف (فلزی، شیشه‌ای و…) روی پاف مبل قرار دهید و از آن به عنوان میز استفاده نمایید.
پاف مبل به عنوان میز یا محلی برای چیدن لوازم گوناگون
برخی پاف‌ها سطح افقی و سفتی دارند که این امر آنها را برای استفاده به عنوان میز جهت پذیرایی یا چیدن لوازم گوناگون مناسب می‌گرداند.
پاف مبل برای قرارگیری در کنار مبلمان و چیدن لوازم روی آن
اگر قصد دارید از پاف مبل به عنوان میز یا جایی برای چیدن لوازم استفاده کنید، اندازه و وزن آن فاکتورهای مهمی هستند که می‌بایست با توجه کاربرد مورد انتظارتان تعیین گردند.
  1. پاف مبل به عنوان زیرپایی

می‌توانید پاف‌هایی را که سبک و کوچک بوده و به راحتی امکان جابجایی دارند، در موقعیت‌های مختلف کنار مبل یا صندلی قرار دهید و از آنها برای استراحت و کشیدن پاهایتان استفاده نمایید. همچنین در صورت استحکام کافی می‌توانید از پاف به عنوان چهارپایه برای دسترسی به طبقات بالایی کتابخانه‌ها، قفسه‌ها و کمدها بهره بگیرید.

پاف مبل برای استراحت و کشیدن پا
پاف مبل را مقابل صندلی خود قرار دهید و از آن برای استراحت پاها استفاده نمایید.
پاف مبل در کنار کتابخانه
وجود یک پاف در کنار کتابخانه که هم می‌توانید روی آن بنشینید و کتاب بخوانید و هم از آن به عنوان چهارپایه برای برداشتن یا گذاشتن کتاب در طبقات بالاتر استفاده نمایید.
پاف مبل به عنوان زیرپایی
پاف‌هایی که ارتفاع کوتاهتری نسبت به مبل دارند، برای کشیدن و استراحت دادن به پاها مناسبند.
  1. پاف مبل برای لمیدن

برخی پاف‌ها دارای سازه نگهدارنده و پایه نیستند و ظاهری شبیه به یک پشتی یا کوسن بزرگ دارند. این گونه پاف‌ها را می‌توانید در گوشه‌ای از اتاق خواب یا نشیمن خصوصی قرار دهید و از آن برای لمیدن، آرمیدن و نشستن بهره بگیرید. مدل‌هایی که ارتفاع کمتری دارند، می‌توانند نشیمنگاه مناسبی برای حیوانات خانگی باشند.

پاف مبل برای آسودن و لمیدن در نشیمن خصوصی و اتاق خواب
پاف‌های نرم و بالش مانند گزینه مناسبی برای آسودن در نشیمن خصوصی و اتاق خواب هستند.
پاف مبل برای نشستن حیوانات خانگی
پاف‌های کوسن مانند و کم ارتفاع محل مناسبی برای نشستن و خوابیدن حیوانات خانگی هستند.
پاف مبل برای لمیدن، آسودن و نشستن در اتاق کودک
در این تصویر کاربرد جالبی از پاف‌های نرم و کوسن مانند را در اتاق کودک می‌بینیم. این پاف‌ها برای لمیدن و آسودن بسیار مناسبند.
  1. پاف مبل برای استفاده در فضای باز

پاف‌های سبک و جمع و جور را می‌توانید به منظور نشستن و وقت گذراندن در هوای آزاد مورد استفاده قرار دهید. از پاف‌های بزرگتر نیز می‌توانید به عنوان نیمکت و میز چایخوری در فضاهای باز و نیمه‌باز خانه (حیاط، تراس، پاسیو، باغ و…) بهره بگیرید. پاف‌های حصیری، پارچه‌ای و بافته شده ترکیب هماهنگی با مبلمان فضای باز، گیاهان و المان‌های طبیعی بدست می‌دهند.

پاف مبل برای نشستن و گذراندن اوقات فراغت در هوای آزاد
در این تصویر نمونه‌ای از کاربرد پاف‌های سبک و قابل حمل را جهت نشستن در کنار استخر می‌بینیم.
پاف مبل جهت استفاده در فضاهای باز و نیمه‌باز
یک پاف حصیری در کنار مبلمان دیگر در فضای باز که می‌تواند به عنوان صندلی، میز یا زیرپایی مورد استفاده قرار گیرد.
پاف مبل جهت استفاده در فضاهای باز و نیمه‌باز
کاربرد پاف مبل تنها به دکوراسیون فضای داخل خانه محدود نمی‌شود. پاف المانی تطبیق‌پذیر است که به خوبی می‌توانید آن را با مبلمان فضاهای باز و نیمه‌باز هماهنگ سازید.

سخن پایانی

بهره‌گیری از المان‌های چندکاره و تطبیق‌پذیر مانند پاف مبل در چیدمان خانه گام موثری در استفاده مفید و بهینه از فضا و صرفه‌جویی در هزینه‌های مربوط به خرید مبلمان است. زیرا این المان‌ها از امکان جابجایی، هماهنگی با ترکیب‌بندی‌های گوناگون و پاسخگویی به کاربردهای متنوع برخوردارند. اگر کاربردها و فواید دیگری برای استفاده از پاف مبل در دکوراسیون و چیدمان به ذهنتان می‌رسد، لطفا و حتما برایمان بنویسید. سخن آخر اینکه رعایت نکات مربوط به نظافت و شستشوی مبلمان در مورد پاف‌ها بسیار سودمند خواهد بود. در این باره می‌توانید از خدمات خشکشویی و شستشوی مبل استادکار استفاده نمایید.

منبع:

homestratosphere | decoist

مبل‌شویی در منزل

مبل‌شویی در منزل

  • خشکشویی مبلمان اداری و نشیمن خانگی
  • شستشوی مبلمان و خشکشویی مبل در منزل
  • شستشوی مبل سلطنتی، استیل، راحتی، کاناپه و انواع مبل خارجی
  • شستشوی مبل چرم مصنوعی، سفید و رنگی و...
دریافت این خدمت از استادکار
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 × پنج =