هزینه مصرف برق کولرگازی چقدر است و چگونه مصرف برق آن را کاهش دهیم ؟

0

در مقاله قبل به توضیح استفاده از گرمایش کولر گازی در زمستان پرداختیم، در این مقاله به دغدغه بسیاری از هموطنان یعنی پول برق کولر گازی یا مصرف برق کولر گازی می پردازیم . در سال‌های اخیر یکی از پرمصرف‌ترین وسایل برقی که در تابستان مورداستفاده بسیاری از خانواده‌های ایرانی قرار می‌گیرد کولرهای گازی است. مقدار انرژی مصرفی در کولرهای گازی از فاکتورهای مختلفی پیروی می‌کند و از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار بر مصرف انرژی الکتریکی کولرهای گازی می‌توان به محل نصب، سرویس و نگهداری مناسب و تناسب ظرفیت سرمایشی کولر با فضای مورداستفاده از نظر ابعاد ساختمان ، دما و رطوبت اشاره نمود. از طرفی یکی از سؤالاتی که از سوی خریداران کولرگازی به‌دفعات پرسیده می‌شود میزان هزینه مصرف برق کولرگازی است. با ما همراه باشید تا در این مقاله با نحوه محاسبه هزینه مصرف برق کولرگازی و روش‌های کاهش هزینه مصرف برق کولرگازی آشنا شویم. در ادامه با استادکار همراه باشید .

هزینه مصرف برق کولرگازی

میزان مصرف برق کولرگازی به ظرفیت کولرگازی و مدت‌زمان استفاده از آن در شبانه‌روز بستگی دارد. برای تشخیص میزان مصرف برق کولرگازی باید به برچسبی که روی بدنه دستگاه نصب‌شده است و به پلاک دستگاه معروف است دقت کنید. ظرفیت کولرگازی معمولاً به‌صورت BTU در این پلاک درج شده است. توان مصرفی کولرهای گازی نیز در این پلاک درج شده که اغلب بالغ‌بر ۲۰۰۰ وات است. این عدد به این معنی است که اگر یک کولرگازی ۲۰۰۰ وات را به مدت یک ساعت روشن کنیم، ۲ کیلووات ساعت برق مصرف می‌شود.

هزینه مصرف برق کولرگازی

برای تخمین هزینه برق مصرفی کولرگازی ابتدا لازم است تعرفه هر کیلووات برق را در منطقه خود پیدا کنید. این تعرفه را می‌توانید در قبض برق خود ببینید. ممکن است چندین تعرفه برای ساعات کم‌مصرف و اوج مصرف برق تعریف‌شده باشد که می‌توانید برای آن‌که به یک تخمین مناسب از هزینه برق مصرفی کولرگازی برسید میانگین این تعرفه‌ها را در نظر بگیرید.

سپس وات مصرفی در ساعت کولرگازی که در پلاک دستگاه درج شده را در مبلغ هر کیلووات ساعت درج شده در قبض برق خود ضرب کنید. به‌این‌ترتیب میزان هزینه مصرف برق در هر ساعت به دست آید. این عدد را در میانگین تعداد ساعاتی از شبانه‌روز که کولر خود را روشن می‌گذارید ضرب و عدد به‌دست‌آمده را در ۳۰ روز ضرب کرده تا هزینه مصرف برق یک ماه کولر به دست آید.

بیشتر بخوانید راهنمای لوله کشی گاز خانگی

بهترین درجه برای کولر گازی

بهترین درجه برای کولر گازی درصورتی‌که در تابستان ترموستات کولرگازی را روی ۲۶-۲۴ درجه سانتی گراد تنظیم کنید، هوای اتاق به‌اندازه متعادلی خنک می‌شود. درصورتی‌که کولر شما مجهز به سیستم گرمایشی است می‌توانید از آن در زمستان جهت گرم کردن خانه استفاده نمایید. هنگام روشن کردن کولر در حالت گرمایشی دمای مناسب ۲۰-۱۸ درجه سانتی گراد است.

روش‌های کاهش هزینه مصرف برق کولرگازی

هزینه مصرف برق کولرهای گازی حدود ۴ برابر بیش‌تر از کولرهای آبی است. اما راهکارهایی وجود دارد که به کمک آن می‌توان از کولرهای گازی به‌صورت بهینه استفاده نمود و در مصرف برق صرفه‌جویی کرد.

۱- تمام در و پنجره‌ها را ببندید

با بستن در و پنجره‌های باز از ورود هوای گرم به داخل اتاق جلوگیری می‌شود. درنتیجه هوای اتاق سریع‌تر خنک شده و لازم می‌شود کولرگازی برای مدت کوتاه‌تری روشن باقی بماند.

روش‌های کاهش هزینه مصرف برق کولرگازی

۲- ابعاد مکانی که لازم است خنک شود را به حداقل برسانید

اگر تنها در بعضی اتاق‌های خانه خود حضور دارید و خنک شدن سایر اتاق‌های خانه یا ساختمان ضرورتی ندارد، می‌توانید در اتاق‌هایی که نیاز به خنک شدن ندارند را ببندید و اطمینان حاصل کنید کولر نصب‌شده برای این قسمت‌های ساختمان خاموش بماند.

۳- تفاوت دمای هوای بیرون و درون خانه را در نظر بگیرید

دمای هوای بیرون ساختمان هر چه که باشد اجازه ندهید دمای داخل اتاق بیش از ۸ درجه سانتی گراد از آن پایین‌تر بیاید. هر چه تفاوت دمای بیرون و درون ساختمان کم‌تر باشد هزینه مصرف برق کولرگازی پایین‌تر می‌آید. ترموستات کولر را بر روی یک دمای خوشایند اما نه خیلی سرد تنظیم کنید و رطوبت اتاق را تحت کنترل داشته باشید.

بهترین درجه برای کولر گازی

۴- دمای بیش‌ازحد پایین را برای کولر انتخاب نکنید

اگر در یک روز داغ تابستانی وارد خانه شدید و خواستید هر چه سریع‌تر هوای اتاق را خنک کنید، قرار دادن دمای کولرگازی در حالت بسیار سرد کمکی به شما نمی‌کند و تنها باعث مصرف بی‌رویه انرژی می‌شود. بهتر است ترموستات را روی یک دمای متعادل توصیه‌شده تنظیم کنید و صبر کنید تا اتاق به‌مرور خنک شود.

۵- از حالت مصرف بهینه انرژی دستگاه استفاده کنید

بسیاری از مدل‌های کولرگازی دارای حالت energy saver هستند که با قرار دادن کولر در این حالت، مصرف انرژی دستگاه کاهش می‌یابد.

۶- در کنار کولرگازی از پنکه استفاده کنید

پنکه‌های سقفی یا معمولی با حرکت دادن جریان هوا در محیط خانه باعث می‌شوند سرمای تولیدشده توسط کولرگازی سریع‌تر در خانه پخش شود. درنتیجه خانه سریع‌تر خنک می‌شود و دیگر لازم نیست کولر را برای مدتی طولانی روشن نگهدارید. اگر علاقه مندید در مورد تفاوت کولر گازی اینورتر و کولر معمولی بیشتر بدانید مقاله استادکار در این مورد را بخوانید .

مصرف کولر گازی در حالت فن

۷- شب‌ها و صبح زود پنجره‌ها را باز کنید

در طول روز که هوا گرم است پنجره‌ها را ببندید اما شب‌ها و صبح زود که هوا خنک‌تر است پنجره‌ها را باز کنید تا هوای خانه عوض شود و دمای اتاق به‌طور طبیعی کمی کمتر شود. بدین ترتیب در طول شب که هوا خنک‌تر است می‌توانید کولر را خاموش کنید.

۸- منابع تولید گرما را در خانه به حداقل برسانید

اجازه ندهید انرژی مصرف‌شده برای سرد کردن خانه با روشن ماندن منابع گرما نظیر لامپ‌های اضافی، اجاق‌گاز، تلویزیون و… هدر برود. این وسایل می‌توانند دمای خانه را افزایش بدهند پس درصورتی‌که از آن‌ها استفاده نمی‌کنید خاموششان کنید. همچنین خوب است که تماماً از لامپ‌های کم‌مصرف استفاده نمایید تا هم در مصرف برق صرفه‌جویی شود و هم گرمای کمتری از روشن ماندن لامپ‌ها تولید شود.

۹- مانع برانگیخته شدن سنسور دما و ترموستات کولر شوید

اگر منابع گرمایی نظیر لامپ یا تلویزیون نزدیک کولرگازی قرار بگیرد می‌تواند سنسور دمای آن را تحت تأثیر قرار دهد و باعث شود کولر بیش‌ازحد نیاز کار کند. بنابراین تا جای ممکن منابع گرما را از کولرگازی دور کنید.

دستگاه کاهش مصرف برق کولر گازی

۱۰- اجازه ندهید رطوبت هوای اتاق زیاد شود

رطوبت بالا در هوای گرم تابستانی باعث می‌شود به روشن کردن کولرگازی در دمای پایین‌تر نیاز پیدا کنید. بنابراین تلاش کنید تا جای ممکن عوامل ایجادکننده رطوبت را در خانه کاهش دهید. به‌عنوان‌مثال مدت‌زمان حمام کردن خود را کاهش دهید تا بخارآب زیادی به داخل خانه نشود، پهن کردن لباس‌های خیس یا تی کشیدن کف زمین را به ساعات خنک‌تر روز موکول کنید تا بخار حاصل از خشک شدن آن‌ها در هوای گرم شما را آزار ندهد.

مصرف کولر گازی در حالت فن

فن در کولرگازی وظیفه دمیدن هوای سرد تولیدشده توسط کولرگازی را به سرتاسر خانه دارد. مزیت وجود فن در داخل کولرگازی این است که در مواقعی که هوا در داخل ساختمان به‌اندازه کافی خنک است، می‌توان با قرار دادن دستگاه در حالت فن، بدون روشن کردن سیستم هوای سردی که قبلاً توسط کولر تولیدشده است را در ساختمان جریان داد. این ویژگی از بروز هزینه‌های زیادی و مصرف برق زیاد جلوگیری می‌کند.

مقدار برقی که فن یک کولرگازی متوسط مصرف می‌کند از مقدار وات برقی که یک پنکه سقفی سه پره‌ای مصرف می‌کند کمتر است. بنابراین می‌توانید پنکه سقفی را با کولرگازی در حالت فن جایگزین نمایید.

دستگاه کاهش مصرف برق کولر گازی

در مورد دستگاه کاهش مصرف برق کولر گازی باید گفت : حالت کاهش مصرف انرژی در دستگاه‌های امروزی به‌صورت پیش‌فرض وجود دارد. هنگامی‌که کولرگازی را می‌خرید و نصب می‌کنید حالت اولیه دستگاه بر روی کاهش مصرف انرژی یا Energy Saver قرار دارد. به‌محض این‌که دستگاه را روشن کردید می‌توانید حالت دستگاه را تغییر داده و روی نرمال قرار دهید. حالت Energy Saver عملکرد فن را کنترل می‌کند. قرار دادن حالت دستگاه روی نرمال باعث می‌شود فن دستگاه به‌طور پیوسته‌ کار کند و درنتیجه انرژی بیش‌تری مصرف شود. اما فن دستگاه در حالت کاهش مصرف انرژی به‌صورت متناوب هماهنگ با کمپرسور خاموش و روشن می‌شود و به‌صورت اتوماتیک مصرف برق دستگاه را کاهش می‌دهد. پیشنهاد می کنیم مقاله کمپرسور روتاری چیست را نیز مطالعه کنید .

نتیجه گیری

هزینه مصرف برق کولرگازی می‌تواند در ماه‌های گرم سال زیاد باشد. اگر قصد دارید به‌جای کولرآبی از کولرگازی استفاده کنید بد نیست ابتدا با روش معرفی‌شده در این مقاله هزینه مصرف برق کولرگازی را تخمین بزنید تا برآورد درستی از هزینه‌ای که این وسیله سرمایشی کارآمد به شما تحمیل می‌کند داشته باشید. هنگام استفاده از کولرگازی نیز می‌توانید ترفندهایی به کار بگیرید تا هزینه مصرف برق کولرگازی کاهش یابد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سه + شانزده =