ترفندهای نظافت منزل در بارداری

0

تا به حال به منزل یک خانم باردار سر زده اید؟ آیا نظافت منزل او قابل قبول بوده است؟ اگر ظاهر خانه نامرتب به نظر برسد و هر جا را که دست می کشید پر از خاک باشد می توانید به حساب بارداری او بگذارید؟ نظافت منزل در بارداری که مهمترین و حساس ترین دوران زندگی هر خانم است، نباید نادیده گرفته شود. همچنین در این زمان باید تمام فعالیت ها کنترل شده باشد تا خطری کودک و مادر را تهدید نکند اما این بهانه خوبی برای بی توجهی به نظافت منزل نیست.

ما در ادامه این مقاله، به مادران آینده نکاتی را یادآور می شویم که می توانند با در نظر گرفتن آن ها، کدبانویی خود را تا ماه های آخر بارداری حفظ کنند و همیشه خانه ای مرتب و تمیز داشته باشند.

توصیه‌های مهم نظافت خانه دار بارداری

وسایل سنگین ممنوع است

اولین توصیه ما این است که به فکر جا به جایی وسایل سنگین نباشید. همه ما می‌دانیم که جایه‌جایی و برداشتن اجسام سنگین فشار زیادی بر روی بدن وارد می‌کند و ممکن است سلامت مادر و نوزاد را در دوران بارداری تهدید کند از این رو بهتر است هنگام نظافت در دوران بارداری از بارداشتن یا جابه‌جایی اجسام بزرگ و سنگین مانند میز و مبل و … خودداری کتید. درست است که زیر میزها و مبلمان هم کثیف می شود اما این ۹ ماه زمان مناسبی برای انجام این کار نیست. اگر دلتان خواست که زیر وسایل را تمیز کنید می توانید از تیم متخصصان نظافت منزل کمک بگیرید.

بیشتر بدانید تفاوت نظافت محل کار و منزل در چیست؟

شوینده های شیمیایی دشمن شما هستند

در زمان بارداری بدن شما بسیار حساس تر از گذشته است و ممکن است به موادی که قبلا حساسیت نداشته اید، واکنش نشان دهد. جدا از این تنفس گاز تولید شده توسط مواد شوینده شیمیایی می‌تواند برای سلامت نوزاد شما در دوران بارداری خطرناک باشد.

پیشنهاد ما این است که حتما برای نظافت منزل در بارداری برچسب اطلاعات مواد شوینده را با دقت مطالعه کنید چون اکثر مواد شوینده شیمیایی برای دوران بارداری مضر هستند اما در صورتی که ملزم به استفاده از آن ها هستید می‌توانید کار نظافت منزل خود را به کاردان بسپارید و از آسیب های ناشی از استفاده از مواد شیمیایی جلوگیری کنید و یا از ماسک‌های مناسب برای جلوگیری از تنفس مواد شونده استفاده کنید.

به شوینده های خانگی سلام کنید

عصر یک روز پر مشغله به خانه بر می گردید و استکانی چایی برای خود می ریزید، دستتان به استکان می خورد و چای روی فرش می ریزد. در این هنگام دیگر زمانی ندارید تا از متخصصان نظافت منزل کمک بگیرید پس خودتان‌اید و هنرتان. نا امید نشوید ما به شما می گوییم که چگونه در دوران بارداری با استفاده از مواد طبیعی، شوینده های خانگی و بی خطر درست کنید، چون شوینده‌های خانگی نه تنها می‌تواند موجب تمیزی خانه شود بلکه جایگزین بسیار بهتر و کم خطری برای شوینده‌های شیمیایی آن هم برای نظافت منزل در بارداری است.

جوش شیرین و سرکه سفیدکننده‌های خانگی

فکر می‌کنم تقریبا هر خانم خانه‌داری با این دو ماده پرکاربرد در تمیز کاری یعنی سرکه و جوش شیرین آشنا هستند. از این دو ماده می‌توانید به راحتی برای از بین بردن انواع لکه روی فرش، تمیزکردن دیوار، کابینت و یا وسایلی مثل یخچال و گاز استفاده کنید.

برای استفاده از جوش‌شرین که کافیست آن را با مقداری آب مخلوط کرده تا یک ماده خمیری به دست آورید و سرکه را نیز می‌توانید با آب مخلوط کنید و یا به صورت تنها از آن استفاده کنید فقط اگر بوی سرکه برای شما ناخوشایند است می‌توانید اسانس‌های عطری یا مقدار کمی ماده شوینده، مثل صابون مایع، به آن اضافه کنید.

بیشتر بدانید هزینه نظافت منزل به چه صورت محاسبه می شود؟

نظافت منزل با سرکه و جوش شیرین | نظافت منزل در بارداری | شوینده های خانگی
سرکه نه تنها خاصیت پاک کنندگی و سفیدکنندگی دارد بلکه خاصیت میکروب‌زدایی نیز دارد.

نشاسته ذرت چربی زدای خانگی

اگر دقت کرده باشید آشپزخانه یکی از فضاهای خانه است که اکثر اوقات نیاز به تمیزکاری دارد و قطعا در دوران بارداری برای نظافت آشپزخانه نمی‌توان هر روز و هر ساعت از مواد شیمیایی استفاده کرد و از طرفی لکه‌‌های چرب باقی مانده روی گاز و کابینت را نمی‌توان با یک دستمال‌کشی ساده تمیز کرد. اگر به دنبال جایگزین یک شوینده خانگی برای پاک کردن لکه‌های چربی هستید پیشنهاد ما استفاده از نشاسته ذرت است. نشاسته ذرت به خوبی چربی‌ها را به خود جذب می‌کند پس مقداری نشاسته ذرت را در آب حل کنید تا به حالت خمیری درآید و سپس لکه‌های چربی را با آن پاک کنید.

لیمو و بوراکس شوینده‌های خانگی

اگر به دنبال یک ماده شوینده خانگی برای تمیز کردن سطح کاشی‌ها، سرامیک کف و سطوح مختلف دیگر هستید شما به یک ماده طبیعی که خاصیت قلیایی و اسیدی را با یکدیگر دارا باشد، نیازمندید. به همین خاطر ما ترکیب لیمو بوراکس را به شما معرفی می‌کنیم. نصف آب لیمو را با مقداری بوراکس ترکیب کنید و برای از بین بردن چربی و هر گونه لکه روی کاشی و سنگ استفاده کنید.

 خوب نفس بکشید

یکی دیگر از مواردی که به شما پیشنهاد می دهیم، توجه به سیستم تهویه هوا در منزل است.

هنگام فعالیت بخصوص در زمان بارداری، هوای تمیز جز موارد ضروری است و نمی توانید آن را نادیده بگیرید. اگر هوای بیرون خانه آلوده و سرد نیست، بهتر است هنگام نظافت، پنجره ها را باز بگذارید تا جریان هوا شکل بگیرد همچنین گرد و غباری که هنگام جارو زدن و و گردگیری بلند می شود، در ریه های شما ننشیند زیرا گرد غبار هم می تواند برای شما حساسیت زا و باعث بروز آلرژی باشد.

پس حتما چه در حین نظافت منزل در بارداری و چه در مواقع عادی سعی کنید از یک دستگاه بخور سرد که کار تهویه و سالم‌سازی هوا را انجام می‌دهد استفاده کنید یا حتما هوای خانه را با باز کردن یک پنجره یا روشن کردن سیستم تهویه به جریان بی‌اندازید تا مشکل تنفسی در دوران بارداری برای شما رخ ندهد.

نظافت منزل در بارداری
از آنجا که در دوران بارداری حساسیت بدن نسبت به عوامل مختلف بالا رفته در صورت تنفس هوای آلوده ممکن است خانم باردار دچار هر گونه آلرژی یا حساسیت تنفسی شود پس بهتر است حواسمان به محیط اطراف و هوای آن باشد.

فعالیت های مجاز نظافت منزل در بارداری کدامند؟

  •  جارو زدن:

یکی از ویژگی‌های خوب جارو زدن این است که می‌توان به عنوان یک نوع فعالیت ورزشی در دوران بارداری نیز به آن نگاه کرد البته منظور ما از جارو زدن، نوع سبک آن است و قطعا خانم باردار نباید در این ۹ ماه برای نظافت خانه و جارو زدن آن مدام خم و راست شود. یک جارو زدن سبک می‌توان برای خانم باردار بی‌خطر باشد البته به شرط آنکه در حین جارو زدن دقایقی را برای استراحت کردن به خودتان اختصاص دهید.

  • گردگیری:

گردگیری هم یکی از فعالیت‌های مجاز و بی خطر نظافت منزل در بارداری است البته این کار هم شرایطی دارد. همانطور که قبل‌تر هم به آن اشاره کردیم بدن خانم‌ها در دوران بارداری حساسیت بیشتری دارند پس برای جلوگیری از ورود گرد و غبار هنگام گردگیری به ریه‌ها و بروز حساسیت‌های مختلف بهتر است حتما از ماسک استفاده کنید.

  • تمیز کردن کمد و کابینت:

برای انجام بهتر و راحت تر این کار شما باید هر روز، یک، کمد و یا کابینت را مرتب کنید تا خسته نشوید. سعی نکنید تمام کابینت ها را در یک روز بیرون بریزید و دوباره مرتب کنید. این کار شما را خسته می کند و خستگی به هیچ عنوان برای روحیه خودتان و فرزندتان خوب نیست چون ممکن اس با علائمی مثل سرگیجه یا ضعف شدید جسمانی روبه‌رو شوید پس بهتر است در حین کار دقایقی را برای استراحت کردن در نظر بگیرید.

  • نظافت سرویس ها:

حمام و دستشویی از آن قسمت هایی هستند که بی توجهی به بهداشت آن ها می تواند علاوه بر ظاهر کثیف و بوی نامطبوع، باعث بروز بیماری های مختلف در شما شود. برای نظافت سرویس ها حتما تهویه هوا را روشن گذاشته و همانطور که در پیش تر هم اشاره کردیم، از مواد شوینده خانگی استفاده کنید.

بفرمائید بنشینید

ایستادن‌های طولانی مدت برای خانم باردار خوب نیست، از طرفی کار تمیزکاری و نظافت منزل جنب و جوش و ایستادن‌های زیاد می‌طلبد.

حال به نظرتان برای نظافت منزل در بارداری باید چه کرد که خسته نشوید و تمام کارها هم به بهترین شکل ممکن انجام شود؟ همانطور که قبل‌تر هم به آن اشاره کردیم دوباره هم می‌گوییم که حتما در حین نظافت در بارداری هر پنج دقیقه یا ده دقیقه به خودتان استراحت دهید، روی یک کاناپه بنشینید اگر می‌خواهید پاهایتان را هم دراز کنید و حتی اگر در قسمت پشت یا گردنتان احساس گرفتگی می‌کنید چند دقیقه‌ای را دراز بکشید تا خستگی از تنتان درآید و سپس به بقیه کارهای تمیزکاری رسیدگی کنید.

حتی پیشنهاد ما به شما این است که در حین استراحت خودتان را نیز به یک نوشیدنی یا کمی تنقلات و آجیل هم دعوت کنید و فراموش نکنید رسیدگی به خودتان از رسیدگی به نظافت منزل، بخصوص در دوران بارداری، مهم‌تر است.

بیشتر بدانید راهنمای کامل شستن پرده لوردراپه

نردبان و چهارپایه را فراموش کنید

هرچیزی که ارتفاع شما را تا زمین افزایش دهد ممنوع است. هرگز به این فکر نکنید که روی چهارپایه بروید و پرده را برای شستشو پایین بیاورید. حتی ریسک این که این چهارپایه کوچ است و اتفاقی نمی‌افتد را از ذهنتان دور کنید چون شما به هیچ عنوان نمی‌توانید شرایط جسمی خود را پیش‌بینی کنید و ممکن است در همان ارتفاع کم اتفاقات زیادی مانند سرگیجه و حالت تهوع به شما دست دهد، پاهایتان سر بخورد و هزار اتفاق دیگر که منجر به آسیب شما در دوران بارداری می‌شود. برای این کار می توانید از متخصصان نظافت منزل کمک بگیرید ولی به هیچ عنوان این کار را خودتان انجام ندهید.

 تمیز کردن پنجره در دوران بارداری ممنوع است

حواستان را جمع کنید که در دوران بارداری، فکر دستمال کشیدن کامل پنجره ها به سرتان نزند. مگر اینکه بخواهید از خدمتکار کمک بگیرید. در غیر این صورت فقط از داخل و تا آن جایی که دستتان می رسد نسبت به تمیز کردن پنجره ها اقدام نمایید. همچنین اگر به وسیله ای احتیاج پیدا کردید که در طبقات بالای کمد و کابینت بود و قدتان نرسید، از دیگری کمک بخواهید و بدن خود را به زور به بالا نکشید. زیرا این کار می تواند دردهای شکمی را برای شما به همراه بیاورد.

تمیز کردن پنجره و نظافت منزل در بارداری
در دوران بارداری، پنجره‌ها را فقط از داخل و تا آن جایی که دستتان می رسد تمیز کنید.

سخن پایانی

سوالی که پس از خواندن این مقاله به ذهن می رسد این است که: بالاخره خودم خانه را تمیز کنم یا از متخصصان نظافت منزل کمک بگیریم؟

در جواب این سوال ما به شما می گوییم که اگر با توجه به موارد ذکر شده، توانایی انجام کارهای منزل را در خود می‌بینید، می‌توانید خودتان آن ها را انجام دهید زیرا برخی از این فعالیت ها نه تنها برای شما مضر نیست بلکه می تواند به سلامت شما نیز کمک کند. در صورتی که حتی با رعایت نکات بالا تمایل ندارید که به منزل‌تان رسیدگی کنید و یا توانایی انجام این کارها را در خود نمی بینید، می توانید با اعتماد به متخصصان نظافت منزل، صفر تا صد کارهای خانه خود را به آن ها بسپارید. با این کار شما  نظاره گر تمیز شدن منزل هستید و لذت می برید.

خدمات نظافت منزل توسط آقا در استادکار

نظافت منزل

  • شستن دیوار‌ها و پنجره‌ها
  • شستن و تی کشیدن کف
  • نظافت پذیرایی‌و نظافت اتاق‌ها
  • شستن سرویس بهداشتی و حمام
دریافت این خدمت از استادکار
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

18 + 6 =