بازسازی خانه، آیا می‌توان یک خانه قدیمی را بدون تخریب بازسازی کرد؟

0

بازسازی خانه قدیمی به اطمینان از استحکام و امینت بنا بستگی دارد. بیاید پیش از شروع بحث به این مسئله بپردازیم که دلیل بازسازی یک خانه چیست؟ خوب همان‌طور که همه ما می‌دانیم انسان موجود تنوع طلب و طرفدار تغییر است. هر چه را که زیباتر، با ارزش‌تر یا مدرن‌تر باشد را به محض دیدن طلب می‌کند. می‌توانیم دلایل زیادی برای بازسازی خانه داشته باشیم؛ مانند شروع یک زندگی جدید، دسترسی به فضای بیشتر، سوق پیدا کردن به سبک مدرن و فاصله گرفتن از سبک سنتی و …

فرض کنید خانه‌ای بسیار قدیمی یا به اصطلاح کلنگی دارید که پر از خاطرات کودکی‌هایتان یا خطرات والدینتان باشد. فکر کنید چند نفر در این خانه زندگی کرده‌اند، چقدر اشک، چقدر شادی، چقدر عروسی و عزا به خود دیده است.

حالا شما به عنوان یک فرد امروزی می‌خواهید خانه‌ای شیک و زیبا برای خود داشته باشید. بازسازی خانه قدیمی را از کجا شروع کنید؟ اولین فکری که به ذهنتان می‌رسد تخریب ساختمان است؛ اما اصلاً چرا باید بخواهید یک خانه قدیمی که نوستالژی و خاطره‌انگیز است را تخریب کنید؟ پس چه می‌تواند کرد؟

سوال مهم قبل از بازسازی خانه قدیمی: تخریب یا ترمیم؟

انتخاب سخت و مهمی است که تصمیم بگیرید به حیات یک خانه پایان دهید یا اینکه آن را احیا کنید. اصولاً کسانی که خانه‌های قدیمی را تخریب می‌کنند قصد نوسازی و کسب سود را دارند. مراحل این کار کاملاً مشخص است شما خانه قدیمی را تخریب می‌کنید و یک آپارتمان چند طبقه می‌سازید و سود خوبی به جیب می‌زنید.

ولی اگر قصد دارید خانه‌ای گرم و امن برای خودتان بسازید که در کنار خانواده از زندگی در آن لذت ببرید راهتان از مهندسان تخریب و نوسازی جدا می‌شود. شما به یک معمار احتیاج دارید که حس شما را برای حفظ خانه قدیمی و البته داشتن خانه‌ای مدرن درک کند و به نیازهای شما پاسخ دهد. پس به شما پیشنهاد می‌کنم خانه قدیمی را مانند یک گنج حفظ کنید.

شروع کار بازسازی خانه

برای شروع کار بازسازی خانه قدیمی باید از وضعیت خانه اطلاعات درستی داشته باشد. قدمت، شرایط لوله کشی آب و گاز، سیم‌کشی برق، وضعیت فاضلاب، استحکام ستون‌ها و دیوارها و… به احتمال زیاد تمامی این موارد فرسوده و خارج از رده هستند. لیستی تهیه کنید و تمام مواردی که دوست دارید در خانه جدیدتان داشته باشید را بنویسید.

به خاطر داشته باشید شما می‌خواهید یک خانه قدیمی را به خانه‌ای مدرن و امروزی تبدیل کنید پس به فاکتورهایی که برایتان مهم هستند فکر کنید. یک لیست تهیه کنید و تمام مواردی که دوست دارید در خانه جدید داشته باشید را بنویسید. می‌توانید آن را در جایی که قابل دید باشد بگذارید تا بقیه افراد خانواده هم علاقه‌مندی‌های خودشان را بنویسند و راجع به آن‌ها با هم تبادل نظر کنید.

حال که می‌دانید چه می‌خواهید به یک متخصص نیاز دارید که با نیازهای شما آشنا شود و نیازهای ضروری و غیر ضروری را تشخیص و بتواند ایده‌ها و نظرات شما را رشد دهد. همچنین باید توانایی افزایش استحکام و امنیت خانه را هم داشته باشد.

زیرسازی خانه

با توجه به نظر کارشناس اگر ستون‌ها یا سقف و دیوارها دچار تزلزل شده باشند و احتمال خطر داشته باشند باید تقویت شوند تا به حیات خود ادامه دهند. در این حالت سعی می‌کنند خانه را برای بازسازی خانه قدیمی به مراحل اولیه ساخت برسانند. تمامی روکش گچ و رنگ دیوارها، کاشی‌ها و سرامیک‌ها، کابینت‌ها، درب‌ها و پنجره‌ها و حتی پوشش کف برداشته می‌شوند. در این میان تعویض لوله‌ها و سیستم برق‌کشی را فراموش نکنید. بهتر است تمامی لوله‌ها و سیم‌کشی برق را تعویض کنید از اجناس مرغوب استفاده کنید که هم از نم‌زدگی جلوگیری کنید و هم امنیت خانواده را حفظ کنید.

عایق‌بندی لوله‌ها نیز در صرفه جویی در مصرف انرژی مفید است. پس از این مرحله باید مراحل نازک کاری و روکش کردن دیوارها و کف انجام شود. دیوارها، ستون‌ها و سقف با گچ و خاک پوشانده می‌شوند. یک نوع کاشی ساده برای دیوارهای آشپزخانه در نظر گرفته می‌شود که به عنوان زیرسازی کاشی اصلی است. پنجره‌های دوجداره UPVC جایگذاری می‌شوند که برای جلوگیری از اتلاف انرژی مفید هستند.

اگر سیستم فاضلاب مشکلی داشته باشد یا شما قصد تغییر مکان سرویس بهداشتی را داشته باشید مجبور به تغییر لوله‌های فاضلاب هستید. چنانچه قصد تغییر فضا را داشته باشید لازم است چند دیوار غیر حامل را تخریب کنید یا اینکه دیوارهای جدیدی بسازید. حتی می‌توانید تعداد اتاق‌ها را بیشتر یا کمتر کنید. یا برای خودتان کمد دیواری‌های جاداری تعبیه کنید، حتی اینکه یک حمام اختصاصی برای خود داشته باشید.

بیشتر بدانید: سیستم گرمایش از کف چیست؟

سیستم تهویه

معمولاً خانه‌های قدیمی از بخاری برای گرمایش و از کولرهای آبی برای سرمایش استفاده می‌کردند ولی امروزه این روش‌ها طرفدار زیادی ندارند. استفاده از پکیج مناسب‌تر است چرا که فضای کمتری اشغال می‌کند، به موتورخانه نیازی ندارد و دسترسی به آن‌ ساده‌تر است. برای سرمایش تابستان چه چیز بهتر از کولرهای گازی اسپیلت؟ شما به راحتی می‌توانید درجه حرارت را تنظیم کنید و از آن لذت ببرید. بهتر است از همین الان مکانی که برای قرارگیری آن‌ها در نظر بگیرید.

سرویس کولرگازی در محل

سرویس کولرگازی در محل

  • نصب کولر گازی اینورتر، اسپلیت، پنجره ای، دیواری و ایستاده
  • شارژ کولر گازی و رفع نشتی گاز کولر
  • تعمیر و سرویس کامل کولر گازی
  • تعمیر اینورتر کولرگازی
دریافت این خدمت از استادکار

از این به بعد مراحل هیجان انگیز کار شروع می‌شود که شما باید سلیقه‌تان را به خانه رویایی که در فکر خود دارید تزریق کنید. از انتخاب کابینت‌های آشپزخانه گرفته تا درب، کاشی، سرامیک، پوشش کف، شیرآلات و سرامیک بهداشتی را به سلیقه خودتان و البته با نظر کارشناس انتخاب کنید. فراموش نکنید از بودجه‌ای که در نظر گرفتید فراتر نروید.

بازسازی سرویس‌های بهداشتی

در حین بازسازی خانه قدیمی بهتر است سرویس ایرانی و فرنگی را در منزل داشته باشید پس باید به راحتی و زیبایی سرامیک‌های بهداشتی توجه کنید. سعی کنید برای کاشی‌های کف و دیوار سرویس‌های بهداشتی از مدل‌های جدید با رنگ‌های ساده و روشن استفاده کنید. هرچه کاشی‌ها صاف‌تر و دارای شیار کمتری باشند برای نظافت آن‌ها کمتر با مشکل مواجه می‌شوید. شیرآلات را مدرن و ساده و از دوش‌های متحرک استفاده کنید.

قرار دادن یک وان نیز برای استراحت خالی از لطف نیست. اگر می‌خواهید مکان سرویس‌های بهداشتی را تغییر دهید آن‌ها را جایی قرار دهید که دارای دسترسی ساده‌تر باشند. از چند کابینت کوچک در حمام و دستشویی برای قرار دادن وسایل فضای بهتری به شما می‌دهد. همچنین وسایل تزئینی مانند شمع و عود و حتی گلدان‌های مصنوعی کوچک فضای زیبایی برای شما می‌سازد.

بیشتر بخوانید: حداقل هزینه بازسازی سرویس بهداشتی چقدر است؟

تعمیر و طراحی اتاق‌خواب‌ها

باید دیوارهای اتاق‌خواب را باید بارنگ‌هایی آرامش بخش پوشاند، می‌توانید رنگ، کاغذ دیواری یا پوشش‌های جدیدی که برای دیوارها به بازار آمده به کار ببرید. برای کف اتاق‌خواب از موکت‌های نرم استفاده می‌کنند ولی اگر به موکت علاقه‌ای ندارید از کف‌پوش‌های مناسب استفاده کنید، به هر حال رئیس شما هستید. پرده‌ها را ضخیم انتخاب کنید تا از نفوذ نور هنگام خواب و سرما در زمستان در امان باشید. در هنگام بازسازی خانه قدیمی اتاقتان را آن‌گونه که احساس آرامش می‌کنید تزئین کنید ولی از شلوغ کاری بپرهیزید. نور فراموش نشود.

بیشتر بخوانید: تغییر دکوراسیون اتاق خواب با چند ایده ساده و کم هزینه

خدمات نقاشی ساختمان در استادکار

نقاشی ساختمان

  • رنگ آمیزی و نقاشی دیوار
  • رنگ آمیزی و نقاشی سقف
  • پتینه کاری دیوار
  • اجرای انواع رنگ‌های روغنی، اکرولیک و پلاستیک
دریافت این خدمت از استادکار

طراحی مجدد و بازسازی آشپزخانه

اگر شما خانم خانه هستید پس این قسمت مورد علاقه شماست. در زمان بازسازی خانه قدیمی می‌توانید روی کابینت‌ها مانور دهید و آن‌ها را همان‌گونه که در رؤیا می‌دیده‌اید سفارش دهید. استفاده از کابینت‌ها و هودهای جدید و البته یک پیشخوان جزیره هیجان انگیز است. بهتر است کابینت‌ها جادار باشند تا مجبور نباشید وسایل را روی پیشخوان بگذارید. کاشی‌ها و کف را مطابق با رنگ کابینت و قابل شستشو به کار ببرید. جای وسایلی مانند یخچال، اجاق‌گاز، ماشین لباسشویی و ظرف‌شویی از پیش تعیین شوند. برای تهیه نور هم می‌توان از چراغ‌های هالوژن یا لوسترهای کوچک استفاده کرد

خدمات کابینت سازی استادکار

کابینت‌سازی

  • طراحی و ساخت کابینت آپارتمان، فروشگاهی و دکوری
  • طراحی و ساخت کابینت آشپزخانه مدرن و کلاسیک
  • ساخت کابینت ام دی اف، های گلاس، ترموود، چوبی و فلزی
  • تعمیر و نصب کابینت دیواری و زمینی
دریافت این خدمت از استادکار

بیشتر بدانید: کمترین هزینه بازسازی آشپزخانه چقدر است؟

تعمیر و تغییر دکوراسیون پذیرایی و غذاخوری

اتاق پذیرایی باید گرم و صمیم باشد که هم بتوان ساعات خوشی را با خانواده و هم با مهمانان گذراند. از کف‌پوش شروع می‌کنیم، کف‌پوش‌هایی با رنگ گرم یا چوبی حس و حال مثبتی به خانه می‌دهند ولی این به سلیقه شما بستگی دارد. می‌توان دیوار‌ها را به رنگ‌های مختلف رنگ زد یا با کاغذ دیواری پوشاند. مبلمانی راحت و شیک خریداری کنید که دو منظوره باشد، هم برای مهمانان مناسب باشد و هم برای جمع‌های خودمانی. پرده و فرش را نیز می‌توانید به عنوان جذابیت‌های پایانی از انواع مدرن یا سنتی اضافه کنید.

بیشتر بخوانید: راهنمای کامل معرفی انواع کفپوش لمینت

میز و صندلی غذاخوری را نزدیک به آشپزخانه و به تعداد افراد خانواده تهیه کنید. از اینجا به بعد وسایل تزئینی وارد عمل می‌شوند، با چند تابلو یا گلدان یا مجسمه شخصیت خودتان را در خانه پیاده کنید. در انتخاب دکوراسیون جسور باشید، آنچه که دوست دارید انجام دهید حتی می‌توانید چند سبک را با هم ترکیب کنید. به هر حال اینجا حریم خصوصی و مآمن آرامش شماست و تنها نظر شما مهم است.

آیا برای بازسازی خانه قدیمی هزینه زیاد به صرفه است؟

حالا که به انتهای مطلب بازسازی خانه قدیمی رسیدیم می‌بینیم که برای داشتن خانه‌ای زیبا و نو لازم نیست یک بنای قدیمی و زیبا را تخریب کرد و هزینه‌ی گزافی برای خود بتراشید. می‌توانید با پوششی جدید و مستحکم سازی و تعویض چیزهای کهنه و بدون آسیب رساندن به بنای اصلی و با هزینه کمتر خانه‌ای زیبا و امروزی داشته باشید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سیزده − 6 =