راهکارهایی برای کاهش مصرف انرژی یخچال

0

کاهش مصرف انرژی یخچال یکی از دغدغه‌های مهم امروز برای کنترل مصرف برق است. یخچال بزرگ‌ترین مصرف‌کننده برق در بسیاری از خانه‌هاست؛ زیرا امروزه تقریبا در هرخانه‌ای یک یخچال پیدا می‌شود که 24 ساعت روز روشن است و برق مصرف می‌کند. همه ما مجبوریم یخچال و فریز خود را دائم روشن نگه داریم اما این بدان معنا نیست که راهی برای کاهش مصرف انرژی یخچال نداریم. ما در اینجا چند نکته برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی یخچال و فریزر آورده‌ایم تا اطمینان حاصل کنید که یخچالتان کم‌ترین میزان انرژی را مصرف می‌کند. باور کنید با انجام این نکات ساده، تغییر قابل توجهی را در قبض برق ماه آینده خواهید دید.

فریزر را پر کنید اما یخچال را نه!

زمانی که درِ فریزر کاملا بسته باشد، کارایی بالاتری دارد. شما می‌تواند فریزر خود را کامل پر کنید و درِ آن را زیاد باز نکنید تا هوای گرم وارد آن نشود. حتی زمانی که برق فریزر قطع شود، در صورت بسته بودن درِ فریزر، هوای داخل آن برای مدتی سرد خواهد ماند. اما یخچال اینطور نیست.

یخچال برای خنک بودن به گردش هوا نیاز دارد. بسته بودن بیش از حد یخچال باعث می‌شود بعضی از مواد غذایی بیش از حد سرد شوند و یا حتی یخ بزنند در حالیکه بعضی دیگر از مواد غذایی به اندازه کافی سرد نمی‌شوند. اجازه بدهید یخچال گاهی نفس بکشد تا مواد غذایی تازه‌تر بمانند.

سعی کنید حداقل دوسوم یخچال را پر نگهدارید تا یک‌سوم دیگرِ آن را هوای سرد پر کند. این کار باعث می‌شود زمانی که شما درِ یخچال را باز می‌کنید، هوای سرد کمتری از آن خارج شده و یخچال انرژی کمتری برای جبران این مقدار هوا استفاده کند.

هر ماده غذایی را در جای مناسب قرار دهید

از آنجایی که هوای گرم به سمت بالا حرکت می‌کند و هوای سرد پایین می‌آید و با توجه به اینکه هر یخچال الگوی خنک‌کنندگی مخصوص به خود را دارد، سعی کنید هر ماده غذایی را در جای مناسب یخچال قرار دهید. مثلا نقاط نزدیک به دریچه ورود هوا برای مواد پروتئینی که به سرمای بیشتری نیاز دارند، مناسب است اما برای سبزیجات و میوه‌ها دورترین نقطه از دریچه ورود هوا جای مناسبی برای نگهداری است.

غذای گرم را سریع وارد یخچال نکنید

هنگام قرار دادند غذا در یخچال یا فریزر، ابتدا اجازه دهید که به خوبی سرد شود. از گذاشتن غذای داغ و گرم در یخچال خودداری کنید. چون در این صورت یخچال انرژی بیشتری مصرف می‌کند تا دمای غذا را پایین بیاورد.

تعمیر یخچال فریزر

تعمیر یخچال فریزر

  • تعمیر یخچال فریزر
  • تعمیر یخچال ساید‌بای‌ساید
  • تعمیر یخچال فروشگاهی
  • تعمیر یخچال صندوقی
دریافت این خدمت از استادکار

برای کاهش مصرف انرژی یخچال، در را فوری ببندید

سعی کنید درب یخچال را مدت زمان کمتری باز نگه دارید. هرچقدر درب یخچال مدت زمان بیشتری باز باشد، هوای سرد بیشتری از آن خارج شده و هوای گرم جایگرین می‌شود. به همین دلیل یخچال باید انرژی بیشتری مصرف کند تا هوای جدید را دوباره سرد کند. پس بهتر است برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی یخچال فریزر، درب آن را زودتر ببندید.

اشتباهات رایج در استفاده و نکات مراقبت از فریزر و یخچال در منزل
با باز نگه داشتن درب یخچال تمام زحمات آن را هدر می‌دهیم و او را وادار به دوباره‌کاری می‌کنیم.

مراقب دمای داخلی یخچال و فریزر باشید

زمانی که دمای یخچال و فریزر بیش از حد پایین باشد، انرژی بیشتری مصرف می‌شود. از طرفی هم اگر دمای یخچال بالا باشد، مواد غذایی زودتر فاسد می‌شوند. بنابراین باید دمایی را انتخاب کنید که هم مواد غذایی در آن تازه‌تر بمانند و هم موجب کاهش مصرف انرژی یخچال فریزر شود.

دمای یخچال‌ها نباید کمتر از 5 درجه سانتیگراد و فریزرها نباید کمتر از -18 درجه سانیتگراد باشد تا کمترین میزان مصرف را داشته باشند. البته در زمستان که هوای محیط سردتر است می‌توانید این درجه‌ها را کمی بالاتر تنظیم کنید.

مراقب برفک زدن یخچال فریزر باشید

خوشبختانه امروزه یخچال‌ها کمتر دچار برفک‌زدگی می‌شوند. اما اگر فریزر شما برفک می‌زند، به طور مرتب آن را یخ‌زدایی کنید. هرچه فریزر شما برفک بیشتری داشته باشد، انرژی بیشتری نیز مصرف می‌شود. اگر برفک فریزر شما بیش از 1 سانتی‌متر ضخامت دارد، فوری آن را یخ‌زدایی کنید.

از مواد غذایی منجمد به نفع خود استفاده کنید

اگر قصد دارید یکی از مواد غذایی منجمد درون فریزر را یخ‌زدایی کنید، آن را درون بخچال بگذارید تا هم زمان که یخ آن آب می‌شود، به سرد شدن هوای درون یخچال نیز کمک کند. این ساده‌ترین راه برای کاهش مصرف انرژی یخچال فریزر است.

دانلود اپلیکیشن استادکار

  • نسخه IOS استادکار
  • نسخه اندروید استادکار
  • دریافت از اپ استور و سیب اپ
  • دریافت از گوگل پلی، کافه بازار و مایکت
دریافت این خدمت از استادکار

به یخچال فریزر خود اجازه نفس کشیدن بدهید

برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی یخچال و فریزر، اطمینان حاصل کنید که یخچال فریزر شما فضای کافی برای گردش هوا در اطراف خود دارد. آن را از هر منبع گرمایشی و همینطور تابش مستقیم نور آفتاب دور نگه دارید. اگر یخچال شما از بالا و اطراف توسط وسایل دیگر کامل پوشانده شود، ناچار است انرژی بیشتری مصرف کند تا درون خود را خنک نگه دارد. در ضمن از پهن کردن هرگونه روکش روی یخچال فریزر خودداری کنید.

راهکارهای افزایش عمر مفید و صرفه‌جویی در مصرف انرژی یخچال و فریزر
فضای بیرونی یخچال باید آزاد باشد تا هوا در اطراف آن به خوبی گردش کند؛ با وسایل تزئینی راه تنفس یخچال را نبندید.

کندانسور پشت یخچال را تمیز کنید

کندانسور مسئول خارج کردن هوای گرم یخچال است. اگر گرد و غبار روی کندانسور را بگیرد، نمی‌تواند به خوبی هوای گرم را به خارج منتقل کند. در نتیجه یخچال انرژی بیشتری مصرف می‌کند تا بتواند هوای درون خود را خنک کند. برای تمیز کردن کندانسور کافی است یخچال را خاموش کنید و با جاروبرقی آن را تمیز کنید. اگر این کار را حداقل سالی یک تا سه بار انجام دهید، علاوه بر کاهش مصرف انرژی یخچال، عمر آن نیز بیشتر خواهد شد.

کندانسور برخی از یخچال‌ها درون محفظه‌ای قرار دارد که برای تمیز کردن باید آن محفظه را باز کنید تا به آن دسترسی داشته باشید.

خدمات نظافت منزل توسط آقا در استادکار

نظافت منزل

  • شستن دیوار‌ها و پنجره‌ها
  • شستن و تی کشیدن کف
  • نظافت پذیرایی‌و نظافت اتاق‌ها
  • شستن سرویس بهداشتی و حمام
دریافت این خدمت از استادکار

اطمینان حاصل کنید که درب یخچال فریزر به خوبی بسته می‌شود

باید مطمئن شوید که وقتی درب یخچال و فریزر بسته است، هوا به بیرون نشت نمی‌کند. نشت هوا به بیرون یخچال موجب اتلاف انرژی مصرفی یخچال می‌شود. برای اطمینان کافی است کاغذی را بین درب یخچال گذاشته و درب را ببندید. سپس کاغذ را بکشید. اگر به راحتی کاغذ از بین درب خارج شد، یعنی درب به خوبی بسته نمی‌شود.

سخن آخر

یخچال فریزر می‌تواند یکی از بزرگترین مصرف‌کننده‌های انرژی باشد. به خصوص اگر عمر آن بالای 15 سال باشد. ما باید سعی کنیم تا حد امکان در مصرف انرژی صرفه‌جویی کنیم تا به محیط زیست خود کمک کنیم. پس بد نیست کمی حواسمان بیشتر به این غول گرسنه انرژی باشد و تا می‌توانیم مصرف آن را کاهش دهیم. این کاهش مصرف انرژی یخچال علاوه بر محیط زیست‌مان به کیفیت زندگی خودمان هم کمک خواهد کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 − سه =