آموزش نحوه تنظیم لولا و رگلاژ آرام بند کابینت

3

حتما بارها و بارها درب کابینت‌های منزل خود را باز کرده و دوباره بسته‌اید، اما آیا تا به حال به عملکرد لولا کابینت دقت داشته و چیزی در خصوص انواع لولا کابینت می‌دانید؟ روش تنظیم و رگلاژ لولا کابینت چیست و تنظیم لولای آرام بند چطور انجام می‌شود؟ مطمئناً هیچ‌کدام از ما دوست نداریم که هر روز با ظاهر ناموزون درب کابینت روبرو شویم و یا برای بستن آن مجبور شویم فشار زیادی به خودمان بیاوریم. بهتر است بدانید که برطرف کردن این مشکلات چندان کار پیچیده‌ای نیست و به تجهیزات و دانش خاصی هم نیاز ندارد. برای اینکه با انواع لولای کابینت و نحوه تنظیم آن‌ها آشنا شوید در ادامه با  استادکار همراه باشید.

اگر بخواهید باز و بسته شدن درب کابینت به نرمی صورت بگیرد، با توجه به انواع لولا، نیاز به یک قطعه دیگر به نام آرام بند نیز خواهد بود.
اگر بخواهید باز و بسته شدن درب کابینت به نرمی صورت بگیرد، با توجه به انواع لولا، نیاز به یک قطعه دیگر به نام آرام بند نیز خواهد بود.

علت بسته نشدن درب کابینت

از صدای جیرجیر درب کابینت بگیرید تا بسته نشدن درب کابینت و مماس قرار نگرفتن درب همه و همه نشانه‌هایی هستند که به شما گوشزد می‌کنند، زمان رگلاژ درب کابینت فرا رسیده است. زمانی که هرچقدر تلاش می‌کنید درب کابینت را ببندید و باز هم درب کمی بالاتر و یا پایین‌تر از بدنه قرار می‌گیرد، یعنی مشکلی در لولای درب وجود دارد. معمولاً این موضوع به دلایلی نظیر خم شدن لولای درب و یا شل شدن پیچ‌ها اتفاق می‌افتد. در این زمان حتی زمانی که درب را فشار می‌بندید، تنها با یک تکان کوچک دوباره باز می‌شود. این موضوع نشان‌ می‌دهد باید هر چه سریع‌تر اقدام به رگلاژ درب کابینت و تنظیم لولای درب نمایید.

همانطور که می‌دانید، به لولای کابینت‌های امروزی، لولای گازور گفته می‌شود. اگر بخواهید باز و بسته شدن درب کابینت به نرمی صورت بگیرد، با توجه به انواع لولا، نیاز به یک قطعه دیگر به نام آرام بند نیز خواهد بود. از طرفی خود آرام بند نیز دارای انواع مختلفی است. از طرف دیگر انتخاب مدل لولا بستگی به چیدمان و طراحی کابینت ما دارد. برای مثال برای یک درب معمولی کابینت با توجه به سایز استاندارد آن از دو عدد لولای گازور استفاده می‌شود. بعد از نصب لولاها، با باز و بسته کردن درب کابینت متوجه می‌شوید که آیا لولا به درستی در جای خود قرار گرفته است یا احتیاج به رگلاژ دارد. برای رگلاژ لولا باید در نظر داشت که خود لولا دارای یک پیچ رگلاژ بوده که با چرخاندن آن نقاط برخورد درب با تنه کابینت تغییر می‌کند.

انواع لولا کابینت

برای نصب درب کابینت به کلاف آن احتیاج به قطعه‌ای به نام لولا است. وظیفه لولا باز و بسته کردن درب کابینت بوده و این لولا است که باعث نگه داشتن درب کابینت می‌شود. لولای کابینت انواع مختلفی دارد که در زیر به آن‌ها اشاره می‌‌کنیم:

  • لولا گازور استاندارد مانند لولا گازور ساده چهارپیچ، لولا گازور آرام بند، لولا گازور مگنتی بدون فنر، لولا گازور مگنتی فنربرعکس و …
  • لولا گازور زاویه‌دار مانند لولا گازور ۹۰  درجه صامت، لولا گازور ۳۰ درجه بسته صامت، لولا گازور ۴۵ درجه بسته صامت، لولا گازور ۱۸۰ درجه، لولا گازور ۳۰ درجه باز صامت، لولا گازور ۹۰ درجه آرام بند، لولا گازور ۲۷۰ درجه و …

 رگلاژ درب کابینت چگونه انجام می‌شود؟

یکی از مهم‌ترین کارهایی که باید در رگلاژ درب کابینت انجام دهید، تنظیم لولاها است. اکثر لولا‌ها در سه جهت بالا و پایین، چپ و راست و همچنین داخل و بیرون قابل تنظیم هستند. برخی از انواع قدیمی کابینت‌ها هم هیچ‌گونه تنظیمی ندارند و تنها ممکن است شل و سفت شدن پیچ‌های اصلی موجب عدم بسته شدن درست درب‌ها شود. رگلاژ درب کابینت به معنای درست قرار دادن درب بر سر جای خود است. به یاد داشته باشید که رگلاژ آرام بند درب کابینت نیز با همین تنظیمات انجام می‌شود. قبل از هر کاری برای رگلاژ درب کابینت یک پیچ گوشتی تخت یا چهارسو تهیه کنید و بعد تنها از چند مرحله ساده که در ادامه به آن اشاره می‌شود پیروی کنید.

برای رگلاژ آرام بند درب کابینت نیز تنها می‌توانید با سفت و شل کردن پیچ آن را تنظیم کنید.

روش تنظیم لولای کابینت

  • برای تنظیم لولای کابینت کافی است ابتدا و قبل از نصب درب روی کلاف کابینت تمام پیچ‌های لولا را تا انتها باز کنید تا کپسول لولا به درب کاملا بچسبد.
  • سپس درب را به کلاف پیچ کنید تا به اصطلاح درب نصب شود. چندین بار درب کابینت را باز و بسته کنید و محل دقیق قرار گرفتن آن بر روی کلاف را به دست بیاورید.
  • برای تنظیم لولا باید ابتدا هر دو پیچ را به میزانی بپیچانید که درب روی کلاف جای بگیرد.
  • سپس پیچ عقب را آن قدر بپیچانید تا درب به خوبی روی کلاف جفت شود.
  • پیچ جلویی را نیز به اندازه‌ای بپیچانید تا محل قرار گرفتن درب درست مناسب با کلاف باشد.
  • با چرخاندن این پیچ در جهت ساعتگرد، در همان زاویه در جهت مخالف درب به سمت جلو حرکت می‌کند.
  • همین طور با چرخاندن آن در جهت پادساعتگرد، در همان زاویه در جهت مخالف درب به سمت عقب حرکت خواهد کرد.
  • در واقع بستن یا باز کردن پیچ لولا، باعث حرکت درب به سمت جلو و یا عقب می‌شود. دقت داشته باشید پس از هر بار رگلاژ لولای درب، آن را باز و بسته کنید تا محل دقیق قرار گرفتن آن را مشاهده کنید.
برای تنظیم لولای کابینت کافی است ابتدا و قبل از نصب درب روی کلاف کابینت تمام پیچ‌های لولا را تا انتها باز کنید تا کپسول لولا به درب کاملا جفت شود.
برای تنظیم لولای کابینت کافی است ابتدا و قبل از نصب درب روی کلاف کابینت تمام پیچ‌های لولا را تا انتها باز کنید تا کپسول لولا به درب کاملا جفت شود.

رگلاژ آرام بند درب کابینت

زمانی که درب‌های کابینت را با لولای گازور معمولی نصب کرده باشید، درب کابینت با سرعت باز و بسته می‌شود. برای رفع این موضوع، قطعه‌ای به نام آرام بند وجود دارد که در بالا یا پایین تنه داخلی کابینت نصب می‌شود .

پس از نصب آرام بند، سرعت اولیه بسته شدن درب، گرفته شده و به آهستگی به آرام بند برخورد خواهد کرد. در این حالت قبل از این که در با کلاف برخورد کند، به آرام بند خورده و سرعت درب گرفته می‌شود.

  • برای رگلاژ آرام بند کافی است به محل نصب آن که با سوراخ کردن کلاف پایینی به کمک دریل و پیچ کردن آرام بند صورت می‌گیرد، دقت نمائید.
  • هر چقدر این قطعه به سمت انتهای درب کابینت نزدیک باشد، در زمان زودتری درب به کلاف می‌رسد و بسته می‌شود.
  • همین طور هرچه این قطعه به سمت ابتدای درب کابینت و در نزدیکی لولا باشد، درب دیرتر به کلاف رسیده و با سرعت کندتری بسته خواهد شد.
  • با این حساب برای تنظیم آرام بند، تنها کافی است که محل نصب آن روی کلاف پایینی کابینت را تغییر دهید.

البته ما لولاهای گازوری داریم که خود دارای آرام بند است و در صورت استفاده از این نوع لولاها، نیازی به نصب و تنظیم جداگانه آرام بند نخواهد بود.

هر چقدر آرام بند به سمت انتهای درب کابینت نزدیک باشد، در زمان زودتری درب به کلاف می‌رسد و بسته می‌شود.
هر چقدر آرام بند به سمت انتهای درب کابینت نزدیک باشد، در زمان زودتری درب به کلاف می‌رسد و بسته می‌شود.

تنظیم لولای آرام بند

جهت تنطیم لولای آرام بند می‌بایست در وهله اول با یک مته که مخصوص این کار است و مته گازور نام دارد، در بخش داخلی درب کابینت (در بالا و پایین)، دو عدد سوراخ ایجاد کنید. در حال حاضر یک سوراخ گرد روی درب ایجاد شده که باید لولا را در آن قرار دهید و سپس آن را به درب پیچ کنید.

بعد باید درب را به کلاف کابینت متصل سازید. (درب را در چهارچوب کلاف قرار داده و انتهای لولا را به بدنه کلاف پیچ می‌کنیم.) زمانی که پیچ لولا را به کلاف بستیم درب آماده به کار شده است. درب را ببندید و به حرکت در مسیر دقت کنید: در این زمان درب بسته شده و ممکن است قسمت بالای در به کلاف نرسد و درب از بالا باز بماند. همین اتفاق برای قسمت پایین درب نیز محتمل است؛ این به آن معناست که لولا همچنان به رگلاژ نیاز دارد.

اگر پیچ رگلاژ لولا را تا انتها سفت نمایید، درب در همان قسمت به جلو می‌رود و زمانی که آن را باز کنید لولا عقب‌تر آمده و درب به سمت عقب خواهد رفت.
اگر پیچ رگلاژ لولا را تا انتها سفت نمایید، درب در همان قسمت به جلو می‌رود و زمانی که آن را باز کنید لولا عقب‌تر آمده و درب به سمت عقب خواهد رفت.

نکاتی که باید در مورد رگلاژ درب کابینت بدانید

  • دقت کنید در صورتی که پیچ رگلاژ لولا را تا انتها سفت نمایید، درب در همان قسمت به جلو می‌رود و زمانی که آن را باز کنید لولا عقب‌تر آمده و درب به سمت عقب خواهد رفت. باید آن قدر با این پیچ‌ها بازی کنید تا محل دقیق قرار گرفتن درب بر روی کلاف پیدا شود.
  • اولین کاری که باید برای رگلاژ درب کابینت انجام دهید، این است که درب آن را باز کنید و سپس نگاهی به پیچ‌های آن بیندازید. در قسمت بالا و پایین لولای کابینت ۲ پیچ قرار گرفته است که موظف اتصال لولا به کابینت است. برای سفت کردن این پیچ‌ها باید آن‌ها را در جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید. گاهی اوقات هرز شدن پیچ موجب می‌شود تا نتوانید آن را محکم کنید. برای رفع این مشکل می‌توانید از مقداری چسب و یا تکه چوب دیگر استفاده کنید و پیچ را محکم کنید.
  • همیشه بعد از تنظیم و رگلاژ درب کابینت باید از عملکرد درست آن مطمئن شوید. به همین منظور باید درب را باز و بسته کنید و دقت کنید که صدا نمی‌دهد و اینکه درب به درستی بر روی کابینت قرار می‌گیرد یا خیر. به همه جزئیات توجه کنید و مطمئن شوید که درب کاملاً مماس بر کابینت قرار می‌گیرد و به خوبی باز و بسته می‌شود.

بعد از تنظیم و رگلاژ درب کابینت باید از عملکرد درست آن مطمئن شوید.

نتیجه گیری

شاید شنیدن عبارت رگلاژ درب کابینت زمانی که اطلاعی از آن ندارید، واقعاً کار سختی به نظر برسد، اما در این مقاله یاد گرفتید که رگلاژ درب کابینت تنها با سفت و یا شل کردن ساده چند پیچ امکان‌پذیر است و به راحتی انجام می‎شود. اگر  فرد فنی باشید و این کار با دقت و به طور دقیق انجام دهید حتما از عهده آن برخواهید آمد؛ اما در نهایت بهتر است اگر تجربه‌ای در این زمینه ندارید رگلاژ لولا کابینت و تنظیم آرام بند کابینت را به کارشناس این حوزه بسپارید.

منبع: bamadecor

3 نظرات
  1. رضا می گوید

    اول تشکر کنم بابت مطلبتون
    ولی انصافا تنظیم پیچ کابینت را نمی‌شد با شکل به سادگی توضیح داد، باید این همه می‌نوشتین؟!
    مقاله ناکارآمد است
    ممنون

    1. مژده عاشوری می گوید

      سلام دوست عزیز و وقتتون بخیر. با توجه به اینکه مخاطبین ما افراد مختلفی هستند و ممکنه خیلی از این افراد در مورد مسائل فنی به خوبی اطلاعات نداشته باشند، ما به صورت جزئی و با توضیحات بیشتر مسائل رو مطرح می‌کنیم. از طرفی سعی می‌کنیم تا جایی که امکانش هست از اشکال مناسب استفاده کنیم تا برای همه قابل درک باشه. از شما برای وقتی که برای خواندن این مقاله گذاشتید، بی‌نهایت ممنونم.

  2. حامد می گوید

    سلام خانم عاشوری آرام بند در ب چوبی ما صدا میدهد موقع بسته کردن …
    ایا آرام بند خراب شده یا اینکه باید تعویض کنم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

5 × پنج =