آموزش پاک کردن لکه لوازم آرایش از روی لباس و پارچه

2

حتما برایتان پیش آمده که موقع درآوردن لباس مهمانی‌تان آرایش صورتتان به یقه لباس مالیده شده است. خصوصا اگر لباس شما سفید باشد این لکه لوازم آرایش می‌تواند خیلی به چشم بیاید. بعضا هم لوازم آرایش در کیف شما آب می‌شود و همه جا را کثیف می‌کند. اما برای پاک کردن لکه لوازم آرایش از سطوح پارچه‌ای یا لباس‌هایتان باید چه کار کنید؟ چه موادی اثر لوازم آرایش را به کلی پاک می‌کنند؟ در ادامه همه این‌ها را به صورت موردی به شما شرح می‌دهم.

پاک کردن لکه رژ لب

اغلب رژ لب‌ها پایه روغنی دارند. معمولا استفاده از یک تمیز کننده پایه روغن می‌تواند این نوع لکه‌های آرایشی را پاک کند. ابتدا تا جای ممکن لکه رژ لب را از روی لباس پاک کنید. برای این کار می‌توانید از یک دستمال تمیز مرطوب استفاده کنید. استفاده از دستمال مرطوب کودک برای تمیز کردن این لکه نتیجه بهتری به همراه دارد. سپس با محلولی که پایه روغن داشته باشد آن قسمت از لباس را به خوبی بشویید. برای این کار می‌توانید از مواد شوینده مایع (همچون مایع ظرفشویی)، رابینگ الکل و لکه بر استفاده کنید. هرچه سریع‌تر اقدام به تمیز کردن لکه لوازم آرایش کنید نتیجه بهتری می‌گیرید. ابتدا رابینگ الکل را روی جای لکه بکشید و بگذارید ۵ دقیقه بماند و سپس با آب سرد آب کشی کنید. سپس با یک پارچه تمیز الکل را روی لکه بمالید. اگر جای رژ خیلی پر رنگ است این کار را چند بار با قسمت‌های تمیز پارچه انجام دهید. سپس با آب سرد آبکشی کنید. سپس روی لکه مایع ظرفشویی بریزید و آن را آن قدری بشویید که دیگر رنگ از آن در نیاید و در نهایت هم آب کشی کنید. اگر باز هم جای لکه رژ لب ماند از یک لکه بر لباس استفاده کنید.

لکه رژ لب
با یک تمیز کننده پایه روغن می‌توانید لکه رژ لب را تمیز کنید.

پاک کردن لکه کرم پودر

اگر از کرم پودر مایع استفاده می‌کنید احتمال زیادی دارد که به لباستان مالیده شود و به سرعت جذب آن شود. بنابراین هرچه سریع‌تر لکه لوازم آرایش مربوط به کرم پودر را از لباستان پاک کنید نتیجه بهتری می‌گیرید. ابتدا با یک چیز نوک تیز بقایای کرم پودر را از روی لباستان بردارید. سپس با یک دستمال مرطوب قسمتی که کثیف شده را تمیز کنید تا جای ممکن لباستان تمیز شود. سپس با یک مایع شوینده همچون مایع ظرفشویی لباستان را خیس کنید و به آرامی لکه را بسابید تا تمیز شود. برای شستن لکه لوازم آرایش بهتر است از یک مسواک استفاده کنید زیرا کرم پودر سریعا جذب پارچه می‌شود. البته فراموش نکنید که دستمال مرطوب روی لکه‌هایی که به تازگی ایجاد شده اند جواب می‌دهد و اگر از روی لکه چند روز می‌گذرد استفاده از دستمال مرطوب نتیجه مطلوبی نخواهد داد. اگر لکه کرم پودر شما قدیمی است پاک کردن آن کمی دشوار است. برای این کار لباستان را در محلولی از آب و یک سفید کننده ملایم بخیسانید و سپس بشویید.

لکه کرم پودر
لکه کرم پودر خیلی سریع جذب پارچه می‌شود.

پاک کردن لکه ریمل و خط چشم

ابتدا یک محلول ضد لک لباس تهیه کنید و آن را روی لباس بریزید. بگذارید این محلول به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه روی لباس بماند و سپس با یک مسواک تمیز آن را بسابید و با آب گرم بشویید. البته پاک کردن لکه ریمل همیشه دشوار است و ممکن است بعد از تمیزی هم جای آن روی لباستان بماند. بهتر است برای تمیز کردن لکه ریمل از محلول‌های قوی ضد لک استفاده کنید و در نهایت هم یک بار دیگر کل لباستان را داخل لباسشویی بندازید.

پاک کردن جای عطر و اسپری

اگر عطر شما روی لباستان ریخت سعی نکنید آن را با یک صابون تمیز کنید زیرا صابون باعث می‌شود که لکه روی لباستان ماندگارتر شود. برای پاک کردن لکه عطر در یک ظرف آب و جوش شیرین بریزید و لباستان را به مدت ده الی ۱۵ دقیقه داخل این محلول خیس کنید. جوش شیرین لکه را از روی لباستان پاک می‌کند و سپس می‌توانید لباستان را با مواد شوینده معمول بشویید و آب کشی کنید. یک روش دیگر برای از بین بردن لکه عطر این است که از ترکیب آب و گلیسیرین استفاده کنید. برای این کار آب و گلیسیرین را به میزان برابری مخلوط کنید و لباستان را داخل این محلول خیس کنید و پس از چند ساعت آن را با ماده شوینده بشویید و آب کشی کنید.

لکه عطر
لکه عطر را با گلیسیرین یا جوش شیرین می‌توان تمیز کرد.

نکاتی نهایی برای پاک کردن لکه لوازم آرایش

  • بهتر است برای شستن لکه لوازم آرایش پارچه را مالش ندهید تا رنگ به عمق پارچه نفوذ نکند. برای این کار ترجیحا از یک مسواک تمیز استفاده کنید یا لکه را از طریق ضربه زدن به پارچه تمیز کنید.
  • هرچه سریع‌تر اقدام به تمیز کردن لکه کنید نتیجه بهتری می‌گیرید. اگر این لکه‌های لوازم آرایش برای مدت طولانی روی لباس شما بمانند پاک کردن آن‌ها بسیار دشوار می‌شود.
  • بهتر است از محلول‌های ضد لک هم استفاده کنید. این محلول را پشت پارچه لباستان بریزید تا مواد آرایشی داخل عمق پارچه پخش نشوند.
  • پاک کردن لکه رنگ مو از روی پارچه کار دشواری است اما الکل می‌تواند تا حد زیادی لکه رنگ مو را پاک کند.
  • لکه لاک را هم با استون می‌توانید پاک کنید. البته ابتدا روی قسمت کوچکی از لباستان تست کنید زیرا ممکن است رنگ پارچه لباستان را تغییر دهد. برای این کار بهتر است استون را به پشت لباستان بزنید.

دیگر چه لکه‌های لوازم آرایشی هست که نمی‌دانید چطور باید از روی لباستان تمیزش کنید؟ در بخش کامنت‌ها برایمان این لکه‌ها را بنویسید. همچنین اگر روش‌های بالا را استفاده کرده اید تجربیاتتان را با ما به اشتراک بگذارید.

خدمات خشکشویی لباس و اتوشویی

خشکشویی لباس و اتوشویی

  • خشکشویی لباس مجلسی، عروس، نامزدی و لباس شب
  • خشکشویی مانتو، چادر، شال و روسری
  • خشکشویی و اتوکشی کت و شلوار، پالتو، کاپشن و لباس های زمستانی و...
دریافت این خدمت از استادکار
2 نظرات
  1. Sss می گوید

    سلام
    من رو لباسم جلادهنده(رزین) ریخته شده
    هرکاری میکنم پاک‌نمیشه و بصورت نقطه ای ریخته شده
    چکار کنم؟؟

  2. اشکان می گوید

    سلام ممنون درباره کرم پدر جواب داد تا حدودی اما مسواک استفاده نشه بهتره چون کرم پودر تیشرتمو مثل اسید داشت حل میکرد یه رویه ازش برد همینطور بافت که باعث خرابی میشه دستمال مرطوب و الکل بهتره

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بیست − 5 =