چگونه از نم سقف خانه جلوگیری کنیم؟

1

شاید شما هم آثار نم دادن سقف آپارتمان را که به صورت لکه‌های تیره و بزرگ وجود دارد، روی سقف و دیوارهای ساختمان خود مشاهده کرده باشید. باید بدانید این آثار، نشان‌دهنده مشکلات جدی همچون نفوذ رطوبت در اجزای ساختمان است که باعث خرابی و پوسیدگی آن بخش از سقف خواهد شد. بنابراین باید در اولین فرصت، نسبت به رفع نم سقف خانه خود اقدام کنید.

اولین قدمی که باید برای جلوگیری از صدمات بیشتر انجام داد، این است که علت نشتی را پیدا کنید.  طبقه واحدی که در آن زندگی می‌کنید، در یافتن علت بوجود آمدن نم سقف تاثیر زیادی دارد. چون به‌طور معمول، علت نشتی خانه‌هایی که در طبقات میانی هستند، از ترکیدگی لوله آب همسایه‌های بالایی نشات می‌گیرد. اما طبقات بالا که زیر پشت‌بام قرار دارند، نم دادن سقف آپارتمان را به دلایلی دیگری تجربه می‌کنند. ممکن است این موضوع بر اثر باز ماندن شیر آب روی بام یا نشتی آب کولر اتفاق بیفتد. گاهی هم نفوذ باران به لایه‌های زیرین سقف یا ناقص بودن ایزوگام باعث دیدن لکه‌های نم در سقف شود.

ما در این مقاله، علل نم دادن سقف آپارتمان را بررسی خواهیم کرد. همچنین نحوه رفع نم سقف خانه و روش از بین بردن رطوبت کف خانه را هم به شما آموزش می‌دهیم. پس برای یاد گرفتن روش‌های صحیح رفع نم سقف خانه، این مقاله از استادکار را مطالعه نمایید.

علت نم دادن سقف آپارتمان چیست؟

نم سقف خانه و دیدن لکه‌های تیره روی سقف و دیوار، علل و عوامل مختلفی دارد. برای رفع این مورد، لازم است ابتدا ریشه مشکل را پیدا کنید تا بتوانید آن را برطرف نمایید. به همین خاطر، در ادامه چند مورد از مهم‌ترین مواردی که آسیب‌های سنگین‌تری به خانه شما وارد می‌کنند را توضیح خواهیم داد.

  1. شکستگی یا ترک خوردن لوله

یکی از مهم‌ترین عوامل در نم دادن سقف آپارتمان، شکستگی یا ترک خوردن لوله است. از آنجایی‌که برخی از خانه‌ها، سیستم لوله‌کشی قدیمی و فلزی دارند، لوله‌ها به مرور پوسیده می‌شوند. به همین علت با کوچک‌ترین اتفاق مانند بالا رفتن ناگهانی فشار آب، ترک می‌خورند یا می‌شکنند. در نهایت ساکنین خانه، شاهد نم سقف خانه خواهند شد. به یاد داشته باشید نشتی آب از لوله‌های همسایه‌های مجاور نیز می‌تواند باعث نم دادن سقف آپارتمان شما شود.

در صورت ترکیدگی و شکستگی لوله، اگر به موقع به آن پی ببرید و رسیدگی کنید، می‌توانید قبل از به‌وجود آمدن خرابی زیاد، این مشکل را برطرف نمایید. برای تشخیص دقیق محل ترکیدگی لوله، می‌توانید از تکنسین‌های لوله که دارای دستگاه مخصوص هستند، کمک بخواهید. در این‌صورت در زمان کوتاهی، محل دقیق شناسایی شده و بدون تخریب اضافی، مشکل حل خواهد شد.

خواندن این مطلب هم مفید است: هنگام ترکیدن لوله آب چه اقداماتی باید انجام شود؟

رشد قارچ و کپک و آسیب ساختمان به دلیل نم سقف خانه ناشی از ترکیدگی لوله
اغلب اوقات نم سقف خانه ناشی از ترکیدگی خاموش لوله‌هاست. محل دقیق ترکیدگی لوله، توسط اشخاص ممکن نیست و حتما باید توسط متخصصین این حرفه انجام شود.
  1. آسیب دیدن ایزوگام پشت‌بام

ایزوگام پشت‌بام یکی از مواردی است که در فصول مختلف در معرض آب‌وهوای متنوع قرار دارد. جهت پیشگیری از نم سقف خانه، شما باید قبل از شروع فصل بارندگی، ایزوگام پشت‌بام خود را چک کنید. در صورت وجود خرابی یا ترک‌خوردگی هم آن را ترمیم نمایید تا از رخنه کردن آب و رطوبت به سقف طبقه‌های بالا و وارد آمدن خسارات جبران‌ناپذیر جلوگیری شود.

برخی مواقع آب باران از طریق منافذ و سوراخ‌های ریز باعث ایجاد نم سقف خانه می‌گردد. گاهی نیز به علت تخلیه نادرست آب از پشت‌بام، شاهد نم دادن سقف آپارتمان خواهیم بود. شما می‌توانید با اطمینان از سالم بودن ایزوگام سقف و باز بودن راه دریچه‌های خروج آب، به آسانی به رفع این مشکل بپردازید.

خواندن این مطلب را از دست ندهید: قیرگونی بهتر است یا ایزوگام و چه تفاوتی با هم دارند ؟

یک رول ایزوگام در پشت بام یک ساختمان هنگام اجرای عملیات عایق کاری سقف
عمر ایزوگام حدود 10 الی 12 سال است. اگر بیش از این مدت از عمر ایزوگام پشت‌بام ساختمان شما گذشته است، برای جلوگیری از نم دادن سقف آپارتمان، باید آن را تجدید نمایید.

در صورتی‌که تمایل دارید سقف آپارتمان شما توسط استادکاران مجرب این حرفه ایزوگام یا عایق‌کاری شود، این خدمت را از استادکار بخواهید:

ایزوگام، قیر‌گونی و عایق‌کاری

ایزوگام، قیر‌گونی و عایق‌کاری

  • نصب و عایق‌بندی انواع ایزوگام
  • نصب ایزوگام پشت بام
  • نصب ایزوگام دیوارها و کف
  • قیرگونی و عایق‌کاری
دریافت این خدمت از استادکار
  1. نشتی یا گرفتگی لوله فاضلاب

یکی‌دیگر از دلایل اصلی نم سقف خانه، می­‌تواند نشتی لوله فاضلاب باشد. اگر متوجه بوی بد نم سقف خانه شدید، احتمالا این موضوع به دلیل نشتی لوله فاضلاب است. این مورد بیشتر به دلیل پوسیدگی لوله‌­های فاضلاب اتفاق می­افتد. لازم است برای رفع این مشکل، متخصصین لوله‌بازکنی وارد عمل شوند.

علاوه بر پوسیدگی و نشتی لوله فاضلاب، گرفتگی این لوله‌ها نیز می‌تواند دردسرساز شود. در این مورد به دلیل انداختن اجسام سخت در داخل لوله یا کوچک انتخاب کردن لوله‌ها نسبت به تعداد اعضای ساختمان، به دلیل فشار زیادی که به لوله وارد می شود، آب از کناره‌های لوله یا از درز بین اتصالات بیرون می‌زند.

بیشتر بدانید: آموزش رفع انواع نشتی لوله فاضلاب

برای لوله‌کشی، بررسی و رفع گرفتگی انواع لوله‌ها، با همکاران خبره ما در استادکار تماس بگیرید:

خدمات لوله کشی آب و فاضلاب

لوله‌کشی آب و فاضلاب

  • لوله کشی آب سرد و گرم
  • لوله کشی فاضلاب و سرویس بهداشتی
  • نشت یابی لوله فاضلاب و رفع ترکیدگی فاضلاب
  • لوله کشی فاضلاب آشپزخانه، سرویس بهداشتی و توالت
دریافت این خدمت از استادکار

رفع نم سقف خانه

اگر شاهد لکه‌های نم زردرنگ روی سقف آپارتمان خود هستید، لازم است جهت جلوگیری از بروز مشکلات بیشتر و کاهش هزینه‌های تعمیر آن، هرچه زودتر علت نم سقف خانه خود را پیدا کنید. پس از آن به روش صحیح و اصولی، نسبت به رفع مشکل به وجود آمده اقدام نمایید.

در ضمن از آنجایی‌که مکان‌های مرطوب محل مناسبی برای رشد کپک‌ها و قارچ‌ها هستند، رفته‌رفته با رشد این موجودات در محل رطوبت، لکه‌ها تیره‌تر می‌شوند. همچنین تکثیر این کپک‌ها و قارچ‌ها، باعث پراکنده شدن بوی نامطبوعی در فضای اطراف خواهد شد. در ادامه، به روش‌هایی اشاره خواهیم کرد که با کمک آنها، احتمال نم دادن سقف آپارتمان تا حدود زیادی کم می‌شود.

  • ایجاد تهویه مناسب در مکان‌های مرطوب

همیشه علت کپک زدن یا نم سقف خانه، سوراخ شدن یا ترکیدن لوله‌ها نیست. در بسیاری از موارد، وجود رطوبت زیاد در حمام و عدم تهویه مناسب، موجب رشد کپک در درز کاشی‌ها و روی سرامیک‌ها می‌شود. بخارات سرویس‌ها روی کاشی‌ها سرد شده و کم‌کم به درون لایه‌های سقف راه پیدا می‌کند. نفوذ رطوبت به داخل کاشی‌ها، موجب سست شدن آنها می‌گردد. در این موارد کافیست در مکان‌های دارای رطوبت بالا مثل حمام یا سرویس بهداشتی، تهویه مناسب نصب کنید.

  • رفع نم سقف خانه با بهره‌گیری از مواد نانو

برای جلوگیری از ایجاد نم سقف خانه، از مواد نانو بهره بگیرید. عایق‌های رطوبتی نانو می‌توانند به زیر سطوح نفوذ کرده و با مواد دیگر ترکیب شوند. این مواد هیچ لایه‌ای روی سطوح ایجاد نمی‌کنند و خودشان هم جزئی از سازه می‌شوند. قیمت مقرون‌به‌صرفه، ماندگاری بالا، وزن سبک و مقاومت در برابر حریق از مزایای استفاده از این عایق‌های رطوبتی هستند. باید اضافه کنیم که عایق‌های رطوبتی نانو هیچ‌گونه آسیبی به محیط زیست نمی‌رسانند.

از بین بردن رطوبت کف خانه

نم ساختمان پدیده‌ای آزاردهنده است که هم برای ساکنین یک واحد و هم برای واحدهای مجاور و زیرین مشکلاتی ایجاد می‌کند. با بیشتر شدن ساخت‌وسازها، دیگر خبری از منازل شخصی و خانه‌های مستقل نیست. به این ترتیب رسیدگی به ساختمان و نگهداری از آن یک وظیفه جمعی بر دوش ساکنین ساختمان است. برای جلوگیری از به بار آمدن خسارات زیاد و اذیت شدن همسایه‌ها، به محض مشاهده مشکلاتی در کف، باید نسبت به از بین بردن رطوبت کف خانه اقدام نماییم. در این بخش از مقاله، برای این موضوع، راه‌حل‌هایی در اختیار شما قرار خواهد گرفت. پس ادامه مقاله را دنبال کنید:

  • مشکل در سیفون دستشویی

شیب‌بندی نامناسب در زمان اجرای فاضلاب و گرفتگی سیفون می‌تواند علت نفوذ آب به طبقات زیرین باشد. در این صورت با تعویض سیستم سیفون، می‌توان نسبت به از بین بردن رطوبت کف خانه و رفع نم روشویی اقدام کرد. اگر عمر ساختمان بالا باشد، بهتر است لوله‌های قدیمی اصلاح شوند. به این ترتیب سال‌ها خیالتان از بابت نم در کف سرویس بهداشتی راحت خواهد بود.

در این زمینه بیشتر بدانید: برطرف کردن نشتی سینک ظرفشویی و سیفون ظرفشویی

یک آچار در دست یک لوله‌کش در حال تعمیر سیفون دستشویی
یک موضوع متداول که باعث نشتی رطوبت از کف می‌شود، اشکالات سیفون است. در این شرایط، برای از بین بردن رطوبت کف خانه لازم است سیفون دستشویی یا ظرفشویی را تعمیر یا تعویض نمایید.

برای از بین بردن رطوبت کف خانه و رفع نم سقف خانه همسایه ناشی از مشکلات سیفون، لازم است از افراد کارآزموده و زبده کمک بخواهید. برای دریافت این خدمت، کافیست در کادر زیر، روی گزینه “دریافت این خدمت از استادکار” کلیک نمایید:

نصب شیرآلات و تعمیر سیفون

نصب شیرآلات و تعمیر سیفون

  • نصب شیرآلات ساختمانی و بهداشتی
  • نصب شیرآلات اهرمی، مخلوط و پیچی
  • نصب شیر ظرفشویی، روشویی و شیرآلات دیواری
  • نصب دوش حمام و شیرهای سرویس بهداشتی
دریافت این خدمت از استادکار
  • حتماً از خشک‌کن ماشین لباسشویی استفاده کنید

سعی کنید پس از هربار شستشو با ماشین لباسشویی، حتما از خشک‌کن لباسشویی استفاده کنید. البته این توصیه برای کسانی است که در خانه‌های آپارتمانی زندگی می‌کنند و عمدتاً برای خشک کردن لباس‌ها، آنها را در منزل و روی رخت‌‌آویز پهن می‌کنند. اگر موقع آبکشی، آب لباس‌ها به درستی گرفته نشود، آب آنها در زمان خشک شدن روی زمین چکه می‌کند و به مرور باعث نشت به لایه‌های کف می‌گردد. پس یک راه ساده برای از بین بردن رطوبت کف خانه، گرفتن آب لباس‌های شسته‌ شده است.

  • لوله‌ها را بررسی کنید

اگر همسایه طبقه پایین شما، از وجود نم در سقف خانه خود شکایت کرد، این احتمال وجود دارد که نم سقف خانه او ناشی از نشتی لوله‌هایی باشد که در کف خانه شما مورد استفاده قرار گرفته‌اند. در چنین شرایطی دیگر کاری از شما ساخته نیست. بهتر است کار را به متخصصانی بسپارید تا پس از بررسی وضعیت لوله‌ها اقدام به تعمیر آنها و البته تعمیر سقف نماید.

رشد قارچ و کپک روی سقف و دیوار کنار پنجره به دلیل نم سقف خانه
به خاطر داشته باشید نه تنها نم سقف خانه، بلکه حتی نم دیوارها نیز ممکن است ناشی از ترکیدگی لوله‌ها باشد. پس برای جلوگیری از پیشرفت نم‌زدگی، باید اقدامات فوری صورت گیرد.
  • برای از بین بردن رطوبت کف خانه آخرین تیر، گیاهان هستند!

اگر گیاه و گلدان در منزل دارید و البته تعداد آنها زیاد است، سعی کنید آنها را داخل زیرگلدانی قرار دهید. در این شرایط خیالتان راحت است که اگر آب بیشتری به گلدان خود دادید، آب اضافی داخل زیرگلدانی می‌ماند و به کف نفوذ نمی‌کند. در ضمن باید از آبیاری بیش از حد گلدان‌ها هم خودداری کنید تا رطوبت در محیط باقی نماند.

این مقاله هم اطلاعات جالبی دربر دارد: اصول آبیاری گل و گیاهان آپارتمانی و نکات ویژه آن

  • سیستم گرمایش از کف

بهترین و مهم‌ترین تکنولوژی برای از بین بردن رطوبت کف خانه، بهره گرفتن از سیستم گرمایش از کف ساختمان است. این سیستم، گرمای کل خانه را به صورت یکسان و مساوی توزیع می‌نماید. در سیستم‌های سنتی مانند شوفاژ یا پکیج دیواری، لوله‌ها ممکن است نشتی پیدا کنند. اما سیستم‌های مدرن گرمایش از کف، طوری طراحی شده‌اند که به ندرت به مشکل بر می‌خورند. به همین علت رطوبتی از کف خانه باعث نم سقف خانه همسایه نخواهد شد.

خواندن این مقاله هم مفید است: مقایسه سیستم گرمایش از کف برقی و آبگرم

اگر تاکنون با خدمات استادکار آشنایی نداشته‌اید، می‌توانید با نصب اپلیکیشن استادکار روی تلفن همراه یا رایانه خود، با خدمات ما آشنا شوید و از آنها استفاده نمایید:

دانلود اپلیکیشن استادکار

  • نسخه IOS استادکار
  • نسخه اندروید استادکار
  • دریافت از اپ استور و سیب اپ
  • دریافت از گوگل پلی، کافه بازار و مایکت
دریافت این خدمت از استادکار

چگونه هزینه‌های نم دادن سقف آپارتمان را به حداقل برسانیم؟

در پایان این مطلب باید اشاره کنیم که هزینه‌های تعمیرات نم دادن سقف آپارتمان و رفع نم سقف خانه، بسیار زیاد است. اما راه‌حل‌هایی برای کم کردن این هزینه‌ها وجود دارد. مثلا استفاده از سقف کاذب که کنده‌کاری راحت‌تر و ترمیم سریع‌تری دارد، یکی از این راه‌حل‌هاست. با این روش، به راحتی می‌توان قطعات به‌کار رفته را جدا کرد و قطعه جدید را جایگزین نمود. در صورت بروز مشکل، این راهکار می‌تواند بسیاری از هزینه‌های اضافی شما را کاهش دهد.

1 نظر
  1. مجید می گوید

    ممنون.به درد بخور بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

15 − دو =